Skip to main content
Kysymys

Liittymäasiakkaalle asiakasetuna 3 vuoden takuu?

  • 5. maaliskuuta 2025
  • 7 kommenttia
  • 121 katselukertaa

jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+4

Ostin vaimolle Telia myymälästä Apple Airpods kuulokkeet, joihin tuhlasin Telialta saamani syntymäpäivälahjani.

Samalla käynnillä ostin uuteen projektiini Apple Ipad’n. Myyjä kertoi, että liittymäasiakkaana saan laitteelle 3 vuoden takuun. Pyysin lähettämään takuutodistuksen sähköpostiini. Tosin olin siinä uskossa, että kuitit etc. ilmestyvät automaattisesti Minun Teliaan. Totesin ettei ilmesty, kun sain Minun Telian lopulta auki.

Kuitit tuli sovitusti sähköpostiini. Ihmetystä aiheutti tämä takuuasia.


IPad’n kuitissa, jota tämä 3 vuoden takuu koskee, oli merkintä takuusta: 12. Mitä, kaksitoista vuottako? Lisäksi ilmoitus asiakasetutakuusta, jonka ehdot voi käydä tarkistamassa jossain. Airpods kuitissa ei takuusta kerrota halaistua sanaa.

Näinkö tämä menee?
*********************
Telia

Takuun pidennys on henkilökohtainen, eikä sitä voi siirtää kolmannelle osapuolelle. Takuun pidennys edellyttää, että jokin yllä lueteltujen tuotteiden sopimuksista on säilynyt katkotta yhtäjaksoisesti laitteen ostosta sen rikkoutumiseen asti.

Kuluttajansuojalaki

Takuusta on laadittava selkeä ja ymmärrettävä todistus, joka on toimitettava ostajalle viimeistään tavaran luovutushetkellä henkilökohtaisesti kirjallisesti tai sähköisesti siten, että ostaja voi tallentaa ja toisintaa sen muuttumattomana ( takuutodistus ).

Takuutodistuksesta on käytävä ilmi seuraavat seikat:

1. takuun antajan nimi ja osoite;
2. tavara, jota takuu koskee;
3. takuuehdot;
4. menettely, jota ostajan on noudatettava takuun käyttämiseksi;
5. selkeä ilmoitus siitä, että ostajalla on lain mukaiset oikeudet ja että takuulla ei rajoiteta näitä oikeuksia.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Takuu on tuotekohtainen

Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa.

Takuuta ei siis voi rajoittaa ensimmäiseen omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön. Takuunantaja voi myös edellyttää, että omistajanvaihdoksesta ilmoitetaan tälle kirjallisesti.
***********************
Uskon, että saan asiani hoidettua jos laitteeseen jostain syystä tulee takuun- tai virhevastuun tarkoittama vika, mutta eikö Telian tarvitse noudattaa Kuluttajasuojalakia, tai Kilpailu- ja kuluttajaviraston tulkintoja?

Telia ei ole kylläkään ainoa puulaaki joka suhtautuu näihin kuluttajaa suojeleviin lakeihin ja tulkintoihin yliolkaisesti.

7 kommenttia

Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 823 kommenttia
  • 5. maaliskuuta 2025

Tämä pidennetty 3 vuoden takuu on sidottu liittymäasiakkuuteen, ja sen vuoksi laitteen varsinaiselle kuitille ei voida kirjata että ko. laitteella olisi 3 vuoden takuuaika. Laitteen pidennetty takuu raukeaa, jos irtisanot etuun oikeuttavan/oikeuttavat Telian liittymän/liittymät takuuaikana, tai myyt laitteen eteenpäin kolmannelle osapuolelle.

Telia Kaupasta saamassa kuitissa sekä sähköpostilla lähetetyissä kuiteissa on kuitenkin viittaus liittymäasiakkaiden etuun, eli 3-vuoden takuupidennykseen. Mutta tosiaan laitteen takuuajaksi kirjataan kuitille aina valmistajan laitteelle myöntämä takuu. Laitevalmistajan takuu säilyy edelleen toki, vaikka tuote vaihtaisikin omistajaa. Pidennetty takuu annetaan puhelimille, tableteille, 4G-älykelloille tai 4G/5G-tietokoneille. 
 


jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • 273 kommenttia
  • 5. maaliskuuta 2025

Ymmärrän kyllä mitä tarkoittaa sanonta; Sen lauluja laulat jonka leipää syöt. Tarkoitukseni ei ole härnätä, vaan herättää ajatuksia… Ja ehkä jonkinlaista keskustelua asettumatta barrikaadeille.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on kuitenkin työ- ja elinkeinoministeriön alainen kilpailu- ja kuluttaja-asioiden asiantuntijavirasto. Siis valvova toimivaltainen viranomainen, jonka yksi tehtävä on valvoa että kuluttajan oikeuksia noudatetaan lain hengessä. Siksi KKV:n tulkinnat pitäisi ottaa tosissaan.

KKV:n tulkinta kuluttajasuojalain takuuta koskevista pykälistä on:

Kuluttajalle pitää antaa takuutodistus viimeistään silloin kun kuluttaja saa tavaran. Todistus on annettava henkilökohtaisesti kirjallisesti tai sähköisesti siten, että sen voi tallentaa ja toisintaa muuttumattomana. Riittävää ei ole esimerkiksi se, että kuluttajalle tarjotaan ainoastaan linkki takuuasioita sisältävälle verkkosivulle.

Takuuta ei voi yleensä rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta.

Uskoisin tämän koskevan myös Teliaa. Jos tässä asiassa mennään käräjille, niin voipi olla että Telia liikkuu heikoilla hangilla…

Ostin Prismasta pariston jossa oli kahden vuoden takuu, paristossa! Kassakuitin lisäksi sain kahden euron paristosta takuutodistuksen, koska laki määrää antamaan sen kun luvataan joku takuuaika. Teliasta saa tonnin kännykästä kuitin.

Tarkoitan tällä narinalla sitä, että Telian 3 vuoden pidennetty takuu ei ole oikeasti takuu, vaan kahden vuoden lisäturva takuuajan jälkeen.

Telian sivuilta: Pidennetyn takuun aikana rikkoutunut laite korjataan tai siitä hyvitetään enintään 50 % ostohinnasta. Jos laitteessa ilmenee pidennetyn takuun aikana vikaa.

Takuuaikana tehtävistä toimenpiteistä ei asiakkaalle saa koitua mitään kuluja. Lisäksi takuuaikana todistustaakka on aina myyjällä. Virhevastuussa todistustaakka on ostajalla, ja ostajalta voidaan periä aikaperusteinen käyttökorvaus. Näissä on aika vissi ero.

Uskoisin, että tästä johtuen Telia ei anna takuutodistusta lain vaatimassa muodossa.

Asiat ikään kuin hämärretään…

Mielestäni Telian ns. 3 vuoden pidennetty takuu ei ole uskottava.


Forum|alt.badge.img+4
  • Irkkaaja
  • 693 kommenttia
  • 6. maaliskuuta 2025

Takuuhan on täysin vapaaehtoinen lisäetu, eli mikään pakko ei ole antaa takuuta koska Suomessa on laki kuluttajansuojasta. Olennaista on  se, että takuu ei saa olla heikompi kuin mitä laki vaatii. Takuuseen kannattaa sennoistua kuin että se olisi vain markkinointikikka, koska lainsäädäntö on kuitenkin voimakkaampi.


jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • 273 kommenttia
  • 6. maaliskuuta 2025
AsiakasY kirjoitti:

Takuuhan on täysin vapaaehtoinen lisäetu, eli mikään pakko ei ole antaa takuuta koska Suomessa on laki kuluttajansuojasta.

Meillä on ollut useampi volkkari uutena ostettuna. Niissä jokaisessa on ollut takuukorjauksia ja ns. takuun jälkeisiä Goodwill tapauksia, joissa auton valmistaja on “hyvää hyvyyttään” korjannut virheen, jonka se on itse aiheuttanut mm. väärillä materiaalivalintoilla.

Takuuaikanakin ilmenneistä vioista on joskus joutunut vääntämään kättä. Dieselautoon tuli takuuaikana vika, jonka korjaus maksoi lähes viisi tonnia. Koska todistetaakka on takuuaikana myyjällä, saimme selityksen “itse aiheuttamastamme” viasta. Myyjä kertoi, että vika johtui siitä, ettei autolla oltu ajettu riittävästi moottoritiellä, moottoria kun pitää revittää välillä. Olimme siis itse joutumassa maksuhenkilöiksi, olimme käyttäneet autoa väärin.

Esitin myyjälle auton takuutodistuksen. Siinä ei mainittu moottoritietä, joten auto korjattiin takuuehtojen mukaan. Miten olisi käynyt jos takuuta ja takuutodistusta ei olisi ollut?

Meidän olisi pitänyt todistaa, että olimme ajaneet autolla moottoritiellä!?!

Goodwill on ollut aina yhtä tervanjuontia, joiden tulemana auton valmistaja on ostanut itselleen kultaisen sädekehän virheensä myöntämisen sijaan. Älä kerro kenellekään, only for you korjaus hyvän tahdon eleenä.

Voin kokemuksen syvällä rintaäänellä kertoa, että ilman kirjallista dokumenttia lähes kaikki vapaaehtoiset myyntikikat ovat; no, vain vapaaehtoisia myyntikikkoja...


SakuMik
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 535 kommenttia
  • 6. maaliskuuta 2025
jokeri59 kirjoitti:

Kuluttajalle pitää antaa takuutodistus viimeistään silloin kun kuluttaja saa tavaran. Todistus on annettava henkilökohtaisesti kirjallisesti tai sähköisesti siten, että sen voi tallentaa ja toisintaa muuttumattomana. Riittävää ei ole esimerkiksi se, että kuluttajalle tarjotaan ainoastaan linkki takuuasioita sisältävälle verkkosivulle.

Telian tapauksessa on kieltämättä ikävää, ettei pidemmästä takuusta saisi silti jotain kuittia/tositetta. Pidennetty takuu tarkistetaan asiakkuuden avulla mahdollisessa huolto/takuuvaihdossa. Toisaalta myös silloin voitaisiin tarkastaa pitääkö esimerkiksi kuitin pidennetty 36kk takuu paikkansa. Tämä voisi kuitenkin sitten myös aiheuttaa tilanteita, joissa joku on vaihtanut liittymänsä pois eikä ole enää oikeutettu pidennettyyn takuuseen ja hän ei olisi siitä tietoinen. Tuo voisi sitten tulla melko negatiivisena yllätyksenä myöhemmin laitteen vioittuessa. 


jokeri59
Meilaaja
Forum|alt.badge.img+4
  • Aloittaja
  • 273 kommenttia
  • 6. maaliskuuta 2025

Eihän mikään estä Teliaa kirjaamasta kuittiin tiedot siitä, että on ostohetkellä oikeutettu “lisätakuuseen”, ja ehdot joilla tämä takuu säilyy, vaikkakaan takuu ei täytäkään lain ehtoja. Näin siitä jäisi edes joku dokumentti. Nyt liittymäasiakkaalle annetaan kuitti jossa takuun ilmoitetaan olevan 12.

Kuulokkeiden kuitissa, joissa takuu on Applen mukaan 12 kk, ei ole takuumerkintää lainkaan.

12 kk takuu ei tosin liity Teliaan mitenkään. Siitä vastaa valmistaja.

Olisi mielestäni Telian asiakasta kohtaan reilua että asiat yritetään saada edes näyttämään kuluttajasuojalain mukaisina, niin ei tulisi kenellekään paha mieli. Nyt vähän roiskitaan, vaikka lähtökohta on mielestäni hyvä. Kaikki ylimääräinen hyvä on kotiinpäin...


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • 1757 kommenttia
  • 7. maaliskuuta 2025

Kiitos ​@jokeri59 hyvästä keskustelusta ja nostoista. Omasta mielestänikin erittäin hyviä huomioita. Nämä on viety eteenpäin aiheesta vastaaville, joten katsotaan tuleeko ilmoitustapa muuttumaan tulevaisuudessa. 


Vastaa