Skip to main content

videot pätkii

  • 11. joulukuuta 2014
  • 6 kommenttia
  • 8 katselukertaa

Muutin liittymäni nopeudeksi jokin aika sitten 8MB/s (mikä todellisuudessa on 4-5 megaa). Ennen oli 2 Meganen. Ennen 2Megasella toistui videot (mm. iltasanomien yms.) hyvin. Nyt kuitenkin nopeuden noston jälkeen pätkivät pahasti. Missähän vika?

6 kommenttia

  • 0 kommenttia
  • 28. heinäkuuta 2011
Tilanteessa kannattaa ensimmäiseksi varmistaa, että olet kytkenyt ADSL-modeemin puhelinpistorasiaan lyhyellä puhelinjohdolla ja ilman jatkojohtoja.

Mikäli sinun olisi mahdollista saada toinen ADSL-modeemi ja toinen lyhyt puhelinjohto hetkeksi aikaa lainaasi, yhteyttä kannattaa testata lisäksi toisella johdolla ja modeemilla.

Jos liität asiakasnumerosi keskustelupalstan tietoihisin, voin nähdä tarkemmin millainen tilanne liittymässäsi on ja pystyn antamaan asiaan tarkempia ohjeita. Voit liittää asiakasnumeron keskustelupalstan Omat asetukset ja Profiili -valikoiden kautta löytyvään asiakasnumero -kenttään. Asiakasnumero ei näy muille palstan käyttäjille ja löydät numeron matkapuhelin- tai laajakaista liittymäsi laskulta.

Jos et löydä asiakasnumeroa, voit liittää asiakasnumero kenttään myös liittymänumerosi ilman väliviivaa (esimerkiksi 33312345, ei 333-12345).

  • 0 kommenttia
  • 28. heinäkuuta 2011
Asiakasnumero lisätty. On kokeiltu toisella modeemilla ja toisella tietokoneella. Toisella tietokoneella nopeus oli hiukan parempi n. 5/0,7 Mb/s kun se toisella jäi alle 4 M:n. Liitosjohto on 1,5m:n pituinen. Sisäjohtoverkko-osuus on n. 30 m:n mittainen ja olen kytkenyt siinä kaksi säijettä yhteen joten säijevahvuus on tupla normaaliin verrattuna. Liitokset ovat kierreliitoksia jotka on juotettu. Liittymä on DNA:n kaapeliverkossa ja DNA:n keskittimelle jossa Soneran DSLAM sijaitsee on matkaa vajaa kilometri.

  • 0 kommenttia
  • 1. elokuuta 2011
ihanju-8: En päässyt tällä hetkellä tarkastelemaan ADSL-yhteytesi tilaa tarkemmin, sillä modeemi ei ollut tällä hetkellä linjalla. Asia voi johtua esimerkiksi siitä, jos modeemi ei ole päällä tällä hetkellä.

Näkyykö pätkiminen missään muussa tilanteessa kuin videoiden katselussa? Yksi keino, jolla yhteyden toimintaa voi mitata on erityinen ping -testi. Ping -testissä tietylle palvelimelle lähetetään testipaketteja, joihin palvelin vastaa. Alle 100 ms:n ping-ajat kotimaisille palvelimille ovat vielä normaalia luokkaa. Ohje ping -testin tekemiseen.

Jos sinun on mahdollista testata yhteyttä toisella lyhyellä puhelinjohdolla, toisella johdolla testaaminen kannattaa varmuuden vuoksi vielä tehdä.

Jos sama ongelma näkyy kahdella tietokoneella, modeemilla ja johdolla, asiasta voi olla hyvä ottaa yhteyttä jo vikapalveluumme 0206 90101 (mpm/pvm). Vikailmoituksen voi jättää myös laajakaistan vikailmoituslomakkeella, jolloin voit liittää viestiin tekemäsi ping -testin tulokset.

  • 0 kommenttia
  • 8. elokuuta 2011
Kiitos vastauksista mutta siinä ei ollut vastattu alkuperäiseen kysymykseeni, että mistähän voi johtua, että videot ovat alkaneet pätkiä sen jälkeen kun nopeutta nostettiin 8M:aan. Aikaisemmin 2 M:n nopeudella toistuivat paremmin. Tämä sama ilmiö on molemmilla koneillani. Voisiko johtua jostain koneen tai selaimen asetuksista. Olen kokeillut sekä Firefoxilla että IE:llä muttta sama juttu molemmilla. Nopeustestin mukaan tuleva nopeus on 5M:n luokkaa ja ping on 24ms.

  • 0 kommenttia
  • 9. elokuuta 2011
ihanju-8 kirjoitti:
Kiitos vastauksista mutta siinä ei ollut vastattu alkuperäiseen kysymykseeni, että mistähän voi johtua, että videot ovat alkaneet pätkiä sen jälkeen kun nopeutta nostettiin 8M:aan. Aikaisemmin 2 M:n nopeudella toistuivat paremmin. Tämä sama ilmiö on molemmilla koneillani. Voisiko johtua jostain koneen tai selaimen asetuksista. Olen kokeillut sekä Firefoxilla että IE:llä muttta sama juttu molemmilla. Nopeustestin mukaan tuleva nopeus on 5M:n luokkaa ja ping on 24ms.


Videoiden pätkintä voisi johtua siitä että alueen puhelinverkko ei pysty pitämään yllä tuon nopeuksista liittymää (vanhan tai useasti korjatun ilmajohdon tms. johdosta), mutta näissä tapauksissa oireina ovat yleensä mm. ADSL-yhteyden tippuminen linjoilta jatkuvasti tai verkkoviiveen kasvaminen rajusti. Viesteistäsi saa sellaisen kuvan että videoita lukuunottamatta netti toimii normaalisti ja viivekin on normaalimitoissa.

Tarkistin asian ja huomasin että Iltasanomien videoita ainakin pyörittää Adoben Flash Player. Kannattaa varmistaa että selainten lisäosat ovat ajan tasalla ja koittaa päivittää niitä, josko ongelma poistuisi sitä kautta.

  • 0 kommenttia
  • 16. elokuuta 2011
"Ihme" tapaihtui. Homma rupes yhtäkkiä pelaamaan. Nopeus on ajoittain jopa vähän yli 8 M ja videot pyörii. Itse en ole tehnyt mitään joten vika ei siten ollut "asiakkaan päässä" vaikka kovin Sonera yritti vierittää syytä käyttäjälle.

Vastaa