Uudismyynnissä olevien puhelinliittymien datanopeuksien vaihteluvälit?

  • 25 November 2022
  • 93 kommenttia
  • 2039 katselukertaa


Näytä ensimmäinen kirjoitus
Aihe on suljettu kommenteilta.

93 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Palataanpa tuohon aloitusviestissä esittämääni ajatukseen.

4G-liittymien nopeuksien vaihteluvälit ovat melko järjellisiä , mutta 5G-liittymien eivät eli niissä ei ole mitään kuluttajansuojaa , vaan nopeudet voivat olla jopa alhaisempia kuin 4G:ssä eikä operaattorilla ole mitään juridista velvoitatta tehdä asialle jotakin.

Ehdottaisin tällaisia muutoksia:

300 Mbit/s 5G
DL 30...300 Mbit/s
UL 30...50 Mbit/s

450 Mbit/s 5G
DL 45...450 Mbit/s
UL 45...100 Mbits

1000 Mbit/s 5G
DL 100...1000 Mbit/s
UL 50...100 Mbit/s

 

Mitäs mieltä olette? Siis jos maksimi kasvaa , niin myös takuuminimin pitää kasvaa , koska hintakin kasvaa.

Edelleenkin sitä vaihteluväliä olisi runsaasti.

Kiitos siitä , mutta kuulostaa paremminkin iäisyysvastaukselta.

Ja sille tielleen jäi eli meni ö-mappiin.


Eli jos muutoksia ei ole tehty kuukauden kuluessa palautteen antamisen jälkeen, niin palaute on mennyt automaattisesti ö-mappiin. 🤔 Itse olen vähän toista mieltä. Tämäntyyppiset asiat vaativat aina pidemmän prosessin ennen kuin tehdään 👍🏼 tai 👎🏼 päätös. Ei siis vielä kannata heittää “kirvestä kaivoon”.

Onko tämä edes mietinnässä? Milloin kaikki liittymät pääsevät 5G-verkkoon??

Eipä tuo miniminopeudet oikein toimisi käytännössä liikkuvissa yhteyksissä. Ehkä tällähetkellä n78 verkossa ja tulevaisuuden taajuuksilla edes teoriassa voisi onnistua. Jos nyt esim 1000M liittymällä menet n28 (700MHz) 5G alueelle, siinä se koko kapasiteetti on se noin 100 megaa, niin ei sitä voi yhdelle luvata.

Markkinointi on aina ollut typerää näillä operaattoreilla kun maximi nopeuksien mukaan mennään. Tekniikka kuitenkin on mikä on ja se rajoittaa maksimi nopeuden ulkopuolelle valtaosan käyttäjistä.

Käyttäjätaso 7

Eipä tuo miniminopeudet oikein toimisi käytännössä liikkuvissa yhteyksissä. Ehkä tällähetkellä n78 verkossa ja tulevaisuuden taajuuksilla edes teoriassa voisi onnistua. Jos nyt esim 1000M liittymällä menet n28 (700MHz) 5G alueelle, siinä se koko kapasiteetti on se noin 100 megaa, niin ei sitä voi yhdelle luvata.

Markkinointi on aina ollut typerää näillä operaattoreilla kun maximi nopeuksien mukaan mennään. Tekniikka kuitenkin on mikä on ja se rajoittaa maksimi nopeuden ulkopuolelle valtaosan käyttäjistä.

Sehän on selvää , että lisäkapasiteettia tarvittaisiin.

No kyse on kuitenkin kuluttajansuojasta. Siis jos ostat kalliimman liittymän , niin olisi oikeus ja kohtuus saada sille myös vastinetta ja nyt en tarkoita noita operaattorin katteettomia lupauksia , vaan että operaattori sitoutuisi myös juridisesti toimittamaan mitä lupaa.

Nythän kaikkien liittymien takuunopeus on 10 Mbit/s hinnasta riippumatta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Eipä tuo miniminopeudet oikein toimisi käytännössä liikkuvissa yhteyksissä. Ehkä tällähetkellä n78 verkossa ja tulevaisuuden taajuuksilla edes teoriassa voisi onnistua. Jos nyt esim 1000M liittymällä menet n28 (700MHz) 5G alueelle, siinä se koko kapasiteetti on se noin 100 megaa, niin ei sitä voi yhdelle luvata.

Markkinointi on aina ollut typerää näillä operaattoreilla kun maximi nopeuksien mukaan mennään. Tekniikka kuitenkin on mikä on ja se rajoittaa maksimi nopeuden ulkopuolelle valtaosan käyttäjistä.

Sehän on selvää , että lisäkapasiteettia tarvittaisiin.

No kyse on kuitenkin kuluttajansuojasta. Siis jos ostat kalliimman liittymän , niin olisi oikeus ja kohtuus saada sille myös vastinetta ja nyt en tarkoita noita operaattorin katteettomia lupauksia , vaan että operaattori sitoutuisi myös juridisesti toimittamaan mitä lupaa.

Nythän kaikkien liittymien takuunopeus on 10 Mbit/s hinnasta riippumatta.

DNA:n ja Elisan liittymillä saat nopeammalla liittymällä enemmän nopeutta. Olemme kokeilleet tätä MT-Techissa https://mt-tech.fi/operaattorit-priorisoivat-4g-liittymien-nopeuksia-ruuhkatilanteessa/  , ja tuossa viime vuoden puolella kokeilimme asiaa uudelleen, mutta artikkeli jäi vähän työn alle. Edelleen on selkeä etu nopeammilla liittymillä.

Käyttäjätaso 7

DNA:n ja Elisan liittymillä saat nopeammalla liittymällä enemmän nopeutta. Olemme kokeilleet tätä MT-Techissa https://mt-tech.fi/operaattorit-priorisoivat-4g-liittymien-nopeuksia-ruuhkatilanteessa/  , ja tuossa viime vuoden puolella kokeilimme asiaa uudelleen, mutta artikkeli jäi vähän työn alle. Edelleen on selkeä etu nopeammilla liittymillä.

Kyllä tuo priorisointi on tiedossa , mutta ei ei se ole viestini pihvi.

Se pointti on , että operaattoreilla ei ole mitään juridista velvoitetta toimittaa asiakkaalle sellaista nopeutta kuin lupaavat markkinoinnissa. Se on harhaan johtavaa mainontaa. Hyvä jos saa enemmän kuin sopimusehdoissa sanotaan , mutta se on pelkkää toiveajattelua.

Minusta kaikki Telian liittymät ovat sopimusteknisesti 10 Mbit/s liittymiä , vain hinnnoissa on eroja. Mistäköhän siinä oikein maksetaan????

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kyllä tuo priorisointi on tiedossa , mutta ei ei se ole viestini pihvi.

Se pointti on , että operaattoreilla ei ole mitään juridista velvoitetta toimittaa asiakkaalle sellaista nopeutta kuin lupaavat markkinoinnissa. Se on harhaan johtavaa mainontaa. Hyvä jos saa enemmän kuin sopimusehdoissa sanotaan , mutta se on pelkkää toiveajattelua.

Minusta kaikki Telian liittymät ovat sopimusteknisesti 10 Mbit/s liittymiä , vain hinnnoissa on eroja. Mistäköhän siinä oikein maksetaan????

Näin. Jää asiakkaan vastuulle arvioida, että millaista nopeutta tarvitaan. Ja ei läheskään kaikki käyttäjät osaa arvioida, että mikä nipeus riittää mihinkin. Kehittyneet "prosumer" käyttäjät erikseen. Vielä kun saisi määrittää, että jossain paikassa liittymä olisi vain ns "puheluliittymä" , ja edullisempi hinta, koska data menisi wifin yli. Mitenhän sen saisi säädettyä?

Tuossa eilen tuli autoiltua Euroviisujen aikaan Uudenmaan halki. Apparin paikalla matkustaja katseli tabletista viisuja. Siinä 50M 4G-liittymä ja hyvin riitti sujuvaan toistoon HD-laadulla. Toki tablettikin tukee useamman taajuuden CA:ta. Vain yhdessä hyvin haasteellisessa paikassa tuli pieni nyppy, kun ilmeisesti handover epäonnistui. Ei sitä valtaisaa nopeutta edes tarvita peruskäyttöön. Jos olisi saatavilla 50 tai 100M 5G-liittymä, niin itse varmaan ottaisin sellaisen.

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia

Käyttäjätaso 7

Näin. Jää asiakkaan vastuulle arvioida, että millaista nopeutta tarvitaan.

Tuossa eilen tuli autoiltua Euroviisujen aikaan Uudenmaan halki. Apparin paikalla matkustaja katseli tabletista viisuja. Siinä 50M 4G-liittymä ja hyvin riitti sujuvaan toistoon HD-laadulla. Toki tablettikin tukee useamman taajuuden CA:ta. Vain yhdessä hyvin haasteellisessa paikassa tuli pieni nyppy, kun ilmeisesti handover epäonnistui. Ei sitä valtaisaa nopeutta edes tarvita peruskäyttöön. Jos olisi saatavilla 50 tai 100M 5G-liittymä, niin itse varmaan ottaisin sellaisen.

Kyllä minulla on tiedossa mitä ne käytännön nopeudet ovat ja mitä tarvitaan kelvolliseen videon toistoon. Onpas tämä nyt vaikeaa saada viestiä ymmärretyksi.

Operaattorit markkinoivat liittymiä maksiminopeuksilla , joita ani harvoin kuluttajat saavuttavat. Minä pidän sitä harhaanjohtavana mainontana. Operaattoreiden tulisi markkinoida todellisilla nopeuksilla eikä maksimeilla. Se olisi käyttäjän kannalta reilumpaa.

PS. Minulla ei ole yhtään sovellusta puhelimessa , joka tarvitsisi yli 10 Mbit/s. Siksi liittymäni on halvin mahdollinen. Kukin saa valita liittymänsä puolestani ihan vapaasti , mutta noissa nopeissa liittymissä kyllä maksetaan mielikuvista , ei todellisuudesta.

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Sehän on selvää , että lisäkapasiteettia tarvittaisiin.

No kyse on kuitenkin kuluttajansuojasta. Siis jos ostat kalliimman liittymän , niin olisi oikeus ja kohtuus saada sille myös vastinetta ja nyt en tarkoita noita operaattorin katteettomia lupauksia , vaan että operaattori sitoutuisi myös juridisesti toimittamaan mitä lupaa.

Nythän kaikkien liittymien takuunopeus on 10 Mbit/s hinnasta riippumatta.

Ei ole liittymissä mitään takuunopeutta? Jos et saa 10 Mbit/s niin voit valittaa toki vapaasti mutta käytännössä hyvänä eleenä rahat takas tältä kuulta koska kyseessä toistaiseksi voimassaoleva liittymä ja voit mennä toiselle luukulle hakemaan liittymää? Koska tämä on halvempaa useimmissa tapauksissa ja asiakkaillekin helpompaa jos se toinen operaattori vaan toimii paremmin. Ja joka tapauksessa mobiililiittymät Telialla ovat toistaiseksi voimasssa olevia että irtisanoa voi jos ei toimi kuten haluaisi.

Eli ihan sama mitä ostat ostat jaettua kapasiteettia 0-liittymämaksiminopeuden välillä missä vain verkon kuuluvuusalueen puitteissa. Liittymä on Best-Effort periaatteellinen eli jaetaan resurssit käyttäjille sitten verkossa. 

Miten estämme verkossa ettei yhden tukiaseman alueelle kasaantuisi paljon ihmisiä yhtäkkiä? Kyseessähän on mobiiliyhteys ei kiinteä yhteys jolloin ei tietenkään estetä pääsyä verkkoon? 

Jos halutaan takaa yhteydelle oikeasti jotakin se tulee maksamaan paljon enemmän kun tämä taattu yhteys tietenkin pitäisi toimia kaikkialla Suomessa missä menetkin? 

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia

Käyttäjätaso 7

Ei ole liittymissä mitään takuunopeutta? Jos et saa 10 Mbit/s niin voit valittaa toki vapaasti mutta käytännössä hyvänä eleenä rahat takas tältä kuulta koska kyseessä toistaiseksi voimassaoleva liittymä ja voit mennä toiselle luukulle hakemaan liittymää? Koska tämä on halvempaa useimmissa tapauksissa ja asiakkaillekin helpompaa jos se toinen operaattori vaan toimii paremmin. Ja joka tapauksessa mobiililiittymät Telialla ovat toistaiseksi voimasssa olevia että irtisanoa voi jos ei toimi kuten haluaisi.

Eli ihan sama mitä ostat ostat jaettua kapasiteettia 0-liittymämaksiminopeuden välillä missä vain verkon kuuluvuusalueen puitteissa. Liittymä on Best-Effort periaatteellinen eli jaetaan resurssit käyttäjille sitten verkossa. 

Miten estämme verkossa ettei yhden tukiaseman alueelle kasaantuisi paljon ihmisiä yhtäkkiä? Kyseessähän on mobiiliyhteys ei kiinteä yhteys jolloin ei tietenkään estetä pääsyä verkkoon? 

Jos halutaan takaa yhteydelle oikeasti jotakin se tulee maksamaan paljon enemmän kun tämä taattu yhteys tietenkin pitäisi toimia kaikkialla Suomessa missä menetkin? 

Kyllä tämä on tullut selväksi jo vuosia sitten.

Koko mobiilimarkkina on täysin “ villi länsi” eikä viranomaiset valvo kuluttajan etua.

Tuosta takuunopeudesta olen hiukan eri mieltä. Se on sopimusehtoihin kirjattu ja sitoo sekä myyjää että ostajaa. Siis myyjällä on juridinen velvollisuus ryhtyä korjaaviin toimenpiteisiin , mikäli sopimusehdot eivät täyty. No käytännössä tuskin kukaan vie asiaa raastupaan saakka ja viranomaisetkaan eivät asiaa valvo.

Kaiken kaikkiaan aika surkea tilanne.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Kyllä minulla on tiedossa mitä ne käytännön nopeudet ovat ja mitä tarvitaan kelvolliseen videon toistoon. Onpas tämä nyt vaikeaa saada viestiä ymmärretyksi.

Operaattorit markkinoivat liittymiä maksiminopeuksilla , joita ani harvoin kuluttajat saavuttavat. Minä pidän sitä harhaanjohtavana mainontana. Operaattoreiden tulisi markkinoida todellisilla nopeuksilla eikä maksimeilla. Se olisi käyttäjän kannalta reilumpaa.

PS. Minulla ei ole yhtään sovellusta puhelimessa , joka tarvitsisi yli 10 Mbit/s. Siksi liittymäni on halvin mahdollinen. Kukin saa valita liittymänsä puolestani ihan vapaasti , mutta noissa nopeissa liittymissä kyllä maksetaan mielikuvista , ei todellisuudesta.

En sinua tarkoittanutkaan vaan yleisesti ns. perusasiakkaita. Yhteisö-historiasi perustella olet ammattilainen. Heille saattaa joku kaupata 1000M liittymän kotiin tai mihin vain, vain koska voi. Teknologiasta tietämättömät ovat markkinahenkilöiden armoilla, jos lähipiirissä ei ole ketään neuvonantajaa.

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Kyllä tämä on tullut selväksi jo vuosia sitten.

Koko mobiilimarkkina on täysin “ villi länsi” eikä viranomaiset valvo kuluttajan etua.

Tuosta takuunopeudesta olen hiukan eri mieltä. Se on sopimusehtoihin kirjattu ja sitoo sekä myyjää että ostajaa. Siis myyjällä on juridinen velvollisuus ryhtyä korjaaviin toimenpiteisiin , mikäli sopimusehdot eivät täyty. No käytännössä tuskin kukaan vie asiaa raastupaan saakka ja viranomaisetkaan eivät asiaa valvo.

Kaiken kaikkiaan aika surkea tilanne.

Kohtuulisuuden nimissä jos ei voida toimittaa palvelua niin rahat takaisin? Palvelun luonne on vähän hankala estää käyttäjiä yhtäkkiä pakkautumasta alueelle ja käyttämästä yhteyttä? 

Se että pitääkö markkinoinnissa paremmin tämä huomioida niin pitäisi varmasti mutta mitään takuuta tuollaiselle ei voi koskaan antaa joten kyseessä on vaan Best-Effort yhteys. 

Traficom on antanut oman kannanoton nopeuden ilmoittamiseksi: https://www.traficom.fi/sites/default/files/media/regulation/Kannanotto-internetyhteyspalvelun-nopeuden-kohtuullisesta-ilmoittamistavasta.pdf 

--

Jos saisit päättää miten toteuttaisit taatun 10Mbit/s yhteyden kaikkialle Suomeen kun kyseessä liikkuva yhteys ja voit käyttää missä vain milloin vaan? 

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lainausta hieman lyhennetty

Käyttäjätaso 7

Se että pitääkö markkinoinnissa paremmin tämä huomioida niin pitäisi varmasti mutta mitään takuuta tuollaiselle ei voi koskaan antaa joten kyseessä on vaan Best-Effort yhteys. 

Markkinointi on minusta se suurin kivi kengässä juurikin koskien tavan tallaajia. Omasta puolestani en ole huolissani , koska ammattini vuoksi olen ihan riittävästi perillä siitä , mitä nykytekniikalla voidaan kaupallisesti toteuttaa ja mitä ei. Markkinointi pitäisi varmaan muuttaa EU:n laajuisesti , ettei kilpailuolosuhteet vääristyisi liikaa. Nykyinen markkinointi perustuu täysin liittymien maksimeihin ja minusta sen pitäisi perustua myös mobiilissa enemmän todellisuuteen.

 

Jos saisit päättää miten toteuttaisit taatun 10Mbit/s yhteyden kaikkialle Suomeen kun kyseessä liikkuva yhteys ja voit käyttää missä vain milloin vaan? 

Ei siihen mitään ihmelääkettä ole , mutta kapasiteettia kasvattamalla voidaan saavuttaa tyydyttävämpi tilanne. Tosin aina tulee olemaan katveita , jossa verkko ei toimi. 2G- ja 3G-verkkojen peitto pitäisi olla se vähimmäisminimi ja sitten kapasiteettia sen verran kuin 4G- ja 5G-liikenne vaativat. Kaikki operaattorit pitäisi velvoittaa em. minimeihin viranomaisten taholta , jotta kilpailutilanne ei vääristy. Ilman mobiiliverkkoja nykyihminen on pulassa ja pelkästään kaupallisten toimijoiden varaan ei viestintää saisi jättää , vaan parempaa regulaatiota tarvitaan.

Tiedämme , että 3G ollaan jo lähitulevaisuudessa sulkemassa , mutta ainakaan vielä ei 4G:n ja 5G:n peitto riitä kompensoimaan ja päätelaitteitakin pitää uusia aikamoinen määrä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Voidaanko edes 10 Mbps nopeutta pitää miniminopeusrajana?

Ensin viedään kuparit eikä kuitua tarjota. Katso sitten videoita netistä. SD laadulla joten kuten toimii kun netin nopeus välillä vain muutamia megoja.

Yhtäläistä oikeutta ei netin käyttöön ole kaikilla suomalaisilla vaikka hinta olisikin sama.

Hyvä esimerkki lähimastoni, jos asut (metsässä?) eteläpuolella maston saat helposti 300 Mbps nopeuden, jos pohjoispuolella 10 Mbps on välillä hakusessa. Asutus kuitenkin pohjoispuolella.

Käyttäjätaso 7

Voidaanko edes 10 Mbps nopeutta pitää miniminopeusrajana?

Ensin viedään kuparit eikä kuitua tarjota. Katso sitten videoita netistä. SD laadulla joten kuten toimii kun netin nopeus välillä vain muutamia megoja.

Yhtäläistä oikeutta ei netin käyttöön ole kaikilla suomalaisilla vaikka hinta olisikin sama.

Hyvä esimerkki lähimastoni, jos asut (metsässä?) eteläpuolella maston saat helposti 300 Mbps nopeuden, jos pohjoispuolella 10 Mbps on välillä hakusessa. Asutus kuitenkin pohjoispuolella.

Tämä ketju on puhelinliittymille ja niiden osalta tuo 10 Mbit/s on siinä ja siinä , että riittääkö vai ei.

Nuo muut enemmän tai vähemmän kiinteät nettiyhteydet tulisi pääsääntöisesti toteuttaa oikeilla kiinteillä liitymillä ja jättää mobiiliverkko alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Mobiiliverkon suunnittelussa on jos vaikka millaisia “kukkasia" tullut esiin ja virheistä pitää oppia.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +6

Tämä ketju on puhelinliittymille ja niiden osalta tuo 10 Mbit/s on siinä ja siinä , että riittääkö vai ei.

Nuo muut enemmän tai vähemmän kiinteät nettiyhteydet tulisi pääsääntöisesti toteuttaa oikeilla kiinteillä liitymillä ja jättää mobiiliverkko alkuperäiseen tarkoitukseensa.

Mobiiliverkon suunnittelussa on jos vaikka millaisia “kukkasia" tullut esiin ja virheistä pitää oppia.

Olet oikeassa, puhelinliittymäketju, kyllä tämä pari megaa riittää oikein hyvin.

 

----
Muokkaus Merja_J: lyhennetty lainauksia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Markkinointi on minusta se suurin kivi kengässä juurikin koskien tavan tallaajia. Omasta puolestani en ole huolissani , koska ammattini vuoksi olen ihan riittävästi perillä siitä , mitä nykytekniikalla voidaan kaupallisesti toteuttaa ja mitä ei. Markkinointi pitäisi varmaan muuttaa EU:n laajuisesti , ettei kilpailuolosuhteet vääristyisi liikaa. Nykyinen markkinointi perustuu täysin liittymien maksimeihin ja minusta sen pitäisi perustua myös mobiilissa enemmän todellisuuteen.

 

Jos saisit päättää miten toteuttaisit taatun 10Mbit/s yhteyden kaikkialle Suomeen kun kyseessä liikkuva yhteys ja voit käyttää missä vain milloin vaan? 

Ei siihen mitään ihmelääkettä ole , mutta kapasiteettia kasvattamalla voidaan saavuttaa tyydyttävämpi tilanne. Tosin aina tulee olemaan katveita , jossa verkko ei toimi. 2G- ja 3G-verkkojen peitto pitäisi olla se vähimmäisminimi ja sitten kapasiteettia sen verran kuin 4G- ja 5G-liikenne vaativat. Kaikki operaattorit pitäisi velvoittaa em. minimeihin viranomaisten taholta , jotta kilpailutilanne ei vääristy. Ilman mobiiliverkkoja nykyihminen on pulassa ja pelkästään kaupallisten toimijoiden varaan ei viestintää saisi jättää , vaan parempaa regulaatiota tarvitaan.

Tiedämme , että 3G ollaan jo lähitulevaisuudessa sulkemassa , mutta ainakaan vielä ei 4G:n ja 5G:n peitto riitä kompensoimaan ja päätelaitteitakin pitää uusia aikamoinen määrä.

Minusta tärkeä olisi korostaa että on Best-Effort yhteys liikkuvissa laajakaistoissa. Nythän se on maksiminopeus mikä on mahdollista verkossa saada sopivissa olosuhteissa mutta tiedämme jo että usein käytännössä alempi. Operaattoreita on vaadittu normaali vaihteluväli ilmoittamaan joka on Telialla se 10 Mbit/s → maksiminopeus ja sen välillä normaalisti pitäisi toimia mutta käytännössä taas voi muuta. Miten sitten markkinoinnissa parhaiten osataan selittää asiakkaille että kyseessä Best-Effort ei takaa nopeutta ollenkaan eli sitten parempia yhteyksiä vaatiessa kannattaa muuta hakea. 

 

Minimiä ei voi luvata muulla kuin SA:ssa ja slicingilla. Voithan lähteä rajamaan nopeuttakin mutta ei se korjaa ongelmaa - edelleen on yksi verkko pool mistä jaetaan nykyisessä 4G/5G NSA toteutukessa. Kyllä kapasiteettia lisätään varmasti mutta taitaapi käyttö kasvaa ja piikkikuormakin samalla sekä vaatimukset yhteydelle on kasvaneet. Kuuluvuuteen on mm. taajuusluvissa ihan maininta kyllä mutta esim Angelin tapaus https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/matkaviestinverkon-kuuluvuus-pohjois-suomen-teilla-saatettava-kuntoon osoittaa ettei siellä ollut määritetty mikä se kuuluvuus on. Hienoa että meillä on vaadittu teille kuuluvuus mitä monessa muussa maassa ei ole tehty ollenkaan. 

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lainauksia lyhennetty

Käyttäjätaso 7

Sanopa muuta.

Itselläni ei ole ongelmaa ymmärtää , missä mennään ja olen pitkälti samaa mieltä edellä esitetystä.

Se on kuitenkin tosiasia , että markkinoinnin ja todellisuuden välillä on suuri ristiriita.

No miten se korjataan? Olen vakaasti sitä mieltä , että ilman regulointia asiat ei muutu. Pelkästään operaattoreiden voimin ei tapahdu asiassa mitään , koska heille on edullisempaa markkinoida nykysysteemillä. No on sitä monta muutakin asiaa raamitettu lainsäädännöllä tai vähintäänkin viranomaispäätöksillä. Ei ole mahdotonta , jos vain halutaan.

Nykytilanne on kuluttajan kannalta aika kestämätön.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Sanopa muuta.

Itselläni ei ole ongelmaa ymmärtää , missä mennään ja olen pitkälti samaa mieltä edellä esitetystä.

Se on kuitenkin tosiasia , että markkinoinnin ja todellisuuden välillä on suuri ristiriita.

No miten se korjataan? Olen vakaasti sitä mieltä , että ilman regulointia asiat ei muutu. Pelkästään operaattoreiden voimin ei tapahdu asiassa mitään , koska heille on edullisempaa markkinoida nykysysteemillä. No on sitä monta muutakin asiaa raamitettu lainsäädännöllä tai vähintäänkin viranomaispäätöksillä. Ei ole mahdotonta , jos vain halutaan.

Nykytilanne on kuluttajan kannalta aika kestämätön.

Itse näen tässä negatiivistakin että jos regulaattori pakottaa mobiiliin miniminopeuden se tarkottaisi mobiiliin roimasti hintaa jotta saadaan kapasiteettia ja entäs sitten kun menee miniminopeuden alle? Sanktio samantien siitä että joku mielenosoitus vaikka tapahtuma tuli tunnin mielenjohteessa ja sitten menee alle 10Mbit/s? 

Itse vaan sitä mieltä että kunhan kerrotaan selkeästi mitä yhteys on sillä mentävä koska nykyinen on mitä on. Jotta voidaan taata miniminopeutta pitäisi myös rajata käyttäjämäärää tai myydään liittymiä sitten gigatavupaketeissa niin ei lopu kapasiteetti kesken. Hyödyttääkö tämä sitten loppukädessä ketään? Juu kapasiteettia on mutta hinnat nousee samalla reilusti. 

Tällä hetkellä 5Mbit/s nopeus on muuten tuo yleispalveluvelvoiteliittymä - eikös tämä ole se mitäs sitten tarjotaan jos ei kaupallinen yhteys ole tarpeeksi sopiva? 

Käyttäjätaso 7

Itse näen tässä negatiivistakin että jos regulaattori pakottaa mobiiliin miniminopeuden se tarkottaisi mobiiliin roimasti hintaa jotta saadaan kapasiteettia ja entäs sitten kun menee miniminopeuden alle? Sanktio samantien siitä että joku mielenosoitus vaikka tapahtuma tuli tunnin mielenjohteessa ja sitten menee alle 10Mbit/s? 

Itse vaan sitä mieltä että kunhan kerrotaan selkeästi mitä yhteys on sillä mentävä koska nykyinen on mitä on. Jotta voidaan taata miniminopeutta pitäisi myös rajata käyttäjämäärää tai myydään liittymiä sitten gigatavupaketeissa niin ei lopu kapasiteetti kesken. Hyödyttääkö tämä sitten loppukädessä ketään? Juu kapasiteettia on mutta hinnat nousee samalla reilusti. 

Tällä hetkellä 5Mbit/s nopeus on muuten tuo yleispalveluvelvoiteliittymä - eikös tämä ole se mitäs sitten tarjotaan jos ei kaupallinen yhteys ole tarpeeksi sopiva? 

Juu ongelmia asiassa on , en muuta ole väittänytkään. Suomi on poikkeus EU-maiden joukossa siinä suhteessa , että täällä vannotaan Huolettomien/Rajattomien liittymien nimeen. En ole vakuuttunut , että sillä politiikalla saavutetaan paras lopputulos. Itselläni on ikivanha datarajoitettu liittymä (nykyään 10GB/kk) , joka on edullinen ja riittää minulle hyvin. En ole datan käytössä ikinä päässyt edes 5GB/kk saakka.

Verkon laatu maksaa ja Suomen hintataso on Euroopan alhaisimpia , mutta ei sillä hyvää toimivuutta näköjään saada. Ei ainakaan kaupallisten toimijoiden menetelmillä. Jonkun pitäisi vähän potkaista operaattoreita persuuksiin.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lainauksia siistitty

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Sen verran huutelen täältä taustalta, että isossa kuvassa meillä on Suomessa verkot hyvällä tasolla, jopa globaalisti. Tottakai töitä silti riittää, en sitä sano, ja toisaalta verkon rakentaminen on jatkuvaa työtä, joka ei ole koskaan valmis.

 

Käyttäjätaso 7

Sen verran huutelen täältä taustalta, että isossa kuvassa meillä on Suomessa verkot hyvällä tasolla, joka globaalisti. Tottakai töitä silti riittää, en sitä sano, ja toisaalta verkon rakentaminen on jatkuvaa työtä, joka ei ole koskaan valmis.

 

Hmmmm…

Kaikki on suhteellista eli riippuu siitä mihin verrataan. Väitän , että teidän markkinointi lupaa paljon enemmän , mitä pystytte toimittamaan. Toki samaa syntiä on kaikilla operaattoreilla , mutta lupausten tulisi olla lähempänä todellisuutta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Hmmmm…

Kaikki on suhteellista eli riippuu siitä mihin verrataan.

Tottakai, riippuu mihin verrataan ja myöskin mitä/miten ylipäänsä tutkitaan. Yleiskuva kuitenkin on, melkeinpä tutkimuksesta riippumatta, että Suomessa on hyvät mobiiliverkot.

 

Väitän , että teidän markkinointi lupaa paljon enemmän , mitä pystytte toimittamaan. Toki samaa syntiä on kaikilla operaattoreilla , mutta lupausten tulisi olla lähempänä todellisuutta.

Sääntöjen puitteissa toki operoimme. Tässä keskustelussa on ollut esillä hyviä pointteja ja näkökulmia asiasta, minulla ei ole niihin sinänsä lisättävää.

Ketjun kommenteista tuli myös mieleeni - tämä on nyt sitten täysin minun omaa ajatuksenjuoksua - että Telia (vai oliko se Sonera-aikaa?) taisi olla viimeinen operaattori, joka otti rajattomat datat tarjoamaansa. Muilla oli ollut jo hyvän aikaa. Siitä on jo sen verran aikaa, että en muista enää mikä meidätkin ajoi muutokseen mutta ihan hyvinkin se saattoi olla markkinatilanne. Koska muillakin oli niin meille myös. Muistaakseni markkinointikoneistot jauhoivat silloin, että rajaton on paras ja ainoa oikea. Tämä siis kaikissa tilanteissa, vaikka et käyttäisi kuin silloin tällöin niin rajatonta vain kehiin. Tätä kun pohtii niin rajaton on toki asiakkaalle helppo konsepti, ei tarvitse huolehtia mistään.

Millainenhan markkina tai verkot olisi tänä päivänä, jos Suomessakin olisi datan määrän suhteen rajatut liittymät?

Käyttäjätaso 7

 

 

 

 

 

Millainenhan markkina tai verkot olisi tänä päivänä, jos Suomessakin olisi datan määrän suhteen rajatut liittymät?

Sitä voi tutkailla Euroopasta , missä se on valtavirtaa.

Itse kuulun niihin vähän dataa käyttäviin ja onnekseni minulla on ainakin vielä järkevästi hinnoiteltu datarajoitettu liittymä. Arvostan sitä , että voin itse vaikuttaa siihen , mitä puhelimenkäyttöni maksaa. Noissa rajattomissa sitä mahdollisuutta ei ole , maksat saman hinnan käytät tai et ja meikäläisen käytöllä se tarkoittaisi tuntuvaa kustannusten kasvua. Haluan kysyä , että miksi maksaa sellaisesta , mitä ei käytä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Haluan kysyä , että miksi maksaa sellaisesta , mitä ei käytä?

Hyvä kysymys, johon ei ole kyllä yhtä oikeaa vastausta. Joku tykkää syödä buffetissa, joku toinen taas a la carte. Joku arvostaa huolettomuutta, ylipäänsä tai sitä, että voi tarvittaessa tehdä ja käyttää huolettomasti. Toinen sitä että on aina uusimmat ja parhaimmat releet käytössä, kolmas sitä että saa maksimaalisen vastineen rahalle. Joku voi taas kokea, että kunhan palvelun laatu vastaa mielestään sitä summaa, jonka hän siitä maksaa, niin se riittää. Tai joku voi arvostaa, että kunhan hommat hoituu niin hän voi maksaa siitä vähän enemmänkin, vaivattomuus on joillekin se juttu. Ja niin edelleen.

Nuo yllä olevat yleistä pohdintaa, ei juuri matkapuhelinliittymän hinnoitteluun liittyen 😁

Käyttäjätaso 7

Haluan kysyä , että miksi maksaa sellaisesta , mitä ei käytä?

Hyvä kysymys, johon ei ole kyllä yhtä oikeaa vastausta. Joku tykkää syödä buffetissa, joku toinen taas a la carte. Joku arvostaa huolettomuutta, ylipäänsä tai sitä, että voi tarvittaessa tehdä ja käyttää huolettomasti. Toinen sitä että on aina uusimmat ja parhaimmat releet käytössä, kolmas sitä että saa maksimaalisen vastineen rahalle. Joku voi taas kokea, että kunhan palvelun laatu vastaa mielestään sitä summaa, jonka hän siitä maksaa, niin se riittää. Tai joku voi arvostaa, että kunhan hommat hoituu niin hän voi maksaa siitä vähän enemmänkin, vaivattomuus on joillekin se juttu. Ja niin edelleen.

Nuo yllä olevat yleistä pohdintaa, ei juuri matkapuhelinliittymän hinnoitteluun liittyen 😁

Joo sinänsä aiheellista mietiskelyä , mutta ei liity mitenkään toteamukseeni “miksi maksaa sellaisesta, mitä ei käytä".

Varmaankin itsekukin varallisuutensa mukaan tekee valintoja , mutta minusta on tyhmää maksaa jostakin , mitä ei tarvitse.

Operaattorit ovat suuressa viisaudessaan päättäneet , mitä kuluttajat haluavat eikä se välttämättä ole totuus kuluttajien halusta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +16

Itse näen tässä negatiivistakin että jos regulaattori pakottaa mobiiliin miniminopeuden se tarkottaisi mobiiliin roimasti hintaa jotta saadaan kapasiteettia ja entäs sitten kun menee miniminopeuden alle? Sanktio samantien siitä että joku mielenosoitus vaikka tapahtuma tuli tunnin mielenjohteessa ja sitten menee alle 10Mbit/s? 

Itse vaan sitä mieltä että kunhan kerrotaan selkeästi mitä yhteys on sillä mentävä koska nykyinen on mitä on. Jotta voidaan taata miniminopeutta pitäisi myös rajata käyttäjämäärää tai myydään liittymiä sitten gigatavupaketeissa niin ei lopu kapasiteetti kesken. Hyödyttääkö tämä sitten loppukädessä ketään? Juu kapasiteettia on mutta hinnat nousee samalla reilusti. 

Tällä hetkellä 5Mbit/s nopeus on muuten tuo yleispalveluvelvoiteliittymä - eikös tämä ole se mitäs sitten tarjotaan jos ei kaupallinen yhteys ole tarpeeksi sopiva? 

Juu ongelmia asiassa on , en muuta ole väittänytkään. Suomi on poikkeus EU-maiden joukossa siinä suhteessa , että täällä vannotaan Huolettomien/Rajattomien liittymien nimeen. En ole vakuuttunut , että sillä politiikalla saavutetaan paras lopputulos. Itselläni on ikivanha datarajoitettu liittymä (nykyään 10GB/kk) , joka on edullinen ja riittää minulle hyvin. En ole datan käytössä ikinä päässyt edes 5GB/kk saakka.

Verkon laatu maksaa ja Suomen hintataso on Euroopan alhaisimpia , mutta ei sillä hyvää toimivuutta näköjään saada. Ei ainakaan kaupallisten toimijoiden menetelmillä. Jonkun pitäisi vähän potkaista operaattoreita persuuksiin.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Lainauksia siistitty

Minusta Suomessa on hyvä verkko verrattuna moneen muuhun maahan pois lukien Yhteisverkossa on jotakin ongelmia ollut nyt verkon uudistuksen jälkeen. Meillä on taajuusluvassa kuuluvuuteen määritetty vaatimus tiepeitolle, pelastuslaki joka vaatii kuuluvuuden sisätiloihin ja dataliikenne per SIM on todella korkea. 

 

Keskiarvo sanoo yli 30Gt per SIM-kortti meillä: https://tefficient.com/further-slowdown-in-data-usage-growth-causes-positive-arpu-development-to-soften/ - eli sinun 10Gt on aika alhainen. Itsellä on datankäyttö vähentynyt mobiilisti aika paljon koronan takia kun ei liiku ja kotona on kiinteä laajakaista mutta kätevä kun voi vaan käyttää eikä tartte WIFI-verkkoja metsästää. 

--

Suomessa on hyvät verkot mutta meillä on edelleen parannettavaa. Aina on ei ole koskaan tämä valmista. 

 

 

 

 

 

 

Millainenhan markkina tai verkot olisi tänä päivänä, jos Suomessakin olisi datan määrän suhteen rajatut liittymät?

Sitä voi tutkailla Euroopasta , missä se on valtavirtaa.

Itse kuulun niihin vähän dataa käyttäviin ja onnekseni minulla on ainakin vielä järkevästi hinnoiteltu datarajoitettu liittymä. Arvostan sitä , että voin itse vaikuttaa siihen , mitä puhelimenkäyttöni maksaa. Noissa rajattomissa sitä mahdollisuutta ei ole , maksat saman hinnan käytät tai et ja meikäläisen käytöllä se tarkoittaisi tuntuvaa kustannusten kasvua. Haluan kysyä , että miksi maksaa sellaisesta , mitä ei käytä?

Niin varmasti mutta operaattorilla kulut on myös kiinteä? Jos ei käyttöä voidaanko jättää alueelta pois tukiasema? Noh ei varmastikaan jätetä vaan kuuluvuus tehtävä vaikka siellä ei olisi kuin yksi torppa. Monessa muussa maassa voi olla ettei alueella ole kuin yhden operaattorin tukiasema tai hyvä jos sitäkään. Molemmin puoleinen varmasti - ymmärrän monia kenellä käyttö on vähäistä ja siinä Suomessa ei ole hyvää vastinetta oikein tarjolla mutta toisaalta on se helppoa kun voi vaan käyttää eikä tartte välittää datankäytöstä.