Skip to main content

Laskun perintä ja muistutusmaksut

  • 7. joulukuuta 2022
  • 7 kommenttia
  • 349 katselukertaa

  • Savumerkittäjä
  • 3 kommenttia

On hyvä tiedostaa, että jos sattuu käymään syystä tai toisesta niin, että lasku siirtyy perintään (näitä voi olla miljoonia eri syitä), on Telialla oikeus tästä kuukauden jälkeen vielä muodostaa muistutusmaksu. Tämä on erillinen lasku joka voi myös  mennä perintään. Eli jos on olemassa muistutusmaksu, sitä ei liitetä perintään meneviin laskutuksiin vaan muistutus voi tulla vaikka lasku on jo perinnässä. Eli olemattomasta laskusta Telialla voi muodostua myös muistutusmaksu.

 

--

Muokkaus katjane: muokattu otsikkoa

7 kommenttia

Katjane
Moderaattori
Forum|alt.badge.img+5
  • Moderaattori
  • 837 kommenttia
  • 7. joulukuuta 2022
Orkidea kirjoitti:

On hyvä tiedostaa, että jos sattuu käymään syystä tai toisesta niin, että lasku siirtyy perintään (näitä voi olla miljoonia eri syitä), on Telialla oikeus tästä kuukauden jälkeen vielä muodostaa muistutusmaksu. Tämä on erillinen lasku joka voi myös  mennä perintään. Eli jos on olemassa muistutusmaksu, sitä ei liitetä perintään meneviin laskutuksiin vaan muistutus voi tulla vaikka lasku on jo perinnässä. Eli olemattomasta laskusta Telialla voi muodostua myös muistutusmaksu.

 

--

Muokkaus katjane: muokattu otsikkoa


Lähetämme laskusta maksumuistutuksen, jos laskun eräpäivästä on kulunut 14 vrk ja laskusta ei suoritusta ole meille saapunut. Maksukehotuksesta peritään hinnaston mukainen hinta ja eräpäivän jälkeen maksetusta laskusta peritään korkolain mukainen viivästyskorko. Maksukehotus laskutetaan jälkikäteen seuraavalla laskullasi.

Jos laskua ei edelleenkään makseta, liittymä voidaan irtisanoa ja sopimus purkaa. Lasku siirretään perintätoimistolle (Sergel Oy) perittäväksi noin kuukauden kuluttua alkuperäisestä eräpäivästä. Jos olet kuitenkin jo maksanut laskun Telialle, sitä ei tarvitse maksaa uudelleen perintään. Tässä tilanteessa ainoastaan perintäkulut tulee suorittaa perintäyhtiölle. 
 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • 3 kommenttia
  • 7. joulukuuta 2022

Niinkuin sanoin, teillä muodostuu muistutuslaskuja vielä sen jälkeen, kun se on siirretty perintään.


HannaMarikaL
Telialainen
  • Telialainen
  • 587 kommenttia
  • 8. joulukuuta 2022
Orkidea kirjoitti:

Niinkuin sanoin, teillä muodostuu muistutuslaskuja vielä sen jälkeen, kun se on siirretty perintään.

Maksumuistutusmaksu veloitetaan jälkikäteen, eikä se välttämättä tule heti seuraavaan laskuun. Esimerkiksi jos saat joulukuun laskusta maksumuistutuslaskun, veloitetaan maksumuistutusmaksu helmikuun laskulla. Tässä välissä on mahdollista, että joulukuussa erääntynyt lasku ehtii siirtyä perintään, jos laskua ei maksa ajoissa. Eli kun maksumuistutuksesta veloitetaan helmikuun laskulla, voi tämä näyttää siltä, että muistutusmaksuja tulee vielä perintään siirron jälkeen, vaikka muistutusmaksu koskee joulukuussa erääntynyttä laskua.


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • 3 kommenttia
  • 8. joulukuuta 2022

Niin eli laskutatte muistutuslaskun vaikka se on jo perinnässä. Jos myyn kirppiksellä lautasen tammikuun 10.s päivä, voin lähettää laskun ostajalle jälkikäteen, koska paikan -10% alennus jonka hän sai, oli voimassa helmikuun loppuun.


kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • 7039 kommenttia
  • 9. joulukuuta 2022
Orkidea kirjoitti:

Niin eli laskutatte muistutuslaskun vaikka se on jo perinnässä. Jos myyn kirppiksellä lautasen tammikuun 10.s päivä, voin lähettää laskun ostajalle jälkikäteen, koska paikan -10% alennus jonka hän sai, oli voimassa helmikuun loppuun.

Hei @Orkidea

Näin kerrotaan kuluttajaviraston sivuilla laskutuksesta : Näin perintä etenee


kiisseli67
Virtuaalihahmo
Forum|alt.badge.img+7
  • Virtuaalihahmo
  • 7039 kommenttia
  • 9. joulukuuta 2022

Poimin tuolta vielä tälläisen pätkän : “Sinulta ei kuitenkaan voida veloittaa perintäkuluja perintätoimista, jotka on tehty maksusuorituksesi jälkeen.”

Eli jos olet maksanut Telialle laskun maksumuistutuksen/maksumuistutusten jälkeen, niin vaikka se olisi siirtynyt perintään (mutta perintätoimiston laskua ei ole vielä ehtinyt tulla) niin tällöin ei tarvitse maksaa perintäkuluja perintätoimistolle jos sen lasku tulee maksamisen jälkeen.

Tosin jotta perintätoimisto lopettaa sitten perimisen laskusta, kannattaa sinne ottaa yhteyttä ja kertoa että lasku on jo maksettu.

 


  • Aloittaja
  • Savumerkittäjä
  • 3 kommenttia
  • 10. joulukuuta 2022

Kiitos Kiisseli67, kuvailemasi tilanne ei ollut kuitenkaan tässä tapauksessa. Jos joku muukin on saanut perintätoimistosta kirjeen ja kuukausi sen jälkeen silti vielä Telialta muistutuslaskun, tähän ketjuun voi kommentoida.


Vastaa