Skip to main content

Rovaniemi Viirinkankaantien netti vika


Hei!

 

Huomasin että tässä parin päivän ajan iltaisin/öisin netin nopeus tippuu siitä normaalista 160-190Mb/s sisään, johonkin 10-50Mb/s nopeuksiin.

Testasin kahdella erillä puhelimen netillä ja niilläkin nopeus oli normaalia hitaampi.

Myöhemmin yöllä nopeus palasi normaaliksi kummallakin, kiinteällä ja mobiililla.

tilasto
Tekstaaja
  • Tekstaaja
  • 31. elokuuta 2017

Mobiililiittymissä vaihtelut kuuluvat asiaan, niissä ilmoitetaan se vaihteluväli joka on aika iso haarukka.

Kiinteässä yhteydessä toki myös esiintyy vaihtelua mutta huomattavasti vähemmän kuin mobiilissa.

 

Voisit kertoa vähän tarkemmin millaiset yhteydet ja sopimuksessa mainittu nopeus ovat? Kaapeli, adsl, vdsl vai mikä?


  • Uusi jäsen
  • 1. syyskuuta 2017

200/10Mb/s kaapelinetti kyseessä jossa ilmoitettu normaalinopeus on 161Mb/s

Normaalisti nopeus vaihtelee 150-190 välilllä mutta nyt parina iltana nopeus tipahtaa paljon useammaksi tunniksi.

Se on kummalista että puhelimen netti toimii normaalilla nopeuksilla samaan aikaan ku kiinteäkin, mutta kun ilta tulee ja nopeus tipahtaan niin puhelimen nettikin hidastuu ja alkaa tökkimään.

 

 


tilasto
Tekstaaja
  • Tekstaaja
  • 1. syyskuuta 2017

@Jabaabuu kirjoitti:

200/10Mb/s kaapelinetti kyseessä jossa ilmoitettu normaalinopeus on 161Mb/s

Normaalisti nopeus vaihtelee 150-190 välilllä mutta nyt parina iltana nopeus tipahtaa paljon useammaksi tunniksi.

Se on kummalista että puhelimen netti toimii normaalilla nopeuksilla samaan aikaan ku kiinteäkin, mutta kun ilta tulee ja nopeus tipahtaan niin puhelimen nettikin hidastuu ja alkaa tökkimään.

 

 


Puhelimen netillä tarkoitat ilmeisesti mobiilidata yhteyttä? Sillä ei ole mitään tekemistä kaapelin nopeuden kanssa, ellei ole wlanilla yhteydessä tohon. Eikös kaapeli netissä oo se että on jaettua kaistaa sen alueen kesken joten jos yksi ns vetää linjan punaiseksi niin muilla hidastuu yhteys.

Vikailmoituksen voi tehdä ja katsoa löytääkö Telia mitään vika yhteydestä.


  • Ex-telialainen
  • 1. syyskuuta 2017

Kuten tilasto tuossa totesi, varmista kumman yhteyden nopeus hidastuu iltaisin.

 

Parhaiten tuo onnistuu kun mittaat illalla nopeuden tietokoneella. Nopeustestinä kannattaa käyttää speedtest.net -testeriä.

Kiinteän yhteyden pitäisi osua edelleen tuohon vaihtoluväliin tietokoneella.

 

Jos taas teet testin puhelimella ilman WLAN yhteyttä mobiilidatan kautta, nopeus voi erota siitä mitä aiemmin päivällä tulee samassa osoitteessa. Matkapuhelinverkossa nopeudet elää hieman eri vuorokaudenaikoina mutta kiinteässä sitä ei pitäisi tapahtua.


  • Uusi jäsen
  • 1. syyskuuta 2017

http://www.dslreports.com/speedtest

 

Tuolta näkee selvästi onko linjassa vikaa ja mikä todellinen nopeus on.


  • Uusi jäsen
  • 2. syyskuuta 2017

Aikaemmin päivällä ajoin tuon speedtestin ja tämmöset tulokset

http://www.dslreports.com/speedtest/21202096

 

Heti kun kello löi 22.00 alkoi peli tökkimään ja ajoin uudelleen saman testin ja antoi tämmöset tulokset

http://www.dslreports.com/speedtest/21219626


tilasto
Tekstaaja
  • Tekstaaja
  • 4. syyskuuta 2017

Joissain modeemeissa/reitittimissä on mahdollisuus asettaa erilaisia limittejä (kellonaika/nopeus) eihän sattuisi sellaisesta olemaan kysymys? Mikä modeemi on käytössä?


  • Uusi jäsen
  • 4. syyskuuta 2017

Techicolor EPC3928AD EuroDocsis 3.0. Asetuksia ei ole muutettu muuta kuin wlani pistety päälle ja siihen salasana vaihdettu. 

Kokeilin jo yhtenä iltana tehdasasetuksia ja sekään ei auttanut asiaan.


tilasto
Tekstaaja
  • Tekstaaja
  • 4. syyskuuta 2017

Sitten lienee aika tehdä vikailmoitus liittymästä, jos resetoinnit kokeiltu ja nimenomaan se kaapeliyhteys hidastuu.


Vastaa