Skip to main content

Asentajakäynnin laskuttaminen

  • 11. joulukuuta 2014
  • 6 kommenttia
  • 15 katselukertaa

Hei,
Kysytäänpä täältäkin, kun ei tuolla teknisellä puolella tunnu tulevan vastausta: Meillä uusi Extra-VDSL-yhteys pätkii jatkuvasti ja vikailmoitus pitäisi vissiin tehdä. Arveluttaa kuitenkin tuo uhkaus asentajakäynnin maksattamisesta meillä, jos "asentaja rajaa vian loppukäyttäjän laitteisiin tai asunnon sisäverkkoon". Soneran toimittama modeemi ei varmaankaan ole loppukäyttäjän laite? Entä mitäs tuo sisäverkko tarkalleen ottaen tarkoittaa? Meidän asunnon puhelinkaapelointejako? Eli jos meillä on Soneran vastikään toimittama modeemi kiinni huoneiston puhelinpistokkeessa Soneran toimittamalla johdolla ja modeemin valojenkin perusteella yhteys katkeilee, niin voiko tuosta vikailmoituksesta silti napsahtaa lasku meille?

t. samuli

6 kommenttia

  • 0 kommenttia
  • 27. toukokuuta 2011
Hei, asentajakäyntiä ei voi tietää etukäteen, tai veloitusta siitä. Asiakkaan on hyvä testata ensin modeemi, esim. jos tuttavalla/naapurilla on samanlainen yhteys, modeemia voi testata hänen kaistallaan. Jos ei toimi, modeemi on todennäköisesti rikki, eli silloin vika löytyy asiakkaan laitteesta, joka on hänen vastuullaan. Toki, jos modeemi on Soneran Asiakaspalvelusta tilattu ja takuuaikaa jäljellä, laite vaihdetaan takuuvaihtona Teknisestä Asiakaspalvelusta. Jollei vikaa voida todeta näin, kannattaa ehdottomasti tehdä vikailmoitus.

  • 0 kommenttia
  • 2. kesäkuuta 2011
tuollaisella järettömällä liki 100,€ veloituksella pitää olla todella hyvä syy että mistä moinen hinta muodostuu!! eikö se pitäisi yksi kerta kuulua maksuton vaikka mikä tilanne olisi että sitten seuraavalla kerralla olisi se laskutus jos aihetta on siihen!!!?? tollanen on aika tyhmää käytännössä ajatellen.,

  • 0 kommenttia
  • 9. kesäkuuta 2011
Niinamari kirjoitti:
Hei, asentajakäyntiä ei voi tietää etukäteen, tai veloitusta siitä. Asiakkaan on hyvä testata ensin modeemi, esim. jos tuttavalla/naapurilla on samanlainen yhteys, modeemia voi testata hänen kaistallaan. Jos ei toimi, modeemi on todennäköisesti rikki, eli silloin vika löytyy asiakkaan laitteesta, joka on hänen vastuullaan. Toki, jos modeemi on Soneran Asiakaspalvelusta tilattu ja takuuaikaa jäljellä, laite vaihdetaan takuuvaihtona .


Aika jänskää, kun minulle sanottiin puhelimessa, että jos vika on soneran toimittamassa modeemissa, laskua ei tule. Tällainen vastaus tuli Soneran asiakaspalvelijalta myös toisessa keskustelussa (viewtopic.php?f=53&t=6223):

"Asiakkaalta laskutetaan asentajakäyntimaksua vain jos vika jää asiakkaan modeemiin tai sen kaapeleihin. Jos tässä tapauksessa modeemi on tullut Soneralta, siihen liittyvistä vioista käyntiä ei myöskään laskuteta ja modeemi vaihdetaan Soneran toimesta uuteen."

Puhelinneuvon perusteella tehtiin vikailmoitus ja kappas vaan: nyt lyötiin kouraan Soneran 99.81 € lasku. Pitää vissiin nauhoittaa kaikki Soneraan soitetut puhelut.

Tämä on kyllä minusta sen verran iso summa, että kannattaisi vähän yhtenäistää ja selkeyttää neuvontaa. Vikailmoitusrobotti saisi aika selväkielisesti todeta, että mikäli et ole testannut modeemin olevan ehjä, älä tee vikailmoitusta.

Kiitos hyvästä palvelusta. Lienee turha mainitakaan, että liittymä menee vaihtoon heti kun mahdollista.

  • 0 kommenttia
  • 15. kesäkuuta 2011
xebboxx kirjoitti:
tuollaisella järettömällä liki 100,€ veloituksella pitää olla todella hyvä syy että mistä moinen hinta muodostuu!! eikö se pitäisi yksi kerta kuulua maksuton vaikka mikä tilanne olisi että sitten seuraavalla kerralla olisi se laskutus jos aihetta on siihen!!!?? tollanen on aika tyhmää käytännössä ajatellen.,


Käsittääkseni myös Sonera on normaali voittoa tavoitteleva yritys. Jos sinä myisit autoja, antaisitko jokaiselle auton ostaneelle asiakkaalle yhden ilmaisen huollon liikkeessäsi? Niimpä. Toki vertaus on kehnohko, mutta kuitenkin. Johan siinä tulee kuluja kun ulkoisen firman Herra Asentaja lähtee paikasta X paikkaan Y; palkat, matkakulut ym. Mikään ei ole ilmaista ja vikaprosessi on varsin selkeä: jos vika on asiakkaan omissa laitteissa tai kytkennöissä, voidaan asentajakäyntimaksu veloittaa. On myös huvittavaa että mahdollisesta 99 euron asentajakäyntimaksusta kertomista pidetään uhkailuna. Parempiko olisi, jos sitä ei mainittaisi ollenkaan? :)

  • 0 kommenttia
  • 16. kesäkuuta 2011
Käsittääkseni myös Sonera on normaali voittoa tavoitteleva yritys. Jos sinä myisit autoja, antaisitko jokaiselle auton ostaneelle asiakkaalle yhden ilmaisen huollon liikkeessäsi? Niimpä. Toki vertaus on kehnohko, mutta kuitenkin. Johan siinä tulee kuluja kun ulkoisen firman Herra Asentaja lähtee paikasta X paikkaan Y; palkat, matkakulut ym. Mikään ei ole ilmaista ja vikaprosessi on varsin selkeä: jos vika on asiakkaan omissa laitteissa tai kytkennöissä, voidaan asentajakäyntimaksu veloittaa. On myös huvittavaa että mahdollisesta 99 euron asentajakäyntimaksusta kertomista pidetään uhkailuna. Parempiko olisi, jos sitä ei mainittaisi ollenkaan? :)


Parempihan se olisi sikäli, että silloinhan tuota maksua ei voisi periä ;)

Turhaa kai tässä on ruveta uhkailu-sanan merkityksestä vääntämään. Kutsuin sitä uhkailuksi vain siksi, että ainakin minulla satasen "sakko" väärin tehdystä vikailmoituksesta saa miettimään, että uskaltaako ilmoitusta tehdä ollenkaan.

Sinänsä ymmärrän kyllä, että Sonera haluaa tuollaisen maksun asiakkaalta periä, jos ilmoitus on ollut turha. Eihän Sonera voi mitenkään vastata siitä, että asiakas ei vaikkapa osaa käyttää tietokonettaan, ja asentajakäynnit varmasti tulevat kalliiksi. Ongelma on siinä, että asiakkaan on aika vaikea olla varma siitä, ettei vika ole hänen laitteissaan. Pitääkö ostaa toinen modeemi sen varmistamiseksi, että vika ei ole modeemissa? Miten voi varmistua siitä, ettei vika ole oman asunnon puhelinjohdoissa? Joka tapauksessa Soneran sivuilta pitäisi löytyä yksiselitteinen lista siitä, mitkä tapaukset ovat asiakkaan ja mitkä Soneran vastuulla. Ainakaan itse en ole sellaista löytänyt eikä kokemusteni perusteella Soneran asiakaspalvelijoillakaan tunnu olevan tästä yhtenäistä käsitystä...

  • 0 kommenttia
  • 16. kesäkuuta 2011
asneuvon kirjoitti:
Pitääkö ostaa toinen modeemi sen varmistamiseksi, että vika ei ole modeemissa? Miten voi varmistua siitä, ettei vika ole oman asunnon puhelinjohdoissa? Joka tapauksessa Soneran sivuilta pitäisi löytyä yksiselitteinen lista siitä, mitkä tapaukset ovat asiakkaan ja mitkä Soneran vastuulla. Ainakaan itse en ole sellaista löytänyt eikä kokemusteni perusteella Soneran asiakaspalvelijoillakaan tunnu olevan tästä yhtenäistä käsitystä...


Tuo on kyllä totta. Eriävää mielipidettä on, jos käytössä on esimerkiksi Soneran toimittama modeemi. Esimerkiksi Sonera Kaupassa ( tai ainakin osassa niistä) voi testata modeemin toimivuuden. Toki ko. puljuja ei läheskään joka paikkakunnalla ole, mutta ehkä modeemin testaus onnistuu muissakin "alan liikkeissä". Omaa modeemia voi myös testata kaverin luona, jolla on mahdollisesti saman tyyppinen (Soneran) liittymä. Tai jos sinulla on esimerkiksi Soneran ADSL-liittymä, niin eiköhän jollakulla tutulla ole ADSL(2+)-modeemi antaa lainaan vaikka sen tunnin ajaksi, että saatte testattua liittymänne toimintaa sillä kaverin modeemilla. :)

Vastaa