Uudismyynnissä olevien puhelinliittymien datanopeuksien vaihteluvälit?

  • 25 November 2022
  • 93 kommenttia
  • 2038 katselukertaa

Käyttäjätaso 7

Selasin vähän palvelukuvauksia ja poimin sieltä uudismyynnissä olevien kuukausilaskutteisten puhelinliittymien datanopeuksien vaihteluvälit.

300 Mbit/s 5G
DL 10...300 Mbit/s
UL 3...50 Mbit/s

450 Mbit/s 5G
DL 10...450 Mbit/s
UL 3...100 Mbits

1000 Mbit/s 5G
DL 10...1000 Mbit/s
UL 3...100 Mbit/s

0,5 Mbit/s 4G
DL 0,1 ...0,5 Mbit/s
UL 0,1...0,5 Mbit/s

20 Mbit/s 4G
DL 10...20 Mbit/s
UL 3...20 Mbit/s

Huomionarvoista on noiden 5G-liittymien osalta , että liittymän miniminopeus (siis se nopeus mikä operaattorin on sopimuksen perusteella toimitettava) on kaikissa sama. No mitenkähän on kuluttajansuojan kanssa mm. 1000 Mbit/s-liittymän osalta , kun se takuunopeus , minkä operaattori on velvollinen toimittamaan sopimusehtojen perusteella on vain 1% maksimista????

No nuo 4G-liittymät ovat jo vähän lähempänä oikeudenmukaista vaihteluväliä ja kuluttaja voi luottaa saavansa sitä mitä tilaa.

Jotakin noille 5G-liittymien vaihteluväleille pitäisi tehdä , sillä nyt ei mistään kuluttajansuojasta voi puhua , vai mitä??


Aihe on suljettu kommenteilta.

93 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Hmmm…

Taisi tulla otsikkoon kirjoitusvirhe ja sitä ei näköjään voi itse korjata. Viitsisikö modet korjata??

(puhelinliittmien => puhelinliittymien)

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +6

Muutenkin, taitavat pienentää sitä tulevaa data virtaa sitä mukaa, kun nopeudet kasvaa. Jos 8 mbs on 1 megatavu sekunnissa, se on yhtä videon kuvaa(25 kuvaa/sek) kohti 40 kilotavua, 3,6 gigatavua tunnissa. Kumminkin maksimissaan saa 200 mbs liittymällä 500 - 999 megatavua tunnissa. siinä ei ole kummoinen kuvakoko yhtä videoruutua kohden (12 kilotavua). Rojahti datamäärä kesäkuun alusta, nopeus kuitenkin ihan oikein.

!000 mbs nopeuden liittymällä, yhden video ruudun koko pystyy olemaa 4 megatavua.

 

Käyttäjätaso 7

Muutenkin, taitavat pienentää sitä tulevaa data virtaa sitä mukaa, kun nopeudet kasvaa. Jos 8 mbs on 1 megatavu sekunnissa, se on yhtä videon kuvaa(25 kuvaa/sek) kohti 40 kilotavua, 3,6 gigatavua tunnissa. Kumminkin maksimissaan saa 200 mbs liittymällä 500 - 999 megatavua tunnissa. siinä ei ole kummoinen kuvakoko yhtä videoruutua kohden (12 kilotavua). Rojahti datamäärä kesäkuun alusta, nopeus kuitenkin ihan oikein.

!000 mbs nopeuden liittymällä, yhden video ruudun koko pystyy olemaa 4 megatavua.

 

Hmmm….

Siis operaattorin tehtävä on vain siirtää dataa ottamatta kantaa mitä se on. Jos videon laatu on heikentynyt  , vaikka datanopeus ei ole muuttunut , niin se on videon toimittajasta kiinni , ei operaattorista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Enpä kyllä ole itse huomannut sisällön heikentymistä, vaikka datakäyttöä olisi enemmän. Uusi Youtube-client suosii matalempia laatuja. Taitaa olla energiansäästön nimissä tuo käytössä vähä siellä sun täällä nykypäivänä -  matalemmat laadut.

Käyttäjätaso 7

Palataanpa tuohon aloitusviestissä esittämääni ajatukseen.

4G-liittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat melko järjellisiä , mutta 5G-liittymien eivät eli niissä ei ole mitään kuluttajansuojaa , vaan nopeudet voivat olla jopa alhaisempia kuin 4G:ssä eikä operaattorilla ole mitään juridista velvoitatta tehdä asialle jotakin.

Ehdottaisin tällaisia muutoksia:

300 Mbit/s 5G
DL 30...300 Mbit/s
UL 30...50 Mbit/s

450 Mbit/s 5G
DL 45...450 Mbit/s
UL 45...100 Mbits

1000 Mbit/s 5G
DL 100...1000 Mbit/s
UL 50...100 Mbit/s

 

Mitäs mieltä olette? Siis jos maksimi kasvaa , niin myös takuuminimin pitää kasvaa , koska hintakin kasvaa.

Edelleenkin sitä vaihteluväliä olisi runsaasti.

Käyttäjätaso 7

Olisiko Telialla tähän jotakin kommenttia??

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hiljaista on. Vaikeaahan on tuota alarajaa kovasti nostaa, koska mobillin toimivuus on niin paikkakohtaista. Esimerkiksi yhdessä asunnossa eteisessä 5G ei toimi, mutta olohuoneen sohvalla se toimii. Erona vain elementtiseinä. Jonkun pitäisi kehittää jokin toinen parametri nopeuden ja toimivuuden mittaukseen.

Käyttäjätaso 7

Vaikeaahan on tuota alarajaa kovasti nostaa, koska mobillin toimivuus on niin paikkakohtaista

Maailmassa on toteutettu paljon vaikeampiakin asioita , on käyty kuussa ja kehitetty koronarokotteita lyhyellä aikataululla mm.  Kyse on enemmänkin halusta panostaa asiaan.

Tätä asiaa voi lähestyä ainakin parista näkökulmasta. Ensimmäinen on operaattorien näkökulma ja se tarkoittaa , että tarjotaan minimipalvelua maksimihintaan. Toinen on asiakkaan näkökulma , että pyydetään maksimipalvelua minimihintaan. Kohtuus mennee jossakin siellä välimaastossa.

Luulisi , että kuluttajaviranomaisiakin kiinnostaisi operaattoreiden sopimusehdot. Kuten edellä olen kertonut , niin esim. 1000M 5G-liittymän takuunopeus on 1% maksimista. Se ei missään nimessä ole asiakkaalle kohtuullista. Millainen mökä siitä nousisi , jos marketissa myytäisiin litran purkki maitoa normaalihintaan ja sitten sieltä purkista heruisi vain pari ruokalusikallista.

Sen ymmärrän , että puhelimiin se mobiiliyhteys alkaa olla lähes ainoa vaihtoehto , mutta puhelimen nopeudentarve ei tosiaankaan ole 1000 Mbit/s tai enemmän , vaan paljon vähempikin riittää. Eniten minua kummastuttaa suomalaisten operaattoreiden mobiiliuskovaisuus , kun mobiiliverkkoa markkinoidaan kiinteän korvaajana. Sitä se ei ole ainakaan luotettavuuden puolesta. Taitaa olla niin , että Euroopan maista Suomi on lähes ainoa , joka ei panosta kiinteään  kuituverkkoon riittävästi , vaan kaikki pitäisi siirtää mobiiliverkkoon ihan riippumatta toimiiko se vai ei.

No onneksi itsellä on kiinteä netti , joka toimii kuin junan vessa ennen vanhaan , nykyisistä en ole niinkään varma.

En kyllä panisi pahakseni , vaikka Teliakin osallistuisi tähän keskusteluun. 😉

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Hiljaista on. Vaikeaahan on tuota alarajaa kovasti nostaa, koska mobillin toimivuus on niin paikkakohtaista. Esimerkiksi yhdessä asunnossa eteisessä 5G ei toimi, mutta olohuoneen sohvalla se toimii. Erona vain elementtiseinä. Jonkun pitäisi kehittää jokin toinen parametri nopeuden ja toimivuuden mittaukseen.

 

Toisaalta nuo ilmoitetut kuuluvuudet ja nopeudet on ulkokuuluvuden laskennallisia mittauksia, joten jos menet kotona bunkkeriin niin et voi valittaa, että ei tule 1000 Mbps aamuin illoin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

Maailmassa on toteutettu paljon vaikeampiakin asioita , on käyty kuussa ja kehitetty koronarokotteita lyhyellä aikataululla mm.  Kyse on enemmänkin halusta panostaa asiaan.


Esim. Upload on erittäin herkkä tuolle signaalin voimakkuudelle ja päätelaitteen lähetysteho on hyvinkin rajoitettu. Kuuluvuuskartat kuvaavat kuuluvuutta ja nopeusväliä ulkona. Itsellä energiatehokas talo vaimentaa 4G-signaalia n. 25dBm, joka on valtavan paljon. Tämän vuoksi aina suositellaan ulkoista lisäantennia tai ulkoista modeemia, jolla saadaan paras lopputulos.

Amerikassa 4G:n tilanne on paljon Suomea huonompi vaikka ovat kuuhun lentäneet jo 60-luvulla. Starlink sen sijaan voisi olla tämän päivän kuulento. Se on vaan hyväksyttävä, että mobiili tulee aina olemaan asymmetrinen, jossa lataus on tyypillisesti lähetystä korkeampi. Jos haluaa sen purkin maitoa kokonaan, se on sitten kiinteä liittymä oltava, jota ei jaeta muiden kesken samalla tavalla kuin ilmateitä. Mobiilissa asiakkaat kaatavat siitä kaupan maitopurkista jokainen itse omaan lasiin ja joillekin jää enemmän kuin toisille.

Käyttäjätaso 7

Hiljaista on. Vaikeaahan on tuota alarajaa kovasti nostaa, koska mobillin toimivuus on niin paikkakohtaista. Esimerkiksi yhdessä asunnossa eteisessä 5G ei toimi, mutta olohuoneen sohvalla se toimii. Erona vain elementtiseinä. Jonkun pitäisi kehittää jokin toinen parametri nopeuden ja toimivuuden mittaukseen.

 

Toisaalta nuo ilmoitetut kuuluvuudet ja nopeudet on ulkokuuluvuden laskennallisia mittauksia, joten jos menet kotona bunkkeriin niin et voi valittaa, että ei tule 1000 Mbps aamuin illoin.

Niinpä. Sehän se on mobiiliverkon ikuinen ongelma , että aina on paikkoja , missä kuuluvuus on pyöreä nolla.

Kuitenkin niissäkin paikoissa , missä kuuluvuutta on reippaasti , niin sopimusehtojen mukaan mm. 1000M 5G-liittymän minimi on 10 Mbit/s eli prosentti maksimista.

Kyllä operaattorin pitää pystyä sitoutumaan myös juridisesti parempaan tai sitten alkaa myymään vain 10 Mbit/s-liittymiä.

Käyttäjätaso 7


Esim. Upload on erittäin herkkä tuolle signaalin voimakkuudelle ja päätelaitteen lähetysteho on hyvinkin rajoitettu. Kuuluvuuskartat kuvaavat kuuluvuutta ja nopeusväliä ulkona. Itsellä energiatehokas talo vaimentaa 4G-signaalia n. 25dBm, joka on valtavan paljon. Tämän vuoksi aina suositellaan ulkoista lisäantennia tai ulkoista modeemia, jolla saadaan paras lopputulos.

Amerikassa 4G:n tilanne on paljon Suomea huonompi vaikka ovat kuuhun lentäneet jo 60-luvulla. Starlink sen sijaan voisi olla tämän päivän kuulento. Se on vaan hyväksyttävä, että mobiili tulee aina olemaan asymmetrinen, jossa lataus on tyypillisesti lähetystä korkeampi. Jos haluaa sen purkin maitoa kokonaan, se on sitten kiinteä liittymä oltava, jota ei jaeta muiden kesken samalla tavalla kuin ilmateitä. Mobiilissa asiakkaat kaatavat siitä kaupan maitopurkista jokainen itse omaan lasiin ja joillekin jää enemmän kuin toisille.

Juu olen kyllä tietoinen asiaan liittyvistä teknisistä seikoista.

Otin asian keskusteluun enemmänkin kuluttajansuojan ja juridiikan vuoksi eikä minua haittaa liittymän asymmetrisyyskään.

Kun kerran kaikki ovat tietoisia , että mobiilin osalta myydään lähes pelkkää ilmaa , niin miksi viranomaiset sallivat moisen pelleilyn. Itseäni operaattorit eivät pysty jujuttamaan , mutta valtaosa asiakkaista ei tekniikasta ymmärrä tarpeeksi ja kuvittelevat saavansa sitä , mitä kaupparatsut mainostaa.

No pian se todellisuus paljastuu , kun ensikokeilut liittymällä on tehty ja pettymys on aika yleinen reaktio.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Otetaan esimerkiksi kilpailijan kiinteän myynti, markkinointimaili napsahti ihan äskettäin sähköpostiini:

 

"Jos netinkäyttö on samankaltaista kaikilla, suosittelemme 400M-600M nopeutta. Jos perheestä löytyy useampi raskaan sarjan nettipelaaja, huippunopea 1000M takaa, että pelit eivät pätki yhtäaikaisessakaan käytössä"

Erikoinen on tuokin väite, että pelit pätkisivät alle 1000M liittymällä. Pelit vaativat vain vakautta, ettei viive heilahtelisi kovin. Operaattoreiden myymät reitittimet ovat syynä siihen, että ladatessa jollain laitteella intensiivisemmin dataa, rupeaa yhteys heittelemään sietämättömästi.

 

Pitäisi keskittyä mielestäni myös muuhunkin kuin vain nopeuteen. Netin toimivuus, pätkintä/viive/aaltoilu ei kaikkea käyttöä haittaa. Nettiselaus ja videontoisto onnistuu usein vaihtelevallakin yhteydellä, kun tuota puskuroidaan, mutta peliäpä ei.

 

Yksi toimija yrittää surutta myydä 5G:tä alueille, jossa sitä ei ole. Tai no, riittää yksi pieni täplä jossain päin seutua. Sekin on kyseenalaista. Puhelin toki 5G-logon näyttää, koska verkossa on ULI (Upper Layer Indicator) lähetettynä SIB2 viestissä.

 

Esimerkiksi OnePlus-puhelimet näyttävät logoa vaikkei olla 5G verkossa (Network Signal Guru, sovellus). Ylinnä kuvakaappaus SIB2 viestistä, joka triggeröi 5G logon, ja sitten, että ollaan LTE:ssa.

 

 

Koskahan tämäkin todellisuus paljastuu???

 

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Ja kolmenlainen 5G..

Listassa ylinnä on n28+1+3, sitten n78+1+3+20 ja LTE 1+3+20.

Uppi on heikko, koska rakennus on betonirakenteinen ja tukiasema ulkona tien varressa (K-Citymarket Lahti Laune). Elisa.

 

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +8

Olisiko Telialla tähän jotakin kommenttia??

Onhan meillä! Tosin näyttäisi siltä, että täällä on todella hyvin jo asiaa avattu! 

Kuten tuossa @snow28kin mainitsi: mobiiliverkko kun on sijaintiperäinen, on meillä tärkeää olla kirjoissa ja kansissa sellainen vaihteluväli joka varmasti toteutuu tai on vähintäänkin sellainen, jolla pystyy toimimaan arjessa.

Laitan kuitenkin tämän palautteen eteenpäin, josko tulevaisuudessa vaihteluvälin muuttaminen olisi mahdollista!

Käyttäjätaso 7

Kuten tuossa @snow28kin mainitsi: mobiiliverkko kun on sijaintiperäinen, on meillä tärkeää olla kirjoissa ja kansissa sellainen vaihteluväli joka varmasti toteutuu tai on vähintäänkin sellainen, jolla pystyy toimimaan arjessa.

Ymmärrän operaattorin näkökulman , että vahteluvälin pitää olla sellainen , ettei ikinä joudu siitä vastuuseen , mitä myy. Kyse onkin siitä onko se kohtuullista asiakkaan näkövinkkelistä. Mielestäni ei ole.

No puhelinliittymissä ei sillä maksimilla ole niin väliä , kun ei ole mitään sovellusta , joka sellaisia 1000M nopeuksia tarvitsisi. Kyse on enemmänkin valheellisesta mielikuvamarkkinoinnista ja perusteettomasta rahastuksesta.

Te kuitenkin markkinoitte mobiililiittymiä myös kotikäyttöön kiinteän liittymän korvaajana. Jos ihan rehellisesti haluatte sanoa , että mobiililiittymä korvaa kiinteän , niin silloin sen nopeuksien , vakauden ja vaihteluvälien pitää myös olla samalla tasolla kuin kiinteässäkin.

Jos te ette pysty em. vaatimuksiin , niin olisi sitten rehellistä edes pudottaa hinnat sille tasolle , mitä toteutuvat nopeudet edellyttävät eikä myydä pelkkää ilmaa.

 

Laitan kuitenkin tämän palautteen eteenpäin, josko tulevaisuudessa vaihteluvälin muuttaminen olisi mahdollista!

Kiitos siitä , mutta kuulostaa paremminkin iäisyysvastaukselta.

Käyttäjätaso 7

 

Laitan kuitenkin tämän palautteen eteenpäin, josko tulevaisuudessa vaihteluvälin muuttaminen olisi mahdollista!

Kiitos siitä , mutta kuulostaa paremminkin iäisyysvastaukselta.

Ja sille tielleen jäi eli meni ö-mappiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +19

Kiitos siitä , mutta kuulostaa paremminkin iäisyysvastaukselta.

Ja sille tielleen jäi eli meni ö-mappiin.


Eli jos muutoksia ei ole tehty kuukauden kuluessa palautteen antamisen jälkeen, niin palaute on mennyt automaattisesti ö-mappiin. 🤔 Itse olen vähän toista mieltä. Tämäntyyppiset asiat vaativat aina pidemmän prosessin ennen kuin tehdään 👍🏼 tai 👎🏼 päätös. Ei siis vielä kannata heittää “kirvestä kaivoon”.

Käyttäjätaso 7

Kiitos siitä , mutta kuulostaa paremminkin iäisyysvastaukselta.

Ja sille tielleen jäi eli meni ö-mappiin.


Eli jos muutoksia ei ole tehty kuukauden kuluessa palautteen antamisen jälkeen, niin palaute on mennyt automaattisesti ö-mappiin. 🤔 Itse olen vähän toista mieltä. Tämäntyyppiset asiat vaativat aina pidemmän prosessin ennen kuin tehdään 👍🏼 tai 👎🏼 päätös. Ei siis vielä kannata heittää “kirvestä kaivoon”.

Jos ehdotusta ei ole hylätty , niin sittenhän te voitte kertoa asian etenemisestä. Se että ei kuukausiin kerrota mitään antaa kyllä ihan toisenlaisen viestin.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Te kuitenkin markkinoitte mobiililiittymiä myös kotikäyttöön kiinteän liittymän korvaajana. Jos ihan rehellisesti haluatte sanoa , että mobiililiittymä korvaa kiinteän , niin silloin sen nopeuksien , vakauden ja vaihteluvälien pitää myös olla samalla tasolla kuin kiinteässäkin.

Suomi on laajakaistan saatavuuden osalta epätasa-arvoinen maa. Toiselle tulee kotiin kuitu kun toisaalla joudutaan käyttämään ruuhkautunutta 4G tai 3G-verkkoa, joka saattaa olla ajoittain täysin käyttökelvoton. Kokemuksella voin sanoa, että ADSL voittaa ruuhkautuneen (nopeuden todellinen vaihteluväli: ei saada yhteyttä/0mbps(ilta)-98mbps(aamuyö)) 4G:n, vaikka hieman hidas onkin. Operaattorin vaihtaminen ei ole vaihtoeho varsinkaan jos ei ole toista tai toisella yhteys on vielä huonompi.

Mobiililaajakaista vaatisi ehdottomasti tiukemmat laatumääritelmät varsinkin alueilla, jossa ainoa saatavilla oleva laajakaistayhteys on mobiili. Samalla tulisi olla operaattoreilla velvollisuus ryhtyä toiminpiteisiin, mikäli laatumääritelmät ei täyty. Kuluttajan kannalta on kohtuutonta maksaa liittymästä täysi hinta, tilanteessa jossa yhteys toimii kunnolla vain osan päivästä. Tähän tarvittaisiin kunnollista sääntelyä Arkadianmäeltä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Te kuitenkin markkinoitte mobiililiittymiä myös kotikäyttöön kiinteän liittymän korvaajana. Jos ihan rehellisesti haluatte sanoa , että mobiililiittymä korvaa kiinteän , niin silloin sen nopeuksien , vakauden ja vaihteluvälien pitää myös olla samalla tasolla kuin kiinteässäkin.

Suomi on laajakaistan saatavuuden osalta epätasa-arvoinen maa. Toiselle tulee kotiin kuitu kun toisaalla joudutaan käyttämään ruuhkautunutta 4G tai 3G-verkkoa, joka saattaa olla ajoittain täysin käyttökelvoton. Kokemuksella voin sanoa, että ADSL voittaa ruuhkautuneen (nopeuden todellinen vaihteluväli: ei saada yhteyttä/0mbps(ilta)-98mbps(aamuyö)) 4G:n, vaikka hieman hidas onkin. Operaattorin vaihtaminen ei ole vaihtoeho varsinkaan jos ei ole toista tai toisella yhteys on vielä huonompi.

Mobiililaajakaista vaatisi ehdottomasti tiukemmat laatumääritelmät varsinkin alueilla, jossa ainoa saatavilla oleva laajakaistayhteys on mobiili. Samalla tulisi olla operaattoreilla velvollisuus ryhtyä toiminpiteisiin, mikäli laatumääritelmät ei täyty. Kuluttajan kannalta on kohtuutonta maksaa liittymästä täysi hinta, tilanteessa jossa yhteys toimii kunnolla vain osan päivästä. Tähän tarvittaisiin kunnollista sääntelyä Arkadianmäeltä.

Olen tässä samaa mieltä, että tulisi säätää tarkemmat ja tiukemmat laatuvaatimukset alueilla, joilla ei ole markkinavetoista kiinteää verkkoa. Myöskään se, että käskettäisiin ryhtyä vetämään kuituosuuskuntaa ei ole ratkaisu. Niitä on liian monta heppoisin perustein luotu ja sitten on jouduttu ongelmiin.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Eihän maaseudulla edes ilmoitetut miniminopeudet toteudu. Pian kaksi vuotta tulee täyteen uudistettua SYV- sotkua ja operaattorit nostaneet kätensä pystyyn. Ilmoittaneet etteivät voi asialle mitään vaikka ei päästä välttämättä edes 5 Mbps nopeuksiin ruuhka- aikaan ja puhelut pätkii. Masto joka metsän keskellä on kuulemma ruuhkautunut. Eihän täällä edes asu kuin muutama sata ihmistä joista osa toisessa mastossa kiinni tai Elisan asiakkaana. Verkkosuunnittelulle ilmoitettu mutta muutama vuosi ainakin menee että saadaan tilanne korjattua, kertoilivat. Ken uskoo, minä en.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Eihän maaseudulla edes ilmoitetut miniminopeudet toteudu. Pian kaksi vuotta tulee täyteen uudistettua SYV- sotkua ja operaattorit nostaneet kätensä pystyyn. Ilmoittaneet etteivät voi asialle mitään vaikka ei päästä välttämättä edes 5 Mbps nopeuksiin ruuhka- aikaan ja puhelut pätkii. Masto joka metsän keskellä on kuulemma ruuhkautunut. Eihän täällä edes asu kuin muutama sata ihmistä joista osa toisessa mastossa kiinni tai Elisan asiakkaana. Verkkosuunnittelulle ilmoitettu mutta muutama vuosi ainakin menee että saadaan tilanne korjattua, kertoilivat. Ken uskoo, minä en.

Muutama vuosi on siitä huono käsite, että se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Omaan lähimastoon tuli SYV:n 4G vuonna 2015 ja seuraavan kerran parannusta tehtiin vasta 2022 vuoden loppupuolella. Jo vuonna 2018 sanottiin asiakaspalvelussa, että mastossa on ruuhkaa ja mitään ei voida tehdä. Muutama vuosi (reilu 4 vuotta) meni ennen kuin parannuksia tehtiin. Tähän mahtuu väliin vielä ADSL:n lopettaminen mikä lisäsi ruuhkaa entisestään. Pahimmillaan netti oli käyttökelvoton iltaisin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Heikkoja latausnopeuksia toki mobiiliverkossa voi olla, mutta suoraan niiden syyksi ei voi verkkoa sanoa eikä ongelma ole maanlaajuinen vaan paikkakohtainen. Näistä paikoista joissa havaitaan ruuhkautumista ja saamme asiakkailta palautetta, tutkitaan ja korjataan tilanne aina mahdollisuuksien mukaan niin nopeasti kuin mahdollista. Joskus se voi tarkoittaa valokuidun rakentamista mastolle, joskus uusien taajuuksien lisäämistä ja joskus jopa ihan omaa uutta mastoa. Yksikään näistä toimenpiteistä ei lähde liikkeelle, jos tukiaseman peittoalueella on yksittäinen yhteys, joka ei toimi. Tällaisessa tilanteessa voimme ehdottaa ulkoista 4G-antennia jolla yhteys paranee. Joskus voi olla tilanne se, että toisen operaattorin verkko voi kuulua paremmin ja vaihto heille liittymien kanssa on asiakkaan kannalta paras vaihtoehto, tämän me myös myönnämme tarvittaessa.

Mitä palautteeseen tulee ja sen käsittelyyn, niin kuten todettua se on meillä laitettu talon sisällä eteenpäin. Palautteiden käsittely ja vieläpä mahdolliset niiden pohjalta tehdyt muutokset vievät aina oman aikansa. Saamme monesta eri kanavasta paljon palautteita ja kuuntelemme mielellämme asiakkaita herkällä korvalla, kuitenkin väliaikatiedottaminen kunkin idean ja palautteen käsittelystä kesken prosessin on haastavaa. Jos palautteen osalta tapahtuu jotain merkittävää, halutaan esim. kuulla lisää asiakkailta tai on tiedossa eri projekti johon palautteen voi liittää, siitä kyllä viestitään koska silloin jotain konkreettista tapahtuu. Tällä hetkellä palaute on siis vielä menossa, ja toistaiseksi uusinta uutta tietoa siihen liittyen ei ole saatu.

Käyttäjätaso 7

Palataanpa tuohon aloitusviestissä esittämääni ajatukseen.

4G-liittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat melko järjellisiä , mutta 5G-liittymien eivät eli niissä ei ole mitään kuluttajansuojaa , vaan nopeudet voivat olla jopa alhaisempia kuin 4G:ssä eikä operaattorilla ole mitään juridista velvoitatta tehdä asialle jotakin.

Ehdottaisin tällaisia muutoksia:

300 Mbit/s 5G
DL 30...300 Mbit/s
UL 30...50 Mbit/s

450 Mbit/s 5G
DL 45...450 Mbit/s
UL 45...100 Mbits

1000 Mbit/s 5G
DL 100...1000 Mbit/s
UL 50...100 Mbit/s

 

Mitäs mieltä olette? Siis jos maksimi kasvaa , niin myös takuuminimin pitää kasvaa , koska hintakin kasvaa.

Edelleenkin sitä vaihteluväliä olisi runsaasti.

Kiitos siitä , mutta kuulostaa paremminkin iäisyysvastaukselta.

Ja sille tielleen jäi eli meni ö-mappiin.


Eli jos muutoksia ei ole tehty kuukauden kuluessa palautteen antamisen jälkeen, niin palaute on mennyt automaattisesti ö-mappiin. 🤔 Itse olen vähän toista mieltä. Tämäntyyppiset asiat vaativat aina pidemmän prosessin ennen kuin tehdään 👍🏼 tai 👎🏼 päätös. Ei siis vielä kannata heittää “kirvestä kaivoon”.

Onko tämä edes mietinnässä? Milloin kaikki liittymät pääsevät 5G-verkkoon??