Skip to main content

On tehty Telialle vikailmoitus ja täällä on käynyt 5 eri sähkömiestä/asentajaa/asiantuntijaa. Taloyhtiön kuparia pitkin tulee ja kaikki pitäisi olla kunnossa. Läppäri on uusi ja modeemi/reititin Asus DSL-AC68U ja päivitetty. Kolmas modeemi ja kolmella eri läppärillä testattu ja ongelma on että langattoman verkon nopeus on alle 1mbs. Etäisyyttä testattu pienimmillään 4m näköyhteydellä. Asetuksista valittu 5ghz. Ping-testi osoittaa että yhteys katkeilee. Selvästi kaikki osapuolet yrittävät pestä kätensä ongelmasta, taloyhtiö lupasi pitkin hampain tarkistaa nousujohtoja mutta pieni epäilys jäi itselleni asiasta. Tarvitsen yhteyttä joten en viitsisi antaa periksi. Onkohan kukaan törmännyt vastaaviin ongelmiin, tietäisin kenen happea säätelisin?

Onko tarkistettu, että wifin taajuusalueet eivät mene päällekkäin naapureiden kanssa? Ainakin android puhelimiin löyty monta sovellusta, jolla voi skannata myös tuon 5 Ghz alueen jos puhelin vain sitä tukee. Toki siellä on kanavia paljon enemmän kuin 2,4 Ghz alueella, mutta jostakin se vianhaku on aloitettava.


Onko kaikki laitteet olleet siis Asus ac68u vai eri merkkisiäkin laitteita? Tuossa routerissa nimenomaan ollut tuota wifi nopeusongelmaa ainakin aiemmin. 



 



Jos erimerkkisiä, niin sitten kannattaa aloittaa kuten @Kimppikoo ohjeisti.


Hei @ByPerttunen ja tervetuloa Yhteisöön! Tuossa @Kimppikoo ja @tilasto antoivatkin jo hyviä ohjeita ensiavuksi. Etenikö asia joulun aikaan millään tavalla, saitko testattua wifin taajuuksia ja oliko niistä apua?


Testattu on ja varmuudeksi siirrettiin 5Ghz. Taloyhtiö on pieni joten verkkoja ei ole paljon. Muilla hidastelee ja pätkii 10Mbs...olen vissiin ainut 100Mbs tilannut. 


Ongelman havaittuani modernina oli TeleWell jonka vaihdoin uuteen kun luulin ongelman olevan siinä. Nykyinen yhteys pätkii useita kertoja päivän aikana, läppärin wifi-kaarien päälle tulee keltainen muuvaara-merkki.


Ei ole edennyt. Odottelen että taloyhtiö tarkistaa nousujohdot asunnon pistorasiaan asti. Olen aiemmin asunut vastaavan tekniikan alueella eikä silloin ollut ongelmia.


Kuudes asiantuntija kävi paikalla, yrittäjä joka siis työkseen kulkee ratkaisemassa asiakkaiden tietokone-ongelmia. Kehui ettei ole ikinä törmännyt vastaavaan eikä osannut vikaa korjata mutta löysi sentään keinon kuinka ongelma kierretään. Asensi F-Securen Freedomin koneelleni ja nyt tulee 40-50Mb, hänellä sattui olemaan sellainen omalla koneellaan ja testatessa havahtui että sillä toimii.


Jatkoa seuraa. Nyt kun on tuo Freedome kytkettynä niin havaitsin että aikas usein nettiyhteys on poikki 2-3min kun tuo kyseinen Freedome hakee katkon jälkeen uudelleen yhteyttä. Mikä on normaalia pätkimistä yhteydessä?


Moro ByPerttunen!

 

Ikävän kuuloinen ongelma kyllä. 

Oletko testannut sitä yhteyttä ihan verkkokaapelilla että katkooko sen kautta ja minkälaisia nopeuksia antaa?

Jos se toimii johdolla normaalisti niin silloin kuparilinjan tutkimisesta ei ole hyötyä kun liittymä modeemille asti toimii. 


Se on kuten otsikkokin kertoo, 35-40mbs. On vaan oleskelun kannalta väärässä huoneessa kytättäväksi mutta kerran yllätin koneen yhteys katkenneena. Edellisessä asunnossa yhteydet toimi minun laitteillani ja nyt kun operaattori vaihtui niin lakkasi toimimasta. Yhteys pätkii wi-finä noin kerran tunnissa, kuitenkin epämääräisin välein ja yhteys on poikki 1-3min kerrallaan.



@ByPerttunen kirjoitti:

Se on kuten otsikkokin kertoo, 35-40mbs. On vaan oleskelun kannalta väärässä huoneessa kytättäväksi mutta kerran yllätin koneen yhteys katkenneena. Edellisessä asunnossa yhteydet toimi minun laitteillani ja nyt kun operaattori vaihtui niin lakkasi toimimasta. Yhteys pätkii wi-finä noin kerran tunnissa, kuitenkin epämääräisin välein ja yhteys on poikki 1-3min kerrallaan.


Hei. Mikäli saat verkkokaapelillakin mitattuna 35-40 Mbit/s, vaikuttaa siltä ettei modeemille tule tuon enempää nopeutta. Sanoit jättäneesi vikailmoituksen Telialle aiheen tiimoilta. Selvisikö sen yhteydessä, että mikä siellä on vikana? Tarvittaessa tuota voisi tutkia uudemmalla vikailmoituksella jos jotain on jäänyt auki.


Juuri äsken ajattelin tarkistavani erään asian perinteisellä kvg-menetelmällä, kangerteli ja kangerteli jolloin päätin tehdä nopeustestin: 17,69mbs ja lähtevä 6,99mbs. Alan olemaan kurkkuani myöten täynnä tätä puuhastelua. Täällä on rampannut Telian, Embowerin, Taloyhtiön ja kahden ammattifirman edustajia (yhteensä 6 henkilöä) ja kaikki pyörittelevät silmiään että ei ole ikinä ennen moista eteen tullut. No minulla ON ja se ei paljon auta. Ja jos joku ihmettelee missä periferiassa asun niin voin kertoa että tämä ongelma on 5km Tampereen keskustasta taajama-alueella, vieressä on mm Citymarket ja Prisma. Vaihdan kohta uusiin ongelmiin ja otan mobiiliratkaisun, mutta samalla vaihtuu myös operaattori koska nykyinen on kaikkensa yrittänyt. Asuin ennen haja-asustusalueella ja siellä hommat pelitti. En vaan voi ymmärtää tätä.


@ByPerttunen, kuulostaa tosiaan siltä että kaikki voitava on tehty asian eteen. Harmi homma että yhteyttä ei paremmaksi saatu.


VDSL-liittymäkö tässä on kyseessä (yritän arvailla mainitsemasi laitteen sekä kertomiesi nopeuksien perusteella). Ihmettelen vaan jos siellä on asiantuntijatkin käyneet ilman, että saavat tilannetta kuntoon ja nyt sitten vaan luovutetaan. Eihän nämä vehkeet nyt mitään rakettitiedettä ole, kyllä asiantuntijoiden pitäisi pystyä selvittämään tällaiset viat. Vielä ADSL-aikoihin asentajilla oli oikein mittareitakin linjan laadun toteamiseen.

 

Ainakin kannattaisi tutkia, katkooko nyt itse VDSL-linja vai ei ja mikä ylipäätään on VDSL:n saavuttama kytkentänopeus. Sitä ei mitata millään speedtesteillä yms. vaan se on se modeemin ilmoittama lukema, todellinen linjanopeus. Ja sitten kun yhteys pätkii, niin putoaako VDSL pois synkasta ja kättelee uudelleen (pitäisi käydä ilmi laitteen statusledeistä, jos linja tippuu) jne.

 

Jos tuo VDSL on vain taloyhtiön sisällä talojakamon ja huoneistojen välillä, niin sen tulisi saavuttaa täysi 100 Mbit kytkentänopeus helposti. Itse olen koeajanut kahta VDSL2-modeemia esimerkiksi 43:n metrin mittaisella kaapelilla ja saavutettu nopeus täydet 100/100 Mbit. Jos taas linja tulee jostain kauempaa, niin sitten nopeus laskee. Omassa käytössäni ennen kuitua ollut VDSL2-liittymä (omakotitalossa) oli noin 600 metriä meiltä keskukselle ja se kytkeytyi (ja myös toimi) aina täydellä 50/10 Mbit nopeudella, täysin häiriöittä.

 

Onko seinässä sellainen vanhanaikainen pyöreä 3-napainen puhelinpistoke vai nykyaikainen RJ11/RJ45? Jos se on se vanha 3-reikäinen niin vika voi olla siinäkin. Näille tyypillistä oli epämääräinen pätkiminen (huono kontakti) ja muutenkin ne ovat alun perin äänipuheluihin suunniteltuja eikä sellaisille taajuusalueille mitä esim. VDSL2 vaatii. Tällöin rasia kannattaisi vaihtaa nykyaikaiseen (jos siis vika rajautuu itse VDSL-ytheyteen).


Seuraava epäilyksen aihe onkin sitten se, miten kerroskohtaiset ristikytkennät on tehty. Pahimmillaan siellä on sellainen jeesuksen aikainen ruuvipaneeli, joka on jälleen suunniteltu vain äänipuhelukäyttöön. Sekään ei tee hyvää isoille taajuuksille.


Täällä on tosiaan tuo kolmireikäinen puhelintöpseli seinässä. Täällä on siis tapahtunut aikajärjestyksessä seuraavasti:

1. Muutin tähän asuntoon huhtikuussa ja vastikkeeseen sisältyy 10 mbs yhteys. Heitin edellisestä asunnosta mukana tuodun Telewellin modeemin/wifin seinään ja yhteydet alkoi pelittämään. Tosin hieman häiritsi hitaus ja pätkiminen, mutta esim Aamulehden videoklippien katsominen onnistui hyvin. Ajattelin että kangerteluun on syynä vanha läppärini joten ostin uuden, ei muutosta.

2. Syyskuussa minulle soitettiin Telialta ja tarjottiin 100mbs yhteyttä melko edullisesti ja hyväksyin tarjouksen, nopeuden piti parantua n viikossa.

3. Pari viikkoa meni ja aloin mittailemaan nopeustestillä että huonompaan suuntaan on menty, videoklippien luku ei onnistunut lainkaan ja Aamulehden nettiversion lukeminen kävi hankalaksi kun sivujen lataantuminen kesti.

4. Soitin Telialle josta todettiin että sataa tulee, vika on modeemissasi. Kävin ostamassa uuden modeemin joka on siis Asus DSL-AC68U. Kun ei alkanut paranemaan, soitin Telialle josta suositeltiin että heiltä Helppi soittelisi. No juu, soittikin ja kävi etäyhteydellä katsomassa koneen olevan kunnossa ja pyysi heiluttamaan tuota mainitsemaasi pistorasian/töpselin yhdistelmää ja tällöin ilmeisesti pätkäisi kun tämä Helppi sanoi syyn olevan pistorasiassa.

5. Soitin isännöitsijälle ja kerroin terveiset, jolloin tämä sanoi lähettävänsä sähkömiehen korjaamaan tilanteen. Sähkömies tuli ja vaihtoi pistorasian uuteen. Siinä sitten sähkärin kanssa ihmeteltiin ettei apua tullut siitäkään.

6. Hetken siinä mietittyäni soitin taas Telialle josta sitten muutaman viikon hässäkän jälkeen tänne tuli Helppi kotiin ja sanoi että vika on syöttökaapelissa. Lupasi tehdä vikailmoituksen ja muutaman päivän päästä tänne ilmestyi Empowerin kaveri joka ei kuitenkaan suostunut tekemään mitään jakokeskuksen ja asunnon välille kun se kuuluu taloyhtiölle. Sanoi kuitenkin että epäilee maavikaa ja että asia pitäisi kertoa isännöitsijälle.

7. Taloyhtiö lähetti tänne sähkömiehen joka oli ihan pihalla ja valitti kun hänellä ei ole vehkeitä nousujen mittaukseen. Hän soitti isännöitsijälle joka sanoi lähettävänsä jonkun katsomaan.

8. Isännöitsijä lähetti tänne jonkun foliohatun joka kuulemma hälytetään paikalle kun muu ei auta. Ei auttanut sekään, sanoi että kun piuhalla tulee sentään noinkin hyvin niin sillä on tultava toimeen. Kertoi kuitenkin ilmoittavansa että nousut pitäisi mitata. Luulin että asialle tehtäisiin jotain mutta jotenkin ymmärsin että tuo johdon päästä tuleva 35mbs saa minulle riittää.

9. Ajattelin että uhraan vielä kerran ammattilaiseen ja tilasin ns tietokonetohtorin paikalle joka löysikin oikopolun Freedomen avulla mutta itse vika on edelleen korjaamatta.

 

Olen siis pattitilanteessa. Olen ostanut uuden läppärin ja modeemin, näihin asiantuntijapalveluihin on mennyt arviolta 300€ ja olen lähes lähtötilanteessa. Ei oikein jaksa enää innostaa koko juttu.


No kylläpäs on kinkkinen tilanne. Kaikkea selvästi on jo yritetty ja koitettu korjata. Asiantuntijoita on selvästi käynyt paikan päällä, eikä vikaa ole siltikään löytynyt. Laiteviastakaan ei ole kyse, koska olet useammalla laitteella testannut. Vaikuttaa, ettei tuota 100M nopeutta saada toimimaan kuten pitäisi. Tiedätkö muuten toimiiko naapureilla normaalisti, lähinnä onko hidastelu ainoastaan sinun asunnossasi vai muillakin?


Eiköhän tuo 8. kohta vaatisi enemmän selvittelyä. Jonkun isännöitsijän ryyppykaverin paikanpäälle tilaaminen ei nyt kyllä vaikuta kovin hyvältä. Taloyhtiön omaa verkkoa ei ole tuon listan mukaan ole vielä syynätty tarkemmin, varmaan olisi syytä...


Eikö tämän yhteyden laatua voi analysoida Telian päästä? Luulisi sieltä näkevän, toimiiko se normaalisti vai ei. 100 Mbit nopeus VDSL:ssä viittaa siihen että kyseessä on kiinteistön sisäinen VDSL-verkko ja siellä on kellarissa tms. jossain Telian DSLAM, joka taas lienee esim. 10 Gbit alueverkossa kiinni. Kuitenkin tuollainen kiinteistön sisäinen veto on todennäköisesti vain kymmeniä metrejä. Kyllä sen pitäisi toimia tosi hyvin.

 

Nyt ihan ekana olisi olennaista rajata, onko vika nyt yleensä VDSL:ssä vai jossain ihan muussa. Langattoman yhteyden hitaus kannattaa miettiä sitten ihan erikseen, ekana pitäisi saada edes langallinen toimimaan oikein. Langattomaan on sitten aivan erilaiset korjauskeinot.

 

Vaihtoiko se sähkömies siis todellakin uuden 3-reikäisen puhelinrasian? Mistähän museosta se on sellaisen edes löytänyt, enpä arvannut että sellaisia edes valmistettaisiin enää. Näköjään sitten. Ei missään tapauksessa ole hyvä VDSL-yhteydelle. Rasian uusiminen ei välttämättä muuta mitään, koska myös pistoke voi pätkiä. Niissä oli yleensä sellaiset kiiltävät nikkelöidyt kontaktit ja sellainen metallin pintakäsittely ei tee varmaa kontaktia, varsinkin jos rasian vastakontaktit ovat eri metallia. Äänipuheluissa se silti toimi riittävän hyvin, koska puhelimessa oli koko ajan pieni silmukkavirta. Sensijaan VDSL-linjassa ei ole silmukkavirtaa vaan pelkkää suurtaajuutta. Jos rasian ja pistokkeen kontaktit ovat eri metallia, niiden kontaktissa syntyy puolijohde, jonka tekemä epälineaarisuus sotkee VDSL:n modulaatiota, signaali siis säröytyy. Nykyaikaisessa RJ45/RJ11 rasiassa on aina kullatut kontaktit, samoin liittimissä.

 

Koko välillä DSLAM....modeemi ei saisi muutenkaan olla mitään jeesuksenaikaisia kytkentöjä tai rasioita. muutoin kerjätään ihan turhia ongelmia mukaan. Mitä vähemmän liitoksia, sen parempi. Ristikytkennät tulisi olla hahloliittimillä toteutettuja, jolloin liitokset ovat ilmatiiviitä eivätkä pääse hapettumaan. Onko muuten miten vanha talo? Onko tehty putkiremppaa, usein putkirempan yhteydessä uusitaan myös televerkkoja.

 

Empower ei tosiaan vastaa sisäverkosta, vaan kaikki sisäverkkokaapelit ovat aina kiinteistön vastuulla. Telian vastuu loppuu kiinteistön teletilaan.

 

Jos sähkömies epäilee maavikaa tms. niin minkäköhän takia ei ole kokeiltu käyttää toista paria? Asuntoihin tulee yleensä 2-3 paria, joista useimmiten vain yksi on käytössä, loput vapaina. Jos siellä on esim. joku maavuoto, se voisi korjaantua vaihtamalla toiseen pariin.


Taloyhtiö on sen verran tuore (2004) ettei täällä mitään putkiremppoja ole tehty. Täällä on nyt käynyt kuusi eri asiantuntijaa ihmettelemässä enkä enää tiedä mitä pitäisi tehdä, pitävät varmaan jo hulluna. Jos en tarvitsisi työssäni yhteyttä homman voisi antaa olla mutta pätkivä vajaatehoinen liittymä on liikaa. Kun on kaksi vaihtoehtoa olemassa, mobiili ja muutto, aloitan siitä helpommasta eli mobiilin yhteyden saamisesta tänne. En ole kuullut siitäkään mitenkään mairittelevia kokemuksia mutta minkäs teet. Varmaa on että jos tästä joskus muutan niin vaadin uuden asunnon nettiyhteyden testausta ennen allekirjoitusta. Kaikki nämä ns asiantuntijat pyörittelevät päätään ja syyllistävät seuraavaa. tätä rumbaa en enää jaksa pyörittää.


Vastaa