Ostin vaimolle Telia myymälästä Apple Airpods kuulokkeet, joihin tuhlasin Telialta saamani syntymäpäivälahjani.
Samalla käynnillä ostin uuteen projektiini Apple Ipad’n. Myyjä kertoi, että liittymäasiakkaana saan laitteelle 3 vuoden takuun. Pyysin lähettämään takuutodistuksen sähköpostiini. Tosin olin siinä uskossa, että kuitit etc. ilmestyvät automaattisesti Minun Teliaan. Totesin ettei ilmesty, kun sain Minun Telian lopulta auki.
Kuitit tuli sovitusti sähköpostiini. Ihmetystä aiheutti tämä takuuasia.

IPad’n kuitissa, jota tämä 3 vuoden takuu koskee, oli merkintä takuusta: 12. Mitä, kaksitoista vuottako? Lisäksi ilmoitus asiakasetutakuusta, jonka ehdot voi käydä tarkistamassa jossain. Airpods kuitissa ei takuusta kerrota halaistua sanaa.
Näinkö tämä menee?
*********************
Telia
Takuun pidennys on henkilökohtainen, eikä sitä voi siirtää kolmannelle osapuolelle. Takuun pidennys edellyttää, että jokin yllä lueteltujen tuotteiden sopimuksista on säilynyt katkotta yhtäjaksoisesti laitteen ostosta sen rikkoutumiseen asti.
Kuluttajansuojalaki
Takuusta on laadittava selkeä ja ymmärrettävä todistus, joka on toimitettava ostajalle viimeistään tavaran luovutushetkellä henkilökohtaisesti kirjallisesti tai sähköisesti siten, että ostaja voi tallentaa ja toisintaa sen muuttumattomana ( takuutodistus ).
Takuutodistuksesta on käytävä ilmi seuraavat seikat:
1. takuun antajan nimi ja osoite;
2. tavara, jota takuu koskee;
3. takuuehdot;
4. menettely, jota ostajan on noudatettava takuun käyttämiseksi;
5. selkeä ilmoitus siitä, että ostajalla on lain mukaiset oikeudet ja että takuulla ei rajoiteta näitä oikeuksia.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Takuu on tuotekohtainen
Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa.
Takuuta ei siis voi rajoittaa ensimmäiseen omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön. Takuunantaja voi myös edellyttää, että omistajanvaihdoksesta ilmoitetaan tälle kirjallisesti.
***********************
Uskon, että saan asiani hoidettua jos laitteeseen jostain syystä tulee takuun- tai virhevastuun tarkoittama vika, mutta eikö Telian tarvitse noudattaa Kuluttajasuojalakia, tai Kilpailu- ja kuluttajaviraston tulkintoja?
Telia ei ole kylläkään ainoa puulaaki joka suhtautuu näihin kuluttajaa suojeleviin lakeihin ja tulkintoihin yliolkaisesti.