Skip to main content

8/1M Laajakaistayhteys pätkii/katkeilee koko ajan

  • 11. joulukuuta 2014
  • 2 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Hei

En laittanut asiakastunnusta tietoihini, koska en muista sitä ulkoa, enkä ole juuri nyt kotona. Näette sen varmaan Soneran sähköpostiosoitteeni kautta.

Tein sopimuksen Sonera 8/1M laajakaistayhteydestä 24kk:n määräaikaisella sopimuksella. Liittymä asennettiin 9.2, ja se on nyt ollut minulla käytössä pari päivää. Nopeus on pääosin kunnossa ja testit antavat tuloksiksi n. 6-7/0,8.

Iso ongelma on kuitenkin alusta lähtien ollut liittymän pätkiminen; tuntuu että se pätkii koko ajan, netti ei ole edes minuuttia vakaa. En pysty selaimen kautta lataamaan mitään yli 5 megan tiedostoja, tai katsomaan videoita, jotka täytyy puskuroida ennen katsomista. Esim Yle Areenan videoita katsellessa, video pätkäsee aina n. minuutin välein. Yhteys siis menee poikki aina hetkeksi.

Modeemina minulla on käytössä mukana tullut Telewell TW-EA510 v3, sekä mukana tullut lyhyt puhelinjohto. Verkkokaapelin pituus on 10m, joka ei kuitenkaan haittaa yhteyttä lainkaan, vaikka pituutta olisi enemmän.
Aina kun yhteys on hetken katkenneena, modeemin valot näyttäisivät palavan ihan normaalisti, eikä DSL valo vilku mitenkään erityisesti tai oudosti.

Vika ei siis todennäköisesti ole johdoissa tai modeemissa. Myöskin kone on melko uusi ja nopea, eikä sen toiminnassa ole ollut vikaa. Asun Tampereella.

Apua tarvitaan ja nopeasti, yhteyttä on tällä hetkellä hyvin tuskaista käyttää, kun pätkimisten takia videoiden katselu ym ei onnnistu.

  • 12. helmikuuta 2011
Sen verran päivitystä, että kun vaihdoin verkkojohdon modeemin porttipaikasta 4 porttiin 1, pätkiminen ja katkeilu on loppunut. Näköjään tuo jostain syystä auttoi, erittäin hyvä näin. En sitten tiedä onko Soneran päässä tehty jotain asian korjaamiseksi, luultavasti eivät olisi ehtineet edes. Ja kun tilanne muuttui heti portin vaihtamisen jälkeen, pätkimisen loppuminen johtuu siitä. Hyvä juttu. Toivottavasti tilanne jatkuu näin.

  • 14. helmikuuta 2011
En usko että Soneran puolelta on yhteydelle tehty korjaustoimenpiteitä, ellei liittymästä ei ole tehty vikailmoitusta. Jos verkkokaapelin siirtäminen modeemin LAN-liittimestä toiseen auttoi, liittynee asia jotenkin siihen. Olisiko ollut vain huono kontakti kun kaapeli oli kytkettynä LAN-porttiin 4 ja tilanne muuttui kuin vaihdoit liitintä, vai onko modeemin LAN-liitin 4 jollain tapaa viallinen.

TeleWell-modeemilla on vuoden takuu, joten kannattaa testata että laite toimii ja jos vikaa löytyy, takuukorjaus/vaihto myyjän kautta. Soneralta tulleen modeemin takuuasiat hoitaa Vikapalvelu.

Vastaa