Tiedotteemme telia.fi -sivustolla:
Telia varautuu tulevana talvena sähköpulasta mahdollisesti aiheutuviin sähkönjakelun keskeytyksiin. Tällaisessa tilanteessa Suomen kantaverkkoyhtiö Fingrid ohjeistaa paikallisia jakeluverkkoyhtiöitä katkaisemaan sähkön jakelun enimmillään kahdeksi tunniksi kerrallaan.
Telia turvaa kriittisten palveluiden jatkuvuuden myös sähkönjakelun keskeytyessä.
Sähkökatkojen ennakoitu kesto on enintään 2 tuntia. Verkkojen peruspeitolle ei aiheudu ongelmia näistä katkoista, sillä mobiiliverkon tukiasemat ja laitetilat toimivat akustojen tai muun varavoiman varassa. Puhelut ja tekstiviestit toimivat normaalisti, mutta voimme joutua rajoittamaan mobiilidatan nopeutta ja kapasiteettia näiden peruspalveluiden ja esimerkiksi hätäpuheluiden (112) toimivuuden varmistamiseksi.
Mikäli verkkolaitteesi eivät lähde automaattisesti toimimaan sähkökatkon jälkeen, tulee laite käynnistää uudelleen irrottamalla virtajohto noin 30 sekunnin ajaksi.
Sähkökatkoihin kannattaa varautua pitämällä matkapuhelimen varavirtalähde ladattuna, jotta puhelimessa riittää virtaa myös katkon ajaksi.
Seuraamme aktiivisesti verkon laitteiden ja tukiasemien toimivuutta ja ryhdymme välittömästi korjaustoimiin, mikäli havaitsemme laajempia yhteysongelmia sähkökatkojen jälkeen. Voit tilata laajakaista- ja mobiiliverkon häiriötiedotteita Minun Telian kautta.
- Laajakaistojen häiriötiedotteet, Liittymäni ja palveluni → Valitse laajakaistaliittymäsi → Vikatiedoteasetukset
- Mobiiliverkon häiriötiedotteet, Omat tiedot ja asetukset → Häiriötiedoteasetukset
Tarkistathan Alueelliset sähkökatkot ja Ajankohtaiset Häiriöt ennen yhteydenottoa asiakaspalveluumme. Sähkökatkojen aikana asiakaspalvelumme voi toimia rajoitetusti ja ruuhkautua.
Tietoa sähköpulasta Fingridin sivulta: https://www.fingrid.fi/kantaverkko/tietoa-sahkopulasta
Sähkökatkokartta kunnittain: http://sahkokatkokartta.energia.fi/#/kunnat/
Lisätietoa sähkökatkojen vaikutuksista asiakastiedotteessamme.
--
Lue myös