Skip to main content

Technicolor CGA2121 uploadin romahdus liittymän päivittämisen jälkeen


Aiemmin ollut käytössä 200M (XL) yhteys, jossa todellinen download-nopeus on ollut hieman yli 200, n. 204-207 Mbps. Upload on tyypillisesti ollut 60-80 Mbps haarukassa. 

 

Nyt päivitin 1000M (XXL), liittymään jossa hetken aikaa oli kohtuulliset nopeudet molempiin suuntiin: download 600-700 Mbps ja upload saman 60-80 Mbps. Liittymän päivityksen jälkeisenä päivänä upload kuitenkin romahti noin 1 Mpbs.

 

Kaapelimodeemia on restartattu ja päätelaitteet myös mutta ei vaikuta. 

 

DOCSIS statuksessa näkyy 24 downstream channelia ja upstreamissa 4. Tarkemmat tiedot liitteissä.

 

Mikähän kumma nyt taas?

  • Uusi jäsen
  • 2. helmikuuta 2020

Taisi olla jokin väliaikainen häiriö. Nyt aamulla upload on palautunut normaaliksi.


  • Uusi jäsen
  • 3. helmikuuta 2020

Ja jälleen upload-nopeus putosi 1-3Mbps tasoon. Onko vastaavia kokemuksia?


Forum|alt.badge.img+6
  • Telialainen
  • 3. helmikuuta 2020

Moikka @huoviman ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

 

Kanavien määrä ja power level vaikuttaa kaikki hyvältä, oliko nuo kuvankaappaukset otettu silloin, kun upload nopeus oli pientä? Toistuuko samat nopeudet useammalla laitteella modeemin takana, langattomasti ja/tai verkkokaapelilla mitattuna?

 

Katsotko kaapeliverkon kautta TV:tä, havaitsetko siinä koskaan mitään häiriötä lähetyksissä?


  • Uusi jäsen
  • 3. helmikuuta 2020

Täällä aivan identtistä ongelmaa keskustelun aloittajan kanssa. Nyt kolme päivää Upload-nopeus ollut aivan surkea. Liittymän hommattuani muutama kuukausi sitten oli Upload n. 50Mbs ja nyt kolme päivää 0.01-1Mbs. Eilen illalla ja tänää aamulla toimi hetken normaalisti, mutta nyt taas Upload jumittanut koko illan, tällä hetkelle huimat 0,79Mbs! Download speed ei ole temppuillut missään välissä. Olen resetoinut modeemin vähintään 100 kertaa kolmen päivän aikana, kokeillut eri piuhoja ja modeemin paikkaa vaihellut. Mitäs tässä voi nyt tehdä? Firmware updatesta olen lueskellut, että on joitain auttanut, mutta sitäkään ei vissiin voi itse asetuksista tehdä? Technicolor CGA2121 modeemi siis myös kyseessä. Liitteinä vielä kuva "DOCSIS Event Log" ja noista Power leveleistä. Errorii ja miinusta löytyy, mutta ei tietoa mitä nuo tarkoittaa.


  • Uusi jäsen
  • 3. helmikuuta 2020

@HenriLie@  kirjoitti:

Moikka @huoviman ja tervetuloa Telia Yhteisöön! Mukavaa kun päätit kirjoittaa tänne. Yhteisöstä löydät varmasti mielenkiintoista luettavaa ja keskusteluja, joihin osallistua!

 

Kanavien määrä ja power level vaikuttaa kaikki hyvältä, oliko nuo kuvankaappaukset otettu silloin, kun upload nopeus oli pientä? Toistuuko samat nopeudet useammalla laitteella modeemin takana, langattomasti ja/tai verkkokaapelilla mitattuna?

 

Katsotko kaapeliverkon kautta TV:tä, havaitsetko siinä koskaan mitään häiriötä lähetyksissä?



Katson kaapeliverkon kautta TV:tä ja kanavat toimivat loistavasti, eiköhän ongelma ole jossain muualla. Puhelimella olen testannut wifi yhteyttä ja aivan yhtä surkeita tuloksia. Neuvoja miten saada internet kuntoon, kiitos.


  • Uusi jäsen
  • 3. helmikuuta 2020

Joo, screenshotit on otettu silloin kun upload-nopeus on matala. Täytyy muistaa ottaa verrokiksi lukemat jos nopeus vielä palautuu – jos niissä on jotain eroja. 

 

Sama uploadin hitaus on havaittavissa usealla laitteella, niin langattomasti (Wi-Fi 5GHz) kuin kaapelillakin (1000baseT)

 

En juuri seuraa kaapeli-TV lähetyksiä, joten en tiedä esiintyykö siinä tyypillisesti häiriöitä. Nyt nopealla vilkaisulla Ylen tai MTV3:n kanavilla ei ollut pätkimistä, pikselöitymistä, tai vastaavaa.

 

Erikoista tässä on se että ennen liittymän nopeuden kasvatusta upload oli hyvin vakaasti aina 60-80 Mbps.

 

 


Forum|alt.badge.img+6
  • Telialainen
  • 3. helmikuuta 2020

Kiitoksia teille vastauksista, lähden viemään tietoa eteenpäin verkon asiantuntijoille ja selvitetään tätä, onko jokin yhtenäinen syy. Oletteko kirjanneet häiriöilmoituksia liittymistänne vielä? Suosittelen sen tekemään jo, koska silloin voimme tutkia laajakaistayhteyksiä paljon tarkemmin ja olemaan tarvittaessa suoraan yhteydessä teihin. Voitte jättää häiriöilmoituksen esimerkkiaikojen (eli milloin häiriöt esiintyy) kanssa Omilta sivuilta (liittymän hallinnasta) tai asiakaspalvelustamme.

Palaan tähän ketjuun vielä vastauksen kanssa, mitä verkon asiantuntijat sanovat.


  • Uusi jäsen
  • 3. helmikuuta 2020

Kiitos - kävin kirjaamassa häiriöilmoituksen.


  • Uusi jäsen
  • 4. helmikuuta 2020

Nyt aamulla upload vaikuttaa taas toimivan normaalisti. Ohessa screenshotit.


  • Uusi jäsen
  • 4. helmikuuta 2020

Tällä hetkellä täälläkin yhteys pelittää taas normaalista. Otin uuden kuvankaappauksen Downstream channels kohdasta ja DS Power Levelit on ihan vähän korkeammalla nyt kun yhteys toimii.


Forum|alt.badge.img+6
  • Telialainen
  • 4. helmikuuta 2020

Tämä upload nopeus vaihtelun syy on todennäköisesti uudessa ohjelmistopäivityksessä. Ohjelmistopäivitys tuotiin modeemeille viimeviikolla, joka aiheutti osalla modeemeista tätä vaihtelevaa nopeutta. Tämä ohjelmistopäivitys ei aiheittanut tätä kaikissa modeemeissa ja on mahdollist, että alueella on ollut hetkellistä kohinaa, eli häiriötä yhteydessä. Tämän vuoksi pyysinkin häiriöilmoitusta tekemään, jotta tämä mahdollisuus tutkittaisiin.

 

Nyt jaossa on ohjelmistopäivitys, jossa tämä nopeudenvaihtelu asettuu paikalleen, kunhan verkkokin toimii normaalisti. Häiriöilmoituksen perusteella teille varmasti myös viestitään tai soitetaan tarkentavaa puhelua vielä erikseen.


Vastaa