Skip to main content

Meillä on ollut vuosikaudet Telian kaapeli-TV, ja siihen liitetty tallentava digiboksi. Hyvin toiminut, mukaan lukien ohjelmien tallennus.

Vaihteeksi päätettiin kokeilla Telia Play -boxia. Muuten kanavat ja lisätilaukset näkyvyät ok, mutta tallentaminen onnistuu vain määräajaksi (3kk) ja on lisäksi maksullinen. Muutos on tällä kohtaa siis selvästi huonompaan.

Telia Play –boxissa on kyllä USB-liitäntä, ulkoinen SSD-levy tunnistuu ja sen voi formatoida boxilla. Suomen peruskanavien tallennus on kuitenkin ilmeisesti ohjelmallisesti estetty. Miksi? Onko syynä huonomman pilvitallennuksen markkinointi vai mikä? Tämä on myös varsin epäjohdonmukaista sen kanssa, että Telian KaapeliTV:ssä digiboksiin tallennus toimii normaalisti.

Vaihteeksi päätettiin kokeilla Telia Play -boxia. Muuten kanavat ja lisätilaukset näkyvyät ok, mutta tallentaminen onnistuu vain määräajaksi (3kk) ja on lisäksi maksullinen. Muutos on tällä kohtaa siis selvästi huonompaan.

Kaapeliverkon digiboksiin verrattuna tallennusmahdollisuudet ovat suppeammat sisällön kannalta. Toistaalta Telia Play boksin ohjelmakirjastojen kautta maksukanavan / kanavapaketin sisältö on katsottavissa ilman tallentamista. Telia Play -palvelussa peruskanavien tallennuksen voi ajastaa puhelimen Telia Play -sovelluksella. Kaapeliverkon laitteilla etätallennus ei ole yleensä mahdollista. Telia Play on kieltämättä hieman kalliimpi palvelu kun sitä verrataan kaapeliverkon perusmaksuun, mutta rahalle saa kyllä jonkilaista vastinetta. Jokainen palvelun käyttäjä tietenkin saa itse määritellä millainen TV:n katselu sopii itselle parhaiten. Siksi vaihtoehtoja on vielä olemassa. 

Telia Play –boxissa on kyllä USB-liitäntä, ulkoinen SSD-levy tunnistuu ja sen voi formatoida boxilla. Suomen peruskanavien tallennus on kuitenkin ilmeisesti ohjelmallisesti estetty. Miksi? Onko syynä huonomman pilvitallennuksen markkinointi vai mikä? Tämä on myös varsin epäjohdonmukaista sen kanssa, että Telian KaapeliTV:ssä digiboksiin tallennus toimii normaalisti.

DV8919 -boksin USB liitäntä on tarkoitettu lähinnä huoltoa varten. Mutta täytyy kuitenkin tunnustaa ettei nykyinen Telia Play -palvelu tue ulkoista kovalevyä ja sille sisällön tallentamista. Voidaan siis sanoa, että kyseinen ominaisuus on estetty palvelun puolesta. Jos käytöstäsi löytyy vanhempi Arris merkkinen boksi on siihen voinut tilata kertamaksullisen ulkoisen kovalevyn, mutta nämä kovalevyt ovat lakanneet toimimasta, kun Telia Play on siirtynyt kehittyessään IPTV-tekniikasta OTT-pohjaiseksi. 

Vuosia sitten kovalevyjä myytiin boksien lisätarvikkeiksi. Tällöin Telia Play -palvelu toteutettiin IPTV-palveluna eikä tuolloin tekijänoikeuksien vuoksi maksukanavien sisältöä voinut tallentaa verkkoon. Kanavapakettien laajentuneiden ohjelmakirjastojen vuoksi ulkoisen kovalevyn kysyntä on vuosien aikana laskenut merkittävästi. 


 

 

DV8919 -boksin USB liitäntä on tarkoitettu lähinnä huoltoa varten. Mutta täytyy kuitenkin tunnustaa ettei nykyinen Telia Play -palvelu tue ulkoista kovalevyä ja sille sisällön tallentamista. Voidaan siis sanoa, että kyseinen ominaisuus on estetty palvelun puolesta. ..

 

 

Telian nykyinen Play-boxi tukee kyllä tekniikan puolesta ulkoista kova- tai SSD-levyä. Boxi tunnistaa levyn ja tarvittaessa formatoi sen yhteensopivaksi.  Ulkoiset USB-levyt ovat nykyään hyvin edullisia, esim 128gb halvimmillaan muutaman kympin. Avointen kanavien tallennus on kuitenkin ohjelmallisesti ja tarkoituksellisesti tällä hetkellä estetty, ja tilalle tarjotaan huonompaa ratkaisua eli väliaikaista ja maksullista pilvitallennusta. Esim. YLE:n ja  muidenkin maksuttomien kanavien ohjelmistossa on myös sellaista tarjontaa, jonka haluaisi tallentaa pysyvästi ja ilman lisäveloitusta, varsinkin kun ne on rahoitettu yleisellä verolla tai mainoksilla, eikä Teliaa veloiteta niiden lähettämisestä.

Eli kysymys kuuluu edelleen: miksi Telia asettaa Play-digiboxiinsa yleisten julkisten kanavien tallennukseen ulkoiselle levylle ohjelmallisen eston, vaikka boxissa itsessään on siihen tekninen valmius.


Lisäys vielä edelliseen (Yle:n sivuilta):

“Yle:n tv-lähetykseen sisältyviä ohjelmia ei ole suojattu teknisesti eli lähetyksiä ei ole salattu eikä ohjelmien tallentamista ole muullakaan tavoin estetty teknisin toimenpitein. Tällaisiin lähetyksiin sisältyviä ohjelmia on luvallista tallentaa yksityiskäyttöä varten.”

Verkkotallentamiseen on nykyään tiettyjä rajoituksia, mutta tämä ei siis koske lähetysten tallentamista suoraan käyttäjän omalle laitteelle kuten kiintolevylle. Valinta jälkimmäisen kohdalla on siis Telian.

 


Lisäys vielä edelliseen (Yle:n sivuilta):

“Yle:n tv-lähetykseen sisältyviä ohjelmia ei ole suojattu teknisesti eli lähetyksiä ei ole salattu eikä ohjelmien tallentamista ole muullakaan tavoin estetty teknisin toimenpitein. Tällaisiin lähetyksiin sisältyviä ohjelmia on luvallista tallentaa yksityiskäyttöä varten.”

Verkkotallentamiseen on nykyään tiettyjä rajoituksia, mutta tämä ei siis koske lähetysten tallentamista suoraan käyttäjän omalle laitteelle kuten kiintolevylle. Valinta jälkimmäisen kohdalla on siis Telian.

 

Kuten aiemmassa viestissäni kerroin on ulkoisen kovanlevyn tuen tarjoamatta jättäminen meidän oma valinta. Vaikka Ylen sisällön kohdalla käyttäjällä olisi mahdollisuus tallentaa sisältöä kovalevylle talteen eivät kaikki boksin kautta katsottavat kanavat /kanavayhtiöt tarjoa samaa mahdollisuutta. Tekijänoikeuksien kunnoittaminen on yksi monista perusteista miksi emme tarjoa tukea ulkoiselle kovalevylle. Tottakai perusteena ovat myös kaupalliset syyt, sillä toivomme asiakkaidemme jatkavan kanavapakettien tilausta.

Telia Play -palvelu on pyritty rakentaamaan sellaiseksi ettei ulkoiselle kovalevylle olisi tarvetta. Ymmärrän kyllä, että ulkoisen kovalevyn tukeminen toisi tietylle käyttäjäryhmälle hyötyä. 


Lisäys vielä edelliseen (Yle:n sivuilta):

“Yle:n tv-lähetykseen sisältyviä ohjelmia ei ole suojattu teknisesti eli lähetyksiä ei ole salattu eikä ohjelmien tallentamista ole muullakaan tavoin estetty teknisin toimenpitein. Tällaisiin lähetyksiin sisältyviä ohjelmia on luvallista tallentaa yksityiskäyttöä varten.”

Verkkotallentamiseen on nykyään tiettyjä rajoituksia, mutta tämä ei siis koske lähetysten tallentamista suoraan käyttäjän omalle laitteelle kuten kiintolevylle. Valinta jälkimmäisen kohdalla on siis Telian.

 

Kuten aiemmassa viestissäni kerroin on ulkoisen kovanlevyn tuen tarjoamatta jättäminen meidän oma valinta. Vaikka Ylen sisällön kohdalla käyttäjällä olisi mahdollisuus tallentaa sisältöä kovalevylle talteen eivät kaikki boksin kautta katsottavat kanavat /kanavayhtiöt tarjoa samaa mahdollisuutta. Tekijänoikeuksien kunnoittaminen on yksi monista perusteista miksi emme tarjoa tukea ulkoiselle kovalevylle. Tottakai perusteena ovat myös kaupalliset syyt, sillä toivomme asiakkaidemme jatkavan kanavapakettien tilausta.

Telia Play -palvelu on pyritty rakentaamaan sellaiseksi ettei ulkoiselle kovalevylle olisi tarvetta. Ymmärrän kyllä, että ulkoisen kovalevyn tukeminen toisi tietylle käyttäjäryhmälle hyötyä. 

On selvää eikä mitenkään uutta, että monet kaupalliset kanavat eivät salli ohjelmiensa tallennusta. Tässä kunnioitetaan tekijänoikeuksia, ja tämä on asiallista sekä pakollistakin lain mukaan.

Nyt on kysymys Suomen ns. vapaista kanavista, joiden tallentamiselle yksityiskäyttöön ei tekijänoikeuslain mukaan ole estettä, kuten esim. YLE toteaa infossaan. Tämän blokkaamisessa ei siis ole varsinaisesti kysymys tekijäoikeuksista ja niiden kunnioittamisesta, vaan siis lähinnä kaupalliset syyt, jota en oikein ymmärrä.Ehkä voit selittää niitä hieman tarkemmin?  Vapaiden kanavien yksityisen tallennuksen salliminen tuskin haittaisi ylimääräisten kaupallisten kanavapakettien tilaamista, koska nehän pysyvät joka tapauksessa lainkin mukaan suojattuna. Nykyisen Telia Play-digiboksin tarkotuksellinen toiminnallinen rajoittaminen (ns. product crippling) uskoakseni päinvastoin saa monia asiakkaita karttamaan tätä laitetta.

 


Nyt on kysymys Suomen ns. vapaista kanavista, joiden tallentamiselle yksityiskäyttöön ei tekijänoikeuslain mukaan ole estettä, kuten esim. YLE toteaa infossaan. Tämän blokkaamisessa ei siis ole varsinaisesti kysymys tekijäoikeuksista ja niiden kunnioittamisesta, vaan siis lähinnä kaupalliset syyt, jota en oikein ymmärrä.Ehkä voit selittää niitä hieman tarkemmin?  Vapaiden kanavien yksityisen tallennuksen salliminen tuskin haittaisi ylimääräisten kaupallisten kanavapakettien tilaamista, koska nehän pysyvät joka tapauksessa lainkin mukaan suojattuna. Nykyisen Telia Play-digiboksin tarkotuksellinen toiminnallinen rajoittaminen (ns. product crippling) uskoakseni päinvastoin saa monia asiakkaita karttamaan tätä laitetta.

Sanoisin, että kaupalliset syyt tässä kohdin luovat esteen palvelun kehittämiselle. Ulkoisen kovalevyn tuen rakentaminen ja tallennuksen rajoitteiden rakentaminen eivät tuo palveluun sellaista lisäarvoa, joka olisi perusteltua kustannusten osalta. Toisin sanoen näkisin, että kustannukset tämän ominaisuuden lisäämiseksi ovat suuremmat kuin siitä saatava hyöty. 

Nykysisin asiakkaalle on tarjolla boksin Yle Areena -sovelluksen kautta hyvin laaja kirjasto mistä sama materiaali olisi katsottavissa kuin kovalevylle tallennettuna.


Nyt on kysymys Suomen ns. vapaista kanavista, joiden tallentamiselle yksityiskäyttöön ei tekijänoikeuslain mukaan ole estettä, kuten esim. YLE toteaa infossaan. Tämän blokkaamisessa ei siis ole varsinaisesti kysymys tekijäoikeuksista ja niiden kunnioittamisesta, vaan siis lähinnä kaupalliset syyt, jota en oikein ymmärrä.Ehkä voit selittää niitä hieman tarkemmin?  Vapaiden kanavien yksityisen tallennuksen salliminen tuskin haittaisi ylimääräisten kaupallisten kanavapakettien tilaamista, koska nehän pysyvät joka tapauksessa lainkin mukaan suojattuna. Nykyisen Telia Play-digiboksin tarkotuksellinen toiminnallinen rajoittaminen (ns. product crippling) uskoakseni päinvastoin saa monia asiakkaita karttamaan tätä laitetta.

Sanoisin, että kaupalliset syyt tässä kohdin luovat esteen palvelun kehittämiselle. Ulkoisen kovalevyn tuen rakentaminen ja tallennuksen rajoitteiden rakentaminen eivät tuo palveluun sellaista lisäarvoa, joka olisi perusteltua kustannusten osalta. Toisin sanoen näkisin, että kustannukset tämän ominaisuuden lisäämiseksi ovat suuremmat kuin siitä saatava hyöty. 

Nykysisin asiakkaalle on tarjolla boksin Yle Areena -sovelluksen kautta hyvin laaja kirjasto mistä sama materiaali olisi katsottavissa kuin kovalevylle tallennettuna.

Kiitos suorasta vastauksesta! Se on tietysti Telia, joka tekee itsenäisesti taloudelliset kalkyylit. Mutta luulisi ainakin, että tuon boxin käyttäjäystävällisyyden ja toiminnallisuuden lisääminen vaikuttaisi sen menestykseen jatkossa. Toivotaan että myös palveluntuottajien kilpailu asiakkaista myös jatkossa vaikuttaa asioihin kuluttajamyönteisellä tavalla.


3 kuukauden tallennustila on naurettavan vähän, jos vertaa kilpailijoiden tarjontaan. Lisäksi 3 kuukauden tallennustila on epäkäytännöllisen pieni. 2 vuotta on hyvä aika, jos siinä ajassa ei ehdi katsoa niin ei sitä ehdi muutenkaan.


Vastaa