Skip to main content

ADSL-laajakaista katkeilee satunnaisesti Turussa


Hei!

Minulla on Soneran ADSL-laajakaista 8/1 Mbit/s nopeudella Turun keskustassa. Yhteys on katkeillut täysin satunnaisesti ehkä muutamankin vuoden ajan, mutta marraskuusta 2010 lähtien aloin kirjaamaan niitä katkoja ylös, joiden aikana olen itse ollut tietokoneella. En ole löytänyt mitään yhteistä syytä tai ajankohtaa näille. Keskimäärin olen havainnut katkoja noin 5-10 kertaa viikossa, mutta yleensä ne tuntuvat ajoittuvan peräkkäisiin päiviin: useimmiten yhteys katkeaa kaksi tai kolme kertaa saman päivän tai jopa tunnin aikana. Toisaalta laajakaista on välillä toiminut viikonkin ilman yhtään ainoaa pätkäisyä. Yhteyden toimiessa normaalisti reitittimen DSL-valo on jatkuvasti päällä ja Internet-valo vilkkuu - katkeamisen yhteydessä molemmat valot menevät pois päältä, jonka jälkeen DSL-valo alkaa vilkkua sen merkiksi, että reititin yhdistää uudestaan. Lähes aina netti on tämän jälkeen alkanut toimia uudestaan noin 30-60 sekunnin kuluttua katkosta. Usein kuitenkin katkeamista seuraa toinen katko hyvinkin lyhyen aikavälin sisällä, sillä kaksi kertaa yhteys on katkennut uudestaan vain reilun minuutin päästä ensimmäisestä katkaisusta.

Olen koittanut reitittimen uudelleenkäynnistystä apukeinoksi, mutta en ole voinut vetää todellista johtopäätöstä siitä, auttaako se ongelmaan vai ei. Muutaman lyhyen aikavälin katkon jälkeen yhteys on yleensä joka tapauksessa - huolimatta siitä, onko reititin käynnistetty uudestaan - toiminut ilman katkoja päivistä aina reiluun viikkoon asti. Mikään laitteista ei siis sammu yhteyden katketessa eli täten kyseessä ei voine olla minkäänlainen sähköverkon häiriö. Yritettäessä käyttää Internetiä katkon aikana näyttää modeemi Internet-selaimessa "No DSL connection" -tekstiä ja kaikki Internetiä tarvitsevat ohjelmat alkavat toimia normaalisti heti yhteyden palattua.

Reitittimeni on ZyXEL P-660HW-D1 pääasiassa oletusasetuksilla (eli NAT ja palomuuri päällä), paitsi tietysti VPI/VCI vaihdettuina Soneran 0/33-arvoihin. Laite ei mielestäni kuumene mitenkään erityisen paljon käytön aikana. Modeemin hallintasivujen mukaan "CPU usage" vaihtelee ~1-6% väliltä ja "Memory usage" on noin 65%. Laitteessa on WLAN päällä (joka on suojattu WPA-PSK:lla), mutta tätä tietokonetta käytän ainoastaan normaalin LAN-kaapelin kautta, joten WLANin voi sulkea pois ongelmatekijöistä. Samat katkot ilmenevät myös muissa reitittimeen yhdistetyissä koneissa. Lisäksi olen koittanut yhteyttä ilman reitittimen palomuuria, mutta en havainnut tällä olevan vaikutusta asiaan. Siltaavassa (bridging) tilassa ja/tai ilman NAT-ominaisuutta on yhteyden saaminen Soneralta jostain syystä täysi mahdottomuus, joten olen käyttänyt reititintä ainoastaan reitittävässä (routing) tilassa.

Tässä tietokoneessa on käyttöjärjestelmänä Windows 7 64-bit ja tietoturvana erillinen anti-virusohjelma sekä Windows 7:n oma palomuuri sekä. IP-osoitteet ym. verkkokortti hakee automaattisesti. Ongelma ilmenee siis kaikissa ohjelmissa, jatkuvaa yhteyttä tarvitsevista ohjelmista tulee "disconnect" ja nettiselaimen käyttö Internet-yhteyttä tarvitseviin sivuihin ei onnistu.

Väittäisin siis, että vika ei mitenkään voi olla tietokoneessa tai ohjelmistoissa, vaan katkeamiset johtuvat joko Soneran omasta viasta, reitittimestä, puhelinpistokkeesta tai jostakin kaapelista Soneran keskuksen ja kotini välillä. Kuluttajalla on oikeus vaatia ADSL-laajakaistalta 100% toimivuutta - tietysti lukuunottamatta erikseen ilmoitettavia häiriöitä tai huoltotöitä - joten jonkinlaisia vinkkejä esimerkiksi reitittimen asetusten suhteen olisi hyvä saada näin ensimmäisiksi ongelmanratkaisuyrityksiksi ennen soittamista asiakaspalveluun. Lähinnä haluan nyt varmistua siitä, että vika ei todella ole omissa laitteissani tai jossakin talon kaapeloinneissa, ennen kuin Sonera lähettää henkilön, jonka käynnistä veloitetaan hävyttömän paljon, jos todetaan, että vika ei olekaan Soneran päässä. Tällä alueella ei myöskään ole tietääkseni tehty lähiaikoina kaivuutöitä.

Lisään loppuun vielä sekalaista statistiikkaa sellaiselta hetkeltä, jolloin yhteys toimii vakaasti - jos näistä voitte jotakin oleellista päätellä;

Pinging sonera.fi [194.251.244.241] with 32 bytes of data:
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=13ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=10ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=11ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=11ms TTL=248

Ping statistics for 194.251.244.241:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 13ms, Average = 11ms


Pinging sonera.fi [194.251.244.241] with 32 bytes of data:
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=12ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=11ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=13ms TTL=248
Reply from 194.251.244.241: bytes=32 time=12ms TTL=248

Ping statistics for 194.251.244.241:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 11ms, Maximum = 13ms, Average = 12ms


Pinging google.fi [74.125.79.104] with 32 bytes of data:
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=41ms TTL=51
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=44ms TTL=51
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=40ms TTL=51
Reply from 74.125.79.104: bytes=32 time=42ms TTL=51

Ping statistics for 74.125.79.104:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 40ms, Maximum = 44ms, Average = 41ms


Reitittimen laitehallinnan diagnostiikasta;

ATM Loopback Test (mitä tarkoittaa?): ATM Loopback Test Fail

DSL Line Status:
noise margin upstream: 7 db
output power downstream: 13 db
attenuation upstream: 4 db
tone 0- 31: 00 00 00 09 ab cc dd de dd dd dc cc bb bb b9 80
tone 32- 63: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 64- 95: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 96-127: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 128-159: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 160-191: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 192-223: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 224-255: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 256-287: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 288-319: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 320-351: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 352-383: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 384-415: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 416-447: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 448-479: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 480-511: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
noise margin downstream: 12 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 12 db
tone 0- 31: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 32- 63: 56 78 9a ab bb cc cc cc cc cc cb bb bb bb ba aa
tone 64- 95: 0a aa 99 99 99 88 88 88 88 88 88 89 99 99 99 9a
tone 96-127: aa aa aa aa aa aa bb bb bb bb bb bb bb bb bb bb
tone 128-159: bb bb bb bb b2 bb bb bb bb bb ba aa ba aa aa aa
tone 160-191: aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa aa
tone 192-223: aa aa aa aa aa aa 99 99 99 99 99 99 99 99 99 99
tone 224-255: 99 98 88 88 88 88 87 77 77 77 77 77 77 77 77 67
tone 256-287: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 288-319: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 320-351: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 352-383: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 384-415: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 416-447: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 448-479: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
tone 480-511: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
LAN Information:
IP Address: 192.168.1.1
IP Subnet Mask: 255.255.255.0



Kiitos jo etukäteen vastauksista.

11 kommenttia

  • 0 kommenttia
  • 7. maaliskuuta 2011
Unohtui vielä mainita, että olen päivittänyt modeemin uusimpaan versioon "V3.40(AGL.9) | 12/07/2009". Mitään eroa toimivuudessa en ole vanhempaan versioon verrattuna huomannut.

  • 0 kommenttia
  • 9. maaliskuuta 2011
Erittäin perusteellinen kuvaus ongelmasta. Tuota oli ilo lukea.

Zyxelin ATM Loopback test testaa ATM-liikenteen toimivuuden ADSL-keskittimelle eli dslamille. En tiedä miksi tulos on fail, mutta jos ATM-yhteys ei toimisi, ei liittymän kautta kulkisi liikennettä lainkaan. Vaikuttaa että kyseinen testi itsessään ei toimi tai ehkä dslam ei tue kyseistä testiä. Tuolla testillä ei kuitenkaan ole tässä tapauksessa merkitystä.

ZyXEL P-660HW-D1 on yleinen modeemi ja monet käyttävät sitä sillattuna. Siltauksen voi tehdä vaikka Zyxelin sivuilta löytyvällä firmware-päivityksellä. Olen lukenut että osalla kyseisen modeemin käyttäjistä on ollut ongelmia muuttaa se siltaavaksi, mutta sen tarkemmin en tiedä mistä on ollut kyse. Siltaavaksi muuttaminen tuskin lopettaisi ADSL-yhteyden satunnaisia katkoksia, mutta tästäkään ei voi olla 100% varma. Hetkittäiset häiriöt ADSL-modeemin toiminnassa voivat oireilla moni eri tavoin.

Voin tarkistaa liittymäsi ADSL-yhteyden tilan verkossa, mutta sitä ennen pitäisi tietää mistä liittymästä on kyse. Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), löydän liittymän sen perusteella. Asiakasnumero ei näy muille keskustelupalstan käyttäjille. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456.

  • 0 kommenttia
  • 11. maaliskuuta 2011
En ole liittymän maksaja, vaan liittymän pääasiallinen käyttäjä, joten kesti hetken, että sain tuon asiakasnumeron tietooni. Joka tapauksessa se on nyt päivitettynä profiiliini.

Ensimmäisen viestini kirjoittamisen jälkeen laajakaista toimi taas ongelmitta ja ilman yhtään katkoa muutaman päivän ajan, kunnes katkoja alkoi jälleen esiintymään. Viimeisin yhteyskatko oli tänään noin kello 13:23 ja Internet alkoi toimia uudestaan noin minuutin sisällä katkosta.

  • 0 kommenttia
  • 12. maaliskuuta 2011
Jälleen tuli kaksi katkoa perätysten noin kello 21:55-21:56. Ensimmäisen katkon jälkeen yhteys toimi reilun 30 sekuntia ennen toista katkoa.

  • 0 kommenttia
  • 13. maaliskuuta 2011
Tänään katkoja on tullut vähän väliä noin kello 14:00 lähtien. Välillä sammutin modeemin, otin siitä kaikki johdot irti ja odottelin muutaman minuutin, mutta tämäkään ei auttanut mitään. Lisäksi koitin jälleen kytkeä reitittimen palomuurin pois, mutta sillä ei ole minkäänlaista vaikutusta katkoihin.

Jos yhteys ei ala heti huomisesta lähtien toimimaan kunnolla, on mitta tullut lopullisesti täyteen, ja täytyy vaihtaa toisen operaattorin liittymään, josko sillä ei tulisi katkoja.

  • 0 kommenttia
  • 13. maaliskuuta 2011
Oikeastaan kaikkea muuta olen nyt siis koittanut, paitsi modeemin käyttöä siltaavassa tilassa, koska silloin yhteyttä ei Soneralta jostain syystä saa lainkaan.

Asetuksilla Mode: Bridging, Encapsulation: ENET ENCAP (tai RFC 1483, molempia koitettu), VPI/VCI 0/33, NAT ja palomuuri pois päältä ei siis itse modeemikaan saa IP:tä Soneralta. Mikä olisi oikea tila kohdassa Encapsulation, jota tulisi käyttää, jos haluaisi saada modeemin toimimaan siltaavana? ZyXELin sivuilta löytyvistä ohjelmista ei ollut apua, sillä ne eivät toimi.

  • 0 kommenttia
  • 16. maaliskuuta 2011
Liittymän ADSL-yhteyden tila tällä hetkellä: modeemin ja Soneran ADSL-keskittimen välisen yhteyden kaistanleveys on täydet 8064/1024 kbit/s ja muutaman tunnin tilaston perusteella liikenteessä ei esiinny lainkaan virheitä. ADSL-yhteys näyttää arvojen puolesta erittäin hyvältä.

Liittymän yhteys ei ainakaan nyt näytä lainkaan siltä että kyseessä olisi verkon takia katkova yhteys. Yleensä niissä tapauksissä tiettyjä oireita on havaittavissa, kun tarkastellaan ADSL-yhteyden laatua. Voi tietenkin olla, että toisena ajankohtana tulos olisi toinen. Se on selvää että yhteys on katkeillut, mutta verkon puolelta sille ei mitään ilmeistä syytä ole olemassa, ei ainakaan ilman tarkempaa tutkimusta (käytössäni ei ole kaikkia Vikapalvelun järjestelmiä verkon tutkintaan).

Tässä tapauksessa paras mahdollinen testi olisi, jos yhteyttä voisi testata toisella ADSL-modeemilla silloin kuin katkoksia tapahtuu. Koska ADSL-yhteys on nyt erinomaisen hyvä, on vaikea uskoa että signaalin fyysisellä reitillä olisi mitään korjattavaa. Kumpi sitten katkoo yhteyttä, ADSL-modeemi vai Soneran ADSL-keskittimen portti? Toisella modeemilla ja kaapelilla testaaminen kertoisi paljon.

Voit tietenkin tehdä liittymästä vikailmoituksen, mutta jos tilanne etenee siihen että asentaja tulee testaamaan yhteden sen käyttöpaikasta ja vika jää asiakkaan modeemiin tai kaapeliin, on asentajan käynti siinä tapauksessa maksullinen.

Zyxelin muuttamisessa siltaavaksi auttanee laitteen maahantuojan oma tuki.

  • 0 kommenttia
  • 5. huhtikuuta 2011
Hei, minulla on sama modeemi ja samanlaisia ongelmia. Liittymänä on 10/2 extra. Tuossa on lisää kohtalotovereita: http://murobbs.plaza.fi/internet-ja-muu ... anssa.html

Ilmiö tulee itselläni yleensä esiin kun selaan vaikkapa Googlen kuvahakua nopeasti, tai avaan forum-sivuston, jolla on paljon linkkejä kuviin. Kaikki http-liikenne kuolee muutamaksi minuutiksi, mutta esimerkiksi ssh-liikenne jatkuu täysin normaalina. Tätä tapahtuu ehkä kerran päivässä, kun konetta käyttää.

Katkon aikana tulee modeemin logiin monta "ACCESS DROPPED" -viestiä koneeni ja surffattavat kuvatiedostot sisältävän vastapään http-serverin välillä. Joskus näitä virheviestejä tulee myös koneeni (192.168.0.33) ja Zyxelin (192.168.0.1) välillä (100M ethernet välissä).

"Hauskinta" tässä on se, että mikään Zyxelin palomuuriasetus ei auta vaivaan. Ei vaikka ottaisin palomuurin kokonaan pois käytöstä.

Firmwarena tämä uusin 3.40. Modeemia en saa toimimaan Bridging-tilassa millään, vaan wizard tarjoaa tuota Routing-moodia. Zyxelin webbikäyttöliittymässä näkyy muuten aina DSL mode: ERROR, vaikka laite nyt välttävästi toimiikin. Voin laittaa printtauksen Zyxelin logista, jos se vie asiaa eteenpäin - juuri nyt en vaan ole laitteen äärellä.

HUOM! Tämä vika on Oulussa, ei Turussa.

  • 0 kommenttia
  • 8. huhtikuuta 2011
Keskustelin ZyXEL P-660HW-D1 "hyytymisongelmasta" erään Vikapalvelun työtekijan kanssa, jolla itsellään on käytössä kyseinen modeemi. Modeemin toiminnan muuttaminen reitittävästä siltaavaksi oli lopettanut kyseisen ongelman kerralla. Tämä on loogista, sillä siltaavana laitteen ei tarvitse toimia sisäverkon reitittimenä eikä palomuurina.

Zyxelin maahantuojan sivuilla firmware-päivitys, jolla siltaavaksi muuttaminen pitäisi onnistua. Olen lukenut tämän palstan viesteistä, että muutos siltaavaksi ei ole ollut kaikilla ongelmaton. En tiedä mikä ongelma muutoksessa on, enkä pysty sitä itse testaamaan. Zyxelin oma tuki tietää varmasti miten P-660HW-D1 muutetaan siltaavaksi.

  • 0 kommenttia
  • 10. huhtikuuta 2011
distou kirjoitti:
Hei, minulla on sama modeemi ja samanlaisia ongelmia. Liittymänä on 10/2 extra. Tuossa on lisää kohtalotovereita: http://murobbs.plaza.fi/internet-ja-muu ... anssa.html

Ilmiö tulee itselläni yleensä esiin kun selaan vaikkapa Googlen kuvahakua nopeasti, tai avaan forum-sivuston, jolla on paljon linkkejä kuviin. Kaikki http-liikenne kuolee muutamaksi minuutiksi, mutta esimerkiksi ssh-liikenne jatkuu täysin normaalina. Tätä tapahtuu ehkä kerran päivässä, kun konetta käyttää.

Katkon aikana tulee modeemin logiin monta "ACCESS DROPPED" -viestiä koneeni ja surffattavat kuvatiedostot sisältävän vastapään http-serverin välillä. Joskus näitä virheviestejä tulee myös koneeni (192.168.0.33) ja Zyxelin (192.168.0.1) välillä (100M ethernet välissä).

"Hauskinta" tässä on se, että mikään Zyxelin palomuuriasetus ei auta vaivaan. Ei vaikka ottaisin palomuurin kokonaan pois käytöstä.

Firmwarena tämä uusin 3.40. Modeemia en saa toimimaan Bridging-tilassa millään, vaan wizard tarjoaa tuota Routing-moodia. Zyxelin webbikäyttöliittymässä näkyy muuten aina DSL mode: ERROR, vaikka laite nyt välttävästi toimiikin. Voin laittaa printtauksen Zyxelin logista, jos se vie asiaa eteenpäin - juuri nyt en vaan ole laitteen äärellä.

HUOM! Tämä vika on Oulussa, ei Turussa.


Tässä ei ole kyllä sama ongelma kyseessä. Zyxelin sain lopulta muutettua myös siltaavaksi, mutta se ei vaikuttanut omaan ongelmaani mitenkään.

Soneran liittymää tuli koitettua lopulta kolmella eri modeemilla: kaikilla vika oli täysin samanlainen. Näin ollen lähti palveluntarjoaja vaihtoon.

  • 0 kommenttia
  • 12. huhtikuuta 2011
Ink kirjoitti:
Soneran liittymää tuli koitettua lopulta kolmella eri modeemilla: kaikilla vika oli täysin samanlainen. Näin ollen lähti palveluntarjoaja vaihtoon.


Jos olisit ilmoittanut ongelmasta Vikapalvelulle, olisi Soneralla edes ollut mahdollisuus tutkia asiaa verkon puolelta.

Tervetuloa takaisin, jos ruoho ei olekaan vihreämpää aidan toisella puolen.

Vastaa