Yritin selvittää laskutukseen liittyviä asioita oma palveluni kautta
- En voi lähettää viestiä asiakaspalveluun
- En voi vaihtaa sähköiseen laskutukseen, koska järjestelmä ei toimi, linkki ei toimi. Olen kokeillut internet explorer ja firefox!
- Minun käyttäjäoikeuteni eivät riitä oma palvelussani, vaikka olen kirjautunut omistajatunnuksilla?? En voi siirtää maksupäivää
- En voi ottaa yhteyttä laskutukseen, soittopyynnön merkeissä, kun se on harmaalla?
- Olen saanut laskun postitse, josta joudun maksamaan 2,90 euroa. Kukaan ei ole sanonut minulle, että paperilasku maksaa näin paljon. Kun tein nettiliittymän, kukaan ei erikseen edes tarjonnut minulle paperitonta laskutusvaihtoehtoa?
- Olette veloittaneet laitteet ja tarvikkeet 29 euroa, en ole saanut teiltä ADSL modeemia? Miten voitte laskuttaa sen jos ette ole edes sitä toimittanut?
Voitteko nyt soittaa minulle, että saadaan tämä laskutusasia kuntoon.
Kiitos
Sivu 1 / 1
- En voi ottaa yhteyttä laskutukseen, soittopyynnön merkeissä, kun se on harmaalla?
Voit ottaa ajan, mutta sen varaus lienee kahden viikon päähän (mene vain eteenpäin seuravalle sivulle vieritys muistaakseni oikealle ) jossa on vapaita aikoja.
Kyllä se sieltä selviää,puhelin palvelusta. Tietysti varaukseesi asiakasnumero ja lyhyt selvitys probleemasta.
Risto
Voit ottaa ajan, mutta sen varaus lienee kahden viikon päähän (mene vain eteenpäin seuravalle sivulle vieritys muistaakseni oikealle ) jossa on vapaita aikoja.
Kyllä se sieltä selviää,puhelin palvelusta. Tietysti varaukseesi asiakasnumero ja lyhyt selvitys probleemasta.
Risto
Terve
>Voit ottaa ajan, mutta sen varaus lienee kahden viikon päähän (mene vain eteenpäin seuravalle sivulle >vieritys muistaakseni oikealle ) jossa on vapaita aikoja.
No eihän ole? Ei tuo toimi, EI IE:llä EI Mozillalla! Katsoppa vaikka itse.
Kiitos
T: lasse
>Voit ottaa ajan, mutta sen varaus lienee kahden viikon päähän (mene vain eteenpäin seuravalle sivulle >vieritys muistaakseni oikealle ) jossa on vapaita aikoja.
No eihän ole? Ei tuo toimi, EI IE:llä EI Mozillalla! Katsoppa vaikka itse.
Kiitos
T: lasse
Hei lkankainen
Vilkaisin ja testasin ajanvarauskalenterin toimintaa IE versio 11.0 ja Mozzilla firefox 26.0 versioilla ja se toimi OK. Vapaita aikoja löytyy 27.1 alkaen melko reilusti.
Omien sivujen osalta on tehty paljon päivityksiä viimeaikoina ja kaikki toiminnot eivät vielä ole käytettävissä. Toiminnot tulevat saataville pikkuhiljaa mutta siihen asti suosittelen olemaan yhteydessä asiakaspalveluun näiden laskuasioiden puolesta.
Vilkaisin ja testasin ajanvarauskalenterin toimintaa IE versio 11.0 ja Mozzilla firefox 26.0 versioilla ja se toimi OK. Vapaita aikoja löytyy 27.1 alkaen melko reilusti.
Omien sivujen osalta on tehty paljon päivityksiä viimeaikoina ja kaikki toiminnot eivät vielä ole käytettävissä. Toiminnot tulevat saataville pikkuhiljaa mutta siihen asti suosittelen olemaan yhteydessä asiakaspalveluun näiden laskuasioiden puolesta.
Terve
Käytän Firefox 26 versiota ja sivu ei toimi!
T: Lasse
Käytän Firefox 26 versiota ja sivu ei toimi!
T: Lasse
Maaliskuussa markkinatuomioistuin on tehnyt päätöksen että paperilaskutuslisää ei saa periä. Sonera "selvittää asiaa" eikä hinnoittelua ole vielä muutettu.
"Omien Sivujen" toimintaa on kolmen viime kuukauden aikan muutettu, toivottavasti paremmin toimiviksi.
Olethan huomannut, että vaikka "Omille Sivuille" pyydetään "Sonera Tunnusta", siihen voi laittaa liittymän tai sähköpostiosoitteen omine salasanoineen. "Omat Sivut" toimivat eri tavalla riippuen tunnuksesta eikä omistajan "Sonera Tunnuksella" voi tehdä samoja asioita kuin liittymäkohtaisilla tunnuksilla.
Tuntemani kymmenen vuoden aikan Soneran sivut eivät ole vielä toimineet kelvollisesti eikä mikään vihjaa, että niin tulisi olemaankaan.
Jos katsot pääkilpailijan vastaavia sivuja, ei siellä näytä asiat olevan sen paremmin kuin kymmenen vuoden YT-putkessa kipristelevällä TeliaSonera Finlandilla, vaikka eivät ostaneet neljällä miljardilla tyhjää ja tulleet myydyiksi ulkomaille.
"Omien Sivujen" toimintaa on kolmen viime kuukauden aikan muutettu, toivottavasti paremmin toimiviksi.
Olethan huomannut, että vaikka "Omille Sivuille" pyydetään "Sonera Tunnusta", siihen voi laittaa liittymän tai sähköpostiosoitteen omine salasanoineen. "Omat Sivut" toimivat eri tavalla riippuen tunnuksesta eikä omistajan "Sonera Tunnuksella" voi tehdä samoja asioita kuin liittymäkohtaisilla tunnuksilla.
Tuntemani kymmenen vuoden aikan Soneran sivut eivät ole vielä toimineet kelvollisesti eikä mikään vihjaa, että niin tulisi olemaankaan.
Jos katsot pääkilpailijan vastaavia sivuja, ei siellä näytä asiat olevan sen paremmin kuin kymmenen vuoden YT-putkessa kipristelevällä TeliaSonera Finlandilla, vaikka eivät ostaneet neljällä miljardilla tyhjää ja tulleet myydyiksi ulkomaille.
Soneralla on nyt ollut kuukausi aikaa "selvittää" markkinatuomioistuimen päätöksen vaikutuksia. Elisa ja Sonera (sekä muut operaattorit, mm dna) ovat aivan samanlaisia kuluttaja-asiakkaiden laskuttajia, joten päätöksen paperilaskun maksukiellosta pitäisi analogisesti koskea niitä kaikkia.
Milloin Sonera aikoo tiedottaa asiakkailleen "selvittämisensä" tuloksista, ja miten.
Epäilen vahvasti, ettei Sonera vastaa tähän viestiin, tai jos vastaakin, ei ainakaan kerro mitään uutta tai asiakkaille hyödyllistä.
Kaseva-yhtye teki 1970-luvulla laulun nimeltä "Turhaan mua huudat". Alkaa tuntua siltä, että tänne keskustelupalstoille kirjoittaminen on juuri sellaista turhaan huutamista, kukaan ei kuuntele eikä ainakaan vastaa.
Milloin Sonera aikoo tiedottaa asiakkailleen "selvittämisensä" tuloksista, ja miten.
Epäilen vahvasti, ettei Sonera vastaa tähän viestiin, tai jos vastaakin, ei ainakaan kerro mitään uutta tai asiakkaille hyödyllistä.
Kaseva-yhtye teki 1970-luvulla laulun nimeltä "Turhaan mua huudat". Alkaa tuntua siltä, että tänne keskustelupalstoille kirjoittaminen on juuri sellaista turhaan huutamista, kukaan ei kuuntele eikä ainakaan vastaa.
Markkinatuomioistuimen päätöksestä on kulunut reilut kaksi kuukautta. Onko Sonera onnistunut tänä aikana "selvittämään" paperilaskun maksullisuutta? Jos on, niin mitä on saatu selville ja mitä mahdollisesti tiedotettu? En pikaisesti katsoen löytänyt mitään asiakas- enkä lehdistötiedotetta asiasta.
Helsingin Sanomat: Elisa laski uhkasakon takia paperilaskun hintaa vain sentillä
Voisikohan Sonera lopultakin kertoa asiakkailleen, mitä se aikoo tehdä paperilaskujensa hinnoittelussa?
Elisan toimintaa voidaan pitää markkinaoikeuden tuomion pilkkaamisena: toimitaan kyllä päätöksen kirjaimen mukaan, hengestä ei piitata. Elisa ja kuluttaja-asiamies ovat hakeneet päåätökseen valituslupaa Korkeimmalta oikeudelta.
Voisikohan Sonera lopultakin kertoa asiakkailleen, mitä se aikoo tehdä paperilaskujensa hinnoittelussa?
Elisan toimintaa voidaan pitää markkinaoikeuden tuomion pilkkaamisena: toimitaan kyllä päätöksen kirjaimen mukaan, hengestä ei piitata. Elisa ja kuluttaja-asiamies ovat hakeneet päåätökseen valituslupaa Korkeimmalta oikeudelta.
Elisa pitää markkinaoikeuden päätöstä pilkkanaan http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288683591661.html http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/05/05/elisan-paperilasku-halpeni-sentin---meniko-oikein, ja laski paperilaskun hintaa sentin. Ellen väärin muista paperilaskun erillisveloitukseen lähti ensimmäisenä Sonera ja erityisen törkeää oli se että Sonera muutti voimassa olevia sopimuksia lisäämällä tuollaisen erillisen lisän. Markkinaoikeudessa Elisa vaati kuluttaja-asiamiehen vaatimusta hylättäväksi vedoten mm. siihen että Sonera perii 2,90 euron paperilaskutuslisää laskulta.
Telefinlandilla (joka on on yksi Teliasonera Finland Oyj:n aputoiminimi - se vähempi ja halvempi veli) meneteltiin muuten niin että matkapuhelinliittymän suoraveloitusilmoitus pysyi ilmaisena kunnes vuosi sitten muutin liittymän tyyppiä, jolloin (muistaakseni euron) paperilaskutuslisä tuli suoraveloitusilmoitukseen ilman että puhelimessa sovittaessa olisi sellaisesta ollut puhetta. Soneran laajakaistaliittymän hinnankorotuksesta paperilaskutuslisällä sen sijaan tuli kirje samoin kuin euron lisän lähes kolminkertaistamisesta.
Vanha paperilaskutapa on ollut selkeä ja hallittu. Maksamatta olevat paperilaskut odottavat pinossa kunnes (verkkopankissa 80-luvulta alkaen) maksettaessa siirrän ne mappiin ja aika ajoin siivoan vanhoja laskuja mapista. Nyt on sekavan monia "kilpailevia" kanavia, joista veloituksia tulee. Yritysten välillä on siirrytty sähköiseen verkkolaskuun ja pankit laskuttajayritysten tukemana patistavat kuluttajia samaan käytäntöön, jota kuluttajilla nimitetään e-laskuksi. Soneran ja siihen kuuluvan Telefinlandin laskutuksen osalta tilanne nyt on kehno - törkeän paperilaskulisän vuoksi suostuin sähköiseen laskuun. Soneran tietojärjestelmät on ala-arvoista tasoa ja aluksi oli aikamoisia vaikeuksia saada sähköistä laskua, jolla Sonera tarkoitaa ilmoitusta sähköpostiin, että lasku on katsottavissa annetun internetosoitteen kautta ja virtuaaliviivakoodilla jolla verkkopankissa saa maksun tiedot maksun vastaanottajaa lukuunottamatta syötetyksi. On vain niin, että sähköpostia lukiessa en yleensä ole käyttämässä verkkopankkia ja niinpä on aina epävarmaa, olenko laittanut laskun maksuun. Sonera-sivujen kautta voi sentään työläästi käydä katsomassa mitkä laskut jäivät huonon järjestelyn seurauksena ajallaan maksamatta. Sonera-laskuttaja varmaan mieluiten haluaisi laittaa e-laskulla kätensä pankkitililleni minulle ilmoittamatta, mutta minun moraaliini se ei sovi, osoitteeni ei ole verkkopankissa. Jos ajattelen vaikka työni 30 nettoeuron tuntihintaiseksi ja laskuttaja odottaa että viikottain käyttäisin 15 minuuttia verkkopankissa käyntiin e-laskujen kuurnimiseksi, niin saisinko vähentää laskujen summista 30 euroa kuussa veloituksien käsittelykuluja?
Paperilaskun hintaa ei Sonera nostanut 1.7.2013 alkaen 2,90 euroon matkapuhelinliittymilta joka oli markkinaoikeudessa (jos sivusta http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea ... +muutoksia voi päätellä). Jos Itellan aseman heikentäminen olisi haluttu tehdä siistin näköisesti, Sonera olisi voinut antaa 2,90 euron alennuksen niille, jotka maksavat laskua saamatta. Eiköhän se ole oleellisessa osassa, että verkko-operaattorit toimivat postin kantami laskuja vastaan kun niillä itsellään on itse operoidut sähköisetverkot hoidossaan. Ajan peluu toimii Postia vastaan. Sokea Reettakin näkee, että puheet paperittoman laskun metsän säästöstä ovat silkkaa sumutusta.
Telefinlandilla (joka on on yksi Teliasonera Finland Oyj:n aputoiminimi - se vähempi ja halvempi veli) meneteltiin muuten niin että matkapuhelinliittymän suoraveloitusilmoitus pysyi ilmaisena kunnes vuosi sitten muutin liittymän tyyppiä, jolloin (muistaakseni euron) paperilaskutuslisä tuli suoraveloitusilmoitukseen ilman että puhelimessa sovittaessa olisi sellaisesta ollut puhetta. Soneran laajakaistaliittymän hinnankorotuksesta paperilaskutuslisällä sen sijaan tuli kirje samoin kuin euron lisän lähes kolminkertaistamisesta.
Vanha paperilaskutapa on ollut selkeä ja hallittu. Maksamatta olevat paperilaskut odottavat pinossa kunnes (verkkopankissa 80-luvulta alkaen) maksettaessa siirrän ne mappiin ja aika ajoin siivoan vanhoja laskuja mapista. Nyt on sekavan monia "kilpailevia" kanavia, joista veloituksia tulee. Yritysten välillä on siirrytty sähköiseen verkkolaskuun ja pankit laskuttajayritysten tukemana patistavat kuluttajia samaan käytäntöön, jota kuluttajilla nimitetään e-laskuksi. Soneran ja siihen kuuluvan Telefinlandin laskutuksen osalta tilanne nyt on kehno - törkeän paperilaskulisän vuoksi suostuin sähköiseen laskuun. Soneran tietojärjestelmät on ala-arvoista tasoa ja aluksi oli aikamoisia vaikeuksia saada sähköistä laskua, jolla Sonera tarkoitaa ilmoitusta sähköpostiin, että lasku on katsottavissa annetun internetosoitteen kautta ja virtuaaliviivakoodilla jolla verkkopankissa saa maksun tiedot maksun vastaanottajaa lukuunottamatta syötetyksi. On vain niin, että sähköpostia lukiessa en yleensä ole käyttämässä verkkopankkia ja niinpä on aina epävarmaa, olenko laittanut laskun maksuun. Sonera-sivujen kautta voi sentään työläästi käydä katsomassa mitkä laskut jäivät huonon järjestelyn seurauksena ajallaan maksamatta. Sonera-laskuttaja varmaan mieluiten haluaisi laittaa e-laskulla kätensä pankkitililleni minulle ilmoittamatta, mutta minun moraaliini se ei sovi, osoitteeni ei ole verkkopankissa. Jos ajattelen vaikka työni 30 nettoeuron tuntihintaiseksi ja laskuttaja odottaa että viikottain käyttäisin 15 minuuttia verkkopankissa käyntiin e-laskujen kuurnimiseksi, niin saisinko vähentää laskujen summista 30 euroa kuussa veloituksien käsittelykuluja?
Paperilaskun hintaa ei Sonera nostanut 1.7.2013 alkaen 2,90 euroon matkapuhelinliittymilta joka oli markkinaoikeudessa (jos sivusta http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea ... +muutoksia voi päätellä). Jos Itellan aseman heikentäminen olisi haluttu tehdä siistin näköisesti, Sonera olisi voinut antaa 2,90 euron alennuksen niille, jotka maksavat laskua saamatta. Eiköhän se ole oleellisessa osassa, että verkko-operaattorit toimivat postin kantami laskuja vastaan kun niillä itsellään on itse operoidut sähköisetverkot hoidossaan. Ajan peluu toimii Postia vastaan. Sokea Reettakin näkee, että puheet paperittoman laskun metsän säästöstä ovat silkkaa sumutusta.
Voisikohan joku Soneralta lopultakin vastata tässä viestiketjussa esitettyihin kysymyksiin? Onkohan kukaan Sonerassa pannut merkille sitä, kuinka paljon tätä viestiketjua on luettu? Vai onko niin, ettei lukukertojen määrällä ole Soneralle mitään merkitystä?
Hei Riekkosak! Paperilaskun hinnoittelu ei ole meillä muuttumassa. Markkinaoikeuden päätös koskee Elisaa ja se ei ole peruste hyvityksille tai muutoksille koskien paperilaskun toimitusmaksua Soneralla.
Sähköinen laskutus yleistyy koko ajan ja on meillä yleisin laskutustapa jo nyt. Sähköisen laskun vaihtoehtoina ovat e-lasku, sähköpostilasku, tekstiviestilasku ja verkkolasku Omilla Sivulla. Sähköisestä laskusta löytyvät kaikki samat tiedot kuin perinteisestä paperilaskustakin ja ne voidaan joko arkistoida omaan verkkopankkiin tai tallentaa omalle tietokoneelle.
Sähköinen laskutus yleistyy koko ajan ja on meillä yleisin laskutustapa jo nyt. Sähköisen laskun vaihtoehtoina ovat e-lasku, sähköpostilasku, tekstiviestilasku ja verkkolasku Omilla Sivulla. Sähköisestä laskusta löytyvät kaikki samat tiedot kuin perinteisestä paperilaskustakin ja ne voidaan joko arkistoida omaan verkkopankkiin tai tallentaa omalle tietokoneelle.
Oli arvattavissa, että kun 100000 euron uhkasakon saanut Elisa pitää tuomiota pilkkanaan ja häpäisee markkinatuomioistuinmenettelyä, niin ei Sonera sen tuomion perusteella käy omia törkeyksiään oikomaan. Elisan tapauksen farssi etenee korkeampiin oikeusistuimiin. Odottaisin kyllä, että saadaan mielekkäämmin muotoiltu tuomiolauselma ja tulee myös Sonera sitä noudattamaan. Siihen saakka Sonera pelaa saadakseen ihmisiä siirtymään pois paperilaskuista.Sähköisen postin markkinoista teleoperaattorit kamppailevat Itellaa vastaan. Kärsivä kuluttaja on pelinappulan roolissa.
Kun joku viitsisi niin voisi kuluttaja-asiamiehen tuella käydä käräjöimään Soneraa vastaan. Näkisin että tässä on useampi selvitystä etsivä seikka
1) Mikä riittää laskuksi, Erityisesti sopimuksissa joissa maksuajankohdat ja suoritusmäärät ovat sopimusta tehdessä tiedossa. Onko maksun saajan annettava maksajalle kustakin suorituserästä erillinen lasku vaikka neljä-kaksi viikkoa ennen eräpäivää vai riittäisikö esimerkiksi maksun suorittamiseksi riittävien tietojen antaminen sopimusta tehdessä. Olettaisin että laskusta olisi finanssialan keskusliiton ohjeet ellei suorastaan lain määräyksiä. ¹)
2) On selvää, että laskuttamisesta ja maksunvalvonnasta on laskuttajalle kustannuksia. Mielestäni laskun toimittaminen kuuluu kauppaan. Näen pankeilla ja laskuttajilla pyrkimystä saada oikeus veloittaa oikeana pitämänsä summa maksajan tililta ja maksun ennakkoon tarkastuksen tekeminen niin hankalaksi, että se yleensä jätetään tekemättä. Laskuttaja säästyisi merkittävältä osalta järjestelmien sotkuistamisen lisäämiä karhuamis- ja perintäkustannuksia ja vaivaa. Tähän ei kuluttajan tule suostua. Meillä voi olla kohta Soneralla käytäntönä, että Sonera katsoo laskun toimitetuksi, kun se on "Omille Sivuille" menemällä luettavissa. Edellä Soneran edustaja kehtasi esittää, että maksajalla on mahdollisuus hankkia itselleen laskusta verkkopankista kopio. Ei se ole laskun toimittamista maksajalle. Ainakin osalla pankkeja laskutietojen maksuton säilytys on alle kaksi vuotta että siihen ei kannattaisi viitata. Eikä aivan kaikilla edes ole verkkopankkia käytössä. Peraatteessa on väärin edellyttää maksajalta laitteita, työtä ja kustannuksia laskuttajalta laskun saamiseen.
3) Sopimuksellisesti törkeää Soneralla on ollut voimassaolevaan sopimukseen mielivaltaisesti paperilaskutuslisän lisääminen ja sen suuruuden korottaminen. Edes mitään selvitystä ei ole esitetty, että lisämaksu perustuisi sen suuruisiin kustannusten nousuihin laskuttamisessa vaan on annettu ymmärtää, että Sonera katsoo oikeudekseen korottaa maksuja mielihalujensa mukaan. Minusta se on sopimusrikkomus, joka esim. antaa maksajalle oikeuden purkaa määräaikainen sopimus kesken sopimuskauden. Ja toki voi kieltäytyä korotuksen sopimusmuutoksesta ja suorittaa maksut sovitun mukaisesti. Oikeaoppinen menettely lie keskustella asiasta ensin laskuttajan kanssa ja ellei yhteisymmärrystä synny, tukeutua kuluttajaviranomaiseen. Rahallisesti esim. 24 kk x 2,90 euroa on karvan alle seitsemänkympin että rahallisesti ei kovin suuri summa mutta periaatteesta on kyse ja on kuitenkin maksettavassa summassa merkittävä osa. Sallimmeko teleoperaattorien kartellin kyykyttää kuluttajia. Palvelun osaamisestahan ei juuri voi puhua. Ilmankos tällä yleisemmälläkin palvelujen ja tuotteiden laadun taantumisen tiellä Suomen talous voi eurooppalaiseen yleiskehitykseen nähden huonosti - olisi taas poliittisen suunnan vaihtamisen aika, niinhän demokratia toimii.
¹) Laskua koskevat ainakin kirjanpitolaki ja arvonlisäverolaki ja laskusta on annettu EU:n direktiivejä. Lasku tavaroiden ja palvelujen myynnistä on annettava ja siinä esitettävistä tiedoista on säädökset, yksityishenkilön laskussa kevyemmät vaatimukset kuin yrityksen. Verottajan mukaan lasku voidaan antaa paperilla, ja maksajan suostumuksella, myös sähköisesti. Eri maiden säädökset sähköisestä laskusta, mm. sen aitouden osoittamisesta, vaihtelevat ja tarvittaessa lasku on annettava paperilla.
Kun joku viitsisi niin voisi kuluttaja-asiamiehen tuella käydä käräjöimään Soneraa vastaan. Näkisin että tässä on useampi selvitystä etsivä seikka
1) Mikä riittää laskuksi, Erityisesti sopimuksissa joissa maksuajankohdat ja suoritusmäärät ovat sopimusta tehdessä tiedossa. Onko maksun saajan annettava maksajalle kustakin suorituserästä erillinen lasku vaikka neljä-kaksi viikkoa ennen eräpäivää vai riittäisikö esimerkiksi maksun suorittamiseksi riittävien tietojen antaminen sopimusta tehdessä. Olettaisin että laskusta olisi finanssialan keskusliiton ohjeet ellei suorastaan lain määräyksiä. ¹)
2) On selvää, että laskuttamisesta ja maksunvalvonnasta on laskuttajalle kustannuksia. Mielestäni laskun toimittaminen kuuluu kauppaan. Näen pankeilla ja laskuttajilla pyrkimystä saada oikeus veloittaa oikeana pitämänsä summa maksajan tililta ja maksun ennakkoon tarkastuksen tekeminen niin hankalaksi, että se yleensä jätetään tekemättä. Laskuttaja säästyisi merkittävältä osalta järjestelmien sotkuistamisen lisäämiä karhuamis- ja perintäkustannuksia ja vaivaa. Tähän ei kuluttajan tule suostua. Meillä voi olla kohta Soneralla käytäntönä, että Sonera katsoo laskun toimitetuksi, kun se on "Omille Sivuille" menemällä luettavissa. Edellä Soneran edustaja kehtasi esittää, että maksajalla on mahdollisuus hankkia itselleen laskusta verkkopankista kopio. Ei se ole laskun toimittamista maksajalle. Ainakin osalla pankkeja laskutietojen maksuton säilytys on alle kaksi vuotta että siihen ei kannattaisi viitata. Eikä aivan kaikilla edes ole verkkopankkia käytössä. Peraatteessa on väärin edellyttää maksajalta laitteita, työtä ja kustannuksia laskuttajalta laskun saamiseen.
3) Sopimuksellisesti törkeää Soneralla on ollut voimassaolevaan sopimukseen mielivaltaisesti paperilaskutuslisän lisääminen ja sen suuruuden korottaminen. Edes mitään selvitystä ei ole esitetty, että lisämaksu perustuisi sen suuruisiin kustannusten nousuihin laskuttamisessa vaan on annettu ymmärtää, että Sonera katsoo oikeudekseen korottaa maksuja mielihalujensa mukaan. Minusta se on sopimusrikkomus, joka esim. antaa maksajalle oikeuden purkaa määräaikainen sopimus kesken sopimuskauden. Ja toki voi kieltäytyä korotuksen sopimusmuutoksesta ja suorittaa maksut sovitun mukaisesti. Oikeaoppinen menettely lie keskustella asiasta ensin laskuttajan kanssa ja ellei yhteisymmärrystä synny, tukeutua kuluttajaviranomaiseen. Rahallisesti esim. 24 kk x 2,90 euroa on karvan alle seitsemänkympin että rahallisesti ei kovin suuri summa mutta periaatteesta on kyse ja on kuitenkin maksettavassa summassa merkittävä osa. Sallimmeko teleoperaattorien kartellin kyykyttää kuluttajia. Palvelun osaamisestahan ei juuri voi puhua. Ilmankos tällä yleisemmälläkin palvelujen ja tuotteiden laadun taantumisen tiellä Suomen talous voi eurooppalaiseen yleiskehitykseen nähden huonosti - olisi taas poliittisen suunnan vaihtamisen aika, niinhän demokratia toimii.
¹) Laskua koskevat ainakin kirjanpitolaki ja arvonlisäverolaki ja laskusta on annettu EU:n direktiivejä. Lasku tavaroiden ja palvelujen myynnistä on annettava ja siinä esitettävistä tiedoista on säädökset, yksityishenkilön laskussa kevyemmät vaatimukset kuin yrityksen. Verottajan mukaan lasku voidaan antaa paperilla, ja maksajan suostumuksella, myös sähköisesti. Eri maiden säädökset sähköisestä laskusta, mm. sen aitouden osoittamisesta, vaihtelevat ja tarvittaessa lasku on annettava paperilla.
Teleoperaattorien paperilaskun maksullisuutta on käsitellyt myös kuningaskuluttaja; http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/11/14/saako-paperilasku-maksaa
Vastaa
Rekisteröidy
Onko sinulla jo tili? Kirjaudu sisään
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.