Julkinen alue
Telia Yhteisö
peruuta
Näytä tulokset kohteelle 
Hae sen sijaan kohdetta 
Tarkoititko: 
Teema
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 20 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Varoituksen sana koskien Soneran kaapelilaajakaistaa

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Tässäpä tälläinen varoittava esimerkki teille muille, jotka suunnittelette mahdollisesti Soneran kaapelilaajakaista-asiakkaaksi siirtymistä. Vaikka kaapeliliittymän nopeus siirryttäessä ADSL-kohteesta näyttää niin kovin herkulliselta, niin olen - ikävä kyllä - huomannut, että liittymän vakaus on sitä nopeuttakin tärkeämpi seikka. Tästä vakaudesta on sitten joillain alueilla turha unelmoida eikä Sonera pahemmin tunnu nostavan tikkua ristiin asian korjaamiseksi.

 

Palatkaamme menneisyyteen reilun puolen vuoden päähän: muutin uuteen asuntoon ja tilasin Soneralta niin nopean laajakaistan, kun vain osakkeeseen sai. Ongelmat alkoivat parin viikon sisään tästä.

 

painajainen.png

 

Pahimmillaan useita kertoja päivässä modeemi hukkaa paluukanavia, joista aiheutuu se, että netti pätkäisee pariksi minuutiksi. Kaikki varmaan tajuavat millainen merkitys tällä on netin käyttämiseen erityisesti Skype, Netflix, pelaaminen yms. saralla. Toisella vikailmoituksella sain puhelun Soneralta, jossa minulle kerrottiin, että täällä on kohinaa verkossa, mistä tuo pätkiminen johtuisi. Ajattelin, että hienoa, onpa ainakin tiedossa ja korjauksessa - mutta toisin kävi.

 

Nyt puoli vuotta myöhemmin tänä päivänä olen tehnyt asiasta lähemmäs kymmenen vikailmoitusta. Niistä tulee vain tämä tuttu ja turvallinen tekstari:

 

2016-01-23 09.46.33.png

 

Mutta vikahan ei ole korjaantunut, korkeintaan lymyilee jossain koksun perukoilla viikon kaksi ja palaa taas häiritsemään House of Cardsin katsomista. Ennen kuin epäilette ongelmaa kotiverkossa tahi modeemissa on syytä ottaa huomioon, että kertaakaan näiden kaikkien vikareiden aikana ei ole yritetty tarjota uutta modeemia saati asentajan maksullista kotikäyntiä, eli vian laatu lienee siellä Soneran puolella kyllä tiedossa, muttei juuri nyt huvita sille tehdä mitään, sillä onhan tuolla ulkona turhan kylmä rassata päätteitä. No ehkäpä tämä tästä sitten keväämmällä.

 

Tämän kokemuksen pohjalta minä miltei lähtisin suosittelemaan, että välttäisitte tähän samaan suohon astumista, mihin minä olen tyhmyyttäni astunut.

 

Muokkaus: Huomasin kirjoitusvirheen ja kun siirryin sitä korjaamaan, niin nettini pätkäisi. Onko tämä sitä ironiaa?

20 vastausta
olkitu
Kunniajäsen
  • 688 custom-general.kudos
  • 4424 custom-general.replies
  • 125 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kaapelilaajakaistassa on tälläisiä "hienoja" ongelmia jotka voi johtua mistä tahansa. Kun se herkkä on häiriöille. Operaattorilla on kyllä velvollisuutena korjata tälläiset ongelmat. Yleensä ratkaisuna on rakentaa valokuituverkko kaapelilaajakaistan tilalle jota operaattorit eivät tietenkään tee. 

 

Kaapelilaajakaista on jaettua lisäksi joten siinä tulee myös naapurit vastaan eli naapurien laitteet voi häiritä tai vialliset antennirasiat yms...

Onko heikko matkapuhelimen kuuluvuus? Mittaa matkapuhelinverkon kuuluvuuksia Cellmapper-sovelluksella, saatavilla täältä ja ohje .
arapahoe
Vakiokalustoa ☆☆
  • 56 custom-general.kudos
  • 503 custom-general.replies
  • 6 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Teema kirjoitti:

Tässäpä tälläinen varoittava esimerkki teille muille, jotka suunnittelette mahdollisesti Soneran kaapelilaajakaista-asiakkaaksi siirtymistä. Vaikka kaapeliliittymän nopeus siirryttäessä ADSL-kohteesta näyttää niin kovin herkulliselta, niin olen - ikävä kyllä - huomannut, että liittymän vakaus on sitä nopeuttakin tärkeämpi seikka. Tästä vakaudesta on sitten joillain alueilla turha unelmoida eikä Sonera pahemmin tunnu nostavan tikkua ristiin asian korjaamiseksi.

 

Palatkaamme menneisyyteen reilun puolen vuoden päähän: muutin uuteen asuntoon ja tilasin Soneralta niin nopean laajakaistan, kun vain osakkeeseen sai. Ongelmat alkoivat parin viikon sisään tästä.

 

painajainen.png

 

Pahimmillaan useita kertoja päivässä modeemi hukkaa paluukanavia, joista aiheutuu se, että netti pätkäisee pariksi minuutiksi. Kaikki varmaan tajuavat millainen merkitys tällä on netin käyttämiseen erityisesti Skype, Netflix, pelaaminen yms. saralla. Toisella vikailmoituksella sain puhelun Soneralta, jossa minulle kerrottiin, että täällä on kohinaa verkossa, mistä tuo pätkiminen johtuisi. Ajattelin, että hienoa, onpa ainakin tiedossa ja korjauksessa - mutta toisin kävi.

 

Nyt puoli vuotta myöhemmin tänä päivänä olen tehnyt asiasta lähemmäs kymmenen vikailmoitusta. Niistä tulee vain tämä tuttu ja turvallinen tekstari:

 

2016-01-23 09.46.33.png

 

Mutta vikahan ei ole korjaantunut, korkeintaan lymyilee jossain koksun perukoilla viikon kaksi ja palaa taas häiritsemään House of Cardsin katsomista. Ennen kuin epäilette ongelmaa kotiverkossa tahi modeemissa on syytä ottaa huomioon, että kertaakaan näiden kaikkien vikareiden aikana ei ole yritetty tarjota uutta modeemia saati asentajan maksullista kotikäyntiä, eli vian laatu lienee siellä Soneran puolella kyllä tiedossa, muttei juuri nyt huvita sille tehdä mitään, sillä onhan tuolla ulkona turhan kylmä rassata päätteitä. No ehkäpä tämä tästä sitten keväämmällä.

 

Tämän kokemuksen pohjalta minä miltei lähtisin suosittelemaan, että välttäisitte tähän samaan suohon astumista, mihin minä olen tyhmyyttäni astunut.

 

Muokkaus: Huomasin kirjoitusvirheen ja kun siirryin sitä korjaamaan, niin nettini pätkäisi. Onko tämä sitä ironiaa?


Miten toi pätkäsy ilmenee?.Kai olet laittanut setup->lan->Client Lease Time: kohtaan 0:llan ja ottanut security->ip flood detection kohdan pois käytöstä?.Kai sulla on ton ciscon mukana tuleva jakaja käytössä?.En tiedä miten sonera ton tekee mutta dna:lla ei ainakaan ollut jaettua kaistaa vaan vuorokauden ajasta riippumatta tuli se 97/9 8ms.Toi oli vielä rajoitettu täällä tohon koska tänne sai sen teoreettisen 350/20 yhteyden.Pyydä soneraa vaihtamaan noita up channeleita?.Muistaakseni soneraalla oli noissa modeemeissaan myös vanhempi firmware eli pyydä niitä päivittämään se modeemi(2015 helmikuu? taisi olla uusin). 

olkitu
Kunniajäsen
  • 688 custom-general.kudos
  • 4424 custom-general.replies
  • 125 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@arapahoe kirjoitti:

@Teema kirjoitti:

Tässäpä tälläinen varoittava esimerkki teille muille, jotka suunnittelette mahdollisesti Soneran kaapelilaajakaista-asiakkaaksi siirtymistä. Vaikka kaapeliliittymän nopeus siirryttäessä ADSL-kohteesta näyttää niin kovin herkulliselta, niin olen - ikävä kyllä - huomannut, että liittymän vakaus on sitä nopeuttakin tärkeämpi seikka. Tästä vakaudesta on sitten joillain alueilla turha unelmoida eikä Sonera pahemmin tunnu nostavan tikkua ristiin asian korjaamiseksi.

 

Palatkaamme menneisyyteen reilun puolen vuoden päähän: muutin uuteen asuntoon ja tilasin Soneralta niin nopean laajakaistan, kun vain osakkeeseen sai. Ongelmat alkoivat parin viikon sisään tästä.

 

painajainen.png

 

Pahimmillaan useita kertoja päivässä modeemi hukkaa paluukanavia, joista aiheutuu se, että netti pätkäisee pariksi minuutiksi. Kaikki varmaan tajuavat millainen merkitys tällä on netin käyttämiseen erityisesti Skype, Netflix, pelaaminen yms. saralla. Toisella vikailmoituksella sain puhelun Soneralta, jossa minulle kerrottiin, että täällä on kohinaa verkossa, mistä tuo pätkiminen johtuisi. Ajattelin, että hienoa, onpa ainakin tiedossa ja korjauksessa - mutta toisin kävi.

 

Nyt puoli vuotta myöhemmin tänä päivänä olen tehnyt asiasta lähemmäs kymmenen vikailmoitusta. Niistä tulee vain tämä tuttu ja turvallinen tekstari:

 

2016-01-23 09.46.33.png

 

Mutta vikahan ei ole korjaantunut, korkeintaan lymyilee jossain koksun perukoilla viikon kaksi ja palaa taas häiritsemään House of Cardsin katsomista. Ennen kuin epäilette ongelmaa kotiverkossa tahi modeemissa on syytä ottaa huomioon, että kertaakaan näiden kaikkien vikareiden aikana ei ole yritetty tarjota uutta modeemia saati asentajan maksullista kotikäyntiä, eli vian laatu lienee siellä Soneran puolella kyllä tiedossa, muttei juuri nyt huvita sille tehdä mitään, sillä onhan tuolla ulkona turhan kylmä rassata päätteitä. No ehkäpä tämä tästä sitten keväämmällä.

 

Tämän kokemuksen pohjalta minä miltei lähtisin suosittelemaan, että välttäisitte tähän samaan suohon astumista, mihin minä olen tyhmyyttäni astunut.

 

Muokkaus: Huomasin kirjoitusvirheen ja kun siirryin sitä korjaamaan, niin nettini pätkäisi. Onko tämä sitä ironiaa?


Miten toi pätkäsy ilmenee?.Kai olet laittanut setup->lan->Client Lease Time: kohtaan 0:llan ja ottanut security->ip flood detection kohdan pois käytöstä?.Kai sulla on ton ciscon mukana tuleva jakaja käytössä?.En tiedä miten sonera ton tekee mutta dna:lla ei ainakaan ollut jaettua kaistaa vaan vuorokauden ajasta riippumatta tuli se 97/9 8ms.Toi oli vielä rajoitettu täällä tohon koska tänne sai sen teoreettisen 350/20 yhteyden.


Suurimmalta osin kaapelilaajakaista toteutetaan jaettuna niin kuin 4G yhteys. Kuinka paljon sitten on jaettua niin sitäpä ei kukaan oikein tiedä. Taloyhtiössä voi tulla kuitu jo omaan kellariin ja sieltä sitten asuntoihin tai sitten olla alueellinen. 

 

Hyviä yhteyksiä on myös kaapelissa kuten sinulla näyttäisi olevan. Riippuu paljon käyttäjien käytöstä miten kaapelilaajakaista myös toimii. 4G voi toimia hyvin jos käyttäjät eivät lataile kokoajan eikä se vaikuta oikeastaan jos yksi tekee mutta jos sielä sitten 10 jotka latailee täyttä kaistaa niin kyllä sen näkee.

Onko heikko matkapuhelimen kuuluvuus? Mittaa matkapuhelinverkon kuuluvuuksia Cellmapper-sovelluksella, saatavilla täältä ja ohje .
Teema
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 20 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Miten toi pätkäsy ilmenee?.Kai olet laittanut setup->lan->Client Lease Time: kohtaan 0:llan ja ottanut security->ip flood detection kohdan pois käytöstä?.Kai sulla on ton ciscon mukana tuleva jakaja käytössä?.En tiedä miten sonera ton tekee mutta dna:lla ei ainakaan ollut jaettua kaistaa vaan vuorokauden ajasta riippumatta tuli se 97/9 8ms.Toi oli vielä rajoitettu täällä tohon koska tänne sai sen teoreettisen 350/20 yhteyden.Pyydä soneraa vaihtamaan noita up channeleita?.Muistaakseni soneraalla oli noissa modeemeissaan myös vanhempi firmware eli pyydä niitä päivittämään se modeemi(2015 helmikuu? taisi olla uusin). 


 

Ciscon modeemi on siltaavassa tilassa, eli palomuureja sun muita ei ole käytössä. Nopeudet, silloin kun netti toimii, ovat ihan hyvät. Ongelma on tosiaan vaan se pätkiminen joka mitä ilmeisimmin johtuu siitä kohinasta. Kuten sanoin olen asiasta lähemmäs kymmenen vikailmoitusta tehnyt, joten eiköhän siellä olisi modeemin firmis tai kanavien taajuudet jo muutettu ajat sitten, jos olisi katsottu aiheelliseksi.

 

olkitu
Kunniajäsen
  • 688 custom-general.kudos
  • 4424 custom-general.replies
  • 125 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Kohinaan ei auta tuo modeemin firmiksen vaihto... Jos verkko on huono niin se on huono... Vian selvittäminen maksaa ja tuskinpa operaattoria kiinnostaa tuhlata siihen rahaa. Luulisi nuo helpot konstit jo kokeiltu kokeintaan... Jos kohinaa on verkossa sen voi aiheuttaa muut käyttäjät ja se kaapeliverkko. Riippuen vielä miten se on rakennettu. 

 

Parashan ratkaisu on vetää kuituverkko tilalle. Näin voidaan jollakin tapaa taata häiriöttämättömän yhteyden.

 

Onko kyseessä taloyhtiölaajakaista? Tällöin verkon kunnosta vastaa taloyhtiö joka ostaa kaikki palveluna operaattorilta. Vian selvitys siis operaattori tekee ja laskuttaa taloyhtiötä. 

Onko heikko matkapuhelimen kuuluvuus? Mittaa matkapuhelinverkon kuuluvuuksia Cellmapper-sovelluksella, saatavilla täältä ja ohje .
Teema
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 20 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@olkitu kirjoitti:

 

Onko kyseessä taloyhtiölaajakaista? Tällöin verkon kunnosta vastaa taloyhtiö joka ostaa kaikki palveluna operaattorilta. Vian selvitys siis operaattori tekee ja laskuttaa taloyhtiötä. 


Ei ole taloyhtiökaista kyseessä. Netti saattaa viikon toimia ilman yhtäkään pätkäisyä ja sitten on tälläisiä päivä, kuin tänään, että pätkäisyjen määrä hipoo jotain tusinaa jo. Eli toisinaan toimii ja toisinaan sitten ei.

 

Erikoista tässä on se, että samalla alueella asuvat myös vanhempani, joilla ongelmaa esiintyy myös. Luokkaa parisen sataa metriä tästä. En tiedä olemmeko samaan CMTS boksiin yhteydessä heidän kanssa, mutta täysin samaa pätkimisongelmaa on sielläkin. Oikeastaan vielä pahemmin pätkii, että ovat oikein 4G mokkulan ottaneet siihen kaapelinetin rinnalle, kun Soneran kaapelilla ei pääse edes pankkiasioita aina hoitamaan. Onhan tämä nyt aivan naurettava tilanne.

 

Jonkinmoisen reklamaation pistin palvelupyyntönä menemään. Täytyy vastaus siihen vartoa ja sitten lähestyä jotain viranomaistahoa tässä asiassa. 

olkitu
Kunniajäsen
  • 688 custom-general.kudos
  • 4424 custom-general.replies
  • 125 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@Teema kirjoitti:

@olkitu kirjoitti:

 

Onko kyseessä taloyhtiölaajakaista? Tällöin verkon kunnosta vastaa taloyhtiö joka ostaa kaikki palveluna operaattorilta. Vian selvitys siis operaattori tekee ja laskuttaa taloyhtiötä. 


Ei ole taloyhtiökaista kyseessä. Netti saattaa viikon toimia ilman yhtäkään pätkäisyä ja sitten on tälläisiä päivä, kuin tänään, että pätkäisyjen määrä hipoo jotain tusinaa jo. Eli toisinaan toimii ja toisinaan sitten ei.

 

Erikoista tässä on se, että samalla alueella asuvat myös vanhempani. Luokkaa parisen sataa metriä tästä. En tiedä olemmeko samaan CMTS boksiin yhteydessä heidän kanssa, mutta täysin samaa pätkimisongelmaa on sielläkin. Oikeastaan vielä pahemmin pätkii, että ovat oikein 4G mokkulan ottaneet siihen kaapelinetin rinnalle, kun Soneran kaapelilla ei pääse edes pankkiasioita aina hoitamaan. Onhan tämä nyt aivan naurettava tilanne.

 

Jonkinmoisen reklamaation pistin palvelupyyntönä menemään. Täytyy vastaus siihen vartoa ja sitten lähestyä jotain viranomaistahoa tässä asiassa. 


Sitä tarkoitikin että kaapelilaajakaista kun jaettua se on niin viat ovat usein monella. Asutko omatkotaloalueella? Vähän olisi kiva kuulla enemmän tietoa niin osaisin toki ehdottaa hyviä ideoita.

 

Omakotitaloalueelle ehdottaisin avoin kuitua joka on paras tapa toteuttaa nettiyhteys ilman operaattorien monopolia eli silloin saat päättää operaattorin vapaasti. Lisätietoa: http://avoinkuitu.fi/ . Alueen yritykset, kunta ja asukkaiden kesken kannattaa hyödyntää tälläistä hanketta. Lisäksi sähköyhtiö jos on kiinnostunut laittamaan kaapeleita maanalle niin kannattaa kysellä. Näin saadaan alueelle laadukas yhteys edullisesti koska kaivaminen maksaa eniten. 

 

Onhan tuo naurettava mutta miksi ei irtisanoa kaapelilaajakaista vai onko sopimus määräaikainen? Mutta totuus on että useinkaan ei kiinnosta korjata verkkoa jos se maksaa enemmän mitä sieltä saa. Ensinnäkin vian tutkiminen on aika haasteellista kun kaikki rasiat samalla alueella pitää mitata ja katsoa onko viallinen. Syynä katos voi olla se naapurin modeemi esimerkiksi tai rasia / kaapeli... 

Onko heikko matkapuhelimen kuuluvuus? Mittaa matkapuhelinverkon kuuluvuuksia Cellmapper-sovelluksella, saatavilla täältä ja ohje .
AsiakasY
Vakiokalustoa ☆☆
  • 73 custom-general.kudos
  • 356 custom-general.replies
  • 3 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

Mitään tästä kaapelikaistasta kunnolla ymmärrä, mutta noi sun Downstream channelin power levelit ovat jotain ihan muutakuin mitä mulla. Mulla näyttää olevan -3...4 dBmv. Noi signal noise ratiot on sulla vähän suuremmat.  Tosin mulla on toinen operaattori. Kaapelikaista on tarkka antennirasiasta ja jos sulla on vähänkin vanhempi antennirasia, niin se ensimmäiseksi vaihtoon. Sen jälkeen antennivahvistin, jos ei pelitä. Itse olen ollut todella tyytyväinen kaapelikaistaan. Toimii kuin se kuuluisa junan vessa.

Teema
Kommentaattori
  • 2 custom-general.kudos
  • 20 custom-general.replies
  • 1 custom-general.solutions

Ylläpito on lukinnut tämän ketjun. Uusia kommentteja ei voi kirjoittaa

@olkitu kirjoitti:

Asutko omatkotaloalueella?

 

Onhan tuo naurettava mutta miksi ei irtisanoa kaapelilaajakaista vai onko sopimus määräaikainen? Mutta totuus on että useinkaan ei kiinnosta korjata verkkoa jos se maksaa enemmän mitä sieltä saa. Ensinnäkin vian tutkiminen on aika haasteellista kun kaikki rasiat samalla alueella pitää mitata ja katsoa onko viallinen. Syynä katos voi olla se naapurin modeemi esimerkiksi tai rasia / kaapeli... 


 

Kerrostalo tämä, tosin vanhemmilla okt. Kuitua ei varmasti tänne ole lähiaikoina tulossa.

 

Saatavilla on ikävä kyllä ainoastaan Soneran kaapeliyhteys, eli vaihtamalla tämä ei parane. Toki koittaa voisi 4G-yhteyttä, mutta niistä on todella huonoja kokemuksia entuudestaan.

 

modeemi3.png

 

PS. Tätä kirjoittaessa lähti yksi kanava alta ja joutui hetkisen taas odottamaan, että yhteys palasi. Hymiö Onnellinen