Asuinpitäjäni, ennen kuntaliitoksia n.2500 asukkaan kunnan alueen kaikille kylille on vedetty kaapelikarttojen mukaan vuonna -92 valokuitukaapelit puhelinjakamoihin. Ilmeisesti aikanaan lankapuhelinta/adsl varten, jälkimmäistä ei ikinä toteutettu ja nykyisin kuparitkin on keritty teiden varsilta ja metsistä pois. Puhelinjakokeskukset, kuitujen päätepisteet on myös myyty yksityisille ajat sitten. Muutamalla kylällä on hankala tilanne mobiilinetin toimivuudessa johtuen pitkästä matkasta tukiasemaan. Muutaman "kyläaktiivin" ja yhden tietoliikenneammattilaisen kanssa kiinnostuimme tarkemmin näistä kuiduista. Saimme kaapeliselvityksen kautta oven avauksen kylän keskustassa sijaitsevaan jakamoon, mistä arvelimme näiden kuitujen lähtevän. Siellähän ne käyttämättömät kuidut nätisti räkkirimalla päätettynä olivat ja oikein kylien nimillä merkattuina. Testasimme kuitututkalla ja testilaserilla muutaman kuidun eri pisteisiin. Alkupäästä loppupään siis todennettuja vuosia käyttämättä olleita, hamaan tappiin tulevaisuudessa käyttämättä olevia kuituja???? Tätä asiaa kyselin ja soittelin Telian aspaan ja vastaus oli että ei ole kuituja ?. Selvitin hieman enemmän tietojani niin rupesihan siellä jotain enemmän näkymään kartalla. Mutta vastaus edelleen että jos on kuituja niin niitä ei ainakaan saa käyttöön mitenkään. Seuraavaksi tarjottiin avointa kuitua ja käytiinhän siitä palaveria, liittyjiäkin olisi mahdollisesti tarvittava määrä, mutta ei yhdeltä kylältä. Minimi vaatimus avoimessa on että saa yhden kytkimen täyteen yhdessä liittymispisteessä. Avoin kuitu ei täällä tällä hetkellä siis onnistu. Pienten kyläyhteisöjen hanke olisi mahdollinen kohtuu kuluilla toteuttaa, mikäli kylälle saisi siirtoyhteyden käyttöön jo olemassa olevan kuidun. Nettikapasiteetin/liittymän saaminen osuuskunnalle ei ole tässä ongelma kun tarjokkaitakin on useampi. Tämä Telian vanhojen kuitujen käyttäminen/vuokraaminen/ostaminen TAI sitä kysyttäessä minkäänlaiseen vastauksen saaminen tuntuu olevan täysin ylitsepääsemätöntä Telian aspalle. Ja tunnetusti tuon kokoisessa organisaatiossa asiakas ei ihan helposti pääse jutulle asioista oikeasti tietävän henkilön kanssa. Joten yritän tämän kirjoituksen kautta julki asioita tuomalla vielä kerran saada tälle asialle pisteen. Kiitos ja anteeksi.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.