Verkossa asioiminen on nykyisin hyvin tavallista ja välttämättömyyskin saada asioita hoidettua. Monet meistä ovat tottuneet tunnistautumaan verkkopalveluihin pankkitunnuksillaan. Digihuijausten määrä on suuri ja todennäköisesti yhä kasvussa oleva ilmiö, jolloin meidän kuluttajien on tärkeää olla entistä valveutuneempia ja tarkkasilmäisempiä. Valitettavasti tarkkasilmäisyyskään ei enää nykyään auta. Huijaukset ovat hyvällä suomenkielellä kirjoitettuja, ja niihin on liian helppo langeta.
Verkkopankkitunnusten käyttämistä olisi hyvä suosia vain pankkiasioita hoitaessa. Turvallisena vaihtoehtona muihin tunnistautumista vaatiivin palveluihin, kuten Verohallinnon ja Kelan sivuille, OmaKantaan, viranomaispalveluihin, terveyspalveluihin ja verkkokauppoihin toimii mobiilivarmenne, jolla voi lueteltujen lisäksi kirjautua sisään käytännössä kaikkiin julkisiin verkkopalveluihin luotettavasti. Telian puhelinliittymiin palvelun saa käyttöönsä maksutta.
Mobiilivarmenteen käyttäjän tietoihin, pankkitileihin tai yksityisyyteen huijarit eivät pääse käsiksi, sillä sen kautta tunnistautuminen vaatii onnistuakseen kirjautumisen sisään palveluun käyttäjän SIM-kortin sisältävällä laitteella. Muilla laitteilla kirjautuminen ei onnistu.
Alla koottuna viisi vinkkiä turvalliseen verkkoasiointiin:
- Käytä Mobiilivarmennetta verkkoasiointiin muissa kuin pankkipalveluissasi
SIM-kortilla oleva sähköinen henkilöllisyystodistus, jolla kirjautuminen on turvallinen tunnistautumistapa.
- Tarkista aina verkkosivujen osoite
Huijaussivustot voivat näyttää hyvin aidoilta, mutta niiden osoite on usein hieman erilainen kuin oikean sivuston. Ole siis tarkkana myös osoitekentän kanssa.
- Päivitä laitteesi ja ohjelmasi
Pidä huolta käyttämäsi tietokoneen, tabletin tai älypuhelimen päivityksistä ja suojauksesta.
- Käytä luotettavaa tietoturvaohjelmistoa
Asenna käyttämällesi laitteelle luotettava tietoturvaohjelmisto. Monet turvaohjelmistot sisältävät virustorjunnan, palomuurin, haittaohjelmien torjunnan ja ne voivat tunnistaa myös huijaussivustoja
- Ole tarkkana sähköpostien ja viestien kanssa
Verkkorikolliset yrittävät huijata ihmisiä soittamalla tai lähettämällä sähköposteja ja tekstiviestejä, jotka näyttävät tulevan luotettavalta taholta, kuten viranomaiselta tai verkkopalvelulta. Ole tarkkana lähettäjän osoitteen kanssa.
Onko sinulla mobiilivarmenne puhelimessasi ja käytätkö sitä aktiivisesti?
--
Lue myös: