Sähköpostin lähettäminen lakkasi toimimasta mobiililaitteista

  • 22 February 2016
  • 11 kommenttia
  • 340 katselukertaa

Sähköpostin lähettäminen on takkuillut useamman viikon verran puhelimesta sekä tabletista. Ongelma ilmeni yllättäen, ilman että mistään muutettiin mitään. Nyt olen kokeillut palauttaa puhelimeen tehdasasetukset, tarkistaa miljoona kertaa että asetukset ovat varmasti samat kuin ohjeissa annetut sekä kokeillut erilaisia ohjelmia androidin oletusohjelman lisäksi.

 

Joskus satunnaisesti saattaa yksi posti lähteä päivän aikana, mutta muuten tulee tylysti ilmoitus lähetyksen epäonnistumisesta, jokin ohjelma antoi ilmoituksen 451 Not authorized. Pöytäkoneella sähköposti kuitenkin toimii täysin ongelmitta.

 

Puhelinliittymä on toki toiselta operaattorilta, mutta sähköposti on silti toiminut monta vuotta ilman ongelmia. Tarkistan vielä, pystynkö edes lähettämään sähköpostia mobiililaitteilla kodin langattoman verkon kautta, mutta jos sekä tabletti, eikä puhelin onnistu lähettämään postia sitäkään kautta, on kyseessä jokin todella kummallinen vika tai erittäin harvinainen sattuma että molemmat laitteet ovat rikkoutuneet samanaikaisesti. Käytettävissä on vielä kolmas mobiililaite, mutta tuntuisi aika mahdottomalta että sekin olisi rikkoutunut mystisesti.


11 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Hei TJolli! Olisiko tästä linkistä apua : http://klaani.sonera.fi/t5/Tietokoneet-tietoturva-ja/Viestin-lahetys-toisen-operaattorin-laajakaistan-kautta-kun/td-p/120630


@kiisseli67 kirjoitti:

Hei TJolli! Olisiko tästä linkistä apua : http://klaani.sonera.fi/t5/Tietokoneet-tietoturva-ja/Viestin-lahetys-toisen-operaattorin-laajakaistan-kautta-kun/td-p/120630


Kokeilin kyllä noitakin, ei toivottua vaikutusta.

vika taitaa olla puhelimen/tabletin asetuksissa?.


@arapahoe kirjoitti:

vika taitaa olla puhelimen/tabletin asetuksissa?.


Kuitenkin toimi vuosikausia ilman ongelmia koskematta asetuksiin ja sitten eräänä päivänä ei enää? Ja olen kyllä poistellu vanhat asetukset sekä laittanu soneran tarjoamat asetukset.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Eikö tämäkään auttanut? 


Mahdollisia syitä sähköpostin virheilmoituksiin:



@kiisseli67 kirjoitti:

Eikö tämäkään auttanut? 

Mahdollisia syitä sähköpostin virheilmoituksiin:


Nämä asetukset täsmää, sähköpostiohjelma onnistui lähettämään yhden postin, mutta ei toista. Melko mystiseksi alkaa mennä. Myöhemmin tosiaan kokeilen langattoman verkon kautta kotona, koska soneran yhteys, luulisi siis toimivan kuten pöytäkoneelta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TJolli kirjoitti:


@kiisseli67 kirjoitti:

Eikö tämäkään auttanut? 


Mahdollisia syitä sähköpostin virheilmoituksiin:





Nämä asetukset täsmää, sähköpostiohjelma onnistui lähettämään yhden postin, mutta ei toista. Melko mystiseksi alkaa mennä. Myöhemmin tosiaan kokeilen langattoman verkon kautta kotona, koska soneran yhteys, luulisi siis toimivan kuten pöytäkoneelta.




Itse kamppailin saman ongelman kanssa. Minulla on kotona Elisan mobiililaajakaista sekä puhelinliittymä Elisalta. Kummastakaan ei sähköpostin lähettäminen onnistunut läheskään aina Soneran lähtevän postin palvelinta käyttäen. Ongelmana oli tietokoneella Thunderbirdin kautta lähetettäessä "Not Authorized", ja kännykällä vain määrittelemätön virhe. Selvittelin tätä pitkään, ja Elisalta kerrottiin syyksi seuraavaa: Elisalta käytössä olevan liittymäni IP-osoite oli Soneran mustalla listalla, eli liikenne Soneran palvelimelle estettiin riippumatta oliko tietoturva-asetukset käytössä.


Suora lainaus:


Taisin löytää syyn listaukselle. Yksi lista, mitä Sonerakin
todennäköisesti käyttää, antaa ymmärtää, että vastausosoite
olisi epäilyttävä. Ts. kun käytät Soneran sähköpostiosoitetta
lähettäjänä Elisan verkosta, se aiheuttaa listauksen. Tämä
tullee siis uusimaan jokaisen Elisan IP:n kohdalla, jota
käytät. Tähän onneksi auttaa siirtyminen Elisan lähtevän
postin palvelimien käyttöön.

-- T.R,  Abuse Specialist Elisa

 

Eli ratkaisuna on käyttää liittymän operaattorin sähköpostipalvelimia tai jonkin muun tahon toimittamaa palvelinta. Nyt käytössäni on ollut erään kaverin palvelinprojektin palvelin eikä ongelmia ole enää ollut.

Luultavasti jostain tuollaisesta kysymys, mutta ei ole järkeä tuollaisessa. En todellakaan ole vaihtamassa puhelinliittymää toiselle operaattorille jotta saisin pääasiallisesti käyttämäni sähköpostin toimimaan uudelleen kerta se on moitteettomasti toiminut vuosien ajan. Kiusaamista, sanon minä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TJolli kirjoitti:

Luultavasti jostain tuollaisesta kysymys, mutta ei ole järkeä tuollaisessa. En todellakaan ole vaihtamassa puhelinliittymää toiselle operaattorille jotta saisin pääasiallisesti käyttämäni sähköpostin toimimaan uudelleen kerta se on moitteettomasti toiminut vuosien ajan. Kiusaamista, sanon minä.




Mobiililiittymissä on useampi käyttäjä saman IPv4-osoitteen takana (NAT-muunnos), joten joku on joskus saattanut osoitteen takana lähettää spämmiä. Sama kuin meinaa Wikipediaa tai Suomi24 käytettäessä valitella, että IP on bännissä. Tosin itse käytän Elisan Internet4 -palvelua (julkinen vaihtuva IPv4), ja olen saanut osoitteita, jotka ovat pannassa. Joskus riittää se, että laitteen käynnistää uudelleen, jolloin se saa uuden IP-osoitteen, joka on sallittu. En ole varma, ajaako puhelimen käyttö lentotilassa tms. saman asian, vai miten tuo NAT käyttäytyy...


 


Ainoa asia, mitä tarvitsee tehdä, on määritellä puhelimessasi käyttöön sen liittymän operaattorin palvelin. Esimerkiksi Elisalla asetukset löytyvät täältä, tosin viestit joutuu lähettämään salaamattomina:


http://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/sahkoposti-kotisivut/ohje/sahkopostin-asetukset


 


* Vaihtoehtoisesti voit käyttää myös suojaamatonta yhteyttä mutta huomaa, että voit lähettää postia tällöin ainoastaan Elisan ja Saunalahden liittymistä. Mikäli sinulla on toisen operaattorin liittymä käytössäsi, voit käyttää heidän lähtevän postin palvelinta.


Lähtevä posti (suojaamaton):



  • Palvelin: smtp.kolumbus.fi

  • Protokolla: SMTP (portti 25)

  • SSL-suojaus: Ei

  • Palvelin edellyttää kirjautumista: Ei


 


DNA:lla näitä asetuksia löytyy täältä ketjusta. En tosin ole varma, onnistuuko lähettäminen tuolta ilman DNA:n sähköpostitunnuksia.


https://tuki.dna.fi/org/dna-fi/d/sahkoposti-asetukset-puhelimeen/


 


Tai jos sinulla on vaikka Google-tili (Gmail), voit käyttää Googlen palvelinta. Tähän ohjeet ovat esim täällä:


 


https://support.google.com/a/answer/176600?hl=en


ja selkeämpi ohjeistus


https://www.siteground.com/kb/google_free_smtp_server/


 


Joku varmaan saattaa tietää paremmin, mitä muita palveluita on käytössä.

Toimii kun laittoi elisan lähtevän postin palvelimen, gmail ei toiminut, sen käyttö estetty koska puhelimen sähköpostiohjelman tietoturva ei kunnossa(kokeiltava vaihtaa oletusohjelma toiseen). Merkataan ongelma ratkaistuksi vaikkei nyt oikein kiva olekaan lähettää postia salaamattomana.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TJolli kirjoitti:

Toimii kun laittoi elisan lähtevän postin palvelimen, gmail ei toiminut, sen käyttö estetty koska puhelimen sähköpostiohjelman tietoturva ei kunnossa(kokeiltava vaihtaa oletusohjelma toiseen). Merkataan ongelma ratkaistuksi vaikkei nyt oikein kiva olekaan lähettää postia salaamattomana.




Hyvä että jokin ratkaisu saatiin. Tuli vielä mieleen, jos liittymäsi ovat sen ikäisiä, että niihin kuuluu Saunalahden sähköpostipalvelu, voinet luoda sinne tunnukset Oma Elisassa ja sitten saat käyttöösi salatun yhteyden.


 


Tosin ei Soneralla salatun yhteydenkään kanssa viesti lähde salattuna. Vain yhteys palvelimeen ja salasana on salattu...

Vastaa