Olen nyt käyttänyt tammikuusta alkaen Soneran taloyhtiöömme vetämää Laajakaista extra 100/10 M liittymä ZTE 931 modeemilla. Ongelmana on se, että liittymä pätkii usein.
Tekninen kokoonpano on seuraava:
Soneran toimittamasta modeemista olen kytkenyt WLANin pois päältä (koska sen kautta liittymän nopeudeksi tuli vain noin 10M mitä pidän vähän outona) ja olen kytkenyt siihen Applen TimeCapsulen jota käytän langattomana tukiasema. Perheessä on kaksi kannettavaa tietokonetta (molemmat Maceja) sekä muutama älypuhelin ja tabletti, jotka ovat kaikki yhteydessä langattomaan tukiasemaan 1-4 laitetta kerrallaan.
Ongelmana on se, että modeemi näyttää tiputtavan satunnaisesti yhteyden, vaikka kaikki valot näyttävät että yhteys olisi kunnossa. Eli sivut eivät lataudu yms. Joskus ongelma ratkeaa muutaman minuutin odottamisella, joskus purkki pitää buutata. Ongelma näyttää esiintyvän erityisesti silloin kun useampi kuin yksi laite on verkossa yhtä aikaa. Esim. kun toinen kannettava avataan samalla kun toinen työskentelee jne. Joskus ongelma esiintyy vaikka käyttäisi vain yhtä laitetta. Joinakin päivinä ongelmaa ei ole lainkaan, joinakin se on jatkuvaa. Eli hyvin vaikea sanoa mistä johtuu.
Googlettamalla huomasin, että muilla on ollut myös tämän modeemin kanssa ongelmia yhteyden ylläpysymisen kanssa. Huomasin että purkin voi muuttaa siltaavaksi ladattavalla tiedostolla ja se voi ratkaista ongelmia. Mutta paketti on tarkoitettu vain Windows-koneille. Se ei siis auta, enkä tiedä onko se ratkaisu, jota kaipaan. Joku sanoi myös saaneensa tilalle Zyxelin modeemin joka toimi paremmin. Sen tiedän myös, että ne naapurit, jotka saivat modeemikseen sen modeemin joka toimitetaan verkkotv-paketin yhteydessä, ovat selvinneet ilman pätkimistä.
Mikä eteen? Haluaisin että liittymä toimii kunnolla, koska töiden tekeminen ei muuten onnistu. Tässä on nyt pari kuukautta yritetty elää tämän kanssa.
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.