Skip to main content

Tuo Etelä-Saimaa lehden nettijuttu https://www.esaimaa.fi/paikalliset/7041871, joka käsitteli viljelijöiden yhteysongelmia niin puhelin/netti/kuin GPS verkoissa kaakkoisen Suomen alueella, antoi kimmokkeen tähän purkaukseen

Ei voi muuta kuin ihmetellä Yhteisverkon toiminnanjohtajan kommenttia, ettei heillä ole tietoa ongelmista verkon suhteen, kuulemma Traficomin mittaustenkin mukaan verkko toimii varsin hyvin.

Onko tosiaan niin, että se arkinen reaalitieto ei ole tavoittanut päättävää porrasta!! Kun kuuntelee alueella puhelinta tai nettiä tarvitsevia, niin arkinen tosiasia on että Yheisverkon verkko on todella surkea, ei sen puoleen samaa joutuu sanomaan Elisan verkosta! Kummankin verkon aluella joutuu etsimään niitä “operaattoripisteitä” joissa puhelut tai netti toimivat...

Toki ainahan voi syyttää käyttäjiäkin, ei tehdä tarpeeksi vikailmoituksia, vuosien saatossa on vain väistämättä turruttu asiaan, sillä “tyhjän saa pyytämättäkin”, vika ilmoitukset, ovat olleet todella yhtä tyhjän kanssa, mitään ei tapahdu, esim. mastot entisillä sijoillaan, 450-verkon peruja, uusia ei ole juuri  rakennettu. Ilmeisesti johtajat ovat Pohjanmaalta, jossa 5m mäki on jo vuori, siihen kun laittaa maston niin kattaa laajan alueen, täällä jos “erehtyy” katsomaan kartaa joka sisältää korkeustiedot ja mastojen sijainnit ja korkeudet, niin ei tarvitse yhtään ihmetellä ettei nykyisillä taajuuksilla ja mastoilla saada kattavaa verkkoa aikaan! Monin paikoin tämä 5G siirtymä operaattoreiden, päinvastaisista puheista huolimatta todellisuudessa aiheuttanut lisää ongelmia… ei se kaikki suju vain olkapään yli heittämällä!

Ilmaisesti operaattorin rahaa tahkotessa, riittää että se puhelin ja netti toimii niissä tietyissä “operaattori pisteissä” Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin esim. Vipu-mobiilille se ei riitä!! sen netin ja GPS:n on toimittava joka paikassa  tai joudutaan erikoisjärjestelyihin, lehdissä on ollut juttuja jopa tukimenetyksistä, toimimattoman tekniikan takia.

Puhumattakaan sitten turvallisuuspuutteista, kun sitä verkkoa ei todellakaan tavoita joka paikassa, vaikka kuinka ottaisi kortin pois ymv… ja jos joudutaan tuolle asteelle, niin jos toimitakyky esim. tapaturman takia on rajoittunut, niin ei siinä todellakaan käydä hienomekaanisia toimenpiteitä suorittamaan…

Varsin erilaisen kuvan noista Trafin mittauksistakin on saanut, kun jotkut mittaajien kanssa mittausten yhteydessä jutteli. Toki niinhän on, kun ongelmakohtien jälkeen ajelee ja mittaa riittävästi hyvässä kentässä, niin saadaanhan keskiarvo hyväksi...Sitähän se johto katsoo, ettei tarvitse tehdä mitään…

Toki ovathan jotkut operaattorit olleet aktiivisia ja esim. liikeyrityksille toimittaneet täällä esim. taajama-alueella lisätekniikkaa, että yhteydet edes jotenkin saadaan toimimaan edes yrityksen rakennuksen sisällä, ettei tarvitse mennä sinne ulos soittamaan ja vastaamaan puhelimeen, mutta se on vain sen pienen pienen alueen ratkaisu.

Toivoisi tosiaan että operaattorit todella käytännössäkin panostaisivat verkon kehitykseen, tapahtui se sitten yhteisverkon tai omana toimintana. Omalla aluella se on todella jäänyt, vain tyhjääkin tyhjemmän puheen asteelle. En kiellä, rahaa ja asiantuntemusta se vaatisi…. olettaisin että kumpaakin on mahdollista löytää, toki sille rahalle on muitakin ottajia, on osakkeenomistajia ja ainahan se oma pussi on johtajillakin etusijalla ja asiantuntemuksenkin löytäminen on kiven alla, ainakin asiakaspalveluissa tuntuu joskus siltä…..

Toivossa on hyvä elää,sanoi lapamato…..


___
Muokkaus AaTanja. Muokkasin otsikkoa "Yhteisverkko" kuvaavammaksi, jotta aihe löytyy hauilla helpommin.

Monessa paikassa maaseudulla, muallakin Suomessa tukiasemaverkko on NMT 450 tai jopa ARP-ajalta. Uudemmat tukiasemat on sitten GSM 900 myötä rakennettuja, 1990-luvun loppupuolelta. Tiedän, että joihinkin paikkoihin on rakennettu uusia tukiasemia ja mastoja, jos alueella on jokin yritys tai hätäpuhelut ovat todistetusti estyneet.

Operaattoreille kertyy kyllä tilastotietoa datayhteyksien onnistumisesta, yhteysnopeuksista, kuormitusasteesta, häiriötasosta, puheluiden onnistumisesta tai katkeamisesta. En tiedä, miten tuota jalostetaan operaattoreiden päässä tai SYV:lla. Mitä koosteita luodaan verkon statistiikasta. Epäonnistuneista ja katkenneista puheluista, puhelimen verkosta putoamisesta jää kyllä jälki tietokantoihin. Häiriöilmoituksen myötä operaattori kyllä pääsee tutkimaan ihan tarkasti liittymän toimintaa. En tiedä sitä, miten paljon vaikeampaa tai helpompaa on SYV:n osalta vian selvitys, koska Telia tai DNA ei tee sitä suoraan ,vaan raportoi edelleen SYV:lle, jonka oma verkonhallinta tuota tutkii.

Raja-alue on haastava käytettävien taajuuksien osalta.

GPS-signaalin häririntä ei vaikuta niin paljon 4G 7/8/900 tai 18/21/2600 MHz taajuuksiin, koska nuo eivät vaadi niin tiukkaa synkronointia atomikelloajan kanssa. Tämä johtuu siitä, että taajuuksilla lähetys- ja vastaanottokaistat ovat eri taajuusalueilla. Sen sijaan GSM 900, erityisesti 5G 3500 MHz ovat herkempiä, koska nuo vaativat tarkkaa, tuo 5G 3500 erityisesti, synkronointia atomikelloista (yleensä GPS-signaalista) tarjottavaan atomikelloaikaan. Noilla lähetys ja vastaanotto tapahtuu samalla taajuusalueella ja tukiasema vuorottelee noita.

Kaikista ongelmista kannattaa ja pitää pommittaa operaattoreita häiriöilmoituksen muodossa. Erityisesti jos puhelut epäonnistuvat, niin sillä on paljon korkeampi prioriteetti kuin datayhteydellä. Rankkaa ja aikaavievää tuo raportointi toki on.

 


Vastaa