Apple taipui Googlen ja Samsungin painostukseen ja ottaa viestintästandardi RCS:n käyttöön vuoden 2024 aikana. Luultavasti syy miksi Applekin ottaa käyttöön on EU:n digimarkkinasäädös kun se on portinvartija ja sen täytyy avata palvelunsa kilpailijoille. Eli Applen RCS tulee toimimaan ristiin Androidin ja iOS:n välillä ja toisinpäin.
Mikä tilanne suomalaisten operaattoreiden osalta että tukeeko ne RCS viestintästandardia? Jos ei niin otetaanko käyttöön vai onko päädytty siihen perinteiseen että ei oteta käyttöön koska sen jälkeen asiakkaita ei voi rahastaa normaali tekstiviesteillä? Muutenkin tekstareiden määrä on kokoajan laskussa koska kun enemmistö käyttää viestintäsovelluksia.
_______ Muokkaus VeraEk: muokattu otsikkoa vastaamaan aloituksen kysymystä.
Ratkaisu jäseneltä KaPetri
Antsa92 kirjoitti:
Apple taipui Googlen ja Samsungin painostukseen ja ottaa viestintästandardi RCS:n käyttöön vuoden 2024 aikana. Luultavasti syy miksi Applekin ottaa käyttöön on EU:n digimarkkinasäädös kun se on portinvartija ja sen täytyy avata palvelunsa kilpailijoille. Eli Applen RCS tulee toimimaan ristiin Androidin ja iOS:n välillä ja toisinpäin.
Mikä tilanne suomalaisten operaattoreiden osalta että tukeeko ne RCS viestintästandardia? Jos ei niin otetaanko käyttöön vai onko päädytty siihen perinteiseen että ei oteta käyttöön koska sen jälkeen asiakkaita ei voi rahastaa normaali tekstiviesteillä? Muutenkin tekstareiden määrä on kokoajan laskussa koska kun enemmistö käyttää viestintäsovelluksia.
Apple taipui Googlen ja Samsungin painostukseen ja ottaa viestintästandardi RCS:n käyttöön vuoden 2024 aikana. Luultavasti syy miksi Applekin ottaa käyttöön on EU:n digimarkkinasäädös kun se on portinvartija ja sen täytyy avata palvelunsa kilpailijoille. Eli Applen RCS tulee toimimaan ristiin Androidin ja iOS:n välillä ja toisinpäin.
Mikä tilanne suomalaisten operaattoreiden osalta että tukeeko ne RCS viestintästandardia? Jos ei niin otetaanko käyttöön vai onko päädytty siihen perinteiseen että ei oteta käyttöön koska sen jälkeen asiakkaita ei voi rahastaa normaali tekstiviesteillä? Muutenkin tekstareiden määrä on kokoajan laskussa koska kun enemmistö käyttää viestintäsovelluksia.
Lähettääkö edes teini-ikäiset nykyään paljonkin tekstareita? Itselle tulee pääasiassa mainoksia tai ajanvarausmuistutuksia ja kaikki ihmisten välinen kommunikointi on tapahtunut jo vuosikaudet ihan netin yli ilman lisämaksullisia palveluita. Tuon takia ärsyttää kun väkisin tungetaan liittymiin mukaan rajaton määrä puheluita (ei koske niitä ainoita puheluita yritys/palvelunumeroihin mitä soitan) ja tekstareita (ehkä kerran pari vuodessa tulee lähettettyä palveluviesti jota ei koske myöskään), vaikka en todellakaan haluaisi maksaa turhasta.
Niin onko tuo RCS nyt joku syy, miksi operaattorin täytyisi lopettaa turhasta laskuttaminen ja voisin maksaa ihan vain mobiilinetistä ja sen pari kertaa vuodessa erikseen puhelusta tai viestistä? Vai erikseen päälle tuleva tapa liimata lisää ärsyttävää animaatosontaa viesteihin kun ei osata sanoja käyttää? 😅
Lähettääkö edes teini-ikäiset nykyään paljonkin tekstareita? Itselle tulee pääasiassa mainoksia tai ajanvarausmuistutuksia ja kaikki ihmisten välinen kommunikointi on tapahtunut jo vuosikaudet ihan netin yli ilman lisämaksullisia palveluita. Tuon takia ärsyttää kun väkisin tungetaan liittymiin mukaan rajaton määrä puheluita (ei koske niitä ainoita puheluita yritys/palvelunumeroihin mitä soitan) ja tekstareita (ehkä kerran pari vuodessa tulee lähettettyä palveluviesti jota ei koske myöskään), vaikka en todellakaan haluaisi maksaa turhasta.
Niin onko tuo RCS nyt joku syy, miksi operaattorin täytyisi lopettaa turhasta laskuttaminen ja voisin maksaa ihan vain mobiilinetistä ja sen pari kertaa vuodessa erikseen puhelusta tai viestistä? Vai erikseen päälle tuleva tapa liimata lisää ärsyttävää animaatosontaa viesteihin kun ei osata sanoja käyttää? 😅
Viestejä varmasti lähetetään enemmän kuin koskaan aiemmin, mutta viestit kulkevat sovellusten kautta datana eivätkä operaattoreiden viestikeskuksen kautta SMS-viesteinä. En näe, että normaali kuluttajaliittymissä RCS tuki muuttaisi mitenkään liittymien hinnoittelua tai niiden ominaisuuksia Kyseessä on lisäarvo palvelu, kuten esimerkiksi VoLTE/WoWifi.
Apple taipui Googlen ja Samsungin painostukseen ja ottaa viestintästandardi RCS:n käyttöön vuoden 2024 aikana. Luultavasti syy miksi Applekin ottaa käyttöön on EU:n digimarkkinasäädös kun se on portinvartija ja sen täytyy avata palvelunsa kilpailijoille. Eli Applen RCS tulee toimimaan ristiin Androidin ja iOS:n välillä ja toisinpäin.
Mikä tilanne suomalaisten operaattoreiden osalta että tukeeko ne RCS viestintästandardia? Jos ei niin otetaanko käyttöön vai onko päädytty siihen perinteiseen että ei oteta käyttöön koska sen jälkeen asiakkaita ei voi rahastaa normaali tekstiviesteillä? Muutenkin tekstareiden määrä on kokoajan laskussa koska kun enemmistö käyttää viestintäsovelluksia.
Eli teette samalla tavalla kuin kilpailija Elisa että ollaan vain passiivisena ja kädet tumpussa eikä tehdä mitään. Eikö pitäisi keskittyä siihen oman palvelun kehittämiseen eikä kilpailijoiden takkailuun? Ja pitäisi olla myös omatoimisuutta asian edistämisen suhteen eikä nojata pelkästään siihen että me asiakkaat annetaan ehdotuksia joita laitetaan eteenpäin.
Tuota kyllä sanon puhtaaksi laiskuudeksi kun ollaan passiivisena ja seurataan mitä kilpailijat tekee.
Kyseessä on lisäarvo palvelu, kuten esimerkiksi VoLTE/WoWifi.
Siis puhelut tulevat muuttumaan lisäpalveluksi UMTS-verkon sulkemisen myötä?
No sitähän minä olen tässä pelännytkin. Ja nyt asialle tuli vahvistus päälle.
Ei vedetä nyt mutkia suoriksi tulkintojen kanssa. Sanoin, että jos RCS tuki viestikeskukselle joskus rakennetaan ei se näkemukseni mukaan todennäköisesti tule muuttamaan viestien lähetyksen tai liittymien hinnoittelua. RCS tukea voisi minusta verrata lisäarvoa tuovaan palveluun kuten VoLTE/VoWiFi-puhelut. VoLTE ja VoWiFi ovat lanseerauksesta asti olleet maksuttomia lisäarvoa tuottavia lisäpalveluita liittymälle.
Tietenkin nyt 3G-verkon alasajon alkaessa 4G-puheen ominaisuus korostuu entisestään ja siinä mielessä ei voida puhua enää lisäpalvelusta vaan liittymän tärkeästä perusominaisuudesta.
Eli teette samalla tavalla kuin kilpailija Elisa että ollaan vain passiivisena ja kädet tumpussa eikä tehdä mitään. Eikö pitäisi keskittyä siihen oman palvelun kehittämiseen eikä kilpailijoiden takkailuun? Ja pitäisi olla myös omatoimisuutta asian edistämisen suhteen eikä nojata pelkästään siihen että me asiakkaat annetaan ehdotuksia joita laitetaan eteenpäin.
Tuota kyllä sanon puhtaaksi laiskuudeksi kun ollaan passiivisena ja seurataan mitä kilpailijat tekee.
Olisi hölmöä olla seuraamatta mitä palveluita kilpailija kehittää / ottaa käyttöön ja miten ne menestyvät. Kaikissa asioissa ei aina pysty eikä välttämättä kannata olla ensimmäinen. Kyllä me palveluita ja ominaisuuksia kehitämme ja tuomme markkinoille ennen kilpailijoita, mm eSIM-tuki taisi olla meillä ensimmäisenä hyödynnettävissä.
Haluan myös korostaa, että kaikkea emme pysty julkisesti kertomaan. Palveluiden kehitys ja tulevat tuotteet ovat sellaisia asioita mitä harva yritys haluaa vuotaa kilpailijoilleen.
En ainakaan tiedä, että missään mikään operaattori ylläpitäisi enää omaa RCS-palveluaan, vaan se tehtävä on lykätty Googlelle, joka suostuu hoitamaan sen ilmaiseksi. Suomalaiset operaattorit tuskin poikennevat yleisestä käytännöstä.
Myöskään aktiivisesti ylläpidettyjä asiakaspuolen toteutuksia ei ole saatavilla tällä hetkellä kuin Googlen oma. En tiedä, olisiko hypoteettisella kolmannen osapuolen standardinmukaisella RCS-asiakasohjelmalla mahdollista kytkeytyä Googlen Jibe RCS-palveluun. Mitään ilmeistä estettä en sille kyllä keksi. Jiben käyttämä SMS-pohjainen tunnistautuminenkin on osa RCS-standardia.
Itse näkisin, että RCS:n tulevaisuus riippuu pitkälle siitä, tuleeko Applen toteutuksesta oikeasti kelvollinen. Mikäli se on esimerksi vähänkin epäluotettava, niin käyttäjät luultavasti asentavat jatkossakin puhelimiinsa Whatsappin tai jonkun vastaavan sovelluksen.
Hei! Apple on iOS18:n myötä alkanut tukea RCS:ää tässä kuussa. Monessa Euroopan maassa (mm. Belgia, Saksa, Ranska, Slovenia, Espanja) operaattorit jo tulevat RCS:ää Applen sivujen mukaan. Onko Telialla tulossa RCS-tuki lähiaikoina?
Itsellä on RCS-chat viestejä jokunen Android-puhelimessa ja Telian liittymä
Googlella on omat RCS-palvelimet Google Messages -sovellusta varten.
Eli nuo viestit on välittänyt Google, ei Telia.
Kyllä, mutta toimivat siis Suomessa RCS-viestit jos on ottanut ne käyttöön viestit sovelluksessa.
Ketjun alkuperäinen kysymys oli , että milloin Telia alkaa tarjota RCS-palvelua omilta palvelimiltaan. Tällä hetkellä aika monessa päätelaitteessa on tuki RCS:lle , mutta palvelimia pyörittää Google tai joku muu kansainvälinen yhtiö.
Tässä Telian osuus on vain tarjota nettiyhteys ja se on ihan eri asia kuin tarjota omaa RCS-palvelua.
Hei! Apple on iOS18:n myötä alkanut tukea RCS:ää tässä kuussa. Monessa Euroopan maassa (mm. Belgia, Saksa, Ranska, Slovenia, Espanja) operaattorit jo tulevat RCS:ää Applen sivujen mukaan. Onko Telialla tulossa RCS-tuki lähiaikoina?
Hei! Apple on iOS18:n myötä alkanut tukea RCS:ää tässä kuussa. Monessa Euroopan maassa (mm. Belgia, Saksa, Ranska, Slovenia, Espanja) operaattorit jo tulevat RCS:ää Applen sivujen mukaan. Onko Telialla tulossa RCS-tuki lähiaikoina?
Alkuvaiheessa RSC-tukea ei ole luvattavissa. Tulevaisuudesta ei pystytä sanomaan mitään tarkemmin. Tiedossa on kuitenkin asiakaskyselyiden kautta tullut tarve.
Tällä hetkellä emme pysty lupaamaan, että meidän viestikeskukseen lisätään tuki RCS viesteille. Toistaiseksi meidän verkossa RCS tekstiviestit toimivat vain sellaisten RCS-viestejä tukevien sovellusten kautta, jotka välittävät viestit datayhteyden kautta. Esimerkiksi Google messages -viestisovelluksella.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.