Minun Telia -asiointijärjestelmän ja julkisen pääsivuston (telia.fi) kehittäminen

  • 4 July 2023
  • 9 kommenttia
  • 168 katselukertaa

Kunniamerkki +6

Erityinen sellainen osa-aluekokonaisuus, jossa katson olevan (edelleen) selvästi parantamisen varaa, on Telian julkinen pääverkkosivusto + Minun Telia -asiointipalvelun verkkosivusto. Niiden eräänä yhteisenä kyseenalaisen puoleisena piirteenä mainittakoon ulkoasuun liittyvä toteutustapa, joka heikentää käytettävyyttä varsin yleisillä laajakuvaisilla näytöillä (kuten 1920 x 1080, 16:9) – sivuston yläreunassa kun nimittäin nykyisellään pakkokellutetaan aivan tarpeettoman kattavaa ja korkeaa yläpalkkia, joka peittää huomattavasti näyttötilaa oleellisimmilta sisällöiltä.

Vastaavaa omituista trendivitsausta esiintyy myös vaikkapa monilla eri alojen verkkokauppasivustoilla. Käsittämätöntä. Sen sijaan etenkin tältä osin selvästi parempaa verkkosivuston ulkoasuesimerkkiä tarjoavat esimerkiksi Moi ja DNA, joista jälkimmäisessä on toki melko korkea yläpalkki myöskin, mutta sen sentään saa melko kätevästi piiloon, kun sivua hieman vierittää.

Sen sijaan asiointijärjestelmän (Minun Telia -sivusto) ominaisuuksien osalta katson, että Telia voittaa kokonaisuutena kaikki kilpailevat yhtiöt. Esimerkiksi liittymien toteutuneen toimivuuden/luotettavuuden, ja Internet-yhteyden (lataus)nopeuden, automaattista seurantaa (“Mobiilipalveluidesi laatu”) ei muilta puodeilta ainakaan toistaiseksi edes löydy niiden tarjoamista itsepalvelukanavista. 👍 🍓


Aihe on suljettu kommenteilta.

9 kommenttia

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

Kiitos @siilineito arvokkaasta palautteesta 😊 Tässä on varmasti tasapainoiltu navigoinnin helppouden ja toisaalta sen viemän tilan kanssa. Vien palautteesi eteenpäin ja pyritään huomioimaan tämä jatkossa sivustoa kehittäessä. Hyvä myös kuulla, että Minun Teliasta löytyy tarpeellisia ominaisuuksia. Toki itsepalvelukanaviakin kehitetään lisää, jotta asiointi ja palveluiden hallinnointi olisi mahdollisimman helppoa.

Kunniamerkki +6

Kiitos @siilineito arvokkaasta palautteesta 😊 Tässä on varmasti tasapainoiltu navigoinnin helppouden ja toisaalta sen viemän tilan kanssa. Vien palautteesi eteenpäin ja pyritään huomioimaan tämä jatkossa sivustoa kehittäessä. Hyvä myös kuulla, että Minun Teliasta löytyy tarpeellisia ominaisuuksia. Toki itsepalvelukanaviakin kehitetään lisää, jotta asiointi ja palveluiden hallinnointi olisi mahdollisimman helppoa.

Yksi teknisesti varsin yksinkertainen ratkaisu tuohon yläpalkkiin – eri asia sitten, kuinka elegantti noin kokonaisuutena se olisi [itselleni riittäisi] – olisi ihan vaan sekin, että yläpalkin rivivälistystä/-korkeutta tiivistettäisiin, ja lisättäisiin esimerkiksi sen alareunaan jonkinmoinen väkänen, josta sen saisi supistetuksi ja uudelleen laajennetuksi napsautuksella. Kyseinen valittu näkymätila pysyisi tallessa esimerkiksi mukautusevästeenä.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

Kiitos @siilineito arvokkaasta palautteesta 😊 Tässä on varmasti tasapainoiltu navigoinnin helppouden ja toisaalta sen viemän tilan kanssa. Vien palautteesi eteenpäin ja pyritään huomioimaan tämä jatkossa sivustoa kehittäessä. Hyvä myös kuulla, että Minun Teliasta löytyy tarpeellisia ominaisuuksia. Toki itsepalvelukanaviakin kehitetään lisää, jotta asiointi ja palveluiden hallinnointi olisi mahdollisimman helppoa.

Yksi teknisesti varsin yksinkertainen ratkaisu tuohon yläpalkkiin – eri asia sitten, kuinka elegantti noin kokonaisuutena se olisi [itselleni riittäisi] – olisi ihan vaan sekin, että yläpalkin rivivälistystä/-korkeutta tiivistettäisiin, ja lisättäisiin esimerkiksi sen alareunaan jonkinmoinen väkänen, josta sen saisi supistetuksi ja uudelleen laajennetuksi napsautuksella. Kyseinen valittu näkymätila pysyisi tallessa esimerkiksi mukautusevästeenä.

Tämä voisi olla yksi tapa. Etenkin näyttökoon pienentyessä erilaiset marginaalit on hyvä pitää riittävän tiiviinä. Hyvä täsmenys ja ehdotus.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +6

Täytyi ihan katsoa kuinka paljon yläpalkki vie tilaa. Omalla koneellani (16:9, 1920x1080) yläpalkki vie aika paljon tilaa, varsinkin häiriökarttaa selatessa. Sivupalkin tekniikna valinnasta (5G,4G,3G,2G) ei näy edes 4G kokonaan.

Häiriökartalla yläpalkki vie tarpeettoman paljon tilaa. Selaimen zoom 100%

Itseäni on häirinnyt myös ajoittain sivun yläpalkin ylle ilmestyvät siniset bannerit, jotka täytyy klikata pois. Niiden kanssa häiriökartta-sivun näytettävä alue pienenee entisestään.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +12

Täytyi ihan katsoa kuinka paljon yläpalkki vie tilaa. Omalla koneellani (16:9, 1920x1080) yläpalkki vie aika paljon tilaa, varsinkin häiriökarttaa selatessa. Sivupalkin tekniikna valinnasta (5G,4G,3G,2G) ei näy edes 4G kokonaan.

Itseäni on häirinnyt myös ajoittain sivun yläpalkin ylle ilmestyvät siniset bannerit, jotka täytyy klikata pois. Niiden kanssa häiriökartta-sivun näytettävä alue pienenee entisestään.

Se on ihan totta, että kun varsinaisen päänavigaation lisäksi tulee jokin alanavigaatio tai muuta valittavaa niin se vie tilaa aina lisää. Tämä on oiva keskustelu ja henkilökohtaisesti olen samoilla linjoilla, että tähän olisi hyvä löytää tulevaisuudessa hieman “sirompi” ratkaisu tai jokin avattava / suljettava toiminto lisäksi.
Sellaisia sinisiä bannereita käytetään ajoittain jonkinlaiseen tiedottamiseen, mutta toki nekin tulevat yleensä tuohon jatkoksi. Ne saa onneksi suljettua halutessaan, mutta etenkin mobiilinäkymässä ne voivat tekstin pituudesta riippuen viedä tällä hetkellä reilusti tilaa sivun avautuessa. Näitä ajatuksia vien mielelläni eteenpäin kehitykseen!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kiitos @siilineito arvokkaasta palautteesta 😊 Tässä on varmasti tasapainoiltu navigoinnin helppouden ja toisaalta sen viemän tilan kanssa. Vien palautteesi eteenpäin ja pyritään huomioimaan tämä jatkossa sivustoa kehittäessä. Hyvä myös kuulla, että Minun Teliasta löytyy tarpeellisia ominaisuuksia. Toki itsepalvelukanaviakin kehitetään lisää, jotta asiointi ja palveluiden hallinnointi olisi mahdollisimman helppoa.

Yksi teknisesti varsin yksinkertainen ratkaisu tuohon yläpalkkiin – eri asia sitten, kuinka elegantti noin kokonaisuutena se olisi [itselleni riittäisi] – olisi ihan vaan sekin, että yläpalkin rivivälistystä/-korkeutta tiivistettäisiin, ja lisättäisiin esimerkiksi sen alareunaan jonkinmoinen väkänen, josta sen saisi supistetuksi ja uudelleen laajennetuksi napsautuksella. Kyseinen valittu näkymätila pysyisi tallessa esimerkiksi mukautusevästeenä.

Tämä voisi olla yksi tapa. Etenkin näyttökoon pienentyessä erilaiset marginaalit on hyvä pitää riittävän tiiviinä. Hyvä täsmenys ja ehdotus.

Tuossa on suurella näytöllä nimenomaan varmasti ollut tarkoitus pitää navigointi selkeänä, ja päävalikon alle avautuvat alavalikot eivät sulje sen ylätasolla olevia valikoita, jolloin koko valikkopolku on käyttäjälle koko ajan näkyvissä.
Näitä kun on päinvastaisia ratkaisujakin, joissa käyttäjä eksyy päävalikolta alavalikon alavalikoihin löytämättä enää reittiä takaisin. 😉

Responsiviisuden periaatteiden mukaisesti pienemmällä näytöllä tuosta tippuu pois “topbar” (yksityisille, yrityksille… kielivalinnat jne. joka minusta on se turhin osa kuljettaa mukana jos on jo tehnyt esim. valinnan kuluttaja-sivuille) ja logon viereinen päävalikko (Kauppa, 5G, Apu ja tuki, Minun Telia), jotka siirtyvät ns. “hamburger-menu” mobiilivalikkoon alle 840px leveyden näytöllä.  

Omalla WQHD näytöllä (2560 x 1440) tuo nykyinen ratkaisu ei ole ongelma, eikä ole tarvetta scrollata alaspäin esim. tuolla kuuluvuus-/häiriökarttasivulla, mutta devaajana tai/ja UI/UX-suunnittelijana tietysti pitäisi huomioida niinkin yleisen resoluution kuin HD-näytön käyttökokemus paremmin. 😊

(W)QHD 2560 x 1440


 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Täytyi ihan katsoa kuinka paljon yläpalkki vie tilaa. Omalla koneellani (16:9, 1920x1080) yläpalkki vie aika paljon tilaa, varsinkin häiriökarttaa selatessa. Sivupalkin tekniikna valinnasta (5G,4G,3G,2G) ei näy edes 4G kokonaan.

Häiriökartalla yläpalkki vie tarpeettoman paljon tilaa. Selaimen zoom 100%

Itseäni on häirinnyt myös ajoittain sivun yläpalkin ylle ilmestyvät siniset bannerit, jotka täytyy klikata pois. Niiden kanssa häiriökartta-sivun näytettävä alue pienenee entisestään.

Olen samaa mieltä. Välillä tuon häiriökartan skaalaus ei toimi oikein. WQHD-näytöllä kartta on mukava käyttää kuten @Yaria  kirjoitti, mutta erityisesti pienemmillä resoluutioilla on hieman hankaluuksia. FHD ja HD ja joskus jopa sitäkin alemmat resoluutiot ovat vielä osalla käytössä.

Edelleen taittuvanäyttöisellä laitteella esim. Fold 3 on tuo skaalaus todella erikoista ja elementit hassusti. Noi kytkimet eivät mahdu kunnolla ruutuun kartan kanssa.

 

 

Liittymien hallinta on Telialla parasta tasoa. Suoraan sanottuna DNA:lla on hyvin onnetonta hallita käytännössä mitään itsepalveluna. Moni asia on edelleen asiakaspalvelun kontaktoinnin päässä. Lisäksi osa liittymistä menee toisen sivun kautta, esim. KTV-asiakkaan mobiililaajakaistaetuliittymä, eikä sitä voi hallita mitenkään. Lisäksi estoja ei voi mobiililaajakaistoissa hallita. Kuulemma DNA:n mobiililaajakaistat eivät voi tuottaa mobillimaksukuluja… pitäisikö uskoa. Telialla hallinta on siis parasta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Erityinen sellainen osa-aluekokonaisuus, jossa katson olevan (edelleen) selvästi parantamisen varaa, on Telian julkinen pääverkkosivusto + Minun Telia -asiointipalvelun verkkosivusto. Niiden eräänä yhteisenä kyseenalaisen puoleisena piirteenä mainittakoon ulkoasuun liittyvä toteutustapa, joka heikentää käytettävyyttä varsin yleisillä laajakuvaisilla näytöillä (kuten 1920 x 1080, 16:9) – sivuston yläreunassa kun nimittäin nykyisellään pakkokellutetaan aivan tarpeettoman kattavaa ja korkeaa yläpalkkia, joka peittää huomattavasti näyttötilaa oleellisimmilta sisällöiltä.

Vastaavaa omituista trendivitsausta esiintyy myös vaikkapa monilla eri alojen verkkokauppasivustoilla. Käsittämätöntä. Sen sijaan etenkin tältä osin selvästi parempaa verkkosivuston ulkoasuesimerkkiä tarjoavat esimerkiksi Moi ja DNA, joista jälkimmäisessä on toki melko korkea yläpalkki myöskin, mutta sen sentään saa melko kätevästi piiloon, kun sivua hieman vierittää.

Piti näköjään testata asiaa, jotta tajusin tuon @siilineito pointin kokonaan, kun suuremman resoluution näytöllä ei ongelmaa valikon kanssa ole. 😂

Tosiaan Telian päävalikko on turhaan fixed top -valikko, eli se näkyy aina kokonaisuudessaan sivun yläreunassa, vaikka sivua vierittäisi alaspäin. Kun taas esim. mainittu DNA:n sivun ratkaisu on piilottaa päävalikko kokonaan sivua alaspäin vierittäessä, jättäen pelkän mahdollisesti valitun alavalikon sivun yläreunaan näkyviin.

Tuo olisi kyllä helpoin ratkaisu ko. ongelmaan koskematta muuten lainkaan valikon ulkoasuun (ja muuhun toiminnallisuuteen). Poistaa vain päävalikon pakotettu kiinnitys sivun yläreunasta… 🙂

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Edelleen taittuvanäyttöisellä laitteella esim. Fold 3 on tuo skaalaus todella erikoista ja elementit hassusti. Noi kytkimet eivät mahdu kunnolla ruutuun kartan kanssa.

 

Mennee vähän ohi tuosta Telian valikko-aiheesta, mutta aika jännästi tosiaan skaalautuu. Itse tuo osiohan telia.fi -sivulla on iframe upotus osoitteesta https://coverage.ddc.teliasonera.net/coverageportal_fi, eli tuota voi tarkastella myös sieltä suoraan (ilman ko. Telian päävalikkoa).

Jotenkin tuo Foldin taittuva näyttö (ts. selain) ei oikein osaa skaalata sivua sen breakpointien mukaan. Yli 768px (leveys) näytöllä kun taajuudet ovat allekkain, niin kartan pitäisi olla vieressä, ja 768 pikselin breakpointissa taajuuksien pitäisi siirtyä vierekkäin, sekä kartta niiden alle. 

 

Edit. Mielenkiinnosta, mitä Fold näyttää tuolla https://whatismyviewport.com/?