Skip to main content

Jotkin sivut eivät aukea

• 11. joulukuuta 2014
  • 9 kommenttia
  • 255 katselukertaa

Mikähän mahtaisi olla vikana kun tässä on nyt 2kk taisteltu joidenkin sivujen kanssa. Käytössä on siis joku extra 10m valokuitu laajakaista tjsp. ja heti vaihdettuani Soneraan esimerkiksi MTV3, suomi24, iltalehden sivut eivät aukea ollenkaan, tai vaihtoehtoisesti aukeavat joka kolmas päivä. Myös kuvien latautuminen esim. google kuvahaulla ei onnistu koska kuvat eivät lataudu ja samaa ongelmaa ilmenee myös esim. thomann.de sivustolla. Kuitenkin suurin osa sivuista toimii moitteettomasti.

Modeemina on A-Link RR24AP(i+)
VPI/VCI arvothan tämä modeemi hakee automaattisesti eikä sillä ollut muutosta vaikka ne syötti käsin Soneran arvoiksi.

9 kommenttia

• 0 kommenttia
  • 2. syyskuuta 2011
Antaako selain jotain virheilmoitusta (esim. lisäosista tms.), kun sivut jäävät aukeamatta vai sivu ei vaan yksinkertaisesti lataudu? Mikäli ajoittain toimii edes jotenkuten, palomuurin asetuksista ei liene kyse. Oletko kokeillut toistuuko tämä ongelma vain yhdellä selaimella vai useammalla? Mitää yleistä vikaa ei ole tiedossa tällä hetkellä (Youtube -ongelmaa lukuunottamatta) sivujen hitaasti latautumisen kanssa.

• 0 kommenttia
  • 2. syyskuuta 2011
Ei tule ilmoituksia lisäosista. Välillä se lataa ja lataa ja lopulta tulee virheilmoitus aikakatkaisusta. Tai sitten se vuorostaan lataa sivut näin: http://www.image-share.com/ijpg-897-230.html

Sama homma tapahtuu kaikilla selaimilla (Firefox, Explorer, Chrome, Safari). Sinäänsä todella rasittavaa koska mitään ongelmia ei ollut Dna:n tai Saunalahden yhteyksillä.

• 0 kommenttia
  • 5. syyskuuta 2011
Tuossa melkein suosittelisin varmistamaan ensin omat laitteet (testaus toisella modeemilla ja lyhyellä puhelinkaapelilla) ja sen jälkeen tekemään vikailmoituksen esim. palvelupyyntönä omien sivujen kautta. Palvelupyyntöön voi laittaa lisätietoja ja tarkentaa vian kuvausta.

Mikäli käytössä on Windows -kone ja komentokehoitteen käyttö tuttua, voi "tracert" -komennolla käydä tarkistamassa miltä reititystiedot kyseisiin sivustoihin näyttävät. Jos jossain välissä pakettien viiveet kasvavat huomiota herättävän suureksi, voi siitä laittaa maininnan vikailmoitukseen.

• 0 kommenttia
  • 2. marraskuuta 2011
Hei Mikki ja Sonera!

Olen paininut saman vian kanssa jo useampia vuosia. Isäni sopi Soneran kanssa ADSL-sopimuksen arviolta vuonna 2005. Tämän jälkeen ongelma ilmaantui ja hiljalleen on selättänyt minut. Olen ihmetellyt sen alkuperää yksin ja seurassa. Sitä kävi kertaalleen asentajakin rukkaamassa ~2006. Olen kuullut vastaavista ongelmista muiltakin. Miltei kokonaan toimimattomia sivustoja tulee heti mieleeni ainakin: MTV3, Ilta-sanomat, Google-(kuvahaku), Wordpress.org, ylex areena. Lisäksi on valtavasti sivustoja, joita voi ladata vain muutaman minuutin välein. Ensimmäisessä asunnossa yhteys pätki, 5min päällä, 5min pois viikonkin ajan. Jännintä on että yhteys oli toiminnassa ja FTP välitti tietoa aivan normaalisti.

Näiden vuosien aikana, 2005 alkaen, olen muuttanut kaksi kertaa, ensimmäisen Jyväskylän sisällä, tällöin hankin Soneran liitymän uuteen vuokra-asuntooni, koska siellä oli tarjolla hyvällä sopimuksella 10/10. Toisella muuttokerralla muutin Jyväskylästä Kuopioon. Soneran asiakaspalvelija soitti ja oli asenteeltaan hieman uhmakas. Hän sanoi, että olisi hyvä tarjous määräaikasesta, eikä alueella ollut muita toimijoita. Hän antoi myös käsityksen ettei minulla ollut vaihtoehtoja kuin "jatkaa sopimusta", jonka olin edellisessä asunnossa sopinut 3-kertaa nopeammasta liittymästä.

Muuttojen lisäksi tällä välillä 2005-2011 olen omistanut useampia erilaisia käyttöliittymiä: win 98, XP ja 7, useammassa tietokoneessa kautta vuosien. Olen kokeillut ja käyttänyt useampia routereita (tällä hetkellä RR24AP+), lukemattomia puhelin- ja verkkopiuhoja useammassa tietokoneessa. Ainut mikä ei ole muuttunut on ollut tämä sama ongelma. Itseasiassa siitä on esiintynyt ajottain variaatioita,
Joskus selvittelin asiaa kun ongelma haittasi pelaamaani nettipeliä: keskustelufoorumeilla puhuttiin Soneran sopimuskiistoista joidenkin palveluntarjoajien kanssa rapakon takana, ja siksi neuvottiin tekemään manuaalisesti proxyjä. Minulla ei kuitenkaan ole riittänyt aikaa, jaksamista tai toivoa opettelemaan niiden käyttöä.

Nyt kuitenkin olen tilanteessa, jossa tämä ongelma haittaa olennaisesti minua ja puolisoani käyttämästä töidemme vaatimia työkaluja. Kännykänetinkään varassa ei enää ihmeihin pysty.
Olen menettänyt toivoni totaalisesti ja sopimuskauden päätyttyä ajattelin etsiä muita vaihtoehtoja tai palveluntarjoajia.

Pointtini on tässä se, ettei asiaan ole saatu muutosta 5 vuodessa vaihtamalla modeemeja, piuhoja, tietokoneita, käyttöjärjestelmiä, osotteita eikä kaupunkia, niin voisiko sitä nyt vihdoinkin lähteä tutkimaan toisen sopimusosapuolen puolelta?

Teemu Itkonen
Savonia UAS
Industrial Design
Student

• 0 kommenttia
  • 3. marraskuuta 2011
Kiitos kirjoituksesta Itkonen. Kirjoittamasi teksti on ongelman osalta kuin omasta "kynästä". Vieläkään tähän ongelmaan ei ole tullut korjausta eikä kukaan siitä tunnu mitään vastuuta ottavan. Eri laitteita on kokeiltu ja ongelma ei ole niistä kiinni vaan pelkästään Soneran yhteydestä. Muilla palveluntarjoajilla joilla testattiin (DNA, Saunalahti) ei ollut minkäänlaista ongelmaa. Nyt emme ole päässeet kesäkuun jälkeen Ilta-Sanomien, Suomi24:sen ja ruutuTv:n sivuille. Myöskään googlen kuvahaku ei toimi ja on useita sivuja joilla yhteys lataa vain osat kuvista. Myös Mtv3:sen sivuja kuten monia muita voi ladata vain muutaman minuutin välein kuten Itkonen mainitsi. Todella rasittavaa. En todellakaan viitsi maksaa monia euroja minuutti siitä, että joku tukihenkilö käskee kokeilla eri laitteita, pihoja ym. koska ne on jo kaikki testattu. Luulisi Soneran kokoisen yrityksen pystyvän selvittävän miksi heidän nettiyhteydellään joissain tapauksissa ei voi avata esim. vaikka Ilta-Sanomien sivuja.

• 0 kommenttia
  • 3. marraskuuta 2011
Tuossa tiedot (screenshott) mitä tracert komento antaa Ilta-Sanomista:
http://imageshack.us/photo/my-images/253/tracerty.jpg/

• 0 kommenttia
  • 3. marraskuuta 2011
Taas hetken lisää taisteltuani sain selätettyä ongelman näin. Kokeilin ensin www.hidemyass.com sivuston kautta avata sivuja jotka eivät normaalisti aukea. Ja tsäm, sivut aukenivat ensimmäistä kertaa neljään kuukauteen. Seuraavaksi sitten kokeilin fireboxiin soneran proxyt ja sivut toimivat kuin unelma.
En tiedä miksi Soneralta ei tuota osattu minulle neuvoa..?!

No jokatapauksessa, kokeile Itkonen jos ongelmasi poistuisi myös näin.
1. Avaa Firefox (olettaen, että käytät sitä selainta)
2. Valitse "työkalut" ja sieltä kohta "asetukset"
3. Valitse välilehti "lisäasetukset"
4. Valitse lisäasetusen alivälilehti "verkko"
5. Valitse yhteys kohdasta asetukset
6. Laita täplä kohtaan "aseta välityspalvelinasetukset käsin"
7. kirjoita HTTP-välityspalvelin kohtaan: proxy.dial.inet.fi ja portiksi: 800
8. Paina ok. Nyt pitäisi toivottavasti sivut aueta.

Tuolla tavoin sain itse ainakin kaikki sivut vihdoin ja viimein toimimaan.

• 0 kommenttia
  • 5. marraskuuta 2011
Kiitos sinulle Mickey_t! Nyt sivustot toimivat. Mutta tyytymättömyys soneraan jäi, ja ajattelin viedä asiaa eteenpäin.

• 0 kommenttia
  • 13. marraskuuta 2011
Kiitos proxyasetuksista! Nyt toimii vihdoin pitkästä aikaa esim. Iltasanomien verkkosivu. Tähän voitaisiin mielestäni ottaa Soneran puolelta kantaa, sillä muilla palveluntarjoajilla ei samaa ongelmaa tunnu olevan.

Valitettavasti www.heiaheia.com ei tunnu vieläkään toimivan tuon proxynkaan kautta, vaikka se toimii esim. tuon hidemyass.comin avulla. Missä vika? Miksei nämä sivustot toimi vakiona? Vika ei ole selaimessa eikä koneessa, molemmat ovat täysin uusia. Ongelma on duplikoitu useammalla koneella.

Vastaa