Skip to main content
Saunalahden puheliittymiin on mahdollista saada 1.4.2013 jälkeen kuukausimaksuun liittyvänä palveluna kotimaan datasiirto 256 kbit/s nopeudella. Otin käyttöön 7.4. tämän mahdollisuuden tilaamalla Saunalahden sivuilta kännykkääni vaadittavat asetukset. Sain sähköpostini toimimaan kännykässä (Nokia E75). Mutta tämän jälkeen kotikoneelle Outlookiin ei tule enää uusia sähköpostiviestejä.

Osaako joku neuvoa, miten saan saapuvat viestit Outlookiin. En tiedä, mistä tätä pitäisi lähteä korjaamaan: Outlookin asetuksista / Soneralta vai kännykästä. Poistin kännykästäni em. sähköpostitilinkin, mutta sekään ei auttanut jälkikäteen. Saapuneet sähköpostiviestit näkyivät sen jälkeen vain Webmailissa, ei kotikoneella Outlookissa (2007). Latasin datasiirtoasetukset kännykkään uudelleen, ja saapuvat viestit tulivat kännykkään ja Webmailiin. Nyt olen poistanut kännykästä sähköpostitilin, taas.

Laajakaistaliittymämme on Soneralta, ja olen käyttänyt @pp.inet.fi -sähköpostiani Outlookissa tähän asti ja joskus satunnaisesti Webmailin kautta. Kaikki siis toimi eiliseen asti. En koskenut Outlookin asetuksiin mitenkään (Saapuva POP3, portti 110 ja Lähtevä SMTP, portti 25 jne). Kännykässä sähköpostiprotokollana on IMAP ja Outlookissa POP3. Eli jotenkin tämä kännykkään otettu sähköposti ja IMAP ajaa tuon POP3-protokollan edelle, vaikka sitä Saunalahden nettiä mulla ei enää ole kännykässä.

Outlook antaa herjan Lähetä ja vastaanota viestit -klikkauksen jälkeen:" Tehtävä ..@pp.inet.fi - Vastaanotto raportoi virheen (0x800CCC0F) : Palvelinyhteys keskeytettiin. Jos ongelma ei poistu, ota yhteys palvelimen järjestelmänvalvojaan tai Internet-palveluntarjoajaan (ISP)." Lähetys onnistuu, vastaanotossa virheitä (kohdassa lähetyksen ja vastaanoton edistyminen).

Avasin Outlookiin uuden sähköpostitilin gmail-sähköpostilleni. Protokollana siinä myös POP3, portit 995 ja 465 ja suojaukset vähän eri tavalla kuin mail.inet.fi:n osalta. Tähän gmail -sähköpostitiliin Saapuvat viestit tulee ihan ok tuonne Outlookiin! Missä siis vika tämän Soneran sähköpostin kanssa.. kele?

Onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa vai olenko ainoa tolvana?
Hei roimgr-1,

Ongelmana tässä on nyt se, että POP3-protokolla sallii ainoastaan yhden yhteyden palvelimelle kerrallaan. IMAP taas sallii yhteyksiä useamman. Jos samaan postilaatikkoon on eri laitteilla määritetty eri protokollat, seuraa tällaisia ongelmia. Suosittelen Outlookistakin vaihtamaan protokollaksi IMAP:n niin ongelmasi hyvin suurella todennäköisyydellä poistuu. Joudut todennäköisesti tekemään koko tilin uudestaan Outlookiin mutta näin saat ongelmasi korjattua.
Soneran kommentti edellä on varmaan pätevä ja eri protokollien käyttäminen samaan postiin on vaikeuksien kerjäämistä.

Tekee mieli kuitenkin todeta, että POP3:n oletus on että kun posti noudetaan palvelimelta omalle laitteelle, niin se poistetaan palvelimelta ja IMAPin oletus taas on että noudettu posti jätetään palvelimelle, Jättäminen on tarpeen jos samat viestit halutaan useammille laitteille. POP3:kin mahdollistaa asetukset niin, että posti jätetään palvelimelle toiseenkin paikkaan haettavaksi - määräajaksi tai kunnes posti erikseen palvelimelta poistetaan.

Kun tietoa - vaikka sähköposteja - pidetään monessa paikassa, minusta kannattaa ajatella niin, että yksi paikka on tiedon koti, ja muissaa paikoissa on vain tiedon kopioita. Itse pidän pääkonettani (pöytäkone kotona) sähköpostin kotina ja muualle luettavat ovat kopioita. Olen tavanut määritellä niin, että muista laitteista postit jätetään luettaessa palvelimelle, mutta pääkoneessa luetut viestit hävitetään palvelimelta viikon kuluttua pääkoneelle lukemisesta. Näin palvelimelle ei jää suurta viestivarastoa vaan pääkoneelleni. Mutta voin lukea postit esim. webbimailin kautta missä vain kunnes viikko on mennyt viestin pääkoneelle hakemisesta. Jos vaikka luen ensin puhelimella, niin saan viestin myös pääkoneelle.
Painin nyt itsekin saman ongelman kanssa. Edellisessä puhelimessa (Lumia) oli Soneran (POP) webmail toiminnassa pari vuotta samaan aikaan pöytäkoneen Office 2010:n Outlookin (POP) kanssa. Nyt vaihdoin puhelinta (Galaxy S4) ja määrittelin puhelimeen IMAP tilin. Samalla pöytäkoneen Outlook lopetti uusien viestien vastaanottamisen täysin. Puhelimessa kaikki toimii kuten pitääkin. Poistin nyt IMAP tilin puhelimesta ja laitoin POP asetukset -> sama ongelma nyt puhelimessakin; saapuvien viestien palvelin ei hyväksy mitään porttia (ei 110, 995/SSL) vaan ilmoittaa "Todennus epäonnistui". Edelleenkään pöytäkoneen Outlook ei hae uusia viestejä. Viestien lähetys kyllä toimii, mutta ongelma on uusien viestien päivittämisessä inboksiin. Mikähän tässä nyt mättää?
Soneran webmailin voi ajatella toimivan suoraan postipalvelimen kantaan. Sama salasana kuin webbimailiin käytetään, pitää käyttää sähköpostiohjelmissa puhelimessa ja tietokoneessa olipa POP3 tai IMAP. Kun vaihdat salasanan, se on otettava käyttöön kaikissa postinkäyttötavoissa. (mahdollisesti lähtevälle SMTP ja saapuvalle POP3 tai IMAP postille erikseen). Pienikin kirjoitusvirhe salasanassa tai tunnuksessa aiheuttaa, ettei todentaminen onnistu eikä posti kulje.

Kaikkien postin käyttöjen tulee olla IMAPia jos IMAPia aletaan käyttää. Sekakäyttö on vaikeuksien kerjäämistä. IMAPissa ajatus on, että sähköpostipalvelimella (Soneralla) on saapuneitten ja lähteneitten viestien varasto, josta saadaan eri laitteille kopioita. Kun viesti poistetaan missä tahansa, se poistuu myös palvelimelta ja kaikista muistakin paikoista.
POP3:lla ajatus taas on, että yleensä posti haetaan vain yhteen paikkaan ja poistetaan palvelimelta haettaessa eikä samaa viesti toimiteta toisille laitteille. Tosin voidaan askaroida esim niin, että pääkoneelle luettu saapunut viestiä säilytetään kaksi viikkoa hakemisesta ja muille laitteille haettuja ei poisteta ennen kuin sen kahden viikon kuluttua pääkoneelle lukemisesta. Lähetettyjä viestejä ei POP3:lla talleteta palvelimelle eikä saada toisille laitteille.

Itselleni oli yllätys, että tietokoneeni sähköpostiohjelmassa olevien kansioiden nimet eivät IMAPille siirryttyä vastaa webbimailin kansionimiä. Itse asiassa minulla on nyt omalla koneella kahdet lähtevien viestien kansiot, yksi tietokoneesta ja toinen webbimailista lähetetyille ja tietokoneesta lähetetyt eivät näy webbimailissa. Osaisin tilanteen siltä osin kunnostaa mutta odotan innostusta laittaa vähän isomman muutoksen niin että kaikkien sähköpostien (muittenkin kuin Soneran tilien) arkisto on tietokoneellani ja varmistetaan ja palvelimilla on vain viimeisimpien kuukausien viestiejä.

Ihan ei roudan tilanne hahmotu. Vilkaise aluksi webbimailiin, onko siellä palvelimella kaikki posti jonka haluat IMAP-käytöiselle tilimääritykselle omiin laitteisiin. Jos vain vaihdat omassa laitteessa vanhassa määrityksessä POP3:n IMAPiksi, niin saapuneista varmaan katoaa aikaisemmin saapuneet, joita ei webbimailissa enää ole. Itse panisin varmaan muutoksessa ensin POP3:lle väärän tunnuksen, ette ise enää päivity ja tekisin Soneran sivujen ohjeiden mukaan uuden tilin IMAP-protokollalle. Se pitää saada todentumaan. Olettaen että sähköpoistiohjelma antaa tehdä monta määritystä kuten ainakin Outlook kyllä sallii. Siirtelisin viestejä POP3-määritykseltä IMAP-määritykselle ja lopettaisin POP3:n hakuyritykset ja poistaisin määrityksen.

Useimmilla sähköpostiohjelmilla näkyy olevan niin, että kun valitsee salaustavan, niin ohjelma valitsee sen mukaisen portin. Operaattorin antamista tiedoista (http://www5.sonera.fi/ohjeet/S%C3%A4hk%C3%B6postiasetukset) on katsottava mitä salaustapoja operaattori hyväksyy. Ja myöskään sähköpostiohjelmat eivät välttämättä tarjoa mahdollisuutta kaikkiin salaustapoihin.
Ja tänään taas kaikki toimii samoilla asetuksilla (POP) normaalisti, joilla eilen ei päivittänyt inboksia millään. Ilmeisesti piti IMAP kokeilujen jälkeen antaa mailiserverille ~päivä aikaa "toipua" muutoksesta, sillä nyt sähköposti toimii niin kännykässä kuin pöytäkoneen Outlookissa (molemmissa siis POP3 asetukset). On tää hienoa.... eniveis nyt kaikki toimii niinkuin pitääkin.
Hei routa!

Hieno homma, että sait sähköpostin toimimaan normaalisti. Kiitos nimimerkille aina erittäin hyvistä kommenteista ja ohjeista.
Yksi mahdollisesti selittävä asia vielä tuli mieleen. Jos vaihtaa salasanan, niin sen voimaantulo vaikuttaa kestävän toisinaan Soneralla useita tunteja. Ja vielä että kun muutaman kerran lähettää Soneran palvelimelle kelpaamattoman (myös vielä voimaantulemattoman tai vanhentuneen) salasanan, niin tili (sähköpostiosoite) menee muutamaksi tunniksi lukkoon, mutta aukeaa määräajan jälkeen itsekseen.
Hei aina!

Olet aivan oikeassa. Kun asiakkaan sähköpostiosoitteen salasana vaihdetaan joko asiakkaan tai asiakaspalvelumme toimesta (asiakkaan pyynnöstä), suosittelen testaamaan salasanan toimivuutta ensin osoitteessa:

https://webmail.inet.fi

Vastaa