Skip to main content

Yhteyden nopeus hidastunut

  • 11. joulukuuta 2014
  • 5 kommenttia
  • 0 katselukertaa

Liittymätyyppi:
ADSL 8M/1M

SpeedTest.Net ilmoittaa Download nopeudeksi 0,88Mb/s ja Upload nopeudeksi 0,55Mb/s

Dowload nopeus on siis lähes kymmenen kertaa normaalia hitaampi?

Kokeilin ladata jotain vähän isompaa tiedostoa tekstiksi ja imuutti noin 100kt/s nopeudella.

5 kommenttia

  • 0 kommenttia
  • 15. lokakuuta 2010
Tänään Speedtest näytti nopeudeksi 5,73 / 0,65 Mb/s.
Olisiko ollut eilen jokin tilapäinen häiriö tms?

  • 0 kommenttia
  • 18. lokakuuta 2010
Ohjeet ja vinkit - sivuston artikkeli ADSL-yhteys hidastelee antaa vinkkejä mitä tehdä jos liikenne ADSL-yhteyden kautta hidastelee.

Saattaa olla että liittymän alueella on ollut ADSL-verkossa häiriötä, mutta sitä on vaikea todentaa kun ei ole tiedossa mistä ADSL-liittymästä on kyse.

  • 0 kommenttia
  • 28. maaliskuuta 2011
Tein asiasta viimeksi vikailmoituksen ja netti toimi sen jälkeen mallikkaasti.

Tänään taas ihmettelin netin hitautta ja speedtestillä tämä Soneran 8/1M netti näyttää tältä:

http://www.speedtest.net/result/1224502293.png

Voisitte tarkistaa tämän kytom-2c liittymän, että missäköhän on vikaa?

  • 0 kommenttia
  • 5. huhtikuuta 2011
Soneran käsitys 8/1M netistä,

http://www.speedtest.net/result/1238154260.png

  • 0 kommenttia
  • 8. huhtikuuta 2011
ASDL-modeemisi ja Soneran ADSL-keskittimen välisen yhteyden kaistanleveys on tällä hetkellä noin 6M/800k. Osa yhteyden kapasiteetista kuitenkin kuluu siihen, että liikenne sisältää jonkin verran virheitä. Virheellisten kehysten data ei näy tietokoneen sovelluksella asti ja esimerkiksi nopeusmittaus näyttää vain perille asti ehjänä pääseen liikenteen.

Jos epäilet että vika on Soneran verkossa, tee laajakaistaliittymästä vikailmoitus. Hidastelevasta tai katkovasta yhteydestä paras tapa on ilmoittaa Laajakaistan vikailmoituslomakkeella, koska lomakkeelle voi kertoa tarkempia tietoja ongelman oireista ja miten yhteyttä on testattu. Lomake otetaan käsittelyyn 1-3 päivän viiveellä jonotilanteesta riippuen. Lomakkeen perusteella tehdään suoraan liittymän vikailmoitus tai soitetaan ensin asiakkaalle lisätietojen kysymistä varten.

Liittymäsi alueen ADSL-verkosta ei ole kuluvana vuonna kovinkaan monta vikailmoitusta. Tämä yleensä kertoo siitä, että alueen verkko kokonaisuutena toimii hyvin. Jokainen ADSL-liittymä on kuitenkin aina yksilö, koska yhteys kulkee omissa johtimissaan lankapuhelinverkossa ja osa matkasta menee omassa kaapelissa. Tästä johtuen samalla alueella esimerkiksi 99 liittymää voi toimia hyvin ja yksi katkoo. Kaapelit ja niiden liitokset ovat tärkeässä asemassa, mukaan lukien modeemin kaapelit ja talon sisäinen puhelinkaapelointi.

Ennen vikailmoituksen jättämistä suosittelen lämpimästi että testaat yhteyden toisella ADSL-modeemilla ja -kaapelilla ([u:1ezgmfab]aina[/u:1ezgmfab] ilman jatkojohtoa). Modeemi on toinen niistä kahdesta aktiivisesta laitteesta jotka ADSL-yhteyden muodostavat ja ylläpitävät. Se toinen on Soneran ASDL-keskitin ja sen toiminnan Vikapalvelu pystyy tarkistamaan. Sinun modeemin toimintaa ei Vikapalvelu voi tarkistaa, joten vian selvityksessä on käytännössä pakko testata liittymässä toista modeemia.

Vastaa