Skip to main content

Ongelmat ja viivästymiset laajakaistan muutossa


Muutimme 15.10.2011 uuteen osoitteeseen. Tilasimme laajakaistan siirron hyvissä ajoin (syyskuun puolella reilusti), jotta varmistaisimme sen toimivuuden uudessa osoitteessa heti muuttopäivästä alkaen. Meille luvattiin Soneralta tuon muuttoilmoituksen tekemisen yhteydessä, että laajakaista, ja sitä kautta myös Sonera Viihdepakettimme ja siihen sisältyvät TV-palvelut olisivat käytettävissämme muuttopäivänä. Tästä olisi kannattanut pyytää mustaa valkoisella, sillä nyt saimme vaan suullisen lupauksen, eikä meillä ole mitään "kättäpidempää" tässä asiassa. Ikävää että joutuu asiakkaana alkaa vääntämään, soittelemaan, tiedustelemaan, maanittelemaan ja toivomaan että asiat etenisivät.

Tällä hetkellä meillä ei ole mitään käsitystä siitä missä vaiheessa tuon laajakaistan toimitus etenee. Olemme soittaneet asiasta asiakaspalveluun ja sieltä luvattiin "selvittää asiaa ja soittaa huomenna takaisin". Ette varmaan ylläty, kun kerron että tuo kyseinen huominen meni jo... Lisäksi oli käsittämätöntä että asiakaspalvelija ei tiedä, mitä tilauksellemme kuuluu ja missä mennään. Prosesseissa hieman parantamisen varaa?

Jatkan nyt sitten asian selvittämistä tätä kautta, kun ei just nyt ole yhtään ylimääräistä aikaa roikkua puhelimessa jonkun kanssa joka ei tiedä asiasta mitään. Haluaisin siis vastaukset pariin kysymykseen:

1) Koska saamme laajakaistan?
2) Mihin osoitteeseen voin lähettää teille laskut (á 9€) UrhoTV:n nettistriimistä ostamistani peleistä?
(En ole voinut katsoa UrhoTV Totalilta pelejä, sattuneesta syystä.)

  • 19. lokakuuta 2011
Hei. Ikävä kuulla, ettei siirto ole mennyt, miten alunperin on pitänyt. Selvittelin siirtoasiaa ja tilauksella on ollut ongelmia. Järjestelmäongelman takia siirtoa ei ole kyetty vielä toteuttamaan. Ongelma on toki selvityksessä, mutta ikävä kyllä sitä ei ole vielä kyetty ratkaisemaan. Siirron tilannut asiakasneuvoja on sinuun yhteydessä heti, kun lisätietoa tilanteesta saadaan. Nämä ovat aina ikäviä tilanteita. Pahoittelut tästä. Toivottavasi tilanne saadaan pian ratkaistua ja sinulla on vielä kärsivällisyyttä hieman odotella.

  • 19. lokakuuta 2011
Niinamari kirjoitti:
Hei. Ikävä kuulla, ettei siirto ole mennyt, miten alunperin on pitänyt. Selvittelin siirtoasiaa ja tilauksella on ollut ongelmia.

Kiitos vastauksestasi, valitettavasti siinä ei kuitenkaan ollut;

1) Vastausta kumpaankaan kysymykseeni.
2) Mitään sellaista informaatiota, jota en olisi jo tiennyt.

Vanha viisaus tietää, että: "Silloin kuin ei ole mitään asiaa, ei kannata sanoa sitä ääneen." (Olisikohan tuo 15 000€ arvoinen Sonera Idea11? Saa käyttää vapaasti.)

Niinamari kirjoitti:
Järjestelmäongelman takia siirtoa ei ole kyetty vielä toteuttamaan. Ongelma on toki selvityksessä, mutta ikävä kyllä sitä ei ole vielä kyetty ratkaisemaan.

Vaadin asiakkaananne että ongelman selvittämiseen valjastetaan Soneran parhaat miehet ja kiireisimmät prioriteetit. Käsittääkseni tälläinen ADSL -liittymän toimittaminen on kuitenkin jopa suurelle ja mahtavalle Soneralle aika ns. tavanomainen prosessi, eli sellainen perustehtävä, jonka yritys on vienyt läpi useita (satoja tuhansia?) kertoja ainakin yli kymmenen viime vuoden ajalta. Miten ihmeessä tälläinen prosessi voi eskaloitua mysteeriksi? Tämä on verrattavissa esim. pizzan kotiinkuljetukseen tai Hesarin jakamiseen.

Työskentelen itse eräässä "Paikallisesti kansainvälisessä" kohtuullisen isossa teleoperaattorikonsernissa järjestelmäsuunnittelijan ja -ylläpitäjän tehtävissä. Ja kyllä meillä ainakin on ensiarvoisen tärkeää, että asiakasta pidetään jatkuvasti ajan tasalla hänen tilauksensa/palvelunsa suhteen ja tehdään kaikki voitavamme, jotta asiakkaan ongelma olisi selvitetty ja ratkaistu mahdollisimman nopeasti. Minulla on sapenväkevä epäilys siitä, että tämä käytäntö ei ole edes sovellettuna käytössä tällä hetkellä tässä kyseisessä ongelmassa. Jos siellä joku Aikuisten Oikeasti haluaisi tuon minun (lue: asiakkaan) ADSL-liittymän toimintaan, niin se olisi toiminnassa per heti.

Niinamari kirjoitti:
Siirron tilannut asiakasneuvoja on sinuun yhteydessä heti, kun lisätietoa tilanteesta saadaan.

Ongelma on ollut "päällä" ja tilanne on ollut muuttumaton yli kolme viikkoa. Olemme saaneet asiasta yhden (1) puhelun, joka ei sisältänyt mitään uutta tietoa. Tästä puhelusta täytyy kyllä antaa pisteet siitä, että asiakaspalvelija lupasi soittaa seuraavana päivänä. Tätä ko. puhelua siis edelsi meidän soitto asiakaspalvelijalle, joka vastasi "en tiedä, otan selvää, soitan huomenna.". Ei edelleenkään tiennyt, en tiedä oliko ottanut selvääkään, mutta: Soitti kuin soittikin! Varmaan siten ehdolla kuukauden työntekijäksi.

Haluaisin että siirron tilannut asiakasneuvoja olisi minuun yhteydessä tunnin välein siihen asti kun asia on ratkaistu, vaikka kertoisi vain, että; "asiaa selvitetään". Muutenhan tässä voisi käydä niinkun ennenvanhaan jonotellessa erään TELEoperaattorin asiakaspalveluun puhelimitse... Jos ei sieltä tasatunnein herätetty "hetki vielä, ole hyvä" -viestillä niin olin jo nukahtanut kun sieltä seitsemän tunnin kuluttua vastattiin.

Niinamari kirjoitti:
Toivottavasi tilanne saadaan pian ratkaistua ja sinulla on vielä kärsivällisyyttä hieman odotella.

Että minun osaksi asiakkaana jää TOIVOA että tilanne saadaan pian ratkaistua?

Välitin pahoittelunne ja surunvalittelunne myös sivupersoonalleni, joka haluaisi katsoa jääkiekkoa (tai ylipäänsä mitään) televisiosta. Hänen reaktionsa oli ns. "jäätävä". En uskalla enää keskustella hänen kanssaan asioista ennenkuin tämä asia on saatu ratkaistua.

ps. Kannattaa varmaan nuo "maailmanluokan palveluyritys" ja "asiakaskokemuksen parantaminen" -korvamerkityt reilut 20 000 euroa laittaa "järjestelmäongelmien" selvittämiseen. Myötähäpeämittari on melko punaisella kun Soneran toinen käsi jakaa rahaa ulos talosta asiakaskokemuksen parantamiseen ja samalla toinen käsi on halvaantunut neljästä kohtaa.

Itsehän en voi mitään muuta tehdä kuin odottaa, turhautua ja valittaa, ja aion toteuttaa näitä kaikkia kolmea kohtaa sydämeni kyllyydestä.

Voimia!

  • 25. lokakuuta 2011
Pahoittelen jo etukäteen että olen näin kärsimätön, enkä anna teille ahkerille Soneralaisille edes vastausvuoroa, vaan kirjoitan tähän heti edellisen viestini perään uuden.

Tänään on taas SM-liigakierros, ja kuten tiedämme; Soneran markkinointikoneiston keulakuva on jopa jättänyt parranajon väliin, että saadaan peräti kuusi (6) ottelua jääkiekkoa eetteriin. Jokereilla on vastassaan kotiluolassaan aina ovela ja piskuinen JYP. SaiPa kurittaa Kisapuiston pimenevässä illassa HPK:ta. Tappara pieksee IFK:sta luulot pois kuin rakkikoirasta, ja muutenkin kierroksessa on enemmän sähköä kuin kuudessa ottelussa yhteensä. Erittäin mielenkiintoinen ja jännittävä ilta tulossa kiekkojännärille. Itsellänikin on muuten voimassaoleva UrhoTV Total -tilaus.

Olen tosin varustautunut illan kiekkokierrokseen hieman poikkeuksellisesti; Uusimalla radioluvan ja virittämällä taajuuden YLE Radio Suomen ohjeiden mukaisesti kohdalleen. Erätauolla eetteriin pärähtävä merisää kertoo lisäksi sopivasti, että kannattaako lähteä Bågaskäriin vai Russarön kohdalta heittelemään. Olisi nimittäin pari laitetta millä voisi vaikka vesilintuja tavoitella. Soneran KotiTV noista vehkeistä vissiin näkyisi, jos vain jostain saataisiin internet-yhteys meidän ja Soneran välille. Soneralta sitä ei ainakaan näemmä saa.

Soiteltiin taas vaihteeksi, näin "1kk tilauksesta" -synttäreiden kunniaksi sinne asiakaspalveluunne. Tilanne on edelleen se, että mitään tilannetta ei ole. Tilaus ei etene, koska ketään Soneralla ei kiinnosta. Meille tietysti satuiltiin jotain ympäripyöreää. Kiitos(?) siitä(kin?).

Olisin muuten ostanut haluamani ottelun 9€:llä UrhoTV:n verkkopalvelusta, mutta näitä ostoksia ei kuulemma hyvitetä Soneran puolesta millään tapaa. Olisihan se toki linjasta poikkeavaa asiakaspalvelua, jos asiakas kokisi edes tulleensa jollain tapaa huomioiduksi. Ja ennenkaikkea tarpeen kautta. Tässä on kuitenkin kysymys ensisijaisesti siitä, että nuo lätkämatsit jäävät näkemättä.

Noh, eipä mulla muuta tällä kertaa. Kiitoksia vaan ja hyvää joulunodottelua. Radiosta alkaa just kitkerien eläkeläisten valitusvartti. Menen kuuntelemaan sitä. Palataan asiaan.

  • 25. lokakuuta 2011
Pahoittelut ettei liittymän siirtoa ole saatu vieläkään tehtyä. On melko vahvasti sanottu, että "tilaus ei etene, koska Soneralla ei ketään kiinnosta". Asian selvitys on siirretty taustatiimille selvitettäväksi ja sitä on kiirehditty tänään sekä asiakasneuvojan, jonka kanssa keskustelit, että minun toimestani. Asiakasneuvoja on kertonut sinulle seuraavansa tilanteen etenemistä ja ilmoittavansa sinulle kun siirtotilaus on saatu tehtyä loppuun. Mielestäni tämä nyt on sitä välittämistä, jossa tarkoituksena on hoitaa asia kunnolla loppuun.

Hyvityksistä keskustelemme sitten, kun liittymän siirto on tehty. Luonnollisesti olet oikeutettu hyvityksiin, kun liittymän siirto on kestänyt näin kauan. Tarvittaessa tilanteesta voidaan tehdä myös reklamaatio. Nyt ei kuitenkaan auta muu kuin odottaa, josta tiedän aiheutuvan ylimääräistä harmia.

  • 25. lokakuuta 2011
Kiitti! Oot ihana <3

  • 27. lokakuuta 2011
Edellisestä kiirehtimisestä alkaa olla kohtapuoliin kulunut jo kaksi (2) vuorokautta. Onko mitään päivitystä tilanteeseen? :-)

  • 28. lokakuuta 2011
Tarkistin tänään asiaa toimituksemme puolelta ja ikävä kyllä siirto ei ole vieläkään edennyt.

  • 30. lokakuuta 2011
http://www2.dailyfaceoff.com/teams/line ... on-oilers/

Aijai, siel olis tänään hieno matsi Nelonen Sport 1:ltä. Tuokin kanava näkyy muuten Soneran Viasat -paketissa.

Itse alan just etsimään jotain 200kbps -"laatuista" piraatti-streamia jostain internetin syövereistä että näen ko. pelin.

Voin kertoa että harmittaa.

  • 30. lokakuuta 2011
Löysinkin ottelun ihan virallisesta palvelusta. Loistavaa että tälläisiäkin on: http://viaplay.fi/
Viaplayn kautta voin katsoa tämänkin ottelun, ja lasku tästäkin lähtee luonnollisesti Soneralle :-)

  • 31. lokakuuta 2011
Onko mitään uutta tästä meidän tilauksesta? Sanokaa että on edennyt edes 1%.

  • 1. marraskuuta 2011
Hei!
Minusta Soneran toiminta on huomattavasti huonontunut viimeisen vuoden aikana. Minulla oli normaalisti toimiva laajakaista ennen kuin alkukesästä soitettiin Soneralta ja tarjottiin siirtyä korkeampaan nopeuteen. Edellinenkin oli hyvin toimiva, mutta soittaja yrittänyt kääntä minun mielipidettä tuohon siirtoon ja ajattelin lopun lopuksi miksi ei, kun hinta ei nouse. En tiedä mitä varten Sonera halua mahdollisimman ison porukan korkeammalle nopeudelle, ehkä saa rahoja siihen todenn... Kukaan ei ole kysynytkään minkäänlaiset laitteet minulla on ja kun siirto tapahtui minulla ei ollutkaan enää internettia kotona. Soitin tuhansija kertoja Soneran (helvettihuonon) robottiasiakaspalveluun, johon pitää joka kertaa vastata samoihin kysymyksiin ennen kuin pääse eteenpäin. Lopun lopuksi sain yhteyden tekniseen palveluun ja tulikin ilmi että tarvitsen uuden modeemin. Pyysin vanhan nopeuden takaisin. Puhelimessa ollut mies laitoi puhelun hetkeksi musiikkitaukoon, jonka jälkeen ilmoittanut minulle että saan Soneralta uuden modeemin ilmaiseksi. Siihen vaiva ei loppunut, koska uusi modeemi ei toiminutkaan. Taas useita soittoja Soneraan ja tieto, että tämän merkisten modeemien kanssa olikin ongelmia muillakin käyttäjillä... Internetia ei ollut kotonani parisen kk. Lopun lopuksi vika oli korjattu ja olikin Soneralla.
Robottipalvelussa sekin vielä ärsyttää, että robotti ystävällisesti ilmoittaa ennen vikailmoituksen tekoa, että mahdollinen aiheutettu asiantuntijan käynti maksaa melkein 100 euro, mikäli vika on asiakkaan laitteessa. MÄ OLIKIN PYYTÄNYT VANHA NOPEUS TAKAISIN. EN MÄ HALUNUTKAAN SITÄ UUTTA LAITETTA.
Hyvä, että lopun lopuksi laajakaista oli kunnossa, mutta... Vaihdan pois Soneralta heti, kun saan puhelimen loppuun maksetuksi.

  • 1. marraskuuta 2011
Joo, palaan itsekin tutun ja turvallisen Welhon käyttäjäksi välittömästi kun UrhoTV Total alkaa näkyä sieltä(kin). Onneksi se on Soneran nykyisen toiminnan myötä vain ajan kysymys, milloin UrhoTV kyllästyy siihen ettei Sonera pysty toimittamaan tietoliikenneyhteyttä UrhoTV:n asiakkaille.

Tilanne on sama, kuin palkkaisit pizzeriaasi kuskiksi variksenpelättimen naapurin pellolta.

  • 3. marraskuuta 2011
Onko mitään uutta tästä meidän tilauksesta? Sanokaa että on edennyt edes 0,5%? Pretty please? Voin tulla vaikka itse korjaamaan sen tikettijärjestelmän, vetämään ne kaapelit ja lähettämään itselleni tekstiviestin onnistuneesta asennuksesta.

nimim. "Puoli valtakuntaa ADSL:stä."

  • 3. marraskuuta 2011
Hei. Ymmärrän, että tilanne turhauttaa, mutta asiasi on hoidossa ja tilanne pyritään ratkaisemaan niin pian kuin vain mahdollista. Ja kun ratkaisu saadaan, sinulle soitetaan heti asiasta.

  • 4. marraskuuta 2011
Voitteko yksiselitteisesti kertoa syyn, mistä tämä viivästys nyt johtuu, jotta voin alkaa itse selvittämään asiaa eteenpäin.

"Järjestelmävika" ei tyydytä.

Käsittääkseni ADSL:n asennuksessa ainoa viive johtuu siitä, että Soneran täytyy tilata alihankkijaltaan (Relacom / Isoworks) asentaja fyysisesti käymään talojakamossa kytkemässä asunnon kupari Soneran kupariin. Ja heillä nyt on tietenkin omat työjononsa ja viiveensä... Mutta yli kuukauden?

  • 7. marraskuuta 2011
Kyseessä on ihan oikeasti järjestelmävika, joka aiheutuu siitä, että järjestelmä ei tunnista uutta osoitettasi eikä siirtopyyntöä voida tämän vuoksi viedä loppuun. Kunhan siirtopyyntö saadaan tehtyä, työ menee asentajalle kiireellisenä kytkettäväksi. Siirron kiireellisyys on tiedossa kaikissa niissä paikoissa, jotka voivat tilanteeseen vaikuttaa. Teemme parhaamme, että liittymäsi saadaan siirrettyä niin pian kuin mahdollista.

  • 7. marraskuuta 2011
Ok, aika jännä, kun talo on kuitenkin 10 vuotta tuossa jo seissyt. Tosiaan, tuo osoite on mielenkiintoinen, koska talon numero on 41b. Mutta, odotellaan.

  • 9. marraskuuta 2011
Hei,

Saimme tänään tekstiviestin, jossa ilmoitettiin että liittymä kytketään 22.11.2011. Onko nyt siis kaikki ongelmat tilaukseen liittyen selvitetty ja tilaus normaalisti prosessissanne, aivan kuten normaali ADSL:n tilaus vain voi olla? Vai onko tässä vielä jotain ongelmia?

  • 9. marraskuuta 2011
Hei. Tilaus on vihdoin saatu vietyä eteenpäin ja kytkentäpäivä näyttää olevan 22.11.2011. Kytkentäpäivää kiirehditään, joten saattaa olla aikaisemminkin. Tuohon 22.11.2011 on toki hyvä varautua. Toivottavasti kytkentä sujuu nyt ongelmitta ja pääset vihdoin nauttimaan SM-liigasta!

  • 17. marraskuuta 2011
Semmosta vaan, että tää on nyt toiminut pari päivää ihan ongelmitta. Kiitos vaan kaikille osallistuneille ja maalihan siitä tuli kun oikein kovasti yritettiin.

  • 17. marraskuuta 2011
Mukava kuulla, että liittymä on saatu toimitettua sinulle ja yhteys toimii. Mukavia katseluhetkiä KotiTV:n parissa!

  • 5. joulukuuta 2011
Hieno homma, että jollain muullakin on kokemusta lähes samanlaisesta ongelmasta. Sekin on hyvä tietää, ettei kytkennässä mene välttämättä kuin yksi vaivainen kuukausi.

Itsehän ilmoitin myös muutosta hyvissä ajoin ja liittymän piti alkaa pelittämään 1.12.2011 ja uusi reititin tulikin muutama päivä muuttoilmoituksen jälkeen vanhaan osoitteeseen, mutta uusi superhieno valokuituliittymäni ei ole osoittanut heräämisen merkkejä.

Olen ollut myös yhteydessä Soneran Ropocop-asiakaspalveluun, mutta nyt alkaa kamelinselkä taittua. Ei vaan jaksa enää soitella ja kuunnella samoja juttuja. Ehkä se joskus vielä toimii?

Noh, onneksi kohta alkaa SM-Liigassakin joulutauko, niin niitä pelejä ei muutenkaan näkisi. NHL:ää voisin sen sijaan katsellakin, mutta voinhan tarkistaa tulokset myös teksti-tv:stä. Ainiin, eihän minulla näy edes TV, koska en omista kuin kaapeliverkon digisovittimen ja uudessa osoitteessamme on antenni-TV ja kuvittelin selviäväni hienolla Koti-TV:llä, mutta onhan sitä ennenkin ilman televisiota selvitty.

En tässä nyt muutakaan keksi, niin lähden vaikka heittämään moukaria, kun ei ole luntakaan, jotta pääsisi hiihtämään.

T. Nimimerkillä: "Nähdään Lontoon moukarihäkissä 2012" (Koti-TV -asiakkaat ei välttämättä näe)

  • 7. joulukuuta 2011
Hei TilutTaja,
ikävä kuulla liittymäsi siirtoa koskevasta ongelmasta. Tarkistelin päällisin puolin liittymää ja paras vaihtoehto tässä tapauksessa on olla yhteydessä vikapalveluumme, joko soittamalla tai jättämällä palvelupyynnön.

  • 7. joulukuuta 2011
Jeps.

Olen ollut yhteydessä vikapalveluunne ja sieltä ilmoitettiin, että asiani on laitettu johonkin toimenpidejonoon/vastaavaan. Nyt vaan jännityksellä odottamaan, edellisen kirjoittajan kokemuksen perusteella, että kumpi tulee aikaisemmin, Mayojen mahdollinen maailmanloppu vai Soneran laajakaista.

Toki uskon, että Soneran väki tekee parhaansa, eikä tämä ole sieltä päin minkäänlaista keljuilua, mutta kyllä se harmittaa, kun kerkesin jo tottumaan hyvään palveluun (Koti-TV:n urheilutarjonta). Ei kai tässä enää auta kuin odotella.

Onko muuten mitään mahdollisuutta saada jonkinlaista kompensaatiota näkemättä jääneistä maksupalveluista? Tänäänkin olisi tarjolla kaikenlaista mielenkiintoista urheilua ja olisin mielelläni katsellut myös jo missatut pelit.

P.S. Myös Etelä-Suomeen on satanut lunta, joten joudun varmaan suosiolla lopettamaan moukariharjoitukset ja alan keskittyä kelkkailuun tavoitteena Sotshin talvikisat.

  • 7. joulukuuta 2011
Meikäläisen tapauksessa ongelma oli siinä, että tätä meidän osoitetta ei ollut Soneran tilausjärjestelmässä. Tää osoite on vähän hämärä, kun talon numero on 41b. Talossa ei ole kuin 1 rappu (joka on A). Ilmeisesti siellä siis sisäisesti jotenkin pakotettiin tuo osoite järjestelmään, jonka jälkeen prosessia voitiin edistää. Erittäin poikkeuksellinen ja harvinainen ongelma siis, mutta kuitenkin.

Nyt on pelannut ihan niinkuin pitääkin tuo Koti TV / ADSL. Täytyy vielä hommata sellainen tallentava boksi kotiin, kun kaikilta kanavilta ei verkkotallennus onnistu.

Voimia!

Vastaa