Skip to main content

Extra-liittymä ja vanha talo...

  • 11. joulukuuta 2014
  • 2 kommenttia
  • 2 katselukertaa

Terve

Vaihdettiin tuossa taannoin - Soneran myyjän mainostuksen uhreina - ADSL-liittymästä uuteen Extra-liittymään (vissiin VDSL) ja sen jälkeen ei netti ole toiminut kunnolla. Jostain keskustelusta olen päätellyt, että vika voi olla talon vanhoissa puhelinpiuhoissa. Mites se nyt menee: jos laitan vikailmoituksen ja huolto toteaa liittymän toimivan oikein taloyhtiön DSL-keskittimelle (tai mille lie) asti, niin tuleeko siitäkin minulle se mainostettu satasen lasku?

Vika on siitä hankala, että yhteys voi toimia tuntejakin ilman huomattavaa vikaa. Toisinaan se voi katketa monta kertaa tunnin sisään. Tämä on erityisen kurjaa siksi, että on ollut tarkoitus tehdä etätöitä kotona. Siihen tarkoitukseen käytetyt yhteydet (oiskohan nyt sitten VPN?) tuntuvat katkeavan erityisen helposti ja ne joutuu aina käynnistämään uudelleen, kertakäyttösalasanoineen sun muineen. Enkä oikein ymmärrä, miten tämän vian voisi helposti todeta, kun yhteys saattaa toimia moitteetta juuri silloin kun huoltomies on käymässä.

Jatkokysymykseni olisikin, että onko tällä perusteella mahdollista vaihtaa liittymä takaisin ADSL-muotoiseen vaikka kysymyksessä onkin määräaikainen sopimus? Ja jos on, niin miten se onnistuu? Puhelimen kautta tunnun saavan aina vain robotin kiinni...

t. Samuli N.

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • 23. toukokuuta 2011
Ohikulkijan kommentti.

Olisin kyllä tylysti mieltä että operaattori on moraalisesti vastuussa myydessään huonommin toimivan liittymänsä. Tuodessaan laatikkonsa kiinteistöön operaattorin asia on selvittää voiko kyseistä liittymää käyttöön loppukäyttäjille tarjota.

Kiinteistön vastuulla on laitteet puhelinrasiaan saakka ja käyttäjän vastuulla siitä tietokoneeseen. VDSL2-modeemista näkyy onko sillä internetyhteys. Jos ei ole, niin vika ei ole modeemista tietokoneen suuntaan. VDSL2-modeemi on varmaan Soneran kautta juuri hankittu. Siinäkin on silloin Soneran vastuu. Varmistu aluksi pelaako modeemi lyhyellä johdolla puhelinrasiaan niin että internetvalo pysyy päällä - modeemin mukana varmaan tuli toistametrinen johto. Modeemista tietokoneeseen saa olla pidempikin johto.

Kun sille robotille soittaa, niin ainakin puoli vuotta sitten sille sai toimistoaikaan sanoa yhdessä vaiheessa haluavansa keskustella ihmisen kanssa. Sen jälkeen on tosin ihmisiä vähennetty.
Ne ihmiset ovat amm... eee ongelmanratkaisukyvyltään vaihtelevia. Jos ensimmäisen puolen tusinan joukossa ei ole ongelman selvittäjää, ei vielä voi päätellä, ettei ongelman selvittäjiä ole.

Sillä satasen laskulla pelotellaan, ettei asentajia kutsuttaisi kotiin laittamaan modeemin virtajohtoa seinään. Kuluttajatuotteisiin, pitää kyllä toimittaa kuluttajalle tarpeelliset käyttöohjeet (suomeksi ja ruotsiksi).

  • 26. toukokuuta 2011
asneuvon kirjoitti:
Terve

Vaihdettiin tuossa taannoin - Soneran myyjän mainostuksen uhreina - ADSL-liittymästä uuteen Extra-liittymään (vissiin VDSL) ja sen jälkeen ei netti ole toiminut kunnolla. Jostain keskustelusta olen päätellyt, että vika voi olla talon vanhoissa puhelinpiuhoissa. Mites se nyt menee: jos laitan vikailmoituksen ja huolto toteaa liittymän toimivan oikein taloyhtiön DSL-keskittimelle (tai mille lie) asti, niin tuleeko siitäkin minulle se mainostettu satasen lasku?

Vika on siitä hankala, että yhteys voi toimia tuntejakin ilman huomattavaa vikaa. Toisinaan se voi katketa monta kertaa tunnin sisään. Tämä on erityisen kurjaa siksi, että on ollut tarkoitus tehdä etätöitä kotona. Siihen tarkoitukseen käytetyt yhteydet (oiskohan nyt sitten VPN?) tuntuvat katkeavan erityisen helposti ja ne joutuu aina käynnistämään uudelleen, kertakäyttösalasanoineen sun muineen. Enkä oikein ymmärrä, miten tämän vian voisi helposti todeta, kun yhteys saattaa toimia moitteetta juuri silloin kun huoltomies on käymässä.


Asiakkaalta laskutetaan asentajakäyntimaksua vain jos vika jää asiakkaan modeemiin tai sen kaapeleihin. Jos tässä tapauksessa modeemi on tullut Soneralta, siihen liittyvistä vioista käyntiä ei myöskään laskuteta ja modeemi vaihdetaan Soneran toimesta uuteen. Kannattaa jättää pätkimisvikailmoitus vikapalveluun, jotta vika saadaan tutkintaan mahdollisimman pian.

Jatkokysymykseni olisikin, että onko tällä perusteella mahdollista vaihtaa liittymä takaisin ADSL-muotoiseen vaikka kysymyksessä onkin määräaikainen sopimus? Ja jos on, niin miten se onnistuu? Puhelimen kautta tunnun saavan aina vain robotin kiinni...

t. Samuli N.


ADSL-liittymän palauttamista ei voi luvata, mutta mikäli vikaa ei saada korjattua kannattaa olla sopimuksen suhteen yhteydessä asiakaspalveluun.

Vastaa