Miksi laskut tulevat perille vasta, kun eräpäivä on jo ohi? Osoitetietoni ovat oikeat, mutta lasku ei löydä perille ennen eräpäivää. Onko tähän selitystä?
edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi
Miksi laskut tulevat perille vasta, kun eräpäivä on jo ohi? Osoitetietoni ovat oikeat, mutta lasku ei löydä perille ennen eräpäivää. Onko tähän selitystä?
edit Merja_J: muokattu otsikkoa kuvaavammaksi
@lasselusse kirjoitti:google:n android ja applen ios ovat liian suljettuja ja monopolistisia jossa käyttäjästä tulee lypsylehmä jolta viedään kontrolli.
Juuri tässä on se älypuhelimen ydinongelma, jonka takia sitä ei oikein voi käyttää yhtään mihinkään luottamuksellisiin juttuihin. Paitsi toki jos ei välitä yksityisyydestä / tietoturvasta yhtään. Itsekin olin aikoinaan innostuneempi älypuhelimista, kunnes tuo jatkuva kyttäys ja tiedonkeruu paljastui.
Juuri tänään tuli erässää yhteydessä puhetta näistä, pari vanhempaa ihmistä kummasteli että miten puhelimeen voi tulla viesti että "olit juuri paikassa X, voisitko auttaa". Heti perää toinen kertoi vastaavaa tarinaa oltuaan kaupassa. Olettivat, että puhelimeen on tullut joku haittaohjelma. Kerroin, että ei ole haittaohjelma vaan täysin normaalia. Jos on älypuhelin niin se seuraa aivan koko ajan. Kyselivät heti, miten seurannan saa pois...
Eli tässäkin nähtiin, kuinka moni on asioista tietämätön ja olettaa että älypuhelin on täysin turvallinen / turvallisin laite. Seurantaan olivat silti havahtuneet säikähtäen, joka on selkeä indikaatio että tällainen seuranta ei ollut heille OK. Mutta kun heiltähän ei ole koskaan kysytty, että olisiko se OK, se on vaan oletettu. Tämä on juuri sairasta näissä puhelinhommissa kun oletetaan että joku juttu on vaan kaikille OK. Tehdään toimintoja salassa ja ohitetaan käyttäjän ylin valta laitteeseen. Tämä on juuri se juttu, joka otetaan roottauksella takaisin. Ihminen määrää ja tekniikka tottelee. Jos antaudutaan koneen valtaan ja annetaan koneen päättää, se ei ole enää tervettä.
@snow28 kirjoitti:Siis anteeksi mitä? Android perustuu avoimeen lähdekoodiin. Siitä vaan koodia lukemaan, jos asia kiinnostaa noin paljon.
No moneenkos puhelimeen saat lähdekoodit? Sen tiedän että Oneplussaan saa, mutta se ei ole mitenkään normaali käytäntö. Onpelussan saat myös rootata ilman että vaikutaa takuuseen, monia muita et saa.
Se, että avoimen lähdekoodin Linuxin päälle tehdään täysin suljettu järjestelmä jota käyttäjä ei saa vapaasti käyttää ei noudata avoimen lähdekoodin perusteita. Näitä suljettuja järjestelmiä on maailma väärällään esim. mediasoittimissa, pelikonsoleissa, kodinkoneissa yms. Perustuvat joo avoimeen koodiin, mutta sen päälle tehdyt järjestelmät ovat tosi vahvasti salattuja ja suojattuja.
Ei pidä sotkea asioita.
Kun kaveri joutui hankkimaan vanhan Symbian-puhelimen hajottua uuden, onneksi muistin varoittaa häntä etukäteen näistä Androidin Arvostele käyntisi paikassa xyz-ilmoituksista sekä täysin turhasta Google-sovelluksesta. Jos tuollainen ilmoitus olisi ehtinyt tulla hänelle yllätyksenä puun takaa, uusi puhelin olisi kuulemma lentänyt seinään.
Oikeastaan oli todella hyvä, että Google-sovellus aiheutti jokin aika sitten ongelmia. Ilta≈Sanomat Digitoday Googlella ongelmia: Android-puhelimissa pahoja häiriöitä. Nykyään poistankin tuon roskan ensi töikseni käytöstä, jos jotakin Android-laitetta pitää säätää.
@snow28 kirjoitti:
@lasselusse kirjoitti:google:n android ja applen ios ovat liian suljettuja ja monopolistisia jossa käyttäjästä tulee lypsylehmä jolta viedään kontrolli. se että palveluja sidotaan suljettuihin alustoihin hirvittää minua pahasti. joissankin tapauksissa tämä sidonta pitäisi olla rikollista ja palvelujen pitäisi käyttää avoimia standardeja ja rajapintoja, esim html5. pankkipalvelut toimii pankkivalvonnan alla ja voidaan pitää kriittisinä. karkeasti kaikki julkiset pitäisi olla saatavilla ilman suljettuja alustoja.
Siis anteeksi mitä? Android perustuu avoimeen lähdekoodiin. Siitä vaan koodia lukemaan, jos asia kiinnostaa noin paljon.
minun android:iin hiljattain asensin corvusos ilman googlen suljettuja osia, jonka lähde koodia voi lukea täältä https://github.com/Corvus-R . tosin tuo ei toimi sellaisenaan ja yksi todennäköisesti venäläinen koodari muokkasi sitä käyttäen valmistajan suljettuja koodeja jotta sen saa toimimaan älypuhelimessa.
teknisesti, android on linux pohjainen vapaaseen lähdekoodiin perustuva käyttöjärjestelmä.
káytännössä vain aosp on vapaa ja sekin on suuresti muokattu linuksista, karkeasti vain kerneli löytyy, eli en kutsuisi aosp:ta gnu/linux käyttöjärjestelmäksi. aosp:n kehitystäkin kontrolloi google. suurin osa android puhelimista on varustettu gms osilla, joka on googlen suljettuja osia kuten google play, google play services jne. usein myös ajurit ja muut laitekohtaiset muokkaukset ovat suljettuja koodiltaan, tosin valmistajan toimesta. asiaa hankaloittaa vielä bootloader, jota ei aina saa auki ja sisältää rajoitteita.
haluaisin ehkäpä nähdäkin google play services komponentin lähdekoodin ja muidenkin mitä android:ssa on. muuten, onko kellään näyttää whatsapp:n lähdekoodia.
käytännössä, android on suljettu alusta. google hyväksi käyttää linuxia android järjestelmissään.
@irritus kirjoitti
:..Oikeastaan oli todella hyvä, että Google-sovellus aiheutti jokin aika sitten ongelmia. Ilta≈Sanomat Digitoday Googlella ongelmia: Android-puhelimissa pahoja häiriöitä. Nykyään poistankin tuon roskan ensi töikseni käytöstä, jos jotakin Android-laitetta pitää säätää.
köyhän ihmisen yksityisyys. disabloi googlen, facebookin ja muiden komponentit. näitä aika usein ei voi poistaa kun on asennettu järjestelmä tasolla. android:n käyttö ilman google-tiliä tuottaa jotain ongelmia mutta mahdollista.
@lasselusse kirjoitti:
@irritus kirjoitti
:..Oikeastaan oli todella hyvä, että Google-sovellus aiheutti jokin aika sitten ongelmia. Ilta≈Sanomat Digitoday Googlella ongelmia: Android-puhelimissa pahoja häiriöitä. Nykyään poistankin tuon roskan ensi töikseni käytöstä, jos jotakin Android-laitetta pitää säätää.
köyhän ihmisen yksityisyys. disabloi googlen, facebookin ja muiden komponentit. näitä aika usein ei voi poistaa kun on asennettu järjestelmä tasolla. android:n käyttö ilman google-tiliä tuottaa jotain ongelmia mutta mahdollista.
Juuri näin: "ei voi poistaa" - tässä on juuri se Androidin sairas ajattelutapa, ei anneta käyttäjälle valtaa päättää omasta laitteestaan. Mutta roottauksen jälkeen ne voi poistaa, eikä vaikuta puhelimen toimintaan mitään muuta kuin että kyseisten sovellusten tarjoamat palvelut ei vaan sitten toimi.
@SINAD kirjoitti:
Ööö.. Mites tää nyt sinuun liittyy kun et ole ollut koko ketjussakaan mukana, enkä ole kyllä ketään muutakaan tuollaiseksi koskaan sanonut.
Ei tosiaan liity suoraan tai yksin minuun mutta "edustan" näitä "mobiiliriippuvaisia" koska tietokonetta minulla ei tosiaan ole ja halusin lähteä kysymään, että miksi esittää asia noin vahvasti negatiivisessa valossa? Jos ei vain koe tarvetta tietokoneelle niin silloin ei koe, ne asiat mitä itse tarvitsee tai pitää saada tehtyä niin hankkii sitten sen mukaisen setupin. Tämähän toimii kaikkiin mahdollisiin suuntiin.
@SINAD kirjoitti:
Se vaan ärsyttää jos järjestelmä suunnitellaan kuten esim. Telian laskutus, että ilmoituksen uusista laskuista saa VAIN matkapuhelimeen! Tai että jonkun asian käyttäminen edellyttää sovellusta matkapuhelimeen. Samalla hyvin toiminut sähköpostilasku puretaan kokonaan pois (eikä siitä saa EDES ilmoitusta uusista laskuista vaikka se olisi helpompi toteuttaa kuin SMS-viesti) koska oletetaan, että kaikkien ihmisten elämä pyörii pelkän puhelimen varassa/ympärillä. Tämä jos mikä on sairalloista riippuvutta. Se on fetissi. Ei normaalia!
@SINAD kirjoitti:
Peräänkuulutat muiden mielipiteiden kunnioittamista. Miten tällaista edustaa se, että Telia tekee niiden asiakkaiden elämästä vaikeampaa jotka haluavat käyttää muutakin kuin pelkkää puhelinta? Jos mielipiteitä kunnioitettaisiin, niin pitäisi laskuista saada edes ilmoitus sähköpostiin haluttaessa!
Luehan vielä nämä kommentit ajatuksella uudemman kerran, alleviivasin mielestäni oleellisimmat kohdat:
@Merja_J kirjoitti:
Taustalla ei suinkaan ole mobiilifetissi vaan kuten aiemmassa viestissä kerroinkin, niin syy on puhtaasti tietoturvaan perustuva. Sähköpostilaskuun liittyy tällä hetkellä muun muassa roskapostifilttereihin liittyviä haasteita ja lisäksi näin GDPR aikakaudella on tärkeää, että viestit päätyvät oikeisiin osoitteisiin ja oikeille asiakkaille. Ja se miksi laskusta ei lähetetä ilmoitusta sähköpostitse johtuu siitä että meillä ei ole tällä hetkellä valmista työkalua kyseiselle toiminteelle.
@SannaMKoo kirjoitti:
Valmista työkalua ei tähän toiminnallisuuteen tosiaan ole, ja tällä hetkellä ei ole tiedossa että sellaista lähdettäisiin nyt rakentamaankaan. Koko viestiketju palautteineen + toiveineen on kuitenkin välitetty eteenpäin ja ne on siellä noteerattu. Ilmoitamme kyllä jos tähän tulee muutoksia, mutta tällä hetkellä mennään näillä. Uusia maksutapoja on varmasti jossain kohtaa tulossa, ei meillä ole tarkoitus jäädä paikalleen polkemaan.
Tiedä häntä, ei tästä nyt oikein muuta jäänyt käteen, kuin että isoveli määrää. Dna lupasi toimivan laskutuksen samoilla ehdoilla, mutta halvemmalla. Miksi siis murehtia Telian epämääräisyyksiä? Jos palvelu ei ole asiakaslähtöistä, niin selväksi tuli. Tunkki on teillä!
@TeroRe kirjoitti:Luehan vielä nämä kommentit ajatuksella uudemman kerran, alleviivasin mielestäni oleellisimmat kohdat:
@Merja_J kirjoitti:Taustalla ei suinkaan ole mobiilifetissi vaan kuten aiemmassa viestissä kerroinkin, niin syy on puhtaasti tietoturvaan perustuva. Sähköpostilaskuun liittyy tällä hetkellä muun muassa roskapostifilttereihin liittyviä haasteita ja lisäksi näin GDPR aikakaudella on tärkeää, että viestit päätyvät oikeisiin osoitteisiin ja oikeille asiakkaille. Ja se miksi laskusta ei lähetetä ilmoitusta sähköpostitse johtuu siitä että meillä ei ole tällä hetkellä valmista työkalua kyseiselle toiminteelle.
@SannaMKoo kirjoitti:Valmista työkalua ei tähän toiminnallisuuteen tosiaan ole, ja tällä hetkellä ei ole tiedossa että sellaista lähdettäisiin nyt rakentamaankaan. Koko viestiketju palautteineen + toiveineen on kuitenkin välitetty eteenpäin ja ne on siellä noteerattu. Ilmoitamme kyllä jos tähän tulee muutoksia, mutta tällä hetkellä mennään näillä. Uusia maksutapoja on varmasti jossain kohtaa tulossa, ei meillä ole tarkoitus jäädä paikalleen polkemaan.
olen jollakin tavalla jo seuraavat sanonut mutta ehkä toistaen.
sähköposti standardi on yksi ongelmakasa ja haluaisin siitä eroon. tosin se pitää korvata jollakin yleisella ja avoimella standardilla, eli ei suljetulla. matrix.org antaa hyvän esimerkin minkätyyppinen sen pitää olla, mutta en tarkoita että se olisi juuri matrix.org. se että telia luopuu sähköpostista kaikissa vähäänkään tärkeissä on jotain mitä voi puolustaa telialla. veikkaan myös että ne muut tulee perässä, joko vapaaehtoisesti tai valtiovallan määräämänä.
eu on kiristänyt vaatimuksia pankkien kirjatumiseen ja siksi tunnuslukulistoista on alettu luopua, tosin jos käytetään erillistä lisävarmennetta kuten tekstiviestejä niin niitä voi vielä käyttää. harmi vaan että pankit työntää noita suljettuihin alustoihin perustuvia järjestelmiä vaikka vaihtoehtojakin on ja vielä samoilla pankeilla.
@JackCow kirjoitti:Tiedä häntä, ei tästä nyt oikein muuta jäänyt käteen, kuin että isoveli määrää. Dna lupasi toimivan laskutuksen samoilla ehdoilla, mutta halvemmalla. Miksi siis murehtia Telian epämääräisyyksiä? Jos palvelu ei ole asiakaslähtöistä, niin selväksi tuli. Tunkki on teillä!
Myös Elisalla on hyvin toimiva laskutus. Saat laskun normaalisti sähköpostin liitteenä PDF:nä ja laskussa on viivakoodi. Lisäksi puhelimeenkin tulee ilmoitus että olet saanut sähköpostiin laskun. Näin sen kuuluu toimia eikä Elisa (kuten ei monet muutkaan tahot) näe tässä mitään tietoturvaongelmaa. Tämä tietoturvanillitys on ihan yksin Telian ylitiukka tulkinta aiheesta.
Mutta esimerkiksi minä en voi/halua vaihtaa kaikkea Elisalle ja mm. kuidun tapauksessa se ei ole edes mahdollista. Mutta te muut, jos ei ole samanlaisia sidoksia Teliaan kuin mulla niin laskutuksen ongelmita pääsee tosiaan eroon näinkin helposti kuin operaattorin vaihdolla.
Kannattaa liittyä myös IROresearchin kuluttajapaneeliin. Sitäkin kautta voi pistää palautetta ja arvosteluja eri operaattoreiden toiminnasta, mikä toimii hyvin ja mikä ei. Telia ei enää saa laskutuksesta kiitettävää arvosanaa, monesta muusta jutusta kyllä. Tällä hetkellä paras laskutus on tosiaan Elisalla.
@SINAD kirjoitti:
@JackCow kirjoitti:Tiedä häntä, ei tästä nyt oikein muuta jäänyt käteen, kuin että isoveli määrää. Dna lupasi toimivan laskutuksen samoilla ehdoilla, mutta halvemmalla. Miksi siis murehtia Telian epämääräisyyksiä? Jos palvelu ei ole asiakaslähtöistä, niin selväksi tuli. Tunkki on teillä!
Myös Elisalla on hyvin toimiva laskutus. Saat laskun normaalisti sähköpostin liitteenä PDF:nä ja laskussa on viivakoodi. Lisäksi puhelimeenkin tulee ilmoitus että olet saanut sähköpostiin laskun. Näin sen kuuluu toimia eikä Elisa (kuten ei monet muutkaan tahot) näe tässä mitään tietoturvaongelmaa. Tämä tietoturvanillitys on ihan yksin Telian ylitiukka tulkinta aiheesta.
Taitaa olla enemmänkin kyse siitä mitä itse kukin laskutukselta haluaa.
Itselleni tulee laskuja mm. sekä Elisalta että Telialta ja en ole huomannut niissä oikein mitään eroja , kun käytän e-laskua. Ihan yhtä yksinkertaisesti toimii molemmat ja viestit saapuneista laskuista lähettää pankki sähköpostiin eikä laskuttaja.
Olen siirtynyt e-laskutukseen jo vuonna 2009 eikä sen kanssa ole ollut mitään ongelmia. Ensin alkuun e-laskua tukevia laskuttajia oli vähän , mutta nykyään se alkaa olla firmoissa jo peruskauraa eikä laskuttajan lisääminen listalle ole kuin muutaman minuutin homma.
eLasku toimii hyvin maksuissa joita ei tarvitse tarkistaa. On mullakin siellä vaikka mitä. Mutta Telian laskut eivät kuulu ei-tarkistettaviin.
@SINAD kirjoitti:eLasku toimii hyvin maksuissa joita ei tarvitse tarkistaa. On mullakin siellä vaikka mitä. Mutta Telian laskut eivät kuulu ei-tarkistettaviin.
Kyllä minulle Telian e-laskun mukana tulee paperilaskun näköiskopio pdf-tiedostona , jossa on erittelyt.
En minä maksa mitään laskua tarkistamatta , en Telian enkä kenenkään muunkaan.
Okei, hyvä näin. Mulla ei niin väliä, kuka viestin mailaa, kunhan tiedon ajoissa saan. Puhelimen viestejä en välitä tarkata, mutta emailia kyllä. Kun olen kotona koneella ja näen siinä laskuviestin eräpäivineen, voin merkitä sen maksettavaksi. Eräpäivien lähestyessä menen pankkiin ja maksan kaikki ajankohtaiset kerralla. Tämän tekeminen puhelimessa on masentavaa räpläämistä, enkä siksi ole siitä mitenkään kiinnostunut. En siitäkään, että saan laskuviestin puhelimeen ylipäätään, jos kerran emaili on kotikoneella käytettävissä. Näin näen selkeästi koko laskurivin himassa, menen pankkiin ja maksan velat pois. Miks *******issä sotkea puhelin tähän selkeään systeemiin? En välitä tihrustella pientä näyttöä ja räplätä olemattomia näppäimiä, kun kelvollinenkin maksutapa on keksitty. Telia saa olla ihastunut omiin tapoihinsa, minua se ei velvoita pillinsä tahdissa pelleilemään. Mikäli sähköpostissa virtukoodin lähetys, joka on yhtä näppärä tapa, tai edes tiedotus laskusta päivämäärineen ei ole mahdollista, niin ei sitten. Turhaan täällä länkytämme, Telia määrää. En tiedä paremmin, mikä on oikea tapa hoitaa asiointeja Teliaan, mutten ole kovin kiinnostunutkaan. Robotin kanssa en ole selvyyttä saanut, en Telia pisteessäkään, täällä yhteisössä olen oppinut jotain. Kauhea riskihän se on, jos saan koneelle viestin pankkiasiointitarpeesta päivämäärineen. En vaan tajua miten ja mistä tämä riski muodostuu. Virtuaalikoodikin on aivan hirveä uhka ihmiskunnalle, vaikka näppärä asiakkaalle. Anteeksi tyytymättömyyteni, olen varmaan yli-itsekäs.
Sähköpostin kautta laskutettavien asiakkaiden määrä vähenee niin operaattoreilla kuin yrityksillä ja julkisyhteisöillä yleisemminkin. Monet yritykset ovat liittyneet e-laskujärjestelmään jo yli kymmenen vuotta sitten ja asiakkaiden enemmistö on jo palvelun piirissä ja määrä vain kasvaa.
Sähköposti laskunvälitysjärjestelmänä on jo alasajovaiheessa muuallakin kuin Telialla. Telia vain on ensimmäinen suurta asiakaskuntaa operoiva yritys , joka on virallisesti ilmoittanut luopuvansa sähköpostilaskusta. Ei tarvitse olla mikään ennustaja , kun voi sanoa , että muut operaattorit seuraavat perässä muutaman vuoden sisään.
Sitten niin. Jos tieto tulee vain puhelimeen, niin onko sekin pakollinen? Vaihtoehtona suoraveloitus ilman kummempia selityksiä laskun koostumuksesta?
@JackCow kirjoitti:Sitten niin. Jos tieto tulee vain puhelimeen, niin onko sekin pakollinen? Vaihtoehtona suoraveloitus ilman kummempia selityksiä laskun koostumuksesta?
Minä käytän nettipankin e-laskua tietokoneella ja ilmoitus pankkiin tulleista laskuista tulee sähköpostilla.
Siinä viestissä on vain ilmoitus saapuneista laskuista ilman yksilöintiä.
Sitten vain nettipankkiin maksamaan ja laskuissa on laskuttajan tiedot valmiina ja erittelyt liitteenä. Jos kaikki on ok , niin sitten vain hyväksyy laskut maksuun joko heti tai viimeistään eräpäivänä. Tämän kaikki voi tehdä yhdellä kerralla eikä tarvita mitään viivakoodeja.
Kuullostaa hyvältä. Yksinkertaiselta. -Lasku tulee siis joko sähköpostiisi tai paperisena ja itse pankin kanssa voi sopia e-laskun. Oliko mietinnässä tilata liittymää?- Tämä Dna:n vastaus.
Siinähän se siis! Eli ilmeisesti pankkiin seuraavaksi ihmettelemään e-laskukoukeroita. Eipä näytä olevan tieto kokonaisuuksista helppoa löytää.
@JackCow kirjoitti:Sitten niin. Jos tieto tulee vain puhelimeen, niin onko sekin pakollinen? Vaihtoehtona suoraveloitus ilman kummempia selityksiä laskun koostumuksesta?
Ainakin Nordealla voi laittaa tulevista e-laskuista ilmoituksen sähköpostiin. Kannattaa tutustua oman pankin palveluihin e-laskujen osalta.
E-laskujen suoraveloituksessa voit vaikka määritellä maksimi euromäärän millä maksu menee automaattisesti ilman erillistä hyväksyntää.
Telian laskun näet aina verkkopankissasi vaikka olisit laittanut e-laskun suoraveloitukseen.
@kustaa1967 kirjoitti:Kyllä minulle Telian e-laskun mukana tulee paperilaskun näköiskopio pdf-tiedostona , jossa on erittelyt.
En minä maksa mitään laskua tarkistamatta , en Telian enkä kenenkään muunkaan.
Juu onhan ne siellä, miljoonan klikkailun takana ja "ulkoisessa palvelussa". Plus että sinne pitää kirjautua ennen kuin näkee mitään. Ehkä sulla riittää aika leikkiä näillä, mulla ei. Sain muuten jälleen juuri äsken laskun sähköpostina, oli ihan linkki laskuun. Että kyllä koko muu maailma tämän vielä osaa, mutta Telia elää omassa mobiilikuplassaan.
@SINAD kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:Kyllä minulle Telian e-laskun mukana tulee paperilaskun näköiskopio pdf-tiedostona , jossa on erittelyt.
En minä maksa mitään laskua tarkistamatta , en Telian enkä kenenkään muunkaan.
Juu onhan ne siellä, miljoonan klikkailun takana ja "ulkoisessa palvelussa". Plus että sinne pitää kirjautua ennen kuin näkee mitään. Ehkä sulla riittää aika leikkiä näillä, mulla ei. Sain muuten jälleen juuri äsken laskun sähköpostina, oli ihan linkki laskuun. Että kyllä koko muu maailma tämän vielä osaa, mutta Telia elää omassa mobiilikuplassaan.
Sähköpostistako sitten ne maksutiedot kopioit verkkopankkiin vai miten toimit? En ihan ymmärrä tuota logiikkaa. Mulla ei mene montaa klikkausta puhelimessa kun olen katsonut laskun verkkopankissa liitteineen ja hyväksynyt sen maksuun. FaceID toimii hienosti puhelimessa ja verkkopankissa ja vähentää klikkaukset minimiin.
Telia Dotissa lasku tulee edelleen sähköpostiin.
@snow28 kirjoitti:
@SINAD kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:Kyllä minulle Telian e-laskun mukana tulee paperilaskun näköiskopio pdf-tiedostona , jossa on erittelyt.
En minä maksa mitään laskua tarkistamatta , en Telian enkä kenenkään muunkaan.
Juu onhan ne siellä, miljoonan klikkailun takana ja "ulkoisessa palvelussa". Plus että sinne pitää kirjautua ennen kuin näkee mitään. Ehkä sulla riittää aika leikkiä näillä, mulla ei. Sain muuten jälleen juuri äsken laskun sähköpostina, oli ihan linkki laskuun. Että kyllä koko muu maailma tämän vielä osaa, mutta Telia elää omassa mobiilikuplassaan.
Sähköpostistako sitten ne maksutiedot kopioit verkkopankkiin vai miten toimit? En ihan ymmärrä tuota logiikkaa. Mulla ei mene montaa klikkausta puhelimessa kun olen katsonut laskun verkkopankissa liitteineen ja hyväksynyt sen maksuun. FaceID toimii hienosti puhelimessa ja verkkopankissa ja vähentää klikkaukset minimiin.
Viivakoodit on just sitä varten ja laitteet löytyy. Mitään ei tarvise manuaalisesti syöttää (paitsi juurikin Telian laskut).
eLaskuja ei voi selata nopeasti kuten tavallisia laskuja, vaan ne pitää klikkailla kukin esille yksi kerrallaan. Todella kankeaa ja ennen kaikkea jumalattoman hidasta. eLasku voisi olla näppärä jos niitä PDF tiedostoja voisi selata next/back nappuloista edellinen/seuraava lasku tai ladata kaikki avoimet kerralla omalle koneelle yhdellä klikkauksella tarkistettavaksi. Mutta koko systeemi on suunnattu ihmisille joilla ei ole mitään tekemistä ja tuhottomasti vapaa-aikaa kuluttaa noihin.
@SINAD kirjoitti:
@snow28 kirjoitti:
@SINAD kirjoitti:
@kustaa1967 kirjoitti:Kyllä minulle Telian e-laskun mukana tulee paperilaskun näköiskopio pdf-tiedostona , jossa on erittelyt.
En minä maksa mitään laskua tarkistamatta , en Telian enkä kenenkään muunkaan.
Juu onhan ne siellä, miljoonan klikkailun takana ja "ulkoisessa palvelussa". Plus että sinne pitää kirjautua ennen kuin näkee mitään. Ehkä sulla riittää aika leikkiä näillä, mulla ei. Sain muuten jälleen juuri äsken laskun sähköpostina, oli ihan linkki laskuun. Että kyllä koko muu maailma tämän vielä osaa, mutta Telia elää omassa mobiilikuplassaan.
Sähköpostistako sitten ne maksutiedot kopioit verkkopankkiin vai miten toimit? En ihan ymmärrä tuota logiikkaa. Mulla ei mene montaa klikkausta puhelimessa kun olen katsonut laskun verkkopankissa liitteineen ja hyväksynyt sen maksuun. FaceID toimii hienosti puhelimessa ja verkkopankissa ja vähentää klikkaukset minimiin.
Viivakoodit on just sitä varten ja laitteet löytyy. Mitään ei tarvise manuaalisesti syöttää (paitsi juurikin Telian laskut).
eLaskuja ei voi selata nopeasti kuten tavallisia laskuja, vaan ne pitää klikkailla kukin esille yksi kerrallaan. Todella kankeaa ja ennen kaikkea jumalattoman hidasta. eLasku voisi olla näppärä jos niitä PDF tiedostoja voisi selata next/back nappuloista edellinen/seuraava lasku tai ladata kaikki avoimet kerralla omalle koneelle yhdellä klikkauksella tarkistettavaksi. Mutta koko systeemi on suunnattu ihmisille joilla ei ole mitään tekemistä ja tuhottomasti vapaa-aikaa kuluttaa noihin.
Siis käytät tietokoneella verkkopankkia ja viivakoodiskanneria ja luet laskuja paperilta tai sähköpostista? Ensin kirjaudut verkkopankkiin syöttämällä tunnusluvun ja sitten salasanan. Luotko laskut sitten erikseen? Sen jälkeen kirjoittelet sähköpostin osoitetta selaimeen ja syöttelet sinne sähköpostiosoitetta ja salasanaa. Sitten yrität etsiä oikeaa laskua sähköpostista ja toivot, että se on tullut perille eikä ole päätynyt roskapostiin tai muuhun bittitaivaaseen. Löydät vihdoin oikean sähköpostin ja availet sitä auki ja ihmettelet mistä PDF löytyy ja kun PDF-lukija vihdoin sen ruksuttaa auki niin kelailet laskua alas viivakoodille. Sitten kaivelet sitä skanneria pöydän alta ja luet tiedot viivakoodilta kunhan olet saanut suurennettua koodin riittävän isoksi. Hyvällä tuurilla lukee sitten jopa ekalla kerralla. Sen jälkeen hyväksyt laskun vielä erikseen verkkopankissa ja syöttelet ties mitä vahvistustunnuksia yms.
Testasin just puhelimesta montako kertaa painan peukalolla, että saan laskun e-laskun kuvan auki. Puhelimen päävalikosta aloittamalla jouduin painamaan 5 kertaa vasemmalla peukalolla ja mulla oli laskun kuva auki (Nordea Mobile+e-lasku) Sen jälkeen yksi klikki ja lasku on hyväksytty. Lopuksi vielä tunnusluku ja kaikki hyväksytyt laskut lähtee maksuun.
Väitän, että et ole saanut tietokonetta edes käyntiin ja käyttöjärjestelmän työpöytänäkymää auki siinä ajassa kun olen jo hoitanut 3 e-laskua puhelimella maksuun ja tarkastanut niiden liitteet. Mulla ei tosiaan ole niin paljoa vapaa-aikaa, että ehtisin leikkimään skannereilla ja ties millä sähköpostilaskuilla, mutta tärkeintä toki on, että olet itse löytänyt sopivimman tavan hoitaa laskuasiat. Nopeaa tuo ei ole, mutta jokainen hoitaa asiansa omalla tyylillä. 🙂>
P.S. Ainakin Nordeassa voin verkkopankissa avata e-laskut listaan ja 10 klikkauksella saan 10 haluaamani laskua auki selaimeen. En tiedä kuinka paljon vähemmän klikkauksia tuo toimenpide pitäisi vaatia? Ehkä kannattaisi kokeilla pankin vaihtoa tai sitten ehkä rohkeasti vaan kokeilla ensimmäistä kertaa elämässä sitä e-laskua 😉>
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.