Skip to main content

Tällä hetkellä käytössäni on Yhteys Kotiin M -liittymä, joka sisältyy vuokrasopimukseeni. Asunnossani ei siis ole modeemia, vaan yksi RJ45-pistorasia, josta saan yhteyden käyttööni. Olen yhdistänyt tähän pistorasiaan ASUS AC56U -reitittimen, jonka avulla jaan yhteyden muille laitteille, langallisesti sekä langattomasti.

 

Valitettavasti asuntoni internetyhteys katkeilee satunnaisesti, joskus jopa parikin kertaa päivän aikana. Kun yhteys katkeaa, reitittimen ohjauspaneeli ilmoittaa "Internet status: Your ISP's DHCP does not function properly.". Ongelma ratkeaa itsestään muutamassa minuutissa, mutta katkeilu pilaa käyttökokemuksen.

 

Olen ongelman ratkaisemiseksi kokeillut säätää reitittimen DHCP query frequency -asetusta, mutta siitä ei ole ollut apua. Olen myös asettanut reitittimen käynnistymään uudelleen joka yö.

 

Onko teillä kokemusta vastaavista ongelmista / osaatteko neuvoa tämän kanssa?

@Jhurtta, Cat5-tekniikalla toteutetussa valokuituyhteydessä on harvoin pätkimisvikaa, vaikka toki sekin on mahdollista. Todennäköisemmin reitittimessä on nyt kuitenkin jotain hämminkiä, mahdollisesti asetuksissa. Voisitko tehdä resetoinnin reitittimelle? Eli paina laitteen takana olevasta reset-kolosta pohjaan noin 10 sekuntia. Jos pätkiminen jatkuu, pystyisitkö testaamaan niin, että kytkisit tietokoneen suoraan johdolla ilman reititintä välissä, ja seuraisit tilannetta tapahtuuko samanlaista pätkimistä myös näin?


Telia muuti jokin aika sitten IP-osoitteiden varausajan (lease) vain 1200 sekuntiin. Aiemmin se paljon pidempi, luokkaa vuorokausi. Tätä samaa 1200 leasea on kokeiltu joskus vuosia sitten aiemminkin ja silloin se aiheutti pätkimisongelmaa joidenkin kuluttajalaitteiden kanssa, ainakin Buffalo merkkisten kanssa. Ei olisi mahdotonta, jos tässä olisi kyseessä nyt samanlainen ongelma.

 

Tuo 1200 sekunnin leasehan aiheuttaa Telian DHCP-palvelimille jatkuvan ruuhkan, joka voitaisiin välttää järkevällä määrittelyllä (esim. 86400 sekuntia). On siis täysin mahdollista, että ajoittain DHCP-palvelu on niin ruuhkautunut, ettei IP uudistu ennen kuin asiakasportti ehtii mennä kiinni. Oikein suunniteltu reititin tosin uudistaa osoitteen, kun leasetimesta on kulunut puolet (tässä tapauksessa 600 sekuntia, eli uudistus 10:n minuutin välein). Mutta on kuitenkin olemassa myös kuluttajatason laitteita, jotka ryhtyvät uudistamaan osoitetta vasta kun aika on kulumassa umpeen, jolloin systeemi on tosi herkkä häiriintymään jos DHCP:llä on vähänkään ruuhkaa.

 

1200 sekunnin leasesta olen laittanut palautetta ajat sitten ja linkannut palautteessa URLit vanhoihin keskusteluihin, joissa on todettu sen aiheuttavan yhteyksien pätkimistä. Silti tuo 1200 lease on ja pysyy, eli kuluttajaliittymien toiminnalla ei vaan taida olla kovin isosti väliä Telian verkkoa määrittelevien tahojen mielestä.

 

Jos kyse on tästä mitä edellä arvelin (kirjoitin vastauksen perustuen saamaasi virheilmoitukseen DHCP-palvelun ongelmasta) niin et pysty tekemään asialle oikein muuta kuin hankkimaan paremman reitittimen. Ainakin Ubiquitin EdgeRouter-sarjan laitteet ovat olleet luotettavia, ne on suunniteltu yrityskäyttöön tai raskaseen kotikäyttöön jossa vaaditaan ehdotonta toimintavarmuutta.

 

Tarkistin vielä lopuksi omilta laitteiltani tuota DHCP-asiaa ja ainakin nyt viimeisten kuuden tunnin aikana on Telian DHCP-palvelin vastannut kyselyihin saman sekunnin aikana, kun kysely on lähetetty. Tämän mukaan mitään ruuhkaa kyllä ei olisi, mutta minun laitteilla pieni ruuhkakaan ei haittaisi koka DHCP-kysely lähtee kun ajasta on kulunut vasta puolet. Mutta jos Asus lähettää DHCP-kyselyn vasta kun aika on jo umpeutunut, voisi pienikin viive katkaista yhteyden.


1200 sekuntia. No huhuh. Elisalla jopa 7200

 

Eihän se auta vaikka reititin uudistaisi IPn 600s kohdalla jos se failaa. UDP ei ole luotettava. Reitittimen pitää osata lähettää uusia pyyntöjä ja viimeisenä vaihtoehtona dhcp broadcast

 

Telia luultavasti takaa toimivuuden vain liittymään bundlatuilla laitteilla


Hei,

Minulla on Technicolor CGA2121 -reititin. Sen asetuksissa DHCP:n lease time on vakiona 3600. Kannattaako se muuttaa -> 600, vai onko se ihan eri asia?

t. Hannu

 


Oman reitittimesi DHCP laina-ajan muuttaminen vaikuttaa ainoastaan omaan sisäverkkoosi, LAN. Asetuksen muuttamisella ei ole vaikutusta Telian ja reittimesi väliseen ulkoverkon yhteyteen, WAN.




1200 sekuntia. No huhuh. Elisalla jopa 7200



Nii-in - arvaas, mistä on nykyään syslogit tehty:

 

May 31 20:20:09 newton dhclient: DHCPREQUEST on vlan99 to 172.29.7.170 port 67
May 31 20:20:09 newton dhclient: DHCPACK from 172.29.7.170
May 31 20:20:09 newton dhclient: bound to 88.8cencored] -- renewal in 583 seconds.
May 31 20:29:52 newton dhclient: DHCPREQUEST on vlan99 to 172.29.7.170 port 67
May 31 20:29:52 newton dhclient: DHCPACK from 172.29.7.170
May 31 20:29:52 newton dhclient: bound to 88.8cencored] -- renewal in 587 seconds.
May 31 20:39:39 newton dhclient: DHCPREQUEST on vlan99 to 172.29.7.170 port 67
May 31 20:39:39 newton dhclient: DHCPACK from 172.29.7.170
May 31 20:39:39 newton dhclient: bound to 88.8cencored] -- renewal in 462 seconds.
May 31 20:47:21 newton dhclient: DHCPREQUEST on vlan99 to 172.29.7.170 port 67
May 31 20:47:21 newton dhclient: DHCPACK from 172.29.7.170
May 31 20:47:21 newton dhclient: bound to 88.8cencored] -- renewal in 541 seconds.
May 31 20:56:22 newton dhclient: DHCPREQUEST on vlan99 to 172.29.7.170 port 67
May 31 20:56:22 newton dhclient: DHCPACK from 172.29.7.170
May 31 20:56:22 newton dhclient: bound to 88.8cencored] -- renewal in 553 seconds.
May 31 21:05:36 newton dhclient: DHCPREQUEST on vlan99 to 172.29.7.170 port 67
May 31 21:05:36 newton dhclient: DHCPACK from 172.29.7.170
May 31 21:05:36 newton dhclient: bound to 88.8cencored] -- renewal in 489 seconds.
May 31 21:13:45 newton dhclient: DHCPREQUEST on vlan99 to 172.29.7.170 port 67
May 31 21:13:45 newton dhclient: DHCPACK from 172.29.7.170
May 31 21:13:45 newton dhclient: bound to 88.8cencored] -- renewal in 501 seconds.
May 31 21:22:07 newton dhclient: DHCPREQUEST on vlan99 to 172.29.7.170 port 67
May 31 21:22:07 newton dhclient: DHCPACK from 172.29.7.170
May 31 21:22:07 newton dhclient: bound to 88.8cencored] -- renewal in 486 seconds.
May 31 21:30:13 newton dhclient: DHCPREQUEST on vlan99 to 172.29.7.170 port 67
May 31 21:30:13 newton dhclient: DHCPACK from 172.29.7.170
May 31 21:30:13 newton dhclient: bound to 88.8cencored] -- renewal in 535 seconds

 

Siis ton verran lokia jo reilun tunnin aikana! Laitteet tekevät aivan jumalattoman määrän täysin turhaa työtä. Olen tästä yrittänyt järkeä puhua, mutta kuuroille korville menee. Siellä on nyt joku päässyt säätämään joka kuvittelee tietävänsä kaiken, eikä kuuntele yhtään järkipuhetta.. :)

 

Puhumattakaan sitten siitä, jos pitäisi omassa verkossa päivittää vaikkapa reitittimen softa ilman, että IP-osoite vaihtuu. Siinä saa jo puuhastella sellaista vauhtia että syke nousee! Puhumattakaan jos tulee joku ongelma, ei kestä käytännössä ensimmäistäkään ongelmaa niin se on sitten jo myöhäistä. Ja sitten kun se IP vaihtuu niin tulee ihan Facebookista lähtien jumalaton määrä turvallisuusvaroituksia ja sen takia menetin jopa tunnukset erääseen palveluun kokonaan, kun löi tilin lukkoon ja sen avaamiseksi ollutta sähköpostia ei enää ole.


Toivottavasti saataisiin ne kiinteät IP:t pian...



@HRTM58@  kirjoitti:

Hei,

Minulla on Technicolor CGA2121 -reititin. Sen asetuksissa DHCP:n lease time on vakiona 3600. Kannattaako se muuttaa -> 600, vai onko se ihan eri asia?

t. Hannu

 


Ei ole kovin järkevää. Laita siihen arvo 86400, joka tarkoittaa vuorokautta. Tällöin koneiden tarvitsee tehdä DHCP-kyselyitä vain 12 tunnin välein.

 

Kuten näet postasin tuohon ylemmäs pätkän Linuxin syslogia. Syslogin tarkoituksena on kerätä erilaisia ilmoituksia järjestelmän toimintaan liittyen. Eli esimerkiksi jos on joku ongelma, niin sen jäljille saattaa päästä syslogissa olevien tietojen avulla. 1200 sekunnin leasen takia syslog on kuitenkin täynnä DHCP-kyselyistä johtuvia tietoja, ja koko logi pyörähtää ympäri noin kuudessa tunnissa. Tokihan lokia voi aina säätää, mutta normaalisti ei pitäisi olla koskaan tarvetta sellaiseen. Sekin kertoo, kuinka epänormaalia näin lyhyt lease-aika on. Kertoo vain siitä, ettei conffaajalla ole ollut lähes mitään kokemusta verkkojen säädöstä. Voi olla, että todelliset gurut on potkittu joka paikata ulos jo vuosia sitten ja otettu tilalle jotain vasta-alkajia?



@SINAD@  kirjoitti:


 





Ja sitten kun se IP vaihtuu niin tulee ihan Facebookista lähtien jumalaton määrä turvallisuusvaroituksia ja sen takia menetin jopa tunnukset erääseen palveluun kokonaan, kun löi tilin lukkoon ja sen avaamiseksi ollutta sähköpostia ei enää ole.




Toivottavasti saataisiin ne kiinteät IP:t pian...






Tuo on tosiaan se pahin tilanne, mikä  jatkuvasta IP:n vaihtumisesta voi johtua. En tiedä, onko sitten Facebookit yms. oppineet tunnistamaan esim. Elisan natatun mobiiliverkon avaruuden niin, että minulla ei enää tule turvalllisuusvaaratiedoitteita. Ennen niitä saattoikin tulla.



Tuo on tosiaan se pahin tilanne, mikä  jatkuvasta IP:n vaihtumisesta voi johtua. En tiedä, onko sitten Facebookit yms. oppineet tunnistamaan esim. Elisan natatun mobiiliverkon avaruuden niin, että minulla ei enää tule turvalllisuusvaaratiedoitteita. Ennen niitä saattoikin tulla.


Näköjään ei. Viime kuussa olin parilla lomareissulla kotimaassa ja mulla on tilapäiskäyttöä varten Saunalahden rajoittamaton mobiililaajakaista. FB huuti joka ikisen kirjautujmisen yhteydessä tuota turvallisuusvaroitusta, eikä ainakaan viikon matkan aikana vielä herennyt huutamasta vaikka kuittasin turvallisuusvaroitukset "se olin minä" kuitilla useaan otteeseen. Lopulta en jaksanut kuittailla niitä enää, vaan annoin olla - ei se usko. Sama havainto oli kun kiinteän liittymän IP vaihtui.


Nostetaanpas tätä ketjua, sillä jouluna tuli hankittua uusi reititin. Nykyisenä reitittimenä toimii ASUS RT-AC5300, mutta sama ongelma esiintyy edelleen. Reititin on siis suoraan kytketty seinässä olevaan RJ45-rasiaan.

 

Nettiyhteys siis katkeaa hetkellisesti, minkä korjaantumiseen menee noin 1-2 minuuttia. Tänä aikana jos menee reitittimen hallintapaneeliin, siellä huutaa "Your ISP's DHCP does not function correctly".



@Jhurtta@  kirjoitti:

Nostetaanpas tätä ketjua, sillä jouluna tuli hankittua uusi reititin. Nykyisenä reitittimenä toimii ASUS RT-AC5300, mutta sama ongelma esiintyy edelleen. Reititin on siis suoraan kytketty seinässä olevaan RJ45-rasiaan.

 

Nettiyhteys siis katkeaa hetkellisesti, minkä korjaantumiseen menee noin 1-2 minuuttia. Tänä aikana jos menee reitittimen hallintapaneeliin, siellä huutaa "Your ISP's DHCP does not function correctly".


Oliko aiemmin reitittimen kanssa samanlaista ongelmaa ja katkeaako yhteys nyt tasaisin väliajoin vaiko satunnaisesti muutamia kertoja ?


Aiemman reitittimen kanssa oli täysin vastaavia ongelmia, eli yhteys katkeaa satunnaisesti minuutin parin ajaksi. En ole huomannut, että katkeaminen noudattaisi mitään tiettyä kaavaa.



@Jhurtta@  kirjoitti:

Aiemman reitittimen kanssa oli täysin vastaavia ongelmia, eli yhteys katkeaa satunnaisesti minuutin parin ajaksi. En ole huomannut, että katkeaminen noudattaisi mitään tiettyä kaavaa.


Jos sinulla on käytössä huonejakamo eteisestä, testaisin vielä toiset RJ-45 kaapelit tai yhteyden suoraan nousuportista jakamosta jos sellainen löytyy. Häiriöilmoituksiin sitten yhteyttä jos noususta suoraan toisellakin kaapelilla yhteys pätkii satunnaisesti. Verkkokaapelin olisi suositus olla 4-parinen (näkyy 8 säiettä liittimen sisällä) mutta yleensä tämä näkyy vain nopeudessa, ei niinkään pätkimisenä.


Mulla ilmenee vastaavaa ongelmaa, verkko saattaa kaatua satunnaisesti kokonaan tietyksiä ajaksi, sanotaanko että parista kymmenestä sekuntista muutamaan minuuttiin on poissa pelistä kaikilla laitteilla, niin Wi-Fi kuin ethernet-kaapelikin.



@Mysticiza@  kirjoitti:

Mulla ilmenee vastaavaa ongelmaa, verkko saattaa kaatua satunnaisesti kokonaan tietyksiä ajaksi, sanotaanko että parista kymmenestä sekuntista muutamaan minuuttiin on poissa pelistä kaikilla laitteilla, niin Wi-Fi kuin ethernet-kaapelikin.


Hei, onko sinulla käytössäsi millä tekniikalla toteutettu laajakaista(adsl/vdsl/kaapeli/ethernet/kotikuitu)? kuvailemasi ongelma voisi johtua joko käyttämästäsi reitittimestä/modeemista tai itsessään reitittimen/modeemin ja verkon välisestä yhteydestä. Onhan sinulla käytössäsi vain yksi modeemi/reititin ettei ole kahta laitetta ketjussa? //Petri


Valitetttavasti ei ole käytössä kuin tuo yksi pistoke. Sen toista porttia ei saa edes aktivoitua, koska Telian mukaan tähän huoneistoon saa aktivoitua vain yhden portin liittymälle. Jos nyt oikein muistan, sen toisen portin aktivointia taidettiin kokeilla ensin mutta se ei edes toiminut. 

 

Nykyinen kaapeli on 4-parinen, mutta varmuuden vuoksi pitää varmaankin kokeilla toista kaapelia. Epäilen kuitenkin hyvin vahvasti, että kaapelilla olisi mitään tekemistä tämän asian kanssa, eiköhän se vika ole Telian tai taloyhtiön asetuksissa.



@Jhurtta@  kirjoitti:

Valitetttavasti ei ole käytössä kuin tuo yksi pistoke. Sen toista porttia ei saa edes aktivoitua, koska Telian mukaan tähän huoneistoon saa aktivoitua vain yhden portin liittymälle. Jos nyt oikein muistan, sen toisen portin aktivointia taidettiin kokeilla ensin mutta se ei edes toiminut. 

 

Nykyinen kaapeli on 4-parinen, mutta varmuuden vuoksi pitää varmaankin kokeilla toista kaapelia. Epäilen kuitenkin hyvin vahvasti, että kaapelilla olisi mitään tekemistä tämän asian kanssa, eiköhän se vika ole Telian tai taloyhtiön asetuksissa.


Kuulostaa siltä että käytössäsi on ethernet tekniikalla toteutettu laajakaista. Yleensä ethernet tekniikalla toteutetuissa yhteyksissä yhteys tulee huoneistoon nousukaapelia pitkin huoneistojakamoon. Huoneistojakamosta voit verkkokaapelilla päättää mihin pistokkeeseen yhteys tulee asunnossa. Opiskelija asuntoloissa ei huoneistokohtaista jakamoa välttämättä ole jolloin tilausvaiheessa päätetään mille pistokkeelle yhteys kytketään.

Mikäli sinulla on reititin koneiden ja seinän dataportin välissä, testaa pätkiikö yhteys myös suoraan verkkokaapelilla ilman reititintä. Mikäli pätkiminen jatkuu ole yhteydessä häiriöilmoituksiimme telia.fi chatin kautta. Jos yhteys sattuisi toimimaan paremmin ilman reititintä välissä, ongelma vaikuttaisi tuolloin olevan reitittimessä eikä yhteydessä. //Petri


Yhteys tulee puhelinpistokkeesta ja muuntokapulalla Technicolor TG799 TSF reitittimeen.  Valokuidusta puhutaan teidän sivuillanne, en sitten tiedä mikä noista tekniikoista tämä on.

Samoja laitteita käytin ongelmitta vanhassa osoitteessani, pätkiminen alkoi muuton jälkeen heti, eli epäilisin että kyseessä on reitittimen ja verkon välissä oleva vika. Tosiaan vain yksi reititin käytössä.



@Mysticiza@  kirjoitti:

Yhteys tulee puhelinpistokkeesta ja muuntokapulalla Technicolor TG799 TSF reitittimeen.  Valokuidusta puhutaan teidän sivuillanne, en sitten tiedä mikä noista tekniikoista tämä on.

Samoja laitteita käytin ongelmitta vanhassa osoitteessani, pätkiminen alkoi muuton jälkeen heti, eli epäilisin että kyseessä on reitittimen ja verkon välissä oleva vika. Tosiaan vain yksi reititin käytössä.


Yhteystekniikka on tuolloin todennäköisesti VDSL. Yhteyttä voidaan joutua säätämään operaattorin toimesta jos sisäverkko aiheuttaa tilanteen jossa linja virheilee. Pitkä puhelinjohto (yli 1,5metriä) pistokkeen ja modeemin dsl portin välissä voi heikentää yhteyden laatua. Jos asunnossasi on useampi puhelinpistoke voi yhteys toimia paremmin toisesta rasiasta.

 

Tässä tilanteessa seuraava suosittelisin jättämään häiriöilmoituksen telia.fi sivuston chatin kautta niin saadaan tarkemmin katsottua modeemin ja verkon välistä yhteyttä.


Vastaa