Skip to main content

ADSL 8M/1M nopeus 1.7/0.7


Alkaa jo usko loppumaan, jotta saisi yhteyden nopeuden toimimaan odotusten mukaisesti. Tänään 25.3 tein vikailmoituksen soittaessani Soneran asiakaspalveluun, koska yhteyden nopeutta mitattaessa nopeus jää surkeaksi joka kerta. Nopeutta testattu verkkopiuhalla.

Myöhemmin tänään 25.3 sain tekstiviestin puhelimeeni Soneralta: Hei, verkonhallintamme on tutkinut ilmoittamanne vian. Vikaa verkosta ei löytynyt. Yhteyttä olisi hyvä testata toisella modeemilla T. Sonera

Yhteyttä on jo kokeiltu kolmella eri modeemilla ennen Soneran kehoitusta ja nopeus on aina sama n. 1.7/0.7.

Testatut modeemit:

TeleWell TW-EA510 (ADSL2/2+, 4-porttinen kytkin, palomuuri, WLAN)
ZyXEL P660H (ADSL2/2+, 4-porttinen kytkin, palomuuri)
ZyXEL P660H (ADSL2/2+, 4-porttinen kytkin, palomuuri)

Käytössä ei myöskään ole mitään jatkojohtoja modeemin ja seinän välillä, useita eri verkkopiuhoja kokeiltu ja kolmea eri konetta testattu.

HELP!

  • 29. maaliskuuta 2011
Kertomasi 1,7 Mbit/s latausnopeus on huono suoritus 8/1M-nopeusluokan ADSL-liittymällä ja on alle ADSL-palvelukuvauksen määrittämän minimin.

Liittymää tietämättä en voi tarkistaa yhteyttä tai sitä mitä aikaisemmin tekemäsi vikailmoituksen suhteen on tapahtunut. Jos lisäät asiakasnumerosi käyttäjätunnuksen profiiliin (Omat asetukset > Profiili > Asiakasnumero), voin sen perusteella tarkistaa laajakaistaliittymäsi tilan ja vikahistorian. Toinen vaihtoehto on että kirjoitat asiakasnumeron sijaan laajakaistaliittymän numeron ilman väliviivaa eli muotoon 333123456.

Tämän keskustelupalstan kautta uutta vikailmoitusta et kuitenkaan voi tehdä. Hidastelevasta yhteydestä paras tapa on ilmoittaa Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska lomakkeelle voi kertoa tarkempia tietoja ongelman oireista ja miten yhteyttä on testattu. Lomakkeen perusteella tehdään suoraan liittymän vikailmoitus tai soitetaan ensin asiakkaalle lisätietojen kysymistä varten.

  • 29. maaliskuuta 2011
333xxxxx

  • 5. huhtikuuta 2011
Lisäsin ADSL-liittymäsi avoimeen vikailmoitukseen tähän ketjuun kirjoittamasi tiedot siitä miten yhteyttä on testattu.

ADSL-modeemin ja -keskittimen välisen yhteyden kaistanleveys on tällä hetkellä melko vaatimaton 2,4M/800k.

  • 1. lokakuuta 2011
Moro Tapio,

Ei oo taas viime aikoina yhteydet jytissyt ihan siihen malliin, kun pitäis.

http://www.speedtest.net/result/1510597680.png

Kerrotko, mistä sandaali puristaa tällä kertaa?

  • 4. lokakuuta 2011
mikkoju kirjoitti:
Moro Tapio,

Ei oo taas viime aikoina yhteydet jytissyt ihan siihen malliin, kun pitäis.

http://www.speedtest.net/result/1510597680.png

Kerrotko, mistä sandaali puristaa tällä kertaa?


Tekemäsi vikailmoitus on vielä tutkinnassa, tarkempia lisätietoja ei tällä hetkellä ole. Modeemi kannattaa pitää vianselvityksen aikana jatkuvasti päällä.

  • 11. lokakuuta 2011

  • 7. lokakuuta 2013
Mulla on täällä täysin sama homma et nopeustestillä saa vaan 1.7/0.7 ja maksaa 8M netistä niin onhan se vähän hassua se.. Olis kiva saada edes lähelle sitä mitä on luvattu. Vikailmotus on jätetty muutama päivä sitten. Ja asiakasnumeroa ei sitte löydä kirveelläkään.. laskut on e-laskuja ku poistuu maksettuani sen ja soneran omilta sivuilta ei löydy mistään.

  • 7. lokakuuta 2013
Hei mkki

Kun kirjaudut sisään omille sivuille Sonera-tunnuksillasi, mene liittymänhallinta sivulle ja katso laajakaistaliittymäsi liittymänumero. Täydennä se asiakasnumerosi tilalle ilman väliviivaa (-) niin pystyn katsomaan missä mennään!

Vikailmoituksen kautta kyllä ongelma ratkeaa. Viankorjausaika tällaisessa tapauksessa on viisi arkityöpäivää.

  • 8. lokakuuta 2013
Nonii, se sentään löyty. Nyt on liittymänumero tiedoissa

  • 8. lokakuuta 2013
Hei mkki

Miltäs tilanne nyt vaikuttaa? Asenta oli vikailmoituksesi tutkinut ja sinuun yhteyttäkin ottanut! Modeemille asti näyttäisi tälläkin hetkellä tulevan täydet 8Mbit nopeutta.

  • 14. lokakuuta 2013
Terve,

Täälä myöskin samaa ongelmaa, toki yhteyden pitäisi olla 24/1M. Toteutuneet nopeudet ovat edellisessä osoitteessa 8-13M ja nyt uudessa osoitteessa jossa jakoasema 325metrin päässä, nopeus jää kuitenkin alle 12M, eli puolet luvatusta ja siitä mistä maksetaan. Alkaa hieman epäilyttämään kun nopeustesterit jäävät sitkeästi juurikin tuon 12M alle että onko kaistaa vuokrattu toiselta operaattorilta sittenkin vaan tuon 12M verran? Kuitenkaan asiakas ei voi valittaa ennenkuin nopeus jää 40%:iin luvatusta. Pelkkä 3G sim-kortti toimii täällä tuplasti nopeammin kun tämä "luotettavin" laajakaista. Tekniikkana on ADSL 2007-vuonna rakennetussa asunnossa ja käytössä on Soneralta alkuvuonna tullut nettipurkki. Tässä tilanteessa olisi suotavaa pudottaa suosista se hinta ja luvattu nopeus puoliksi.

  • 14. lokakuuta 2013
Hei 8042,

Teimme liittymääsi hieman muutoksia ja modeemi näyttäisi nyt saavan yhteydestä 18 megaa läpi. Testaatko yhteyttä nyt uudelleen ja ilmoittele miltä näyttää.

  • 15. lokakuuta 2013
Moi,

Kiitos vastauksesta. Äsken tekemäni mittaukset:

http://www.nopeustesti.com: Ping 29ms Download 5.14M Upload 0.85M
http://www.speedtest.net: Ping 33ms Download 11.88M Upload 0.84M
Sonera Nopeustesti: Ping 42ms Download 8.89M Upload 0.84M

Nopeudet menivät siis huonommiksi tämän päivän perusteella "muutoksienne" jälkeen.

Nämä nopeudet saavutettiin aivan nettipurkin vieressä. Kun vien läppärin sinne missä sitä yleensä käytetään (noin viiden metrin päähän toiseen huoneeseen), signaalin vahvuus tippuu viidestä pykälästä yhteen tai kahteen. Nopeudet jäävät silloin alle kolmeen megaan. Muita yhteyksiä ei ole yhtäaikaa päällä eikä koneella ole kaistaa kuormittavia ohjelmia. Läppäri on puoli vuotta vanha Samsung. Piuhan kanssa yhteyttä ei ruveta käyttämään. Kokeilin vielä erikseen viimeisimmällä PS3:lla testata yhteyttä, siinä nopeus näytti 8 megaa. Tiedä sitten miten luotettava tuo testi on. Nettipelaaminen pleikkarilla onnistuu, jos ei onnistuisi niin sopimus olisi toki jo purettu.

EDIT: Piuhalla kokeilin vielä, Pingit nousivat päälle sataan ja nopeudet jäi silti alle kahteentoista kaikilla testereillä.

  • 16. lokakuuta 2013
Hei 8042,

Kokeilisitko nyt taas uudelleen yhteyden nopeutta? Kerro miltä näyttää kun olet kokeillut.

  • 16. lokakuuta 2013
Moi,

Nyt on taas testailtu:

PS3 10.9M
iPad: 10.34M
Läppäri: 15.44M

Pingit ok. Lähetysnopeus pysynyt samana. Läppärin nopeudesta tipahti kuitenkin heti kolme megaa kun koneen liikutti neljä metriä kauemmas nettipurkista. Saisiko teiltä jonkun uuden modeemin joka antaisi paremmat signaalit? Tässä on kuitenkin niin pienestä matkasta kyse kuin olohuone-makuuhuone välistä.

  • 16. lokakuuta 2013
Hei 8042,

Voisit kokeilla vielä vaihtaa langattoman verkon kanavaa modeemi hallinnasta. Mikäli sekään ei auta, niin olethan vikapalveluumme yhteydessä.

Vastaa