Skip to main content

Telia järjesti marraskuussa asiakkailleen webinaarin, johon osallistui lähes 2500 digitaalisesta turvallisuudesta kiinnostunutta ihmistä. He lähettivät järjestäjille etukäteen satoja kysymyksia. Huijausviestit nousivat webinaarissa vahvasti esille, ja niitä koskevat kysymykset vastauksineen on koottu tälle sivulle. 

 

Voinko välttyä siltä, että roskapostia tulee kymmeniä päivässä spostiin? Roskapostiin niitä tulee vielä paljon enemmän.

Käytä roskapostisuodattimia, älä jaa sähköpostiosoitettasi julkisesti, käytä useampaa sähköpostiosoitetta eri tarkoituksiin, varmista että sinulla on vahva salasana. Ole myös varovainen uutiskirjeiden ja sähköpostitiedotteiden kanssa.

 

Voidaanko jotenkin varmistaa, että päätelaitteen käyttäjä on se, joka väittää olevansa tai joksi hänet oletan. ts. miten varmistun siitä, että soittaja on 1) tuntemani henkilö, jonka numero minulla on taltioituna eikä mahdollisesti kaapattu numero 2) soittaja, joka soittaa minulle tuntemattomasta numerosta on se viranomainen / vast.  joka väittää olevansa. tässä tällainen kevyt pala purtavaksi

Jos epäilet että numero on kaapattu, voit aina soittaa kyseiseen numeroon takaisin. Puhelu menee numeron oikealle haltijalle, koska puheluiden vastaanottoa ei voi kaapata. Sama myös viranomaisen kohdalla. Jos tuntuu että soittaja ei ole oikealla asialla, voi aina soittaa takaisin kyseiselle viranomaiselle/instanssille ja varmistaa asia.

 

Ulkomailta tulevat puhelut ja esto niille.

Ulkomailta tulevien huijaussoittojen määrää on saatu vähennettyä lokakuussa käyttöönotetun suodatusmenetelmän avulla. Ulkomaisesta numerosta saapuville puheluille ei estoa ole olemassa.

 

Sain kännykkääni viestin nro;ta 15445.saat muutaman minuutin kuluessa palveluasetukset. Ole hyvä ja tallenna ne vastaanotettuasi. T: Telia Onko tämä Telian todellinen viesti? En ole tallentanut.

Olet saanut internet & MMS-asetukset puhelimeesi. Nykyään puhelimet usein hakevat ne automaattisesti, mutta ne voivat tulla viestilläkin varmistuksena esim. silloin kun vaihdat sim-kortin laitteesta toiseen puhelimeen.

 

Miten suojautua nettihyökkäysten varalta. Miten toimin, kun esim. sähköpostiosoite on Varastettu netissä. Reitittimen käyttö.

Kannattaa varmistaa, että virusturva on kunnossa. Jos sähköpostiosoitteesi päätyy vääriin käsiin, kannattaa ihan ensiksi vaihtaa sen salasana ja tarkistaa sähköpostin turvallisuusasetukset. Kannattaa tarkistaa myös lähetetyt sähköpostit luvattomien toimintojen varalta.

 

Miten selvitän, jos puheluni selkeästi katkeaa ja yhtäkkiä siellä aloitetaan puhumaan ruotsia, kuka sinne puhelun väliin voi päästä? Toinen ongelmani on ollut, etten ole saanut yhteyttä soitettuani henkilölle, mutta tekstiviestini on toiminut, voiko joku aiheuttaa tietyn puhelinnumeron toiminnan? Huijariko vai mikä?

Todennäköisesti tähän löytyy inhimillinen selitys. Oletettavasti olet soittanut ruotsiin. Henkilö, jonka kanssa juttelet on saattanut painaa puhelun aikana epähuomiossa esim. puhelun pito -näppäintä, jolloin puhelu ikään kuin katkeaa ja siirryt ”pitoon” josta info kuuluu ruotsiksi. Puhelun väliin ei pääse kukaan, ellei jompikumpi käynnistä neuvottelupuhelua soiton aikana ja kutsu siihen muita osallistujia. Toinen kysymys koskien sitä, ettet ole saanut yhteyttä voi johtua siitä, että henkilö on esimerkiksi laittanut soitonsiirron päälle numeroon, joka ei ole käytössä. Tällöin puhelut eivät mene perille, mutta viestit toimivat normaalisti.

 

Miten saan tunnettujen kotimaisten ja ulkomaisten brändien nimissä, mutta huijaustarkoituksessa - amerikkalainen sama postiosoite - lähetetyt sähköpostit loppumaan?

Nämä ovat valitettavan yleisiä, etkä voi estää muita ihmisiä lähettämästä huijausviestejä. Voit kuitenkin vähentää niitä käyttämällä esim. roskapostisuodattimia ja opettamaan sen tunnistamaan huijausviestiä merkitsemällä aiemmin saamasi huijausviestit roskapostiksi.

 

Kannattaako huijausviesteistä tai -soitoista ilmoittaa yhtään minnekään? Onko sellaisella mitään vaikutusta mihinkään? Onko meidän vain sopeuduttava epäilemään kaikkia ja kaikkea?

Ainakin omalla toiminnallaan ja ilmoituksilla voi varoittaa muita. Telia Yhteisössä meillä on myös sivusto, jonne muut käyttäjät ilmoittavat havainnoistaan. https://yhteiso.telia.fi/huijausviestit-ja-puhelut-131/kuusi-vinkkiae-huijausviestien-tunnistamiseen-35725

 

Häirikkösoittajat, miten tunnistaa? Joskus voi kuitenkin olla asiallinen soittaja, joka ei ole yhteystiedoissani. Tähän asti en ole vastannut, ajatuksella, että laittakoon viestin, jos on asiaa.

Numero kannattaa googlettaa. Monesti google kertoo, jos kyseessä on numero, jonka tietoja kysellään paljon.

 

Huijausviestien estäminen.

Jos kyse on sähköpostitse tulevista huijausviesteistä, ota käyttöön roskapostisuodatin. Tutki huolellisesti lähettäjän sähköpostiosoite ja vältä epäilyttäviä linkkejä ja liitteitä. Tarkista myös viestin oikeinkirjoitus. Yleensä se paljastaa huijausviestin. Jos tunnistat viestin huijaukseksi, kannattaa se merkitä roskapostiksi.

 

Mistä tunnistan verkkohyökkäyksen?

Se voi olla haasteellista, koska hyökkääjät pyrkivät toimimaan huomaamattomasti. Suuri datan siirto tai epätavallisten yhteydenottojen määrä voi olla hälytysmerkki. Myös ilmoitukset tietoturvaohjelmistolta kannattaa ottaa tosissaan. Epätavalliset kirjautumisyritykset ja järjestelmän hidastuminen ilman syytä voivat myös olla merkki verkkohyökkäyksestä.

 

Varman selviää Webinaarissakin, kysyn silti, miten estää nuo ulkomailta tulevat häirintä/tietojen kalastelijat.

Ulkomailta tulevien huijaussoittojen määrää on saatu vähennettyä lokakuussa käyttöönotetun suodatusmenetelmän avulla. Sähköpostitse tulevia tietojen kalasteluita voi estää esim. roskapostisuodattimella ja opettamalla sille mikä on roskaposti.

 

--

Katso myös muut aihealueet vastauksineen alla olevista linkeistä:

 

Ei vielä vastauksia. Ole sinä ensimmäinen ja vastaa, kysy tai kommentoi!

Vastaa