Skip to main content

Ehdotus: Ohjesivun luominen vanhojen laitteiden kierrättämiselle

Sivulla voisi olla mm. seuraavaa infoa

  • Ohjeet Telian laitteille (reitittimet, digiboxit, yms.)
    • Kuinka toimitaan palvelulaitteen ja ostetun laitteen kanssa
    • Palautetaanko laite vai viedäänkö kierrätykseen
    • Miten toimitaan iäkkäiden ja viallisten laitteiden osalta
  • Ohjeet puhelimien, tietokoneiden, yms. kierrättämiselle
    • Minne viedään
    • Kuinka kierrätetään tietoruvallisesti
  • Ohje televisioiden kierrättämiselle

Idea tuli mieleen kun laitoin rikki menneitä Bluetooth kuulokkeita kaappiin vanhojen puhelimien sekaan ja muistin kuinka paljon elektroniikkaromua noin vuosi sitten vein jäteasemalle SER-romujen keräykseen. Oli vanhaa pöytäkonetta, kuvaputkimonitoria, kannettavaa, puhelinta, sähkövatkainta, ja modeemia. Mieleen nousi, että olin lukenut täältä Yhteisöstä jonkin ketjun, jossa kysyttiin vanhojen laitteiden palauttamisesta. Tästä muistin, että Telian sivuilta ei löytynyt minkäänlaista tietoa siitä, kuinka vanha palvelulaite pitäisi hävittää/palauttaa/toimittaa jonekin.

Asiakkaan näkökulmasta palvelulaitteen palauttaminen saattaa olla työläs prosessi, mikäli ensin täytyy selvittää asiakaspalvelusta ohjeet laitten palauttamiseksi, paketoida laite ja toimittaa postiin. Usean vuoden käytössä olleiden laitteiden osalta voi myös unohtua tieto siitä, onko laite palvelulaite vaiko ostettu omaksi. Käyttöiän päässä olevan tai viallisen laitteen osalta olisikin hyvä olla ohjeistus siitä, voiko laitteen viedä itse kierrätettäväksi vai tuleeko laite palauttaa takaisin Telialle. Esimerkiksi Soneran aikaisia laitteita on vielä jonkun verran käytössä ja kuluttajien kaapeissa joita Telia tuskin haluaa enään takaisin.

Telialla on olemassa maksuton palautus vanhoille laitteille (Telian laitteille siis joissa on ollut palvelusopimus esim. Digiboxi, reititin).

Maksuton asiakaspalautusosoite on:
Posti, E-varasto
Sopimustunnus 619604
Satamatie 37
37800 Akaa


Täällä tarkemmin: Laitteiden palautus


Hyvä ehdotus @kjar00 , tämä on otettu korvan taakse ylös ja katsotaan millaista ohjeistusta saisimme tehtyä. Jos on epävarma tulisiko laite (joka on osa tilattua palvelua, esim. digiboksi) palauttaa meille vai voiko sen itse heittää kierrätykseen, kannattaa se varmistaa asiakaspalvelustamme. Näin vältytään mahdollisilta yllättäviltä kuluilta ja voimme saada toimivan laitteen vielä hyötykäyttöön.

Asiakastuestamme löytyy myös listattuna ne nettilaitteet, jotka on aiheellista vaihtaa jo tietoturvankin vuoksi.


Täsmennetään vielä että tällä hetkellä ei ole mitään palautettavaa laitetta, se jäi uupumaan aloituksesta.

Täällä tarkemmin: Laitteiden palautus

Tälle sivulle en ollutkaan aiemmin löytänyt. Yritin etsiä ohjetta hakutoiminnolla ja asiakastuki->laitteet-sivulta. Sivun ohjeistus on kyllä sellainen, että en ainakaan ensilukemalla ymmärtäisi sen koskevan muita kuin uusia tai laitesopimuksellisia laitteita.

Hyvä ehdotus @kjar00 , tämä on otettu korvan taakse ylös ja katsotaan millaista ohjeistusta saisimme tehtyä. Jos on epävarma tulisiko laite (joka on osa tilattua palvelua, esim. digiboksi) palauttaa meille vai voiko sen itse heittää kierrätykseen, kannattaa se varmistaa asiakaspalvelustamme. Näin vältytään mahdollisilta yllättäviltä kuluilta ja voimme saada toimivan laitteen vielä hyötykäyttöön.

Mukava kuulla että asiaa pohditaan. On Telian vastuullisen toiminnan kannalta paras, että vanhat laitteet ei jää nurkkiin pyörimään vaan päätyisi uudelleen käyttöön (mikäli mahdollista) tai kierrätykseen. Puhelimet nostin myös esiin siitä syystä, että Telia on myyntimäärältään suuri, valtakunnallinen toimija, jolla on myös tavoitteena parantaa omaa vastuullisuutta. Tarjoamalla kuluttajalle hyvät ohjeet voidaan ohjata kuluttaja tekemään vastuullisempia valintoja ja kierrättämään vanha puhelin sen sijaan että se lojuisi vuosikaudet pöytälaatikossa.

Kerron oman kokemukseni palvelulaitteen palauttamisen vaikeudesta: Hybridireitittimiä oli yhteensä kolme, kaikkiin ilmeni vikaa, jota yritettiin asiakaspalvelun kanssa ratkoa. Kun kolmannen osalta vikaa ei oltu ratkaistavissa muutoin kuin vaihtamalla laite, en jaksanut siihen enään lähteä vaan laitoin vanhan Telewellin puhelinpistokkeeseen ja simmin Huawein 4G reitittimeen. Minkäänlaista ohjeistusta laitteiden paluttamiseen ei yhdenkään reitittimen osalta annettu asiakaspalvelusta kun en sitä osannut kysyä. Yritin asiaa vielä netistä selvittää myöhemmin, mutta en tuolloin mitään löytänyt ja vein vialliset reitittimet vajaa vuosi sitten jäteasemalle SER-konttiin. Tuolloin oli jo uusien hybridilaajakaistojen myynti lopetettu ja oma liittymä irtisanottu jo aiemmin.

Toisena esimerkkinä voisi olla kiinteä 5G (ZTE MC7010), josta maksetaan asennusmaksu ja joka on Telian omaisuutta. Laitteesta maksetaan esim. 24kk kuukausimaksulla asennusmaksu ja laite on tuon jälkeen vielä vaikka neljä vuotta käytössä. Kuuden vuoden ikäinen laite tulee käyttöikänsä päähän, mutta haluaako Telia sitä enään takaisin vai voisiko sen toimittaa itse kierrätykseen. Parin vuoden käytön jälkeen laite voisi hyvinkin olla vielä toimitettavissa vikaantuneen tilalle, mutta kuuden vuoden jälkeen uusi laite on ainoa järkevä vaihtoehto.

 


Mukava kuulla että asiaa pohditaan. On Telian vastuullisen toiminnan kannalta paras, että vanhat laitteet ei jää nurkkiin pyörimään vaan päätyisi uudelleen käyttöön (mikäli mahdollista) tai kierrätykseen. Puhelimet nostin myös esiin siitä syystä, että Telia on myyntimäärältään suuri, valtakunnallinen toimija, jolla on myös tavoitteena parantaa omaa vastuullisuutta. Tarjoamalla kuluttajalle hyvät ohjeet voidaan ohjata kuluttaja tekemään vastuullisempia valintoja ja kierrättämään vanha puhelin sen sijaan että se lojuisi vuosikaudet pöytälaatikossa.

Kyllä, tämä on erittäin tärkeä asia. Puhelimien, tablettien ja älykellojen osalta meillähän on käytössä vaihtodiili, jossa vanhasta laitteesta saa vaihtohyvityksen. Tämä on ollutkin todella suosittu, eikä ihme kun asiakkaat pääsevät tällä tavoin vanhoista “romuista” eroon. 

Minkäänlaista ohjeistusta laitteiden paluttamiseen ei yhdenkään reitittimen osalta annettu asiakaspalvelusta kun en sitä osannut kysyä. Yritin asiaa vielä netistä selvittää myöhemmin, mutta en tuolloin mitään löytänyt ja vein vialliset reitittimet vajaa vuosi sitten jäteasemalle SER-konttiin. Tuolloin oli jo uusien hybridilaajakaistojen myynti lopetettu ja oma liittymä irtisanottu jo aiemmin.

Tuossa on ehdottomasti parantamisen paikka. Ohjeet laitteiden palauttamiseen olisi hyvä käydä viimeistään siinä kohtaa kun liittymä irtisanotaan. Mutta laitteiden vienti SER-konttiin oli hyvä teko. Sitä kautta ne päätyvät kyllä oikeaoppiseen kierrätykseen. 

Toisena esimerkkinä voisi olla kiinteä 5G (ZTE MC7010), josta maksetaan asennusmaksu ja joka on Telian omaisuutta. Laitteesta maksetaan esim. 24kk kuukausimaksulla asennusmaksu ja laite on tuon jälkeen vielä vaikka neljä vuotta käytössä. Kuuden vuoden ikäinen laite tulee käyttöikänsä päähän, mutta haluaako Telia sitä enään takaisin vai voisiko sen toimittaa itse kierrätykseen.

Koska laite on Telian omaisuutta niin on hyvä, että se palautetaan meille takaisin. Palautus on aina maksutonta, joten asiakkaalle siitä ei tietenkään aiheudu kustannuksia. Onko sillä loppujen lopuksi sitten merkitystä päätyykö se kierrätykseen meidän toimesta vai jonkun muun kierrätyslaatikon kautta niin onkin sitten toinen tarina. Mutta meille palautetusta laitteesta voit ainakin olla varma että se päätyy oikeaoppiseen kierrätykseen. Tässä vielä artikkeli kierrätykseemme liittyen. Itse juttu on kirjoitettu jo muutama vuosi sitten mutta asia itsessään ei ole vanhentunut.