Skip to main content



 



 



Olen pidempää ihmetellyt, miksei asuntojen myynti-ilmoituksissa ole pääsääntöisesti mitään mainintaa siitä, minkälainen nettiyhteys asunnossa on. Ei edes uusissa asunnoissa, joissa asia on todennäköisesti hyvässä kunnossa. Mitä nopeuksia, palveluita on saatavilla ja miltä operaattoreilta. Minusta tämä on tärkeämpi tieto, kuin keittiön kaakelit tai että asunnossa on 70-luvun tekniikkaa edustava kaapeli-tv. Olen tätä myös kysellyt kiinteistövälittäjiltä. Mitään selkeää syytä tietojen puuttumiseen ei osata antaa. On sanottu, että ei ole tapana, ihmisiä ei kiinnosta, välittäjä ei osaa / tunne tilannetta, isännöitsijä / omistaja ei kerro jne. Onko kyseessä todella tietämättömyys ja/tai laiskuus. Vai pelätäänkö tämän tiedon kiinnostuksen tuloa asuntovälityksen valtavirtaan. Tämä tieto nimittäin saattaisi vaikuttaa asunnon haluttavuuteen ja sitä kautta hintaan.



 



Se, että tietoa puuttuu vain asunnon myynti- ja vuokraustilanteessa johtuu pitkälti siitä, että pelikentällä on käytännössä viisi eri osapuolta. Asunnon omistaja, talonyhtiö, isännöitsijä, operaattori ja kiinteistövälittäjä. Näiden kesken ei ole oikein selvillä vastuut kodin tietoliikenneratkaisujen suhteen. Operaattorit ovat vuosikymmeniä tuoneet ”tietoliikenteen” kotitöpseliin asti (lankapuhelimen ajoista lähtien). Kuitenkin jo useita vuosia vastuu talon sisäverkosta on ollut talonyhtiöllä ja omakotitalon suhteen kiinteistön omistajalla. Vastuiden muutosta ei ole kuitenkaan ymmärretty suurimmassa osassa talonyhtiöitä. Toimitaan vanhalla mallilla vaikka sisäverkko on talonyhtiön suunnittelu (remontti), ylläpito- ja kehitysvastuulla.



 



Kun vastuu on jäänyt operaattoreille joilla ei ole ”toimivaltaa” kiinteistön sisällä ja talonyhtiö ei kapulaa vastuun suhteen ole ottanut. On tietoliikenteen ylläpito ja kehittäminen jäänyt isännättömäksi. Vastuuta ei ole ottanut talonyhtiöt eivätkä isännöintitoimistot. Vaikka näille tahoille vastuu kuuluisi. Tästä seuraa lieveilmiöitä, joista yksi on se, että tietoliikenteen tason ja palveluiden tärkeyttä yhtenä asunnon merkittävänä ominaisuutena ei nähdä. Vaikka kysyntää hyvälle netille on todella paljon ja on kiistaton tosiasia, että se vaikuttaa asunnon haluttavuuteen ja sitä kautta hintaan. Vastuullisen tahon puute myös helposti nostaa kiinteistössä asumiskustannuksia, kun ei tehdä keskitettyjä sopimuksia operaattorien kanssa.



 



Ehkä tilanne paranisi lainsäädännön kautta mutta pidän silti silkkana tyhmyytenä, että uudenkaan asunnon kyseessä ollessa ei tuoda myyntitilanteessa esille millainen tietoliikenteen taso on ja millaisia eri palveluita on saatavilla. 



 



https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6389039401338499072



 



T: Tuokki



 

Tietyllä tavalla kyllä on kokonaisratkaisuna halvempaa - onhan se yritykselle mille tahansa silloin kilpailutettavissakin kun saa 100% markkinaosuuden napattua kerralla ja maksaja yhteydelle löytyy käyttääkö asiakas vai ei sekä samalla tietysti parin vuoden määräaikaisuudella saadaan hintaa entistä alemmaksi. Toisaalta mikäli yhteys toimii ja on edullinen (mikä se tärkein asia on) niin ei siitä kai kannata valittaa sentään 🙂

@eerovolotinen Jep, ei tosiaan vielä ole noussut, mutta voi olla, että jollain aikataululla muutoksia noihin tulee. Onhan Telialla kuluttajille symmetrinen 100/100, jota ainakin itse pitäisin oletusarvoisena. Se jo riittää hyvin monenlaiseen käyttöön. Eikä siinä tosiaan mitään miinusta ole, vaikka tarjottaisiin 1000/1000 symmetristä, mutta alalla tuo ei ole ollut tapana ja se, että isot toimijat tuohon ryhtyisivät, niin aika tuskin on kypsä.



 



Jos tosiaan KTV-verkko on kunnossa ja talon sisäverkkokin on järkevästi toteutettu, niin koksin kautta netin tarjoaminen vanhempiin taloihin on varsin kustannustehokasta. Isoja muutostöitä ei ainakaan omassa taloudessa tarvinut tehdä. Antennirasia vaihdettiin multimediarasiaksi ja myös talojakamossa tehtiin joitain muutostöitä (antenni TV -> KTV). DNA:n koksi olikin sinne jo aiemmin vedetty (noin 10v sitten), mutta silloin ei ollut halua liittyä KTV:hen eikä myöskään nettiin.


@Purnipsi 100M/10M on elisalla ja denalla vakio. Se on mielestäni hidas, jos google driveen vaikka siirtää dataa.


@eerovolotinen Elisalla taitaapi saada nykyisin 100/100 kyllä joku 59.90€/kk hintaan. 100/10 edelleen 39.90€/kk - tälläiset ovat normaalihinnat siis. On se 10Mbit/s hidasta Google Driveen kyllä uppaamiseen mutta 100Mbit/s on useimmiten aika nopea ellei sitten ole hyvin suuria tiedostoja mitä siirtelee eikä perus kuvia.

@olkitu ihanan kallista.


Vastaa