Skip to main content

Nivalassa 24/1 muuttui nopeudelle 1.51/0,31 jo Vappuna


Nivalassa putosi myös 24-megainen linjani Vappuna noin 1.5 megaan, pingin huidellessa 60-75. Eli todella hidas. Eihän täälläkään (vaikka olen vain 1 km päässä keskustasta) saa koskaan ulos tuota 24ää vaan parhaimmillaan luokkaa 15 megaa joka on ollut riittävä. Mutta tämä on jo todella hidas!

Vikailmoituksen olen tehnyt ja asia on siirretty asentajalle jo 3.5. mutta ei aavistustakaan koska tämä korjaantuu kun ei Nivalasta ole kuulema vikailmoja tullut (sanoi henkilö jonka kanssa puhelimessa keskustelin).

Modeemi Telewell EA510 ja niitäkin on kaksi kappaletta kokeiltu kun Soneralta päin seurattiin yhteyden aukeamista ja sieltä päästä tilannetta seurannut vaan totesi että "ei hyvältä näytä". Asia josta olin vilpittömästi samaa mieltä :D Myös kolmea eri konetta kokeiltu.

Mistähän saisi selvitettyä onko vikaa löytynyt? Tai koska korjataan?

  • 13. toukokuuta 2011
Edelleen sama nopeus: tulo 1.5 - 1.55 megaa ja lähtö 1.3 - 1.35 megaa, ping 62.

Eikä aavistustakaan koska korjataan.

Mikähän täällä voisi olla vialla? Itse en ainakaan enempää keksi kokeilla :"," "27182

  • 13. toukokuuta 2011
Liittymäsi vikailmoituksen käsittely on edellen kesken. Pitkä käsittelyaika johtuu siitä, yhteyden reitin muutoksen mahdollisuutta vielä kartoitetaan. Saat tiedon mihin asiassa päädytään, kunhan Vikapalvelun saa ensin selvyyden onko muutos liittymällesi mahdollinen.

  • 13. toukokuuta 2011
Kiitos vastauksesta!

Mahtaako PPO:n kaapelit olla täällä jo vähän iäkkäitä :D

  • 23. toukokuuta 2011
Ei tämä nyt oikein suju...

Perjantaina 20.5. katkesi yhteys kokonaan. Otettuani yhteyttä vikapalveluun (ja surffattuani jälleen kerran läpi automaatin) sain ihmisen langan päähän joka totesi että yhteys on katkennut aamukahdeksan jälkeen. Sen jälkeen katkesi puhelu. Melkein meni jo hermo kun ajattelin että pitää taas surffata läpi koko automaatin kuunnellen yhä uudelleen samat jutut läpi. Ei sentään, asiakaspalvelija soitti takaisin! Ja lupasi ottaa selvää miksi katkesi (eli onko asentaja töissä kun aikaakin on jo kulunut...) ja soittaa kun saa selvän.

Sitä soittoa ei koskaan tullut.

Tänään töissä ollessa tuli tekstiviesti että vika on korjattu, käynnistäkää tarvittaessa laitteet uudelleen. WAU!

Fine. Siis kotiin ja punaisen valon palaessa Internet-kohdassa käynnistin laitteet uudelleen. Ei vaan nouse verkko, ei.

Ja taas soittamaan automaattiin.... Josta taas tuli ilmoitus että vikailmoitus on otettu vastaan.
Tällä kertaa luvattiin viestissä toimia jopa kahden työpäivän kuluessa! Aika näyttää.

Kohtahan tässä onkin mennyt koko kuukausi maksaessa jotain mitä ei ole saanutkaan :D

Nyt sitten työläppärillä ja GPRS-yhteydellä yritän hoitaa edes välttämättömimmät asiat. Hippasen alkaa jo ärsyttää!

  • 23. toukokuuta 2011
Elikkä täällä sama homma!

Tilaamani yhteys on 8/1 mutta soneran ja muiden nopeustestit antaa pingille jtn 45 -60 ja lataus/lähetys 0.41/0.61 luokkaa. Huomaa ilman nopeustestejäkin, ettei ole kaikki kunnossa kun 7,5Mb lataus netistä kestää puolipäivää!!

Tätä ongelmaa on pyritty ratkoa toisella koneella, toisella reitittimellä. eri johdoilla, palauttamalla tehdasasetukset reitittimiin, vaihtamalla routing/bridge -asetusta, kaapeleiden kanssa ja langattomasti. Koneet ollaan tarkistettu avastilla ja spybotilla. Ollaan jopa kokeiltu Ubuntulla ja Windows 7:lla.
Ongelmaa on yritetty ratkoa myös soneran sivuilta löytyvän ohjeen mukaisesti.

Alkaa usko loppumaan.

Nykyinen käyttis on siis windows 7 ja siinä netti on pari päivää sitten toiminut moitteettomasti.
Reitittimenä on Zyxelin P600 HW-D1.

  • 25. toukokuuta 2011
Ja farssi jatkuu:

Eilenkin tuli ilmo töissä ollessa että vika korjattu. Kotona odotti sama tilanne: ei toimi yhteys ja internetvalo palaa boksissa punaisena.

Ja eikun taas kerran surffaamaan vikapalveluviidakkovalikkoon. Viimein sain sieltä ihmisen kiinni joka totesi että onpa aika monta vikailmoa joutunut antamaan yhdestä viasta...

Naisen neuvoa noudatin ja resetoin boksin - ei tehdasasetuksille asti(ko) kun vain ehkä 15 sekuntia. Ja sitten yritettiin langallisesti muuttaa boksin asetuksia. Ja muutettiinkin mutta ei vaan toimi yhteys. Lupasi pikapuoliin korjausta.

Tänään sitten maatessani leikkaussalissa oli tullut taas kerran viesti: vika korjattu.

Ja joo-o, kotiin tullessa internetvalo boksissa paloikin vihreänä!

Nyt ei sitten noilla säädöillä boksi toimi kuin 8 megan nopeudella - joista tupaan tulee 7. Ja langaton verkko kun on salattu niin se on nyt niiiiin salattu että minäkään en tiedä salasanaa.

Minunko se nyt pitää hommata ja maksaa asentaja joka säätää boksin toimimaan noilla uusilla asetuksilla jotka palveluntarjoaja on muuttanut???? Ja tietenkin myös siihen varaboksiin. Kaikilla kun pitää tietenkin olla varaboksi että voi sanoa automaatissa että joo, kokeiltu on toisellakin eikä toimi.


Että ehdinkin tehdä kahden vuoden sopimuksen Soneralle, nyt olis kyllä aikalailla liipasimella vaihto :"," "27207

  • 25. toukokuuta 2011
Noniin, tais nukutusaineet viimein häipyä aivoista. Älysinpä viimein et resetoinnin jälkeenhän sen on täytynyt palauttaa verkkoavain alkuperäiseen - joka löytyy boksin pohjasta...

Nt siis toimii langattomasti!

Vielä kun saisi jonkun ohjelmoimaan boksit niin että ne siirtäisivät dataa tupaan sillä maksetulla 24 megalla tai edes vähän sinnepäin.

  • 29. toukokuuta 2011
Tilanne hoidettu.

Tilasin kotiin yksityisen firman joka a) asetti molempien boksien (siis myös sen varaboksin) asetukset kohdalleen ja b) totesi että dataa tulee tupaan edelleen tosiaan vain se 7 megaa. Soitti PPO:lle jonka hallussa fyysisesti langat ovat ja sai kiinni asiallisen asiakaspalvelijan joka hoiti solmukohdan siellä päässä vielä puhelun aikana ja nyt toimii!

Ping 42, tulo 14 luokkaa ja lähtö 0,5 luokkaa eli kuten ennen vappua :}

Laskuhan tästä tietenkin tulee minulle mutta "elämä on". Pakko oli toimia itse kun ei Soneraa kiinnostanut hoitaa asiaa loppuun asti. Sikälis jäi firman toiminnasta vähän paha maku suuhun. No, johan tässä on oltu Soneran asiakkaita yli 30 vuotta että ihmehän se olisikin... :D

  • 28. kesäkuuta 2011
Jiihaa, tänään tuli ihan normaali maksu toukokuusta....

Jos huomenna vielä kerran soittaisi - tällä kertaa laskutukseen....

  • 6. heinäkuuta 2011
Olive56: Huomasin, että olit ollut yhteydessä asiakaspalveluumme ja liittymällesi oli tehty asiasta hyvitys. Pahoittelut vielä liittymäsi vianselvityksen viiveestä ja että ongelma ei ollut selvinnyt heti ensimmäisellä vikailmoituksella.

Vastaa