Skip to main content

Valokuitu - langattoman verkon muodostaminen ei onnistu

  • 11. joulukuuta 2014
  • 3 kommenttia
  • 38 katselukertaa

Hei,

Meillä on Laajakaista Valokuitu 10M/10M, joka toimii kyllä suoraan verkkokaapelilla datapistorasiasta. Yritimme aluksi yhdistää pelkän langattoman tukiaseman (Netwjork 150mbps), joka ei toiminut (virheilmoitus "ei WAN-yhteyttä". Yritimme uudestaan toisella tukiasemalla, joka myöskin oli sitä mieltä, että verkkokaapelia ei ole kytketty, vaikka se varmasti oli. Saimme vinkin toiselta saman taloyhtiön asukkaalta, että tarvitsemme myös kytkimen, joka tukee 10/100/1000 yhteyksiä. Hain tänään verkkokaupasta kytkimen (ZyXEL GS-105S), jonka yhdistin datapistorasian ja langattoman tukiaseman väliin. Tämän avulla WAN-yhteysvalo tukiasemassa kyllä palaa, mutta yhteyttä muodostaessa tukiasema sanoo "Your Internet service provides the static IP (Fixed) settings.". Noinhan asian ei pitäisi olla, vaan ymmärtääkseni sen pitäisi olla dynamic IP.

Monella taloyhtiössämme on ollut ongelmia muodostaa langaton verkko, ja joillakin on vasta soitto teille auttanut. Mikähän tässä tapauksessa mahtaa olla ongelmana? Itse emme osaa asetuksia erityisen paljon säätää, mutta kenties yhteydessä on jotakin vialla, kun tukiasema tulkitsee, että kyseessä on staattinen IP.

Kiitoksia jo etukäteen!

3 kommenttia

  • 0 kommenttia
  • 22. elokuuta 2013
Hei Tinsii,

Langattoman verkon asennukseen saat tarvittaessa apua Helpson palvelusta.

  • 0 kommenttia
  • 22. elokuuta 2013
Hei,

Kiitos erittäin informatiivisesta vastauksesta. Helpson-palvelu maksaa sen 2e/min, joten siihen opiskelijalla ei ole varaa (netin hankkimisesta on jo yli 2kk, joten teidän tarjoamanne ilmainen puhelu ei ole enää voimassa). Ilmeisesti te pystytte sieltä käsin säätämään yhteyksiä, sillä usealla huoneistolla taloyhtiössämme vasta se on auttanut saamaan langattoman verkon toimimaan.

Tässä muutama ote keskusteluista taloyhtiömme fb-sivuilta: "En itseasiassa tarkkaan tiedä, mikä tässä oli kyseessä, mutta soitto Soneralle ja kun pääsi siitä ekasta tasosta yhden eteenpäin niin ratkesi. Jotenkin liittyi talon runkoverkkoon ja siellä olleeseen gigabittisen netin kokeiluun; jos ei ole gigasta tukiasemaa niin ei toimi välittömästi. Kannattanee siis pirauttaa Surinalle."

"näemmä ku tarpeeks kauan soneralle kuumottelee ni jotain tapahtuu, ku meillä rupes netti äsken toimimaan! en tiedä mitä ne teki, mut ku ne vihdoin sai uskomaan, et vika ei oo meiän laitteissa ja asiasta sai vikailmotuksen menemään, niin ilmeisesti jotain säädettiin ja nyt toimii. eli sanoisin, et jos vaan jaksaa soittaa ja painottaa et muillakin on samaa ongelmaa ollu ja saa ne tekemään vikailmoituksen, niin saattais auttaa! tsemppiä : D"

Joten olisiko mitenkään mahdollista, että tarkistaisitte sieltä päästä, että kaikki on kunnossa? Asiakasnumero löytyy profiilistani.

  • 0 kommenttia
  • 22. elokuuta 2013
Hei Tinsii,

Liittymän asetusten puolesta kaikki näyttäisi olevan kunnossa.

Tuossa ongelmaksi jää todennäköisesti tuo Netwjorkki. Sen asetuksiin emme ikävä kyllä pääse käsiksi.

Ilmeisesti sivut aukeavat normaalisti kun kytket koneen ilman tuota Netwjorkkia?

Vastaa