Skip to main content

Gmailiin lähetetty viesti tulee takaisin, vaikka on aiemmin toiminut. Asiakaspalvelu sanoo, että asia ei kuulu heille ja käskivät soittamaan maksulliseen numeroon ja kysymään sieltä. Vika on kuitenkin jossakin Telian lähtevän postin asetuksissa palvelimella, jos olen oikein ymmärtänyt alla olevasta tekstistä. 

 

<xxx@gmail.com>: host gmail-smtp-in.l.google.com.173.194.221.27]
   said: 550-5.7.26 This mail is unauthenticated, which poses a security risk
   to the 550-5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked. The sender
   must 550-5.7.26 authenticate with at least one of SPF or DKIM. For this
   message, 550-5.7.26 DKIM checks did not pass and SPF check for nnic.fi] did
   not pass 550-5.7.26 with ip: 192.89.123.25]. The sender should visit
   550-5.7.26  https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for
   550 5.7.26 instructions on setting up authentication.
   e24-20020a2e8198000000b002b9eef521d9si1176743ljg.62 - gsmtp (in reply to
   end of DATA command)
Reporting-MTA: dns; smtp.tele.fi
X-Postfix-Queue-ID: A21D28075E4
X-Postfix-Sender: rfc822; xxx@nic.fi
Arrival-Date: Fri,  1 Sep 2023 14:46:17 +0300 (EEST)

Final-Recipient: rfc822; http://nic.fi/
Original-Recipient: rfc822;xxx@gmail.com
Action: failed
Status: 5.7.26
Remote-MTA: dns; gmail-smtp-in.l.google.com
Diagnostic-Code: smtp; 550-5.7.26 This mail is unauthenticated, which poses a
   security risk to the 550-5.7.26 sender and Gmail users, and has been
   blocked. The sender must 550-5.7.26 authenticate with at least one of SPF
   or DKIM. For this message, 550-5.7.26 DKIM checks did not pass and SPF
   check for 5nic.fi] did not pass 550-5.7.26 with ip: r192.89.123.25]. The
   sender should visit 550-5.7.26
   https://support.google.com/mail/answer/81126#authentication for 550 5.7.26
   instructions on setting up authentication.
   e24-20020a2e8198000000b002b9eef521d9si1176743ljg.62 - gsmtp

@Jouti tervetuloa Yhteisöön!

Onko kirjoittamasi jälkeen tilanne muuttunut ts. posti kulkisi nyt normaaliin tapaan? Käytätkö jotain sähköpostiohjelmaa ja jos, niin oletko koettanut onko asetusten uudelleen laittamisesta apua? 
Asiakastukemme ohjeistuksesta voisi olla hyötyä, siellä kerrotaan mm. sähköpostiasetusten tarkistamisesta. 

Jos tilanne ei muutu paremmaksi, niin tekninen tukemme Telia Helppi voi olla juurikin oikea taho, jonka puoleen kannattaa kääntyä. 


Olisiko tästä apua:  https://www.telia.fi/asiakastuki/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote?id=3a97a6e1-0a86-4e8b-8765-c6d796698627


Roskapostin torjumiseksi sähköpostiviestit tulee nykyään lähettää sen postipalvelimen kautta, joka on määritelty hoitamaan lähettäjän verkkotunnuksen lähtevää sähköpostia.

Mikäli kyse on @nic.fi päätteisestä osoitteesta, niin oikeat palvelinasetukset ovat:

Palvelin smtpa.kolumbus.fi
Protokolla SMTP (portti 465)
SSL-suojaus Kyllä
Palvelin edellyttää kirjautumista Kyllä
Käyttäjätunnus

sähköpostiosoitteesi kokonaisuudessaan, eli ╳╳╳╳╳╳╳╳@nic.fi

 

Huomaa, että smtpa.kolumbus.fi on myös a-kirjain.

Smtp.tele.fi oli kova sana 1990-luvulla. Valitettavasti aika on ajanut sen ohitse, eikä sen käyttäminen ole nykypäivänä enää suositeltavaa.


Roskapostin torjumiseksi sähköpostiviestit tulee nykyään lähettää sen postipalvelimen kautta, joka on määritelty hoitamaan lähettäjän verkkotunnuksen lähtevää sähköpostia.

Mikäli kyse on @nic.fi päätteisestä osoitteesta, niin oikeat palvelinasetukset ovat:

Palvelin smtpa.kolumbus.fi
Protokolla SMTP (portti 465)
SSL-suojaus Kyllä
Palvelin edellyttää kirjautumista Kyllä
Käyttäjätunnus

sähköpostiosoitteesi kokonaisuudessaan, eli ╳╳╳╳╳╳╳╳@nic.fi

 

Huomaa, että smtpa.kolumbus.fi on myös a-kirjain.

Smtp.tele.fi oli kova sana 1990-luvulla. Valitettavasti aika on ajanut sen ohitse, eikä sen käyttäminen ole nykypäivänä enää suositeltavaa.

Juuri näin.

Lisätäänpä tähän vielä ihan yleisenä tietona , että aiempina aikoina , kun postin lähetys ei ollut autentikoitua , suositeltiin käyttämään sen operaattorin lähtevän postin palvelinta , mistä nettiyhteys on , jotta posti lähtee eteenpäin. Siis anonyymi lähetys toimi silloin ja vielä nytkin vain nettioperaattorin omasta verkosta postitilistä riippumatta.

No nykyään on siirrytty käyttämään autentikoitua postin lähetystä anonyymin sijaan lähinnä roskapostin vuoksi ja silloin lähtevän postin palvelimen pitää olla siltä toimijalta , mistä postikin on. Autentikoitu lähetys toimii nettiyhteydestä riippumatta.


Autentikoitu lähetyspalvelin on paras ja tietysti työläin ratkaisu.

Omassa testailussa smtp.tele.fi on ollut positiivinen yllätys. Tietysti, kun on “uutena” palveluna esimerkiksi Gmailille, niin Gmailin tapaiset palvelut eivät rankkaa korkealle ja epäily on kova. Joitakin raportteja lähtee kotiverkosta ja käytän niin eräitäkin maskattuja osoitteita muualta kuin Gmailista. Epäilyttävä posti -täppää tulee, tulee kuitenkin laatikkoon ilman autentikointeja. Eilen poistelin posteja näistä osoitteista tulleista ja Gmail kysyi yhdessä sähköpostissa, että ilmoitetaanko tämä Googlelle turvallisiksi. Lykkäsin, että laita Googlelle tietoa tästä tavasta. 

Lieköhän nic.fi:llä jotain puutteita tässä tapauksessa. Onko niin, että lähetät Gmailiin lähettäjänä jokin nic.fi sähköpostiosoite? Liityisikö ongelma tähän: https://www.hostingpalvelu.fi/ohjeet/webhotelli-ohjeet/sahkoposti/sahkopostin-todennus-ja-toimitettavuus-spf-dkim-ja-dmarc/

Ei se Elisallakaan vahvasti mene, tietueet uupuu ja postit menevät roskiin. https://yhteiso.elisa.fi/saehkoeposti-68/dkim-spf-ja-marc-kuntoon-elisan-saehkoepostipalvelussa-522973 Kun näyttää nic.fi olevan Elisan domaineja, niin 1+1 toisinaan on 4.


Vastaa