Skip to main content

Eli yhteys ollut tässä jo muutaman kuukauden verran erittäin hidas varsinkin iltaisin. Saattaa alkaa hidastelemaan jo noin klo16. jälkeen. Onko muilla ollut ongelmia turussa päin tällä yhteydellä? Technicolor CGA2121 löytyy modeemina.



 





 



Edit MinnaLN: upotettu kuva.


@sevk_@  kirjoitti:


Tuli ehdotuksena "viralliseksi" mittaustavaksi tuo Telian speedtest upotus. Sehän näyttää mitä sattuu, tiedä onko tarkoituksella alle sopimusrajojen vai mikä on tarkoitus. Työpöydälle saa Speedtest-softan, jolla saa samalla tehtyä logia mittauksista, ei haittaa selaimen ympäristö eikä ahdista mittaustapa. Jos tuollaisia ehdotellaan Telialta, niin ei ihme, että nopeus muistuttaa etanan liikehdintää. 






Otamme vastaan ja käsiteltäväksi kyllä myös eri nopeustestien tuloksia, vaikkakin voimme ohjata käyttämään sivuiltamme löytyvää testiä. Kuinka suuri nopeuden ero oli työpöytäsovelluksen ja selaimen välillä?

Selvisikö yhteydenoton aikana, mistä nopeuden muuttuminen (verrattuna alkuaikana saatuun nopeuteen) voisi johtua?



@HenriLie@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Tuli ehdotuksena "viralliseksi" mittaustavaksi tuo Telian speedtest upotus. Sehän näyttää mitä sattuu, tiedä onko tarkoituksella alle sopimusrajojen vai mikä on tarkoitus. Työpöydälle saa Speedtest-softan, jolla saa samalla tehtyä logia mittauksista, ei haittaa selaimen ympäristö eikä ahdista mittaustapa. Jos tuollaisia ehdotellaan Telialta, niin ei ihme, että nopeus muistuttaa etanan liikehdintää. 


Otamme vastaan ja käsiteltäväksi kyllä myös eri nopeustestien tuloksia, vaikkakin voimme ohjata käyttämään sivuiltamme löytyvää testiä. Kuinka suuri nopeuden ero oli työpöytäsovelluksen ja selaimen välillä?

Selvisikö yhteydenoton aikana, mistä nopeuden muuttuminen (verrattuna alkuaikana saatuun nopeuteen) voisi johtua?


Samaan aikaan oli työpöytäsoftan ja nettiselaimen ero tuloksissa tuollaiset reilut 200 megaa. Melkoinen hajonta. Työpöydällä softa osaa ottaa usean yhteyden ja Telian sivulla taitaa olla se aatamin ajalta oleva versio. Jokunen vuosi sitten ruohonjuurien tasolta kuulin tietoa, että Telian palvelimia ei kannata rassata nopeustesteistä vaan suosia Elisaa. Tuo on kyllä paikkakuntakohtainen juttu, Speedtest arpoo pingailutuloksensankin jollain ihme kaavalla ja sutta tapaa osua valinnaksi. Onneksi voi käsin testipalvelimen valita näissä tietyissä ympyröissä. Jos testiskriptiä pohtii, niin oma skripti cronissa aikoinaan pyöri kolmen palvelimen ympärillä ja loppuhan on excelöintiä.

 

Saisiko Telia vaikka 100 teraisen filun tyrkylle wget-testejä varten tähän maahan? Ei loppuisi heti samana päivänä ihan äkkiä. 

 

Eikä tämä nopeuden piiputtaminen selvinnyt. Lähiseudun kapasiteetti loppu tai se on isompi runkoverkon murhe. Mitä täällä heiluttelee viat pahimmillaan laajaa aluetta, niin kyllä se vika luuraa isommassa laitetilassa. Kellon aikaan sidottu nopeuden heittely viittaisi kauemman verkon ongelmalta. 

 

Modeemeissa on iät ja ajat ollut tyhjää tilaa yllin kyllin sisällä ja sinne ei ole hoksattu modeemia speksatessa iskeä diagnostiikkaa sisälle. Kun modeemissa olisi älyä verkon suuntaan kieliä mikä linjalla on, niin vianhaku helpottuisi varmasti. Kun tätä olisi vuosikymmenet hierottu, niin modeemi käyttäjälle osaisi jo piipata, missä vika, tee näin ja ilmoita tuonne. Näyttäisi viallista liitintä ja metrilleen katkoksen kaapeloinnissa myöden dataa, operaattorille ja/tai tilaajalle. 

 

 

 

 



@sevk_@  kirjoitti:






Samaan aikaan oli työpöytäsoftan ja nettiselaimen ero tuloksissa tuollaiset reilut 200 megaa. Melkoinen hajonta. Työpöydällä softa osaa ottaa usean yhteyden ja Telian sivulla taitaa olla se aatamin ajalta oleva versio. Jokunen vuosi sitten ruohonjuurien tasolta kuulin tietoa, että Telian palvelimia ei kannata rassata nopeustesteistä vaan suosia Elisaa. Tuo on kyllä paikkakuntakohtainen juttu, Speedtest arpoo pingailutuloksensankin jollain ihme kaavalla ja sutta tapaa osua valinnaksi. Onneksi voi käsin testipalvelimen valita näissä tietyissä ympyröissä. Jos testiskriptiä pohtii, niin oma skripti cronissa aikoinaan pyöri kolmen palvelimen ympärillä ja loppuhan on excelöintiä.



 



Saisiko Telia vaikka 100 teraisen filun tyrkylle wget-testejä varten tähän maahan? Ei loppuisi heti samana päivänä ihan äkkiä. 



 



Eikä tämä nopeuden piiputtaminen selvinnyt. Lähiseudun kapasiteetti loppu tai se on isompi runkoverkon murhe. Mitä täällä heiluttelee viat pahimmillaan laajaa aluetta, niin kyllä se vika luuraa isommassa laitetilassa. Kellon aikaan sidottu nopeuden heittely viittaisi kauemman verkon ongelmalta. 



 



Modeemeissa on iät ja ajat ollut tyhjää tilaa yllin kyllin sisällä ja sinne ei ole hoksattu modeemia speksatessa iskeä diagnostiikkaa sisälle. Kun modeemissa olisi älyä verkon suuntaan kieliä mikä linjalla on, niin vianhaku helpottuisi varmasti. Kun tätä olisi vuosikymmenet hierottu, niin modeemi käyttäjälle osaisi jo piipata, missä vika, tee näin ja ilmoita tuonne. Näyttäisi viallista liitintä ja metrilleen katkoksen kaapeloinnissa myöden dataa, operaattorille ja/tai tilaajalle. 



 






Sivuillamme oleva nopeustesti on vasta päivitetty ja sen palvelin on kyllä todettu riittäväksi, eikä siitä tulisi puhti loppua kesken. Nopeuden vaihtelun syitä pystytään tarkemmin selvittämään häiriöilmoituksen kautta.

Kapasiteetin loppuminen tuskin on kyseessä, koska kiinteät kaistat tarjotaan palveluehtojen mukaisesti. Kiinteässä laajakaistan palvelukuvauksessa ilmoitamme nopeuden vaihteluvälin tekniikan mukaan, eli tarjoamme vain, mitä pystymme toteuttamaan. Jos olemassa olevan liittymän nopeudet ei täytä palvelukuvauksen nopeutta, on häiriötä tärkeää tutkia tarkemmin. Teittekö viimeyhteydenoton aikana tuon häiriöilmoituksen eteenpäin tutkittavaksi liittymän nopeuden vaihtelusta/tippumisesta?

Kommentti modeemin tilan hyödyntämisestä logittamiseen on oiva, välitän sen eteenpäin talon sisällä.



@HenriLie@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:


Samaan aikaan oli työpöytäsoftan ja nettiselaimen ero tuloksissa tuollaiset reilut 200 megaa. Melkoinen hajonta. Työpöydällä softa osaa ottaa usean yhteyden ja Telian sivulla taitaa olla se aatamin ajalta oleva versio. Jokunen vuosi sitten ruohonjuurien tasolta kuulin tietoa, että Telian palvelimia ei kannata rassata nopeustesteistä vaan suosia Elisaa. Tuo on kyllä paikkakuntakohtainen juttu, Speedtest arpoo pingailutuloksensankin jollain ihme kaavalla ja sutta tapaa osua valinnaksi. Onneksi voi käsin testipalvelimen valita näissä tietyissä ympyröissä. Jos testiskriptiä pohtii, niin oma skripti cronissa aikoinaan pyöri kolmen palvelimen ympärillä ja loppuhan on excelöintiä.

 

Saisiko Telia vaikka 100 teraisen filun tyrkylle wget-testejä varten tähän maahan? Ei loppuisi heti samana päivänä ihan äkkiä. 

 

Eikä tämä nopeuden piiputtaminen selvinnyt. Lähiseudun kapasiteetti loppu tai se on isompi runkoverkon murhe. Mitä täällä heiluttelee viat pahimmillaan laajaa aluetta, niin kyllä se vika luuraa isommassa laitetilassa. Kellon aikaan sidottu nopeuden heittely viittaisi kauemman verkon ongelmalta. 

 

Modeemeissa on iät ja ajat ollut tyhjää tilaa yllin kyllin sisällä ja sinne ei ole hoksattu modeemia speksatessa iskeä diagnostiikkaa sisälle. Kun modeemissa olisi älyä verkon suuntaan kieliä mikä linjalla on, niin vianhaku helpottuisi varmasti. Kun tätä olisi vuosikymmenet hierottu, niin modeemi käyttäjälle osaisi jo piipata, missä vika, tee näin ja ilmoita tuonne. Näyttäisi viallista liitintä ja metrilleen katkoksen kaapeloinnissa myöden dataa, operaattorille ja/tai tilaajalle. 

 


Sivuillamme oleva nopeustesti on vasta päivitetty ja sen palvelin on kyllä todettu riittäväksi, eikä siitä tulisi puhti loppua kesken. Nopeuden vaihtelun syitä pystytään tarkemmin selvittämään häiriöilmoituksen kautta.

Kapasiteetin loppuminen tuskin on kyseessä, koska kiinteät kaistat tarjotaan palveluehtojen mukaisesti. Kiinteässä laajakaistan palvelukuvauksessa ilmoitamme nopeuden vaihteluvälin tekniikan mukaan, eli tarjoamme vain, mitä pystymme toteuttamaan. Jos olemassa olevan liittymän nopeudet ei täytä palvelukuvauksen nopeutta, on häiriötä tärkeää tutkia tarkemmin. Teittekö viimeyhteydenoton aikana tuon häiriöilmoituksen eteenpäin tutkittavaksi liittymän nopeuden vaihtelusta/tippumisesta?

Kommentti modeemin tilan hyödyntämisestä logittamiseen on oiva, välitän sen eteenpäin talon sisällä.


Olen monta vuotta tuosta diagnostiikan lisäämisestä eri yhteyksistä muistanut mainita. Raspberryn-kokoiselle ratkaisulle on omassa modeemin laitehyllyssä paikka aina valmiina vaikka laittaisitte imagen käyttiksestä, ylimääräinen Raspberry löytyy hyllystä jo valmiina. 

 

Joku siinä hienossa palvelimessa tökkii. Ensin tein nettisivun testin ja valmistumisen jälkeen kaivoin Speedtestin ohjelmana esille ja Telian testipalvelin sieltä. 

Vikailmoituksia on turha tehdä, kun tulee vain käynnistä modeemisi tai resetoi modeemisi tyyppistä kommenttia siihen. Myllykirjeitä on kyllä tullut kirjoitettua aiheen tiimoilta. Sieltä vastauksena tuli tällä kertaa tuo mahtava testisivu. 

 

 



@sevk_  kirjoitti:

Joku siinä hienossa palvelimessa tökkii. Ensin tein nettisivun testin ja valmistumisen jälkeen kaivoin Speedtestin ohjelmana esille ja Telian testipalvelin sieltä. 



 



Vikailmoituksia on turha tehdä, kun tulee vain käynnistä modeemisi tai resetoi modeemisi tyyppistä kommenttia siihen. Myllykirjeitä on kyllä tullut kirjoitettua aiheen tiimoilta. Sieltä vastauksena tuli tällä kertaa tuo mahtava testisivu. 






Tuleeko samanlainen ero mikäli ajat testin vielä speedtest.net-sivulta?



 



Vikailmoituksen jättäminen ei ole turhaa missään tapauksessa, vaan niiden avulla ongelmia päästään tutkimaan tarkemmin. 
Yhteydenoton aikana täytyy kuitenkin käydä perusasiat läpi ja ymmärrän että valveutuneempaa käyttäjää tämä voi välillä ärsyttääkin. 



Puhelun/chatin/sähköpostin välityksellä on kuitenkin vaikea tietää että mikä on vastapuolen tietotaso asioista. Esimerkkinä omasta puolesta voin sanoa että on tullut vastaan todella valveutuneita käyttäjiä, mutta myöskin monta "asiantuntijaa".



@JuhoOlliLo@  kirjoitti:

@sevk_@  kirjoitti:

Joku siinä hienossa palvelimessa tökkii. Ensin tein nettisivun testin ja valmistumisen jälkeen kaivoin Speedtestin ohjelmana esille ja Telian testipalvelin sieltä. 

 

Vikailmoituksia on turha tehdä, kun tulee vain käynnistä modeemisi tai resetoi modeemisi tyyppistä kommenttia siihen. Myllykirjeitä on kyllä tullut kirjoitettua aiheen tiimoilta. Sieltä vastauksena tuli tällä kertaa tuo mahtava testisivu. 


Tuleeko samanlainen ero mikäli ajat testin vielä speedtest.net-sivulta?

 

Vikailmoituksen jättäminen ei ole turhaa missään tapauksessa, vaan niiden avulla ongelmia päästään tutkimaan tarkemmin. 
Yhteydenoton aikana täytyy kuitenkin käydä perusasiat läpi ja ymmärrän että valveutuneempaa käyttäjää tämä voi välillä ärsyttääkin. 

Puhelun/chatin/sähköpostin välityksellä on kuitenkin vaikea tietää että mikä on vastapuolen tietotaso asioista. Esimerkkinä omasta puolesta voin sanoa että on tullut vastaan todella valveutuneita käyttäjiä, mutta myöskin monta "asiantuntijaa".


Speedtestin sivuilta tulee vielä huonompi tulos.

 

Asiantuntija en ole. Olen tätä kaapeliyhteyttä käyttänyt jokusen vuoden, opetellut puristelemaan f-liittimen puristuspihdeillä antennikaapeliin, IEC-liittimissä täysmetalliset liittimet ja kaapelissa nelinkertainen suojaus häiriöitä vastaan sisätiloissa. Modeemille on tullut haettua optimipaikka, antennirasia vaihdettu tarkasti vaimennus valiten. Reitittimeen ja tukiasemaa isketty melkein nelinumeroinen summa rahaa, no kehittämistä on vielä toisen nelinumeroisen summan verran, Ubiquitin Unifi-linja on ollut suuri pettymys jo vanhan Suricatan takia.

 

Viimeisin muutos on ollut modeemin kylkeen reikä ja ruuvasin 120 mm tuulettimen kylkeen kiinni hönkimään suoraan kotelon sisään. Nähtävästi CGA2121 on jopa nestejäähdytettynä epävakaa kuitenkin. 

 

Se on myös tiedossa, että 100 megainen liittymä menee vaikka rautalankaa pitkin. 1000 megainen liittymä on ihan eri asia, kun lähestytään sitä 1000 megaista lukemaa. Siinä ei halvimmalla wlan-reittimellä tai modeemiin kytketyllä wlanilla tee tuon taivaallista. Modeemi on modeemi, reititin reitin, wlan-tukiasema wlan-tukiasema ja kytkin on kytkin. Silti tuolla kombolla wlanista hieman vajaa 700 megaa on maksimi ja sekin on tiedossa. Tarkempia testejä varten on selän takana modeemin taakse kytketty kaapeli Applen adapterissa, että testataan teoreettinen maksimi tuosta kaapeliyhteydestä. Modeemi on sillattuna yksi tietoturvapommi, kun joka väylä siitä sisääntulevana on julkisen ip-osoitteen perässä.

 

Samoin modeemilla on pistorasiarele ja tämä rele valvoo linjaa. Jos valvonnassa pingailu menee yli 3 sekunnin muutaman kerran viiveen jälkeen, katkaistaan modeemilta sähköt hetkeksi. Samoin mystisten modeemin Telian suuntaan linjalta katoamisia varten ja Ubiquitin reitintä kyykyttäneen mystisen ongelman takia on modeemilta reitittimelle menevässä cat7-kaapelissa TP-linkin mediamuunnin ja sfp-moduuli kuparimuunnoksena. Lisäsin tuon, että saa periaatteessa modeemin ja reitittimen välisen kaapeloinnin "poikki" ja vastaisi piuhan irroittamista ja kytkemistä takaisin. Vielä on pohdinnassa tuon välin muuttamisesta kuiduksi, jolloin saisi galvaanisen erotuksen samalla. CGA2121 liittimet ovat hienosti muovia. 

 

Nimipalvelut toimivat sisäverkossa ja välimuistista saa laitteet vastauksen 0-3 ms välillä. 

 

Olisin kyllä kiinnostunut, että mitä vielä voisin täällä tehdä tämän liittymän vakauden turvaamiseksi? 


Vastaa