Skip to main content

POP-mailiclientissä ongelmia mail-serveripäivityksen jälkeen

  • 11. joulukuuta 2014
  • 5 kommenttia
  • 1 katselukerta

Moi!

Sähköpostipalvelun viime pe-illan - la-illan päivitystalkoitten jälkeen pääsen entiseen tapaan käsittelemään päämailiboxiani browserin web-clientillä ja IMAP-clienteillä (ainakin iOS:n mailikikkareella joka olletikin juttelee IMAP:lla vaikkei iOS:n setup-kikkare kovin eksplisiittinen näiltä osin ole..), mutta eniten käyttämäni Thunderbird-clientti ei enää pysty noutamaan maileja boxista.
Virheilmoitus kuuluu:

Sending of username did not succeed. Mail server mail.inet.fi responded: proxy authentication failed

Clientti on hanskannut boxia vuosikausia ongelmitta, se on konffittu tälviisi:

server type: POP Mail Server
server: mail.inet.fi, port: 995 (default)
user name: <sonera user account name>, password: <validi pwd esim. web-mailissa>
connection security: SSL/TSL
authentication method: Normal password

Kodossa lojuu kaksi konetta joiden linuxeissa molemmissa on Thunderbird jossa sama configgi, molempien lokaaleissa mail-db:issä on vuosikausien saapuneiden mailien sato - siis tuskin on kyse yksittäisen desktopin mailiclientin hajoaminen/korruptoituminen, oireet viittaa vahvasti että Soneran mailipalvelun POP-rajapinnassa jotakin nytten kuitenkin muuttui...

A-pu-va!

t. Juha

  • 15. lokakuuta 2013
Aivan sama vika esiintyy täällä, tosin käytössä Win7 ja Thunderbird.

aina
Meilaaja
  • Meilaaja
  • 15. lokakuuta 2013
Ohikulkijan kommentti

Netissä löytyi kertomus tapauksesta jossa ongelma oli ilmaantunut Thunderbirdin päivityksen jälkeen (minullakin on juuri Tb päivittynyt) ja oli korjautunut luomalla tili samanlaisena Thunderbirdiin uudelleen. Ts tilin tiedot tärväytuneet sähköpostiohjelman päivittymisen yhteydessä. Itselleni ei ongelmaa ilmestynyt vaan vastaavilla asetuksilla Thunderbird jatkaa toimimista.

vrt. http://www5.sonera.fi/keskustele/viewtopic.php?f=72&t=13454

  • 15. lokakuuta 2013
Hei Vuoriju ja Salom-hm,

Vuoriju: Jos ymmärsin oikein, niin sinulla on käytössä sähköposti IMAP:lla ja POP3:lla?

Mikäli haluat käyttää postia eri laitteilla, niin suosittelemme käyttämään postia tuolloin IMAP:lla. Molempien käyttäminen ei onnistu ongelmitta. Sama tilanne postissa on ollut jo ennen alustan päivitystä. POP3:lla sallitaan vain yksi yhteys per laatikko. Jos laatikkoon on muodostettu yhteys IMAP:lla, niin POP3:lla yhteys ei tuolloin onnistu.

Mikäli tästä ei kuitenkaan ole kyse, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä, niin voimme selvittää asiaa tarkemmin.

Salom-hm: Mikäli sinulla on käytössä sähköposti myös POP3:lla ja IMAP:lla, niin suosittelen muuttamaan kaikki clientit toimimaan IMAP:lla.

Mikäli ongelma ei kuitenkaan ratkea, niin suosittelen olemaan vikapalveluumme yhteydessä. Voit jättää vikailmoituksen myös Omien sivujen kautta.

  • 15. lokakuuta 2013
Heads-uppia:

Minulla oli IMAP-konnektioita boxiin yhdestä iPad:sta ja kahdesta Android-puhelimesta. Suljin kaikki IMAP-clientit, ja noin puolen tunnin tai tunnin jälkeen POP3-clientti sai yhteyden postipalvelimeen ja sai mailit ladattua.

Joten tämän testin perusteella näyttää vahvasti siltä, että samanaikaisesti ei tosiaan voi käyttää IMAP- ja POP3-clienttiä samaan boxiin (tai samalla autentikoinnilla).

Minusta vaikuttaa, että alustapäivityksen jälkeen IMAP-yhteys pysyy passiivisenakin kauemmin voimassa kuin aiemmin, koska IMAP-clienttien jälkeen POP3-yhteys epäonnistuu todellakin noinkin pitkään. Mielestäni ennen päivitystä en koskaan törmännyt ongelmiin POP3-clienteilla - mutta en voi varmuudella väittää näin, koska parin kuukauden aikana on tullut hankittua noita IMAP-clienttejä lisää ja käytän POP3-clienttiä vain harvakseltaan.

Harmi juttu, koska POP3 on ainoa tapa saada omalle koneelle pysyvästi kaikki mailit arkistoon...

  • 17. lokakuuta 2013
vuoriju kirjoitti:
Harmi juttu, koska POP3 on ainoa tapa saada omalle koneelle pysyvästi kaikki mailit arkistoon...


Kyllä tämä onnistuu hyvin IMAP:llakin. Luot postiohjelmaan Paikalliset Kansiot / Local Folders hierarkian alle sopivan kansion viestien arkistoimiseksi ja siirrät tai kopioit viestit sinne.

Viestien siirtäminen kansiosta toiseen onnistuu suoraan raahaamalla.

Kopiointi käy kun valitsee viestin (tai viestit) ja sitten joko ylävalikosta Message (viesti) tai hiiren oikean näppäimen valikosta Copy to (kopioi) ja oikea kansio.

Vastaa