Skip to main content

Tiesithän jo, että käynnistämme tänä vuonna 3G-verkon alasajon? Aloitamme 3G-verkon sulkemisen syksyllä 2023 myöhemmin ilmoitettavilla piloteilla, ja varsinainen sulkeminen käynnistyy heti vuoden 2024 alussa. Panostamalla 4G- ja 5G-yhteyksiin voidaan varmistaa parempi käyttäjäkokemus ja riittävät yhteydet tämän päivän tarpeisiin. Tästä artikkelista selviää, miksi muutos tapahtuu ja miten se mahdollisesti näkyy sinunkin arjessasi. Kokosimme myös loppuun uuden laitteen valintavinkkejä sekä käyttäjän tarkistuslistan, josta voit varmistaa sujuvat mobiiliyhteydet jatkossakin.

Datansiirron tarve on kasvanut huomattavasti viime vuosien aikana, eikä 3G-verkko riitä enää vastaamaan tämän päivän tarpeisiin. 4G- ja 5G-yhteydet tarjoavat enemmän kapasiteettia, nopeutta ja muita verkon ominaisuuksia. Haluamme luonnollisesti tarjota ensiluokkaisia yhteyksiä, ja verkkosuunnittelun kannalta tämä merkitsee modernisointia tulevaisuuden palveluita varten.

Samalla kun 3G jää historiaan, vapautuu kapasiteettia 5G:lle ja muille uusille tekniikoille. Valtaosa mobiiliverkon käyttäjistä onkin jo siirtynyt 4G- ja 5G-verkkoihin, joten 3G:stä luopuminen ei vaikuta suuresti mobiilipalveluiden kehitykseen.

 

Mitä laitteita muutos koskee?

 

Jos sinulla on käytössäsi vain 3G-verkkoa tukeva laite, kuten matkapuhelin, tabletti, vanha ulkokamera, reititin, turvalaite tai auton navigaattori, on laitteen päivittäminen pian tarpeen. Mikäli et käytä nettiä, toimivat nykyisessä 3G-puhelimessa puhe- ja viestiominaisuudet edelleen normaalisti.

Vanhempi puhelin on todennäköisesti lähellä elinkaarensa loppua, joten vaihto saattaa silti olla edessä. Esimerkiksi akun toimintakyky heikkenee vuosi vuodelta, eikä vaihtoakkuja ole enää välttämättä saatavilla – sama koskee myös laitteiden huollon varaosia sekä uusimpia järjestelmä- ja tietoturvapäivityksiä. 

 

Päivittämällä matkapuhelimesi varaudut tulevaan

 

3G-verkon sulkemisen jälkeen 4G-verkko tulee olemaan jatkossa ensisijainen puheverkko. Voidaksesi käyttää nettiä ja 4G-puhetta, tulee sinulla olla uudempi mobiililaite. Suosittelemme ensisijaisesti uuden sukupolven 5G-matkapuhelinmalleja.

Minkä puhelimen sitä sitten valitsisi? Muutokseen on toki vielä aikaa, mutta nyt jo on hyvä alkaa etsiä uutta vaihtoehtoa. Verkkokaupassamme on laaja valikoima 5G-verkkoa tukevia matkapuhelinmalleja. Jos uuteen puhelimeen satsaaminen ei innosta, löytyy verkkokaupastamme myös kierrätettyjä Telia Recycled-puhelimia.

Varteenotettavia laitevinkkejä löydät myös täältä Yhteisöstä, jossa esittelemme uutuusmalleja aika ajoin. Jos edellisestä laitehankinnasta on aikaa ja uuden laitteen käyttöönotto mietityttää, saat teknisiin pulmiin tarvittaessa apua Telia Helpistä.

 

Nopeampi verkko takaa laadukkaamman käyttökokemuksen.

 

Käyttäjän tarkistuslista

 

  • Tarkista laitteesi verkkoasetuksista, mitä verkkoa se tukee (3G, 4G, 5G). Jos matkapuhelimesi tukee 3G-verkkoa, suosittelemme sen päivittämistä ajan tasalle mahdollisimman pian. Täältä näet koko 5G-puhelinvalikoimamme.
  • Päivitä myös vanha liittymäsi uuden sukupolven 4G- tai 5G-liittymäksi. Päivittämällä liittymän varaudut tulevaan ja saat kaiken hyödyn irti laitteistasi jo nyt!
  • Muistathan uusia laitepäivityksen yhteydessä myös SIM-korttisi. Uuden SIM-kortin voit tilata Minun Telian kautta tai olemalla yhteydessä asiakaspalvelumme. Kaikkiin liittymiin on saatavilla myös sähköinen eSim. Täältä näet kaikki eSimiä tukevat 5G-puhelinmallimme.
  • Varmista toimivat yhteydet myös matkustaessasi ulkomailla. Useat operaattorit eri puolella maailmaa ovat jo purkaneet 3G-verkkojaan, joten 3G-puhelimen kanssa matkustaessa ei enää voi olla varma aikaisemman kaltaisesta palvelutasosta. Täältä näet kohdemaasi roaming-hinnaston.

 

--

Lue myös:

 

Toivottavasti Telialla tulee sitten tarkempi esim karttamallilla kuten Virossa: https://www.telia.ee/ari/3g-sunset/


Toivottavasti Telialla tulee sitten tarkempi esim karttamallilla kuten Virossa: https://www.telia.ee/ari/3g-sunset/



Tästä on muuten vinkattu eteenpäin josko meillekin saataisiin samanlainen sivusto. Todella hyvä idea, katsotaan kuinka homma etenee 👍🏻


Vaikkei itselleni asialla käytännössä merkitystä olekaan suuntaan eikä toiseen, totean joka tapauksessa näin positiivisena palautteena, että on mukava huomata Telian tehneen tämänkin asian suhteen lopulta kokonaisuutena kilpailijoitaan järkevämmän ja niistä poikkeavan päätöksen rauhallistaa 3G:n alasajon tahtia, mahdollistaen osaltaan hallitumman siirtymän. 👍


3G pitäisi vain kerrasta laittaa päältä pois ja taajuudet yliheittää LTE B8 käyttöön. Sitä taajuutta suurin osa 4G-kykyisistä puheinlaitteista tukee.


3G pitäisi vain kerrasta laittaa päältä pois ja taajuudet yliheittää LTE B8 käyttöön. Sitä taajuutta suurin osa 4G-kykyisistä puheinlaitteista tukee.

Tämä olisi kuluttajan kannalta paras toimintatapa. E-alkuinen operaattori sulki vastikään 3G:n ja testailin prepaidilla heidän kuuluvuutta. Sisällä kuului 2G (900MHz), ja katolla erittäin heikko 4G (1800MHz). Yhteisverkko (onneksi) kuuluu lähemmästä mastosta hyvin. Jos tulee vieraita, joilla E-alkuisen operaattorin liittymä, niin nettiä eivät pysty käytännössä käyttämään ollenkaan.


Tämä olisi kuluttajan kannalta paras toimintatapa. E-alkuinen operaattori sulki vastikään 3G:n ja testailin prepaidilla heidän kuuluvuutta. Sisällä kuului 2G (900MHz), ja katolla erittäin heikko 4G (1800MHz). Yhteisverkko (onneksi) kuuluu lähemmästä mastosta hyvin. Jos tulee vieraita, joilla E-alkuisen operaattorin liittymä, niin nettiä eivät pysty käytännössä käyttämään ollenkaan.

Tukiasemarauta, joka on GSM/UMTS 900 MHz lähettänyt, pitäisi monessa tapauksessa tukea myös LTE 900 MHz eli B8 lähettämistä samanaikaisesti. Se on vain asetusten muuttamista tukiaseman päässä. E-alkuisella operaattorilla on näillä nurkilla kaikissa paitsi yhdessä tukiasemassa LTE 800 MHz. Outoa, ettei se tuolla sinun paikassa sitten kuulu. Voihan olla, että sitä ei sittenkään ole. 

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Tukiasemarauta, joka on GSM/UMTS 900 MHz lähettänyt, pitäisi monessa tapauksessa tukea myös LTE 900 MHz eli B8 lähettämistä samanaikaisesti. Se on vain asetusten muuttamista tukiaseman päässä. E-alkuisella operaattorilla on näillä nurkilla kaikissa paitsi yhdessä tukiasemassa LTE 800 MHz. Outoa, ettei se tuolla sinun paikassa sitten kuulu. Voihan olla, että sitä ei sittenkään ole. 

Kaikki kotiani lähimmät E-alkuisen operaattorin tukiasemat ovat taajuuksilla 900MHZ ja 1800MHz. Itärajan rajoitusalueen takia 800MHZ ei ole lainkaan käytössä. Ihmettelen että miksi eivät ole 900MHz taajuutta 4G:lle laittaneet, kun tukiasemien välillä on kuitenkin lähemmäs 10km matka.


Kaikki kotiani lähimmät E-alkuisen operaattorin tukiasemat ovat taajuuksilla 900MHZ ja 1800MHz. Itärajan rajoitusalueen takia 800MHZ ei ole lainkaan käytössä. Ihmettelen että miksi eivät ole 900MHz taajuutta 4G:lle laittaneet, kun tukiasemien välillä on kuitenkin lähemmäs 10km matka.

Aivan. No 900 MHz osalta ei pitäisi olla ongelmaa itärajan tuntumassa, joten jospa se sieltä tulisi. Matalan taajuuden puute on aikamoinen miinus Elisan peittoalueille itärajalla. Muutosta ei ehkä vielä ole ehditty saamaan maaliin asti. Toki todella vanha rauta voi toimia "puoliteholla" esim 2x2 Mimo puuttua, koska 2/3G tuota ei ollut käytössä. 4G LTE:ssä 2x2 MIMO on peruskauraa ja parantaa toimintavarmuutta.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Tukiasemarauta, joka on GSM/UMTS 900 MHz lähettänyt, pitäisi monessa tapauksessa tukea myös LTE 900 MHz eli B8 lähettämistä samanaikaisesti.

Vain uudempi rauta taipuu tähän. Lähinnä, jos masto on jo päivitetty 5G:lle, niin silloin sinne on vaihdettu samalla kaikki 2G:stä alkaen uusiksi, jolloin tämä onnistuu.

Muutoin 3G → 4G vaatii laitteistovaihdoksia. Näitä tuskin enää tehdään erikseen pelkästään 4G:tä varten, vaan masto jää odottamaan 5G-päivitystä, jonka yhteydessä lisätään myös 4G.


Vain uudempi rauta taipuu tähän. Lähinnä, jos masto on jo päivitetty 5G:lle, niin silloin sinne on vaihdettu samalla kaikki 2G:stä alkaen uusiksi, jolloin tämä onnistuu.

Muutoin 3G → 4G vaatii laitteistovaihdoksia. Näitä tuskin enää tehdään erikseen pelkästään 4G:tä varten, vaan masto jää odottamaan 5G-päivitystä, jonka yhteydessä lisätään myös 4G.

Kyllä tuon pitäisi lähteä ihan softalla. Pienempi paha vähän rajoittunut yhteysnopeus tai 1x1 kuin ei 4G:tä tai VoLTE:a ollenkaan. Kyllä sillä Whatsapp, Telegram, Skype, sähköpostit. verkkopankki jne edes jotenkin toimivat. Ettei oltaisi käyttäjän @kjar00 tilanteessa, jossa tulee stoppi nettikäytölle.

Toki jos on jotain antiikkista Nokia Ultrasite-rautaa, niin ei sillä oikein LTE lähde. Flexiradiot kyllä lähettävät sitä mitä softalla pyydetään.

 

--

Muokkaus SonjaNii: Siistitty lainauksia


Mitenkä liittymät 3Gn lakatessa? Työpuhelimessa on jokin iäkkään puoleinen yritysliittymä, 1GB dataa kuukaudessa ja puhelin istuu tukevasti H+ verkossa. Puhelin tukee LTEtä mutta se ei siihen pääse. Liittymiä ei varmasti päivitetä jos kuukausimaksu nousee eurollakin. Eli miten pääasiallinen yhteydenpito (puhelut ja Whatsapp) toimivat ensi vuonna?


Eli miten pääasiallinen yhteydenpito (puhelut ja Whatsapp) toimivat ensi vuonna?

Puhelut toimivat, mikäli GSM-verkko ei ruuhkaudu. Whatsappista viestit toimivat GSM-verkossakin.

Sen sijaan Whatsapp-puhelut eivät oikein luonnistu. Yrittää toki aina voi, mutta tunnelma on kuin soittaisit kuuhun.


Mitenkä liittymät 3Gn lakatessa? Työpuhelimessa on jokin iäkkään puoleinen yritysliittymä, 1GB dataa kuukaudessa ja puhelin istuu tukevasti H+ verkossa. Puhelin tukee LTEtä mutta se ei siihen pääse. Liittymiä ei varmasti päivitetä jos kuukausimaksu nousee eurollakin. Eli miten pääasiallinen yhteydenpito (puhelut ja Whatsapp) toimivat ensi vuonna?

Kyllä siinä on yrityksellä syytä miettiä viestintävälineiden päivitystä. Ajat muuttuvat ja väkisinkin tekniikat samalla päivittyvät. Joitain poistuu ja uusia tulee tilalle.


Asukkaita muuttaa jo pois kodeistaan, koska puhelimet eivät toimi itärajalla: ”Joskus en saa yhteyttä moneen päivään mihinkään
 

Otsikkloa voisi muokata ja kysyä onko operaattorit valmiita 3G verkon sulkemiseen?  
 

Jutussa mainittua yhteyksien häviämistä tullaan todistamaan vielä monella alueella. 🙄
 

Eikä tarvitse mennä edes erämaahan kun puhelimen näytössä lukee 3G. Selässä menee kylmät väreet kun katselee esimerkiksi yhteisverkon hanke karttaa päivityste osalta. Hiljaiselta näyttää. 
 

Syyslomalla kun kävin mökillä niin sain taas omakohtaisen kokemuksen yhteisverkon toimivuudesta. 🥶


Hei

Huomadimpa tuossa eilisen aikana kun odotelin parempaa puoliskoa autossa yhteyden verkkoon olevan täällä Kokkolassa aika heikko. Monessa paikkaa yhteys tipahti 3g verkkoon ja volte tilaan. Mitenkähän käy Telian yhteyksien kun 3g verkko loppuu kun nyt on 3g verkossa aika paljon kuten voltessa myös. Siitäpä sitten huomasinkin yhteyden kotonakin enimmäkseen pyörii 3g ja volte välillä. Täällähän on kyllä pitemmän aikaa yhteys ongelmia Telia verkkoon kestää saada yhteyksiä ja katkiaa haut ym. Mitenkähän sitten yhteydet pelittää 3g jälkeen kun nytkin tarvii sitä. 


Mitenkähän sitten yhteydet pelittää 3g jälkeen kun nytkin tarvii sitä. 

Tättärä-tättärä-tättärä GSM:llä. Muista, että GSM-verkossa netti ei toimi puhelun aikana.

Esimerkiksi puhelimen navigointi lakkaa toimimasta puhelun ajaksi, ellet ole etukäteen ladannut karttoja offline-navigointia varten. Samoin jos joku lähettää sinulle WhatsApp-viestin, saat sen vasta joskus myöhemmin sen jälkeen, kun lopetat puhelimeen puhumisen. Älä myöskään turhaan yritä avata sähköpostiasi puhelun aikana.


Kyseessäpi olikin löytyykö tarpeeksi verkkoa että tietää kenen operaattorin verkko toimii missäkin. Nihkeää on tuo Te operaattorin verkko.

Ilman että whatsapp ym selais yhtä aikaa. 


Kokkolan alueella on ainakin nyt 4G ja 5G -verkon häiriöitä. Olisko sinulla @Satapuu tarkempia esimerkkejä paikoista, missä on pitkään ollut heikko verkko? Tarkkoja koti- tai työosoitteita ei tietysti tule kertoa täällä julkisessa keskustelussa.

3G -verkon purkamista ennen käymme verkot läpi ja suunnitelemme korvaavan verkon 4G ja 5G -verkkojen avulla. Haastavuuksia verkon toimivuudessa varmasti voi esiintyä vaikka kuinka suunnitellaan ja pohditaan ennakkoon. Käyttöongelmista on aina tärkeää ilmoittaa meille asiakaspalveluun tai Minun Telia -itsepalvelun kautta kuuluvuuspalautteena.


Tuohon joudun toteamaan että yhtä tyhjä kanssa. Ennen oli Elisan kanssa ongelmia yhteyksissä ja palvelussa. Nyt tuntuu että on vaihtunut firma 

. Vastaus on tai ei ole viitsitty ottaa yhteyttä kun on jättänyt viestejä.  Kerran on naispuolinen erittäin avulias ja palveluhaluinen henkilö. Tuntui että jotain tapahtuukin. Hänen toiminta oli loistavaa mutta siihen se jäikin. Muistaakseni olen jättänyt ainakin kolme vikailmoitusta mitään ei ole kuulunut. Saman saisin jos kirjoittaisi seinään viasta. 


Tuohon joudun toteamaan että yhtä tyhjä kanssa. Ennen oli Elisan kanssa ongelmia yhteyksissä ja palvelussa. Nyt tuntuu että on vaihtunut firma 

. Vastaus on tai ei ole viitsitty ottaa yhteyttä kun on jättänyt viestejä.  Kerran on naispuolinen erittäin avulias ja palveluhaluinen henkilö. Tuntui että jotain tapahtuukin. Hänen toiminta oli loistavaa mutta siihen se jäikin. Muistaakseni olen jättänyt ainakin kolme vikailmoitusta mitään ei ole kuulunut. Saman saisin jos kirjoittaisi seinään viasta. 

Mainitsit, että olet jättänyt ainakin kolme vikailmoitusta meille Häiriöpuolelle tutkittavaksi. Meiltä tulee jokaisesta tutkitusta Häiriöilmoituksesta ilmoitus pääsääntöisesti sähköpostiin, mikä on mainittuna asiakastiedoissasi.

Moni sekoittaa vikailmoituksen siihen, että jättääkin meille kuuluvuuspalautteen. Tästä kuuluvuuspalautteesta ei tule viestiä siinä vaiheessa kun alueelle on tulossa parannuksia. 


Oletko ihan varma koske useasti on ollut kiireitä ja pyydetty jättämään viesti että voidaan olla yhteydessä. Onhan noita tullu laitettua mutta ei teillä taideta kirjata niitä ylös. Koska viimeinen näkyy olen elokuulta. Tuolloin oikein ihmiset vastat. Ei Bootit jotka yrittävät auttaa??? Viimeksi olen yrittänyt viime perjantaina kun tuli tyypillinen viesti voit jättää tiedot olemme yhteydessä. Sitä ennen olin kolme viikkoa sitten kun tein kirjallisen vikailmoituksen. Saattoi olla että yritän tänään uudestaan. 


Kokkolan tilanne tänä iltana 

 


Tässä hyvä esimerkki mobiili verkosta nyt. Odotuttaa ja nurin. Ei voi oikein luottaa verkko toimintaan pätkähtää poikki esim. Pankkiasioinnin yhteydessä. Rajaton 150 mbit.s yhteydellä. 


Tässä hyvä esimerkki mobiili verkosta nyt. Odotuttaa ja nurin. Ei voi oikein luottaa verkko toimintaan pätkähtää poikki esim. Pankkiasioinnin yhteydessä. Rajaton 150 mbit.s yhteydellä. 

Kokkolan alueella tosiaan on useamman tukiaseman toiminnassa havaittu ajoittaisia häiriöitä. Alueelta löytyy kyllä korvaavaa peittoa, mutta verkko voi olla normaalia ruuhkaisempi aluilla missä osa verkkoa ei ole toiminnassa normaalisti. Palautuuko yhtys jos käytät laitettasi lentotilassa? Toivotaan, että nämä muutamaan tukiasemaan kohdistuvat viat saadaan pian korjattua. 


Olenkin ihmetellyt kun minulla on häiriö ilmoitus juttu käytössä eikä taida antanut kesäkuun jälkeen mitään ilmoitusta. Vaikka niitä on. Eilenkin kun katsoin häiriö karttaa niin ei käynyt ilmi mitä häiriöt koski.  Perjantain kunniaksi mukavaa viikonloppua kaikille "----" 


Vastaa