Skip to main content

Ostinko sian (24Mbit/s) säkissä?


Hei, olen uusi täällä.

Minulla on 40Mbit/s Welho/DNA liittymä, johon olen ollut tyytyväinen, mutta nyt kuitenkin vaihdoin sen Sonera 24Mbit/s liittymään (kun halvemmalla saan), jossa on myös koti-TV viihdepaketti. Vielä ei yhteyksiä olla asennettu. Nyt alkoi mietityttämään, että kuinka paljon kaistaa vaatii tuo koti-TV viihdepaketti (HD lähetyksissä) ja kuinka paljon jää surffailuun kaistaa? Kun olen tottunut katsomaan televisiolähetystä samanaikaisesti kun surffailen. Asun Welho/DNA kaapelitaloudessa ja netin nopeuteni on ollut siis 40Mbit/s samalla kun olen katsonut HD tasoisia televisiolähetyksiä.

Vasta tilauksen jälkeen huomasin, että täällä netissä keskustellaan paljon Soneran 24Mbit/s liittymän ongelmista ja siitä, että nopeuslupaukset (vähintään 1/3 maximinopeudesta eli 8Mbit/s) eivät pidä. Nopealla vilkaisulla ongelmista valittivat lähinnä kai ne, joiden ADSL ei ole valokuidun takana. Meidän taloyhtiössä on Soneran valokuitu laajakaista, joten takaako se sen, että yhteysnopeudet ovat "lähes kokoajan" tuo maximi 24Mbit/s?

Sinänsä on (vähän) kusetusta kaupata laajakaistoja teoreettisella maksiminopeudella, vaan niitä pitäisi kaupata ja mainostaa luvatulla miniminopeudella. Welho/DNA:aan asiakkaana olen tottunut siihen, että kun maksetaan 40Mbit/s laajakaistasta, niin se ei ole mikään teoreettinen maksiminopeus, vaan se on se nopeus, joka taataan.

Teinköhän virheen kun vaihdoin Welho/DNA:n Soneraan? Vaikka tein tilaukseni 24 kk:n sopimuksella, niin eikös netissä tai puhelimessa tehdyt kaupat ole peruttavissa 14 vrk:n aikana? Jos siis kahden viikon aikana huomaan, että talouteni netti ja tv-viihde palvelut ratkaisevasti huonontuivat vaihdon takia (eivätkä ne vastaa luvattuja), niin mitkä oikeudet on purkaa tilaus? En ole vielä irtisanonut Welho/DNA laajakaistaa, joten siinä mielessä olisi helppoa pysyä vanhoissa yhteyksissä ja TV-palveluissa, jos alkaa kaduttamaan (liian myöhäistä jos paskat on jo housuissa?)

11 kommenttia

  • 0 kommenttia
  • 10. joulukuuta 2011
Varaudu ainakin siihen, ettei YouTube pelitä.

  • 0 kommenttia
  • 10. joulukuuta 2011
No voi #¤%"#¤!#"¤!

Ostin vähän aikaa sitten Smart TV:n (LG:n 42“ 3D LED) ja sen internet ominaisuuksista olen käyttänyt nimenomaan lähinnä Youtubea. Nyt jo alkaa todella harmittamaan, että tuli tilattua paska sika säkissä, ennen kuin olen edes päässyt kokeilemaan. Voi miksi aloin vaihtamaan?! No, 19.12 asennetaan Sonera laajakaista - täytyy sitten vertailla kahta liittymää samanaikaisesti.

Siis miten on mahdollista, että näissä laajakaista asioissa ei voi ensin kokeilla tuotetta, jonka ostaa? Jos netistä ostaa vaikka kenkiä, niin ne saa palauttaa, jos ne ei sovikaan. Tai itse asiassa kai millä tahansa postimyynnistä ja netistä ostetulla tuotteella on 14 vrk palautusoikeus.

Täytyykö nyt seuraavat kaksi vuotta tuskailla Soneran kanssa?

  • 0 kommenttia
  • 10. joulukuuta 2011
YouTube-hitaushan on kaiketi kaikissa Soneran verkoissa, osin myös nettitikuissa, ainakin välillä. Sitä on ollut jo pari vuotta. Hauskinta tässä on se, että Sonera "ei löydä" vikaa ja vikailmoituksien jättäminen ei oikeuta hyvityksiin. Sonera antaa hyvityksen vasta vian korjattua. Eli siis YouTube-ongelmasta ei ole mahdollista saada hyvitystä, vaikka ongelma ollut jo pitkään.

YT-hitaus on ainakin Soneran mokkuloissa (vanhemmillani on sellainen ja joskus palkki ei liiku juuri laisinkaan ja pätkii), myöskin ADSL oli Soneralta pari vuotta sitten, onneksi ei enää. Olen erittäin kypsä tälle hidastelulle. Saunalahden mokkula toiminut hyvin YouTubessakin. Valokuidusta ei minulla kokemusta, mutta kyllä, olen lukenut, jopa 110M/10M Soneran liittymä hidastelisi YouTubessa.

Siitä on oikein video netissä.

http://vimeo.com/33291090 - katso video!

Joten kyllä, taisit ostaa sikaa säkissä. Sinuna peruuttaisin pian sopimuksen, koska asennuksen jälkeen se tulee olemaan mahdotonta.

Sonera: Pidempään kestäneistä vioista on toki mahdollista saada hyvitystä (vika lasketaan alkaneeksi vikailmoituksen jätöstä). Kunhan vika on korjattu, voit kysäistä hyvitysten mahdollisuutta esim. palvelupyyntölomakkeella Omien Sivujen kautta. T. Niina
9 tuntia sitten · Tykkää


YouTube-hitaus on kestänyt jo kaksi vuotta. Saavatko kaikki ADSL-asiakkaat jotain hyvitystä? Niinpä.

  • 0 kommenttia
  • 10. joulukuuta 2011
Asiakaspalvelusta luvattiin, että jos Youtube ei toimi, niin minulla on mahdollisuus perua tilaus. Tosin asian tiimoilta soittaa uudestaan maanantaina joku tekninen asiantuntija Soneralta ja keskustelee asiasta.

Asiakaspalvelija lupasi suurin piirtein, että "totta kai on oikeus perua sopimus" kun halusin lupausta siihen, että jos Youtubet eivät pelitä, niin haluan oikeuden perua tilauksen. Ja "sinullahan on 14 vrk:n peruutusoikeus".

Asiakaspalvelu (Myyntipalvelu numero 0800 133 133) ei ollut ollenkaan tietoinen koko Youtube ongelmasta ja kuulemma kukaan ei ollut koskaan valittanut siitä.

Viimeistään viikon kuluttua maanantaina pääsen kokeilemaan Youtubea (ellen sitten jo ensi maanantaina peru koko tilausta - en tee sitä, _jos saan lupauksen_, että vasta kokeilun jälkeen on mahdollista perua, jos Youtube ei pelitä).

Vielä on toivossa hyvä elää, että se toimii sittenkin.

  • 0 kommenttia
  • 10. joulukuuta 2011
Jaa ettei ole kukaan valittanut?

Siinähän on koko ketju, jos asiakaspalvelu haluaa tutustua aiheeseen, viewtopic.php?f=51&t=1091. 34 sivullista valituksia ja Sonera Asiantuntijoiden katteettomia lupauksia n. viikon-kuukauden välein "vika on selvityksen alla".

Olisi kannattanut nauhoittaa tuo puhelu, koska he voivat sen jälkeen vedota siihen, ettei kukaan ole sanonutkaan moista. Näin Soneraa tuntien (edesmennyt 8 vuoden asiakkuus). Jos puhelua ei ole mahdollista tallentaa, kannattaa pyytää asiaa kirjallisena.

Ja millä sitten todistat, että neiti X on puhunut liittymän irtisanomisen olevan mahdollista, jos YouTube ei toimikaan? Täällä foorumilla asiakaspalvelija Y totesi, ettei YouTuben hidastelu ole perusteltu syy liittymän purkamiseen (jos siis kytky liittymään esim. 24 kk voimassa). Myöskään mitään kokeiluaikaa ei ole ADSL/kuituliittymissä.

  • 0 kommenttia
  • 10. joulukuuta 2011
Juu, pyydän maanantaina tekniseltä asiantuntijalta lupausta kirjallisena (e-mail), että saan purkaa tilauksen, jos Youtube ei toimi. Jos sellaista en saa, niin perun kaupan vedoten 14 vrk:n palautusoikeuteen (ilmeisesti sellainen on nykyisin olemassa myöskin laajakaistoille - jos ei aikaisemmin ole ollut?).

"Myöskään mitään kokeiluaikaa ei ole ADSL/kuituliittymissä."

Eiköhän sellainen ole mahdollista tapauskohtaisesti sopia. Voi olla, että koska taloyhtiöni kuuluu Sonera valokuitu laajakaistaan, niin tuon ADSL yhteyden asentaminen ei ole niin iso urakka, etteikö sen purkaminenkin olisi sitä.

  • 0 kommenttia
  • 10. joulukuuta 2011
Niin no toivotaan että menee asia hyvin.

Minulla ei ole mitään hyvää sanottavaa Sonerasta. Mutta voi tietysti olla, että pieni osa asioista menee puljussa hyvin. Itselleni kytkettiin aikoinaan 24M, vaikkei ollut edes saatavilla ja maksoin kaksi kuukautta tyhjästä ennen kuin nopeutta pudotettiin saatavilla olevaan 8M:ään. Ja ADSL muuton jälkeen kesti avata kuukauden...

  • 0 kommenttia
  • 10. joulukuuta 2011
Itsellähän on tuo 100/10mb viihdepaketti, eikä Youtube pelitä kunnolla. Muutaman minuutin HD-videon lataamiseen voi mennä pahimmillaan puolikin tuntia.

Liittymä toimii tällä hetkellä ~34mb/s nopeudella, mutta toivottavasti korjaantuu ensi viikolla (kolmannen vikailmoituksen jälkeen). 24Mb liittymästä Soneralla en tiedä, mutta ainakin Elisalla se tarkoitti n. 18-19mb/s nopeutta todellisuudessa, mikä oli suht' hyvä ~75% luvatusta.

HD-kanavat voivat syödä kaistasta lähes 10mb, normikanavat muutaman megan verran. Nämä luvut kaivoin ihan itse testaamalla Soneran speedtestillä. Tällä hetkellä Nelonen HD pyörii tossa vieressä ja speedtesti näyttää 24Mb/s DL rateksi.

  • 0 kommenttia
  • 12. joulukuuta 2011
Keckman: Laajakaistaliittymissä on 14pv peruutusoikeus toimituspäivästä (eli silloin kun liittymä lähtee toimimaan).

KotiTV/ADSL -liittymien toiminta on liittymäkohtaista, joten ei kannata huolestua etukäteen täältäkin luettavissa olevista negatiivisista kokemuksista. Liittymän aktivoitumisen jälkeen voi rauhassa testailla sen pari viikkoa, jonkä jälkeen tietää miten palvelu toimii omassa osoitteessa.

  • 0 kommenttia
  • 13. joulukuuta 2011
Jep täällä kanssa vikaa taas jatkuvasti.hetkeks auttoi uus modeemi ja multicast tekniikka,mutta nyt taas ihan tiltissä kaikki ja verkkopelejä turha pelata vaikka telkkari ei olisi päällä...hohhoijaa tän kanssa

  • 0 kommenttia
  • 24. joulukuuta 2011
Itsellä ainakin alkoi lataamaan 400-600kb/s kun vaihdoin modeemista DNS päälle ja 8.8.8.8 & 8.8.4.4 arvot kenttiin, pyörii 1080p:kin streaminä nykyisin :)

Vastaa