Skip to main content
Asuntoyhtiömme kiinteistössä tehtiin viime vuoden lopulla laaja linjasaneeraus, jolloin mm. asennettiin kuituverkko. Kaikissa huoneissa on kuituverkon rasiat ja eteisessä jakamo, joka "näyttää tyhjältä". Käytössäni oleva Sonera viihde on kuitenkin kytketty vanhaan puhelinjohtoon ja urakoitsijan joulukuussa antaman tiedotuksen mukaan yhteys uuteen rasiaan voidaan tehdä vasta kun on tehty "jonkinlainen ristiinkytkentä".
Olen nyt tiedustellut asiaa sekä urakoitsijalta että yhtiömme isännöitsijältä, milloin tällainen kytkentä tehdään, mutta mitään vastausta en ole saanut.
Sonera-viihde on toiminut kohtuullisesti, mutta aikaajoin kuva- tai ääni- ja kuvayhteys on katkennut, mikä on palautunut sammuttamalla digiboxi noin 10 sekunniksi (ohjeen mukaan). Se ei tapahdu joka päivä mutta aika usein kuitenkin. Lisäksi laitteiden sijoittelu on hankalaa, kun vanha puhelirasia on vain eteisessä.
Olen ajatellut, että nämä molemmat haitat voisivat korjautua, jos uudet yhteydet otettaisiin käyttöön, kun tai jos sellaiset taloon on asennettu. Eikö Sonerallakin tulisi olla tiedossa kiinteistön tietoverkon rakenne?
Onko Soneralla kuituverkkoyhteys taloon ja jos ei ole, niin kannattaako Sonera-viihdettä siirtää pois vanhasta puhelinverkosta?

Terveisin Pertti Lintula
(Asunto Oy Peltokatu 9)
Hei petelin,

petelin kirjoitti:
Olen ajatellut, että nämä molemmat haitat voisivat korjautua, jos uudet yhteydet otettaisiin käyttöön, kun tai jos sellaiset taloon on asennettu. Eikö Sonerallakin tulisi olla tiedossa kiinteistön tietoverkon rakenne?

Kiinteistön saneerauksesta ja uudesta johdotuksesta vastaa aina taloyhtiö tai kiinteistön omistaja. Tottakai meidän on hyvä tietää kiinteistön sisäverkon rakenne silloin kun sitä ollaan liittämässä meidän kuituun niin tiedetään valita oikeat laitteet sekä laskea kustannukset.

petelin kirjoitti:
Olen nyt tiedustellut asiaa sekä urakoitsijalta että yhtiömme isännöitsijältä, milloin tällainen kytkentä tehdään, mutta mitään vastausta en ole saanut.

Tähän ei minullakaan ole mitään tietoa onko mahdollisesti isännöitsijä tehnyt jo sopimuksen meidän tai jonkun toisen operaattorin kuituverkkoon "kytkennästä" mutta saatavuuden mukaan tarjolla on ainoastaan vielä tämä puhelinrasian kautta kulkeva yhteys.

Jos sinulla on nykyisen palvelusi kanssa ongelmia, oletko ollut yhteydessä näistä jo vikapalveluun? Vilkaisin itse liittymääsi ja linjalla näkyy hieman liikaa vaimennusta. Onko sinulla käytössäsi se modeemilaitteen mukana tullut alkuperäinen lyhyt (~2m) puhelinjohto ilman jatkokaapeleita? Voisit myös kokeilla palauttaa modeemisi tehdasasetuksille pitämällä laitteen reset-näppäintä pohjassa 30s ajan.

Jos ongelmat kuitenkin jatkuu niin suosittelen olemaan yhteydessä vikapalveluun joko soittamalla tai jättämällä palvelupyynnön omien sivujen kautta.
Modeemi on puhelinverkossa mukana tulleella johdolla, käytössä on myös Inteno-reitittimet ja kuten sanoin Sonera-viihde on toiminut kohtuullisesti. Suurin harmi on, että modeemi ja reititin on nyt eteisen lattialla sen ainoan puhelinrasian vieressä, vaikka kuiturasioita kaikissa huoneissa.
Minua mietityttää myös, mitä tarkoitti saneerausurakoitsijan ilmoitus "ristiinkytkennästä", kun ongelmana tuntui olevan erään osakkaamme turvapuhelimen toiminta. Onko mahdollista, että vanha puhelinjohto poistuisi kokonaan käytöstä tämän "ristiinkytkennän" jälkeen? Ja silloinhan viihdepakettikaan ei voisi toimia?
Toisaalta sama tilanne syntyisi kai silloin, jos isännöitsijämme sopisi kuituverkkoon liittymisestä jonkin toisen operaattorin kanssa ja jos vanha puhelinverkkoyhteys poistuisi käytöstä? Nämä ovat varmaan tyhmiä kysymyksiä, koska "verkkotekniikka" ei ole oikein hallussa eikä taida olla hallussa isännöitsijällämmekään.

Terveisin Petelin
Hei petelin,

Taloyhtiön sisäverkosta vastaa taloyhtiö itse, joten sen osalta emme oikein osaa vastauksia antaa. Taloyhtiöissä yleensä hallitus tai isännöitsijä käsittelee ja tekee päätöksiä näissä asioissa.

Normaalisti taloyhtiön hallitus tekee päätöksen tilata joltain operaattorilta kuituyhteyden, jos sellainen on saatavilla alueella. Tällöin operaattori käy kytkemässä kuidun taloyhtiön jakamoon, josta se taas kytketään eteenpäin taloyhtiön sisäverkkoon. Kuituyhteyksissä yhteyksiä tarjoaa vain se operaattori jonka kanssa taloyhtiö on tehnyt sopimuksen.

Joskus voi myös olla niin, että taloyhtiön sisäverkko rakennetaan valmiiksi esim. putkiremontin yhteydessä. Tällöin sisäverkon rakentamisen kustannukset ovat edullisemmat. Näissä tilanteissa voi olla että kuituverkkoon liittymisen suhteen ei vielä ole päätöksiä tehty.

Saneerausurakoitsijan ilmoitus ristiinkytennästä voisi tarkoittaa esim. että taloyhtiön kaapeloinnit ovat olleet sekaisin, niin että esim. naapurille menevä yhteys onkin kytketty toiseen asuntoon. Kaapelien kytkennät olleet siis ristissä. Varmuudella en kuitenkaan osaa tuohon sanoa mitä on tässä tapauksessa tarkoittanut.

Jos taloyhtiön sisäverkko on toteutettu CAT5/6 kaapeloinnilla, niin voi olla että puhelinverkkoyhteys kytketään kulkemaan tuota verkkoa pitkin, jolloin vanha puhelinpistoke poistuu käytöstä. Yhteys on tämän jälkeen kuitenkin edelleen käytettävissä huoneistojakamoon tulevasta "nousu" datapistokkeesta. Modeemi kytketään tuolloin tähän huoneistojakamon nousupaikkaan puhelinkaapelilla, ilman 3 piikkistä adapteria. Tässä tilanteessa yhteys on helpompi kytkeä huoneiston sisäverkossa eteenpäin haluttuihin pistokkeisiin.

Vaikka taloyhtiö liittyy kuituun, niin se ei automaattisesti tarkoita että vanha puhelinverkko poistuu käytöstä. Joissakin tilanteissa myös puhelinverkko jää rinnalle käyttöön. Päätökset näissä asioissa tekee taloyhtiön hallitus tai isännöitsijä.

Vastaa