Skip to main content

Monta kysymystä määräaikaisen sopimuksen vaihdosta

  • December 11, 2014
  • 3 kommenttia
  • 32 katselukertaa

Olen nyt n. 1,5 vuotta maksellut pois nykyistä puhelintani. Jos otan ja tilaan uuden 24 kk sopimuksella, olen ymmärtänyt että nykyinen puhelimeni erääntyy loppuunmaksettavaksi kerralla. Maksun jälkeen ilmeisesti saan jonkin koodin, jolla puhelimen lukitus avataan. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Joudunko käyttämään vanhaa puhelinta koodin saamiseen asti, vaikka uusi polttelisi vieressä? Vai tarkoittaako tuo lukitus vain sitä, että millään toisella liittymällä ei puhelinta voi käyttää ennen lukituksen avaamista?
Jossain luki, että puhelimen maksu eräännytetään seuraavaan laskuun. Seuraavaan laskuun mistä, tilaamisesta vai uuden puhelimen toimittamisesta? Jos nyt tilaan, ja kun uuden iPhonen toimitusaika kuulemma on 4-6 viikkoa (tällaisen tiedon eräs tilannut oli ainakin saanut), niin lävähtääkö vanhan puhelimen maksu eteeni vaikken uutta puhelinta olisi vielä saanutkaan?
Milloin uusi sopimus astuu voimaan, sittenkö vasta kun uusi puhelin toimitetaan? Eli jos otan uuteen sopimukseen tekstaripaketin ja paremman netin, milloin ne tulevat käyttöön?
Ja vielä, mitä tuo 24 kk määräaikainen sopimus käytännössä tarkoittaa? Jos olen puhelimeeni tyytyväinen sopimuskauden loppuun saakka, mikä määräaikaisuus siinä päättyy? Puhelimen "osamaksu" tietysti ainakin, mutta muuttuuko liittymäni samalla jotenkin?

3 kommenttia

  • November 15, 2011
Hei 0mh! Vastauksia kysymyksiisi:

0mh kirjoitti:
Olen nyt n. 1,5 vuotta maksellut pois nykyistä puhelintani. Jos otan ja tilaan uuden 24 kk sopimuksella, olen ymmärtänyt että nykyinen puhelimeni erääntyy loppuunmaksettavaksi kerralla.


Kyllä, näin se menee. Kun uusi sopimus tehdään, vanhan sopimuksen loppuosuus tulee seuraavalla laskulla maksettavaksi. Antamasi asiakasnumeron perusteella tuo loppuosuus sinulla olisi tällä hetkellä n. 114 euroa.

0mh kirjoitti:
Maksun jälkeen ilmeisesti saan jonkin koodin, jolla puhelimen lukitus avataan. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Joudunko käyttämään vanhaa puhelinta koodin saamiseen asti, vaikka uusi polttelisi vieressä? Vai tarkoittaako tuo lukitus vain sitä, että millään toisella liittymällä ei puhelinta voi käyttää ennen lukituksen avaamista?


iPhonen lukitus poistuu automaattisesti, kun sopimus päättyy. Käytännössä lukitus poistuu, kun laite kytketään eri operaattorin SIM-kortin kanssa iTunes-ohjelmaan. Muille puhelinmalleille lukituskoodin saa sopimuksen päätyttyä. Uutta puhelinta pääset käyttämään kyllä heti, kun olet saanut sen käsiisi (ja mahdollinen uusi SIM-kortti on aktivoitu liittymällesi, esim. uusiin iPhoneen tarvitset micro-sim-kortin).

0mh kirjoitti:
Jossain luki, että puhelimen maksu eräännytetään seuraavaan laskuun. Seuraavaan laskuun mistä, tilaamisesta vai uuden puhelimen toimittamisesta? Jos nyt tilaan, ja kun uuden iPhonen toimitusaika kuulemma on 4-6 viikkoa (tällaisen tiedon eräs tilannut oli ainakin saanut), niin lävähtääkö vanhan puhelimen maksu eteeni vaikken uutta puhelinta olisi vielä saanutkaan?


Maksu muodostuu uuden puhelimen tilaushetkellä.

0mh kirjoitti:
Milloin uusi sopimus astuu voimaan, sittenkö vasta kun uusi puhelin toimitetaan? Eli jos otan uuteen sopimukseen tekstaripaketin ja paremman netin, milloin ne tulevat käyttöön?


Uusi sopimus ja sen mukaiset palvelut tulee voimaan tilaushetkellä.

0mh kirjoitti:
Ja vielä, mitä tuo 24 kk määräaikainen sopimus käytännössä tarkoittaa? Jos olen puhelimeeni tyytyväinen sopimuskauden loppuun saakka, mikä määräaikaisuus siinä päättyy? Puhelimen "osamaksu" tietysti ainakin, mutta muuttuuko liittymäni samalla jotenkin?


24 kk:n määräaikainen sopimus tarkoittaa, ettei liittymää ole mahdollista irtisanoa kesken sopimuskauden ilman ylimääräisiä kustannuksia. Numero on mahdollista siirtää toiselle operaattorille määräaikaisesta sopimuksesta huolimatta. Tällöin sinulta laskutetaan määräaikaiseen sopimukseen liittyvät laite- ja liittymän kuukausimaksut sopimuskauden loppuun asti.

Sopimuksen päätyttyä valitsemasi palvelut jäävät voimaan, joten sinällänsä liittymälle ei tule muutoksia, ellet itse halua. Sopimuksen päätyttyä sinun kannattaa toki tarkistaa hinnoittelu, koska mahdolliset kampanjahinnat saattavat päättyä sopimuksen päättymisen yhteydessä.

Lisätietoa puhelin- eli kytkysopimuksesta löydät täältä.

  • November 15, 2011
Ja lisäkysymyksiä...
Jos muuttaisin siis toiselle operaattorille kesken sopimuskauden, minulta laskutettaisiin puhelimen lisäksi myös liittymän kk-maksut sopimuksen loppuun asti. Mutta entäpä miten Soneran sisäisessä sopimuksen vaihdossa, laskutetaanko silloinkin myös liittymän kk-maksut (tai jos minulla olisi puhe- tai tekstaripaketti, niiden kk-maksut)? Vai laskutatteko vain puhelimen loppuosuuden? Eli tuo antamasi 114 €, onko se vain puhelimen osuus?
Vanhan puhelimen lukitus lopullisesti poistuu siis vasta tuon iTunes-kontaktin myötä. Entä jos puhelin jää hyllyyn odottelemaan ennalta määräämättömäksi ajaksi ja vasta joskus myöhemmin annan/myyn sen jollekulle muulle tai syystä tai toisesta otan itse uudelleen käyttöön. Voinko luottaa siihen, että sittenkin vielä ajan vierähdettyä, lukitus poistuu ja laite on käyttökelpoinen? Vai pitäisikö varmuuden vuoksi lainata jonkun sim-korttia ja kytkeytyä iTunesiin?
Uuteen iPhoneen tarvitaan siis erilainen sim-kortti. Onko se sitten sellainen, jota ei voi käyttää missään toisessa puhelimessa, jos vaikka sattuisin tiputtamaan uuden puhelimen lattialle ja tarvitsisin varapuhelimen tilalle? Onko tuollaisessa tilanteessa mahdollista saada vanhanmallinen sim-kortti tilalle vai maksaako se? Vahinkojahan kun välillä sattuu...

  • November 15, 2011
Hei 0mh!

Ja lisäkysymyksiä...
Jos muuttaisin siis toiselle operaattorille kesken sopimuskauden, minulta laskutettaisiin puhelimen lisäksi myös liittymän kk-maksut sopimuksen loppuun asti.


Kyllä. Sopimuskausi jatkuisi normaalisti loppuun saakka laskutusliittymänä, joka laskuttaisi ainoastaan liittymän perusmaksun ja laitteen kuukausimaksun sopimuskauden loppuun saakka.

Mutta entäpä miten Soneran sisäisessä sopimuksen vaihdossa, laskutetaanko silloinkin myös liittymän kk-maksut (tai jos minulla olisi puhe- tai tekstaripaketti, niiden kk-maksut)? Vai laskutatteko vain puhelimen loppuosuuden? Eli tuo antamasi 114 €, onko se vain puhelimen osuus?


Kun päivität uuden sisäisen sopimuksen, sinulta laskutetaan ainoastaan laitteen jäljellä olevat kuukausierät.
Liittymän kuukausimaksuja ei tällöin tarvitse maksaa jäljellä olevilta kuukausilta.
Summa 114€ on puhelimen osuus ja jos uusia paketteja ei sopimukseen valita, ovat voimassaolevat paketit käytössäsi laskutuskauden loppuun saakka.

Vanhan puhelimen lukitus lopullisesti poistuu siis vasta tuon iTunes-kontaktin myötä. Entä jos puhelin jää hyllyyn odottelemaan ennalta määräämättömäksi ajaksi ja vasta joskus myöhemmin annan/myyn sen jollekulle muulle tai syystä tai toisesta otan itse uudelleen käyttöön. Voinko luottaa siihen, että sittenkin vielä ajan vierähdettyä, lukitus poistuu ja laite on käyttökelpoinen? Vai pitäisikö varmuuden vuoksi lainata jonkun sim-korttia ja kytkeytyä iTunesiin?


Purku laitteeseen lähetetään automaattisesti, joten voit luottaa siihen, että lukituksen purku on sopimuskauden päättyessä, laitteessasi valmiina.

Uuteen iPhoneen tarvitaan siis erilainen sim-kortti. Onko se sitten sellainen, jota ei voi käyttää missään toisessa puhelimessa, jos vaikka sattuisin tiputtamaan uuden puhelimen lattialle ja tarvitsisin varapuhelimen tilalle? Onko tuollaisessa tilanteessa mahdollista saada vanhanmallinen sim-kortti tilalle vai maksaako se? Vahinkojahan kun välillä sattuu...


Micro-sim-kortti on pienempi kuin normaali sim-kortti. Vanhanmallisen sim-kortin voi tarvittaessa aktivoida numerolle milloin tahansa esimerkiksi käymällä lähimmässä Sonera-Kaupassa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse 020017000. Sim-kortin vaihdosta veloitamme hinnaston
mukaisen maksun.