Skip to main content
Hei!

Soitin 10.6. Soneran asiakaspalvelunumeroon, koska halusin kysyä miten minun tulisi toimia kun nettiyhteyteni välillä pätkii. Jonotin ensin noin 12 minuuttia (myös netissä ilmoitettu aika) ja kun minulle vastattiin, sanottiin että olisi pitänyt soittaa vikapalveluun. En valitettavasti tätä itse tajunnut. Asiakaspalvelija kertoi yhdistävänsä minut suoraan vikapalveluun. Kun jonottimisen jälkeen sain yhteyden uuteen henkiöön, johon minut siis yhdistettiin automaattisesti, selitin hänelle onglemani ja hän kertoi, että asiani koskee vikapalvelua, joten hän yhdistää minut siihen. Luulin, että minut oli jo siihen yhdistetty. Vikapalvelussa sain ilokseni jutella useita minuuttia robotin kanssa, joka ei ymmärtänyt puhettani ja toisti kaiken, minkä sanoin, välillä tietenkin virheellisesti. Puhelu robotin kanssa päättyi siihen, että robotti ilmoitti ettei hän ymmärrä mitä puhun. Yritin kyllä kovasti artikuloida. Jossain vaiheessa jonottamista sain kuulla että puhelu maksaa normaalin hinnan lisäksi 1,99e minuutilta. Loppujen lopuksi puhelu kesti noin 40 minuuttia. Haluaisinkin kysyä, joudunko maksamaan kaksi euroa 40 minuutin ajalta vai pelkästään siitä ajalta kun sain vastauksia kysymyksiini oikealta ihmiseltä?

Lopuksi vielä pari muuta kysymystä.

Robottien kanssa puhuminen on erittäin turhauttavaa. Miksi sellaisia otetaan käyttöön, jos joutuu kuitenkin jonottamaan? Lisäksi robotit ymmärtävät hyvin harvoin normaalia puhetta oikein.

Miksi asiakaspalvelunumeroon soittaessa vastataan englanniksi? Minulle tämä ei siis ole ongelma, mutta eikö alussa voisi olla vaihtoehdot 1, 2, 3 riippuen siitä millä kielellä haluaa palvelua (suomi, englanti, ruotsi)?

Miksi teille on niin vaikeaa antaa palautetta? En löytänyt minkäänlaista palautelomaketta tai sähköpostia, johon palautetta olisi voinut kirjoittaa tämän keskustelupalstan lisäksi. Ja tänne piti ensin rekisteröityä. Onko tarkoituksena toimia niin, että asiakas turhautuu mahdollisimman nopeasti ja jättää palautteen kokonaan kertomatta? Vai onko teillä jokin palautekanava olemassa, jota en vaan osannut löytää?
Heipä vaan Asiakas123!

Nämä robotit ovat kyllä vielä niin sanotusti lasten kengissä, vaikkakin itse olen pari kertaa onnistuneesti niillä asioinut. Tähän ei taida niin sanottua pikakorjausta olla. Robottia on kuitenkin käsittääkseni mahdollista ohjata numeroillakin.

Haluaisinkin kysyä, joudunko maksamaan kaksi euroa 40 minuutin ajalta vai pelkästään siitä ajalta kun sain vastauksia kysymyksiini oikealta ihmiseltä?


Pahoin pelkään, että joudut maksamaan 2 (kaksi) euroa koko puhelun minuuttien ajalta, eli siis noin 80€. Sonera muutti käsittääkseni vuonna 2008 asiakaspalvelun maksulliseksi, mikä on aika pers.....

Robottien kanssa puhuminen on erittäin turhauttavaa. Miksi sellaisia otetaan käyttöön, jos joutuu kuitenkin jonottamaan?


Soneralta löytyy eri vikatilanteisiin erilaisia osaajia, joten asiakkaiden artikulointi on melko tärkeää. Hankaliin ongelmiin on myös varmasti vain muutama osaaja töissä, joten jono sen kuin kasvaa.

Miksi asiakaspalvelunumeroon soittaessa vastataan englanniksi?


Oudolta kuulostaa, mutta itse sain ainakin Suomeksi palvelua, sekä vastauksen.

Miksi teille on niin vaikeaa antaa palautetta?


Tämä ei ehkä ihan niin selkeä ole, kuin voisi, mutta Soneran Facebookin kautta se on helpointa tehdä. http://www.sonera.fi/etsi+apua+ja+tukea#kysy-verkossa


Ymmärrän, että tilanne mahtaa ketuttaa, mutta jatkoa ajatellen toistaisin erään vanhan fraasin. Mitään ei saa ilmaiseksi!

Toivoa kuitenkin on, koska Soneran aspa sähläsi puhelusi siirron kanssa. Tämän vuoksi voit ehkä onnistua välttämään ainakin osan laskua.

Toivottavasti oli apua meikäläisen ajatuksista!


~Nasse

Vastaa