Oli kyseessä tekstiviesti tai sähköposti niin on olemassa muutama keino, joiden perusteella voit ainakin yrittää tunnistaa viestin huijausviestiksi. Koostimme kuusi vinkkiä, jotka jokaisen on syytä pitää mielessä. Niiden avulla voit parantaa omaa digiturvallisuuttasi.
Kerro kommenteissa omat vinkkisi, mitä lisäisit vielä listalle?
Tarkista viestin lähettäjän tiedot
Odotitko yhteydenottoa vai tuliko viesti yllätyksenä. Tarkista lähettäjän sähköpostiosoite tai puhelinnumero, oletko täysin varma lähettäjän aitoudesta.
Vaikuttaako viestin sisältö luotettavalta
Vastaako viestin sisältö odotuksia siitä, millaiseen viestintään olet kyseisen yrityksen kohdalla tottunut. Jos viesti sisältää kirjoitusvirheitä tai on huonoa suomea, niin kannattaa suhtautua varauksella.
Lupaako viesti jotain vähän liiankin hyvää
Jos asia kuulostaa liiankin hyvältä, se usein ei ole totta tai paikkaansapitävää.
Pyydetäänkö viestissä yllättäviä tietoja
Huijausviesti sisältään yleensä linkin huijaussivustolle, joka näyttää erehdyttävästi aidolta palveluntarjoajan verkkosivulta. Sivustolla olevalla erillisellä lomakkeella yleensä pyydetään henkilökohtaisia tietoja kuten, henkilötietoja, käyttäjätunnuksia, pankkitunnuksia tai luottokorttitietoja. Luotettavat toimijat eivät kysele tällaisia tietoja koskaan.
Pitääkö jonkin toimenpiteen suorittamiseksi asentaa sovellus
Huijarit haluavat monesti asentaa käyttäjän laitteelle vakoiluohjelmiston, joka kerää käyttäjän henkilökohtaisia tietoja. Hyvin tyypillinen huijaus liittyy postipaketteihin. Todellisuudessa postipaketin noutaminen ei vaadi epäilyttävän sovelluksen lataamista omalle laitteelle.
Varmista viestin aitous
Jos edellisten viiden kohdan jälkeen viesti vaikuttaa edelleen kiinnostavalta ja tärkeältä, mutta jokin kuitenkin epäilyttää, voit aina kysyä mielipidettä joltakin tuttavaltasi, koska useampi silmäpari havaitsee aina tilanteet tarkemmin.
Lopulta täyden varmuuden viestin aitoudesta voit saada olemalla yhteydessä yritykseen sen virallisia yhteydenottokanavia pitkin.