Skip to main content
Ratkaistu

Telia Finance luottorajan nostaminen

  • 6. maaliskuuta 2018
  • 12 kommenttia
  • 10359 katselukertaa

Tilasin laitteen joka maksoi alle 500e ja laitoin luottorajaksi 500e koska en tajunnut että jos aion tilata muutakin osissa niin en saa tilattua. Eli saako luottorajaa nostettua jostakin vai pitääkö maksaa ensin tämä entinen pois? 

 

Edit IlariJR: otsikko muokattu kuvaavammaksi.

Ratkaisu jäseneltä kiisseli67

Hei @Kyselija898 ja tervetuloa Telian yhteisöön!

Täältä löydät tietoa Telia Rahoituksesta: https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/rahoitus 

Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • 7036 kommenttia
  • Ratkaisu
  • 6. maaliskuuta 2018

Hei @Kyselija898 ja tervetuloa Telian yhteisöön!

Täältä löydät tietoa Telia Rahoituksesta: https://www.telia.fi/asiakastuki/laskutus-ja-asiakkuus/rahoitus 


tilasto
Tekstaaja
  • Tekstaaja
  • 1847 kommenttia
  • 6. maaliskuuta 2018

Eli käytännössä seuraavan ostoksen yhteydessä jos/kun nykyinen luottoraja ei riitä voi hakea suurempaa luottorajaa. Se myönnetäänkö haettua suurempaa luottorajaa, onkin sitten aivan toinen asia..


  • Savumerkittäjä
  • 11 kommenttia
  • 18. helmikuuta 2019

Terve. Tein saman virheen luottorajan kanssa. Jäi sitten seuraavalla kerralla televisio ostamatta.


SannaMKoo
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 1020 kommenttia
  • 21. helmikuuta 2019

@Dimppa007@  kirjoitti:

Terve. Tein saman virheen luottorajan kanssa. Jäi sitten seuraavalla kerralla televisio ostamatta.


Jos ostokset eivät mahdu aiemmin myönnettyyn luottorajaan, niin uuden oston yhteydessä luottorajaa voi mahdollisuuksien mukaan nostaa. Tähän tulee ihan oma sivunsa, kun etenet ostoskorista kassalle :smileyhappy: 

 

Tuossa @kiisseli67 linkkaamassa sivussa olikin juuri tuosta luottorajasta, ja miten se myönnetään:

 

"Luottokelpoisuuden arviointi tehdään, kun teet luotto-ostoksia ensimmäistä kertaa ja sitä myös päivitetään ajoittain. Jokaiselle henkilölle on olemassa maksimiluottomäärä, joka perustuu luottokelpoisuusarvioon ja maksuhistoriaan."


  • Uusi jäsen
  • 1 kommentti
  • 13. tammikuuta 2021

Telian luottorajan nostaminen ei onnistu edes soittamalla asiakaspalveluun, vaikka kaikki luottotiedot olisivat kunnossa. Ratkaisun tekee kuullemma tekoäly. Asiakaspalveun heput eivät pysty edes nostamaan luottorajaa tilapäisesti vaikka 500 eurolla pyydettäessä. Jäi laitteet ostamatta - vaihdan yrityksen sekä omat laite ostot Elisalle, jossa asiaan pystyvät vaikuttamaan ihmiset....


AaTanja
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 714 kommenttia
  • 14. tammikuuta 2021

@Mackeboy@  kirjoitti:

Telian luottorajan nostaminen ei onnistu edes soittamalla asiakaspalveluun, vaikka kaikki luottotiedot olisivat kunnossa. Ratkaisun tekee kuullemma tekoäly. Asiakaspalveun heput eivät pysty edes nostamaan luottorajaa tilapäisesti vaikka 500 eurolla pyydettäessä. Jäi laitteet ostamatta - vaihdan yrityksen sekä omat laite ostot Elisalle, jossa asiaan pystyvät vaikuttamaan ihmiset....


Moikka @Mackeboy ja tervetuloa Yhteisöön! Kiva, kun löysit tänne 😁> Täällä usein löytää vastauksen mieltä askarruttavaan kysymykseen ja paljon muutakin luettavaa. 

 

Luottorajaa voi nostaa uuden oston yhteydessä. Automaattinen luottotarkistus ei tosiaan käy Telian asiakaspalvelun kautta jo ihan senkin vuoksi, että kyseessä on luotto- ja finanssialan erillinen Telia Rahoitus -sopimus. Tässä lainaus ote suoraan sivuiltamme

 

"Luottokelpoisuuden arviointi tehdään, kun teet luotto-ostoksia ensimmäistä kertaa ja sitä myös päivitetään ajoittain. Jokaiselle henkilölle on olemassa maksimiluottomäärä, joka perustuu luottokelpoisuusarvioon ja maksuhistoriaan. Luoton maksimimäärää ei voida korottaa järjestelmän antamaa suuremmaksi." 

 

 


  • 70 kommenttia
  • 5. helmikuuta 2021

@AaTanja@  kirjoitti:

@Mackeboy@  kirjoitti:

Telian luottorajan nostaminen ei onnistu edes soittamalla asiakaspalveluun, vaikka kaikki luottotiedot olisivat kunnossa. Ratkaisun tekee kuullemma tekoäly. Asiakaspalveun heput eivät pysty edes nostamaan luottorajaa tilapäisesti vaikka 500 eurolla pyydettäessä. Jäi laitteet ostamatta - vaihdan yrityksen sekä omat laite ostot Elisalle, jossa asiaan pystyvät vaikuttamaan ihmiset....


Moikka @Mackeboy ja tervetuloa Yhteisöön! Kiva, kun löysit tänne 😁> Täällä usein löytää vastauksen mieltä askarruttavaan kysymykseen ja paljon muutakin luettavaa. 

 

Luottorajaa voi nostaa uuden oston yhteydessä. Automaattinen luottotarkistus ei tosiaan käy Telian asiakaspalvelun kautta jo ihan senkin vuoksi, että kyseessä on luotto- ja finanssialan erillinen Telia Rahoitus -sopimus. Tässä lainaus ote suoraan sivuiltamme

 

"Luottokelpoisuuden arviointi tehdään, kun teet luotto-ostoksia ensimmäistä kertaa ja sitä myös päivitetään ajoittain. Jokaiselle henkilölle on olemassa maksimiluottomäärä, joka perustuu luottokelpoisuusarvioon ja maksuhistoriaan. Luoton maksimimäärää ei voida korottaa järjestelmän antamaa suuremmaksi." 

 

 


Telian "palvelu" tässä(kin) asiassa on niin umpisurkeaa, että Elisa kutsuu minuakin kahden kuukauden päästä. Siellä sentään tällaisetkin asiat kuulemani mukaan toimivat (ei aleta nillittää maksuhäiriöistä, jos yli 10v asiakkaana ollut ja AINA laskunsa ajallaan maksanut asiakas haluaisi nostaa luottorajaa 500€-> 1000€) eikä siellä ratkaisuja tee mikään tekoäly.  Luulin olevani arvokas ja arvostettu kanta-asiakas, mutta ilmeisesti olinkin vaan "luottoriski". Asia selvä. Eikä asiakaspalvelu "mahda asialle mitään". Noo, päätös on tehty, turha telialaisten moderaattorienkaan enää vaivautua mulle vastaamaan. Heippa vaan Telia 


SannaMKoo
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 1020 kommenttia
  • 5. helmikuuta 2021

@Soirija@  kirjoitti:


Telian "palvelu" tässä(kin) asiassa on niin umpisurkeaa, että Elisa kutsuu minuakin kahden kuukauden päästä. Siellä sentään tällaisetkin asiat kuulemani mukaan toimivat (ei aleta nillittää maksuhäiriöistä, jos yli 10v asiakkaana ollut ja AINA laskunsa ajallaan maksanut asiakas haluaisi nostaa luottorajaa 500€-> 1000€) eikä siellä ratkaisuja tee mikään tekoäly.  Luulin olevani arvokas ja arvostettu kanta-asiakas, mutta ilmeisesti olinkin vaan "luottoriski". Asia selvä. Eikä asiakaspalvelu "mahda asialle mitään". Noo, päätös on tehty, turha telialaisten moderaattorienkaan enää vaivautua mulle vastaamaan. Heippa vaan Telia 


Haluan kuitenkin vielä vastailla sinulle, tämä jäi selkeästi harmittamaan ja ymmärrän sen. Tuon Telia Rahoituksen luottopäätöstä emme tosiaan pääse mitenkään pyörtämään, mutta se ei tarkoita ettetkö olisi meille tärkeä asiakas. Toisten operaattoreiden osalta voi tosiaan olla mahdollista, että luottotarkistus on toteutettu jollakin toisella tapaa, mutta meillä osamaksusopimus laitteista tehdään Telia Financen kanssa. Kyseessä on rahoitusyhtiö, jota valvoo finanssivalvonta. Finanssivalvonta edellyttää alan toimijoilta hyvää luotonmyöntöpolitiikkaa ja tähän sisältyy asiakkaalle tehtävä luottokelpoisuusarvio.

 

Miten itse henkilökohtaisesti tämän ajattelisin on, että tällä tavoin pystytään estämään esimerkiksi ylivelkaantuminen. Toki en väitä etteikö maksuhäiriömerkinnän omaavilta voisi löytyä maksukykyä, mutta tämä on kenties selkein keino tehdä rajaus. Siitähän on ollut paljon keskustelua kaikkialla, että ovatko maksuhäiriöt tällä hetkellä liian kauan voimassa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin päättäjillä on jopa ollut puheissa, että merkintä voisi jossain kohtaa poistua heti velkojen maksun jälkeen. Tällainen muutoshan vaikuttaisi koko tämänhetkiseen luotonmyöntöön, kun maksuhäiriö näkyisi vain siinä kohtaa, kun maksamattomia velkojakin on.

 

Mutta tosiaan, kaksipiippuinen juttu ja mieluusti pitäisimme sinut asiakkaanamme muiden palveluiden osalta jos suinkin mahdollista. 


  • 70 kommenttia
  • 13. helmikuuta 2021


@SannaMKoo@  kirjoitti:

@Soirija@  kirjoitti:


Telian "palvelu" tässä(kin) asiassa on niin umpisurkeaa, että Elisa kutsuu minuakin kahden kuukauden päästä. Siellä sentään tällaisetkin asiat kuulemani mukaan toimivat (ei aleta nillittää maksuhäiriöistä, jos yli 10v asiakkaana ollut ja AINA laskunsa ajallaan maksanut asiakas haluaisi nostaa luottorajaa 500€-> 1000€) eikä siellä ratkaisuja tee mikään tekoäly.  Luulin olevani arvokas ja arvostettu kanta-asiakas, mutta ilmeisesti olinkin vaan "luottoriski". Asia selvä. Eikä asiakaspalvelu "mahda asialle mitään". Noo, päätös on tehty, turha telialaisten moderaattorienkaan enää vaivautua mulle vastaamaan. Heippa vaan Telia 


Haluan kuitenkin vielä vastailla sinulle, tämä jäi selkeästi harmittamaan ja ymmärrän sen. Tuon Telia Rahoituksen luottopäätöstä emme tosiaan pääse mitenkään pyörtämään, mutta se ei tarkoita ettetkö olisi meille tärkeä asiakas. Toisten operaattoreiden osalta voi tosiaan olla mahdollista, että luottotarkistus on toteutettu jollakin toisella tapaa, mutta meillä osamaksusopimus laitteista tehdään Telia Financen kanssa. Kyseessä on rahoitusyhtiö, jota valvoo finanssivalvonta. Finanssivalvonta edellyttää alan toimijoilta hyvää luotonmyöntöpolitiikkaa ja tähän sisältyy asiakkaalle tehtävä luottokelpoisuusarvio.

 

Miten itse henkilökohtaisesti tämän ajattelisin on, että tällä tavoin pystytään estämään esimerkiksi ylivelkaantuminen. Toki en väitä etteikö maksuhäiriömerkinnän omaavilta voisi löytyä maksukykyä, mutta tämä on kenties selkein keino tehdä rajaus. Siitähän on ollut paljon keskustelua kaikkialla, että ovatko maksuhäiriöt tällä hetkellä liian kauan voimassa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin päättäjillä on jopa ollut puheissa, että merkintä voisi jossain kohtaa poistua heti velkojen maksun jälkeen. Tällainen muutoshan vaikuttaisi koko tämänhetkiseen luotonmyöntöön, kun maksuhäiriö näkyisi vain siinä kohtaa, kun maksamattomia velkojakin on.

 

Mutta tosiaan, kaksipiippuinen juttu ja mieluusti pitäisimme sinut asiakkaanamme muiden palveluiden osalta jos suinkin mahdollista. 




Haluan kuitenkin vielä vastailla sinulle, tämä jäi selkeästi harmittamaan ja ymmärrän sen. Tuon Telia Rahoituksen luottopäätöstä emme tosiaan pääse mitenkään pyörtämään, mutta se ei tarkoita ettetkö olisi meille tärkeä asiakas. Toisten operaattoreiden osalta voi tosiaan olla mahdollista, että luottotarkistus on toteutettu jollakin toisella tapaa, mutta meillä osamaksusopimus laitteista tehdään Telia Financen kanssa. Kyseessä on rahoitusyhtiö, jota valvoo finanssivalvonta. Finanssivalvonta edellyttää alan toimijoilta hyvää luotonmyöntöpolitiikkaa ja tähän sisältyy asiakkaalle tehtävä luottokelpoisuusarvio.

 

Miten itse henkilökohtaisesti tämän ajattelisin on, että tällä tavoin pystytään estämään esimerkiksi ylivelkaantuminen. Toki en väitä etteikö maksuhäiriömerkinnän omaavilta voisi löytyä maksukykyä, mutta tämä on kenties selkein keino tehdä rajaus. Siitähän on ollut paljon keskustelua kaikkialla, että ovatko maksuhäiriöt tällä hetkellä liian kauan voimassa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin päättäjillä on jopa ollut puheissa, että merkintä voisi jossain kohtaa poistua heti velkojen maksun jälkeen. Tällainen muutoshan vaikuttaisi koko tämänhetkiseen luotonmyöntöön, kun maksuhäiriö näkyisi vain siinä kohtaa, kun maksamattomia velkojakin on.

 

Mutta tosiaan, kaksipiippuinen juttu ja mieluusti pitäisimme sinut asiakkaanamme muiden palveluiden osalta jos suinkin mahdollista. 


Tämä asiakkuus on tässä, sitä päätöstä ei enää pyörretä. Ehkä kannattaisi tuonne asiakaspalveluunnekin kertoa näitä "faktoja" tuosta Telia Financen asemasta, näin EHKÄ jopa joku kanta-asiakkaanne saattaisi ymmärtää tämän asian ajoissa, eikä vasta täällä palstalla. Aikamoista selittelyä nuo vastaukset muutenkin, lähinnä aiheuttavat myötähäpeää. Vai että velkaantuisin lisää jne. Ja että ihan Finanssivalvonta valvoo. Noo, ehkä kannattaisi sitten löysätä käytäntöjä tai rikkoa finanssivalvonnan höpöhöpö-ehtoja, jos haluatte pitää kaikista asiakkaistamme kiinni. PS. Tällä hetkellä olen itse täysin velaton ja vuositulot +50000€. Eli Elisa saa minusta mielestäni hyvän asiakkaan 😁>👍>

 

 

Edit AaTanja: lyhennetty lainausta.


SaJoonas
Ex-telialainen
  • Ex-telialainen
  • 612 kommenttia
  • 15. helmikuuta 2021

@Soirija@  kirjoitti:
Tämä asiakkuus on tässä, sitä päätöstä ei enää pyörretä. Ehkä kannattaisi tuonne asiakaspalveluunnekin kertoa näitä "faktoja" tuosta Telia Financen asemasta, näin EHKÄ jopa joku kanta-asiakkaanne saattaisi ymmärtää tämän asian ajoissa, eikä vasta täällä palstalla. Aikamoista selittelyä nuo vastaukset muutenkin, lähinnä aiheuttavat myötähäpeää. Vai että velkaantuisin lisää jne. Ja että ihan Finanssivalvonta valvoo. Noo, ehkä kannattaisi sitten löysätä käytäntöjä tai rikkoa finanssivalvonnan höpöhöpö-ehtoja, jos haluatte pitää kaikista asiakkaistamme kiinni. PS. Tällä hetkellä olen itse täysin velaton ja vuositulot +50000€. Eli Elisa saa minusta mielestäni hyvän asiakkaan 

 

Edit AaTanja: lyhennetty lainausta.


Harmillista kuulla, että tilanne meni näin. Hyvä kuitenkin, että saat asiat järjestymään, vaikka palveluntarjoaja tässä vaihtuukin. Olisimme mielellämme nähneet sinut asiakkaanamme jatkossakin. Tärkeintä on kuitenkin se, että sinulla on tarpeisiisi sopivat ratkaisut käytössä.


  • Uusi jäsen
  • 1 kommentti
  • 12. marraskuuta 2021

olen ollut 6vuotta telian asiakkaana ja parin epähuolimattomuuslaskun takia kielletään kaikki luotto-ostot. "tekoäly tämän päättää" puheet sikseen, mikä tekoäly. olemme ihmisiä emmekä koneita. Tarvitsemme ihmisiä ketkä pydtyvät analysoimaan lutomme eikä koneet. Harkitsen kyllä vaihtamista ellei tämä muutu. sinne meni yhdeltä perheeltä 6 liittymää sitten ja kaverit mukana.


Merja_J
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+6
  • Moderaattori
  • 1757 kommenttia
  • 13. marraskuuta 2021

@Omar2017 Telia Finance on lähettänyt asiakkailleen tekstiviestin, jossa kehotettiin vastaamaan tällä sivulla olevaan asiakastietokyselyyn. Tuossa viestissä mainittiin että jos emme saa vastausta tuohon lomakkeeseen kolmen viikon kuluessa,  joudumme kieltäytymään palvelujemme tarjoamisesta eli uutta luottoa ei silloin myönnetä. Eihän kyse ole nyt tällaisesta?

Mistään pienestä maksumyöhästymisestä ei luottosopimusta irtisanota. Luoton ehdoissa mainitaan seuraavasti: sopimus voidaan purkaa jos "maksu on viivästynyt vähintään kuukauden ja on edelleen suoritta-matta ja viivästynyt määrä kattaa koko jäännössaatavan tai viivästy-nyt määrä on vähintään 10 % tai, mikäli kyseessä on useampi myö-hästynyt maksuerä, vähintään 5 % alkuperäisestä luoton määrästä.

Kannattaa nyt siis varmistaa ettei kyse ole tuosta asiakastietokyselyn täyttämättä jättämisestä jos laskuissa ei ehdoissa mainittuja myöhästymisiä ole. 


Vastaa