Mitä tapahtuu pelimaailmassa, kun 5G-teknologia tarjoaa tulevaisuudessa katkeamattoman Internet-yhteyden ja viiveen katoamisen? Uppoammeko kokonaan virtuaalitodellisuuteen ja metsästämmekö älypuhelimillamme äärirealistiseksi viritettyjä Pokemoneja? Todennäköisesti emme, ainakaan pitkään aikaan, toteaa suomalaisen pelialan kattojärjestö Neogamesin Koopee Hiltunen.
Lisätty todellisuus, augmented reality eli AR, on vallannut ryminällä peli- ja viihdemarkkinat. Viimeistään Snapchatin huvittavat AR-efektit ja huikean suosion saanut Pokemon Go -peli tekivät lisätyn todellisuuden tekniikasta arkipäivää. Kun samaan aikaan puhumme entistä luotettavamman ja käytännössä viiveettömän 5G-teknologian kehityksestä, alkaa mielikuvitus laukata: mitä tapahtuu, kun lisätty todellisuus ja 5G-tekniikka yhdistetään?
“Vaikka pelimaailma onkin ensimmäisten joukossa hyödyntämässä uutta teknologiaa, tulee 5G valtaamaan pelimarkkinat vasta muutaman vuoden kuluttua. Pelien suunnittelussa se on pitkä aika”, toteaa Neogamesin Koopee Hiltunen.
Kotimaisen pelialan kattojärjestön johtaja Hiltunen on suomalaisen pelimaailman konkari. Hän on työskennellyt pelialalla 2000-luvun alusta asti ja todistanut näköalapaikalta suomalaisen pelialan synnyn, kasvun ja murroksen. Uuden 5G-teknologian avaamia mahdollisuuksia pohtiessaan hän toppuuttelee kuitenkin villeimpiä spekulaatioita:
“On totta, että teknologian kehittyminen vauhdittaa äärirealististen, virtuaalimaailmaa ja todellisuutta yhdistävien, pelien kehittämistä. Mobiili virtuaalitodellisuus tulee vaatimaan 5G-tekniikkaa toimiakseen, samoin mobiililiittymien kautta pelattavien kilpapelien kehitys, jossa pienikin viive yhteydessä vaikuttaa pelikokemukseen.”
3D-hologrammeja ja virtuaalitapaamisia
5G-teknologia synnyttää ennennäkemättömän datasiirtokapasiteetin. Jo nyt spekuloidaan 3D-hologrammiteknologian, entistä uskottavampien virtuaalitodellisuuksien ja vaikuttavampien AR-elämysten käyttämisestä peleissä. Kehittyvä teknologia avaa myös entistä suuremmille ihmisjoukoille mahdollisuuden pelata yhdessä ja tavata toisiaan virtuaalitodellisuudessa.
“Peleissä, kuten kaikessa viihteessä, on aina tietty eskapistinen elementti. Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuus ja AR tulevat vastaamaan tähän tarpeeseen entistä paremmin”, arvelee Hiltunen.
Pelien kehittäjät seuraavat siis silmä tarkkana, mitä 5G:n kehityksessä tapahtuu ja ovat ensimmäisinä hyödyntämässä sen tuomia mahdollisuuksia. Sitä, miten suosituksi entistä uskottavampi Pokemonien metsästys kehittyy, on kuitenkin vaikea arvioida.
“Pelien sisältö monipuolistuu 5G-teknologian myötä, mutta viime aikoina alalla on kasvanut myös nostalgiasta ammentavien, hyvinkin yksinkertaisten pelien kysyntä”, jatkaa Hiltunen.
Nostalgiaa ja futurismia
Pelimaailmassa tapahtuu erikoistumista. Nyt nostalgia-arvot ja tulevaisuuden teknologia kulkevat rinta rinnan. Osasyy Pokemon Go -pelin suosioon voi olla se, että se tajuaa hyödyntää molempia: suurin osa pelin pari-kolmekymppisistä pelaajista on vaihdellut Pokemon-kortteja aikoinaan jo ala-asteen välitunneilla.
“Pelien eriytymisessä ja kehityksessä on pohjimmiltaan kyse samasta ilmiöstä kuin musiikin kuuntelussa: mies ja kitara -esitys voi olla aivan yhtä nautittava kokemus kuin täyden sinfoniaorkesterinkin konsertti”, toteaa Hiltunen.
Varmaa on, että teknologian kehitys luo ennennäkemättömiä ja nopeampia pelimaailmoja. Pelien suosio riippuu tulee kuitenkin riippumaan siitä, mitä me pelienystävät haluamme. Voihan olla, että 5G-lähitulevaisuudessa kaipaamme hyperrealististen Pokemonien sijaan peleiltämme jo jotain aivan muuta.
5G ei ole vain 4G:n parempi versio vaan uusi maailma, jossa yhteydet toimivat yhtä nopeasti kuin ihmisaivot. Sonera tuo 5G:n Helsinkiin vuonna 2018.
Lue lisää aiheesta: