Skip to main content
Moi!

Voisitteko tarkentaa mitä tarkalleen ottaen tarkoittaa ADSL liittymätarjouksen yhteydessä tämä:
Tarjouksen saaminen edellyttää 24 kuukauden määräaikaisen sopimuksen tekemistä Sonera laajakaistaliittymään ja lupaa sähköiseen markkinointiin.?

Jos katson täältä sivulta "FAQ"ia:
http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea/markkinointilupa/miksi+sonera+keraa+sahkoisia+markkinointilupia

Niin siellä sanotaan lopussa näin:
"Voiko luvan peruuttaa?
Luvan voi peruuttaa rajoituksetta milloin tahansa ilmoittamalla siitä Soneralle"

Eli voinko tilata ADSL liittymän tarjoushintaan ja antaa siinä luvan sähköiseen markkinointiin ja sen jälkeen peruuttaa luvan sähköiseen markkinointiin ilman mitään rajoituksia ("=rajoituksetta")?

-Juha
Onkohan tälle mahdollista saada vastausta asiakaspalvelusta?
jjaaskel kirjoitti:
"Luvan voi peruuttaa rajoituksetta milloin tahansa ilmoittamalla siitä Soneralle"

Eli voinko tilata ADSL liittymän tarjoushintaan ja antaa siinä luvan sähköiseen markkinointiin ja sen jälkeen peruuttaa luvan sähköiseen markkinointiin ilman mitään rajoituksia ("=rajoituksetta")?

-Juha


Eikait ne tuollaisesta porsaanreijästä tahdo vastauksia antaa. ;)

Mutta joo. Tuon lainaamasi perusteella voisit perua jälkikäteen markkinoitiluvan. Lukeehan siinä, että perumisella ei ole rajoituksia. mielestäni se on "rajoitus", jos markkinointiluvan peruuttamisen jälkeen hinta nousisi. Silloinhan rajoitettaisiin liittymän halvempaa hintaa.
Hei jjaaskel,

Pahoittelut ensinnäkin että vastaus tähän on viivästynyt! Asia kuitenkin on niin, ettei mikään ei estä sähköisen markkinointiluvan peruuttamista sopimuksen teon jälkeen. Usein asiakkaamme kuitenkin jättävät markkinointiluvan voimaan, koska he haluavat saada Soneralta etuja ja tarjouksia. Markkinointiluvan antamisella varmistat, että voit hyötyä joko Soneran tai kolmansien osapuolten Soneran asiakkaille antamista eduista.

Lisäksi asiakkaamme saavat nimenomaan lisätietoja ja tarjouksia myös JO olemassaolevaan palveluunsa kun markkinointiluvat ovat voimassa. Näin saatte tietää esim. mahdollisista nopeudennoston mahdollisuuksista tai uusista palveluista.
Tietosuojavaltuutetun jo muutaman vuoden vanha kanta sähköiseen suoramarkkinointiin http://www.tietosuoja.fi/uploads/pvx4hd13ns.pdf (ks kohta 2.2) on varsin selkeä. Esim.
Suostumuksen pyytämiseen liittyvien menettelytapojen tulee olla sellaisia, että henkilö
nimenomaan aktiivisesti valitsee/hyväksyy sähköisen suoramarkkinoinnin harjoittamisen. Jos
suostumus pyydetään internetin välityksellä, asiaa koskeviin valintaruutuihin tms. ei saa olla
valmiiksi rastitettuina suoramarkkinoinnin sallivia vaihtoehtoja. Mahdollisuus kieltää sähköisen
suoramarkkinoinnin kohdistaminen itseensä ei myöskään merkitse suostumuksen antamista.

Sähköiselle suoramarkkinoinnille annettu suostumus on milloin tahansa peruutettavissa. Näin
ollen sen ei tule olla sopimusehto.

Palvelun tarjoaja tai tuotteen myyjä voi tietyin edellytyksin lähettää kuluttaja-asiakkaalleen
sähköistä suoramarkkinointia ilman hänen ennakkosuostumustaan. Suostumusta ei tarvita
kaikkien seuraavien edellytysten täyttyessä:
1.
Palvelun tarjoaja tai tuotteen myyjä saa asiakkaana olevalta luonnolliselta henkilöltä
sähköpostiviestiin, tekstiviestiin, puheviestiin, ääniviestiin tai kuvaviestiin liittyvän
yhteystiedon tuotteen tai palvelun myynnin yhteydessä ja käyttää tätä yhteystietoa
omien samaan tuoteryhmään kuuluvien tai muuten vastaavien tuotteiden ja palvelujen
suoramarkkinoinnissa.
...
2.
Palvelun tarjoaja tai tuotteen myyjä antaa asiakkaana olevalle luonnolliselle henkilölle mahdollisuuden ilman erillistä maksua ja helposti kieltää yhteystiedon käyttö suoramarkkinoinnissa 1) tiedon keräämisen ja 2) jokaisen sähköpostiviestin, tekstiviestin, puheviestin, ääniviestin ja kuvaviestin yhteydessä.
...
3.
...

Antti- kirjoitti:
Asia kuitenkin on niin, ettei mikään ei estä sähköisen markkinointiluvan peruuttamista sopimuksen teon jälkeen. Usein asiakkaamme kuitenkin jättävät markkinointiluvan voimaan, koska he haluavat saada Soneralta etuja ja tarjouksia.


Sitä, miksi Soneran asiakkaat jättävät markkinointiluvan voimaan, voidaan vain arvailla. Varmasti osa tästä ryhmästä aidosti haluaa vastaanottaa suoramarkkinointia, kuten Antti- totesi. Uskoisin kuitenkin, että sen lisäksi merkittävä syy siihen, että lupa jätetään voimaan, on yksinkertaisesti se, ettei tuosta peruutusmahdollisuudesta tiedetä kovin laajasti, eikä sitä sopimuksen teon yhteydessä varmaankaan kovin aktiivisesti mainosteta. Toinen, kenties vielä tärkeämpi syy on psykologinen: kun asia ilmaistaan "Tarjouksen saaminen edellyttää "...] lupaa sähköiseen markkinointiin.", monelle varmaankin tulee mielikuva jonkinasteisesta sopimusrikkomuksesta tai jopa huijaamisesta, mikäli antamansa luvan myöhemmin peruu. Tällaisia tekniikoita hyödynnetään markkinoinnissa ja myynnissä varsin laajasti ja siten saadaan vaikutettua halutulla tavalla asiakkaiden käyttäytymiseen.

Vastaa