Skip to main content

Ostin Sony Xperia z2 puhelimeni 11.7.2014 Jyväskylän keskustan sonerakaupasta.

Parin kuukauden käytön jälkeen ilmeni vika että puhelin ottaa satunnaisesti puheluita vastaan, näin ollen jäi pari työhaastatteluakin välistä... 

Puhelimen takalasi halkesi lämpövaikutuksesta (viileältä kivitasolta lämpimään käteen) ja vein sen huoltoon ostopaikkaan 22.10.2014. josta se toimitettiin eteenpäin SCFhuoltoon 

Liikkeessä epäiltiin että takalasin halkeaminen ei mene takuun piikkiin mutta puhelujen vastaanottoon liittyvä vika kyllä.

näinhän siinä kävi ja ja soneralta luvattiin huoltoajaksi "pari-, kolmeviikkoa".

Sitten alkoi odottelu, huoltoseurantakoodilla tuli katsottua SCF huollon sivuilta huollon tilannetta viikottain ja status on tähänkin päivään asti 27.12.2014Odottaa varaosaa.

Monta kertaa olen käynyt paikanpäällä soneraliikkeestä kysymässä asiasta jossa siirtävät vastuun SCF huollolle, huoltoon on soiteltu ja kyselty mutta sieltä tuli vastaus että: "Olemme vain huoltoliike, asia ei kuulu meille. Olkaa yhteydessä laitevalmistajaan. Pahoittelut."

 

Noh, sitten olin yhteydessä Sonyyn ja selitin tilanteen vastaus tuli:

 

"We are sorry to hear that. The service center should be able to order spare parts. 

A standard service time is 14 days, since your device has been at the service center for a longer period than that we recommend that you contact your retailer and ask them to create a claim on this device and we will take a closer look at this errand.

Sorry for any inconvenience this might cause."

 

Seuraavaksi siis kävin taas soneralla 19.12.2014 ja näytin asiakaspalvelijoille kyseisen vastauksen, lähettivät Sonylle sähköpostia jossa taas kertasivat asian...

Tänään 27.12.2014 kävin edelleen tiedustelemassa asiaa, eikä Sonyltä ollut tullut vastausta.

Sain vielä pahoittelut niinkuin tähänkin asti ja nyt taas odotellaan...

 

Kyse on kuitenkin kohtalaisen kalliista käyttöesineestä (599€) joka on ollut lähes puolet omistusajastani huollossa.

Olen erittäin pettynyt Soneraan kuin myös sonyyn, vastuuta siirrellään ja pahoitellaan eikä ketään kiinnosta.

Nyt kun puhelin on ollut jo 10 viikkoa huollossa se on täysin kohtuuton aika, ja se korvataan vain pahoitteluilla.

 

Oli ensimäinen kerta kun ostan Soneralta jotain, kerta jää myös viimeiseksi.

Sonyn tuotteitakaan en ole ennen omistanut, enkä aio jatkossakaan omistaa.

 

 

 

Tämä on tuttua, Sony ei korvaa lasien halkeamisia, vaikka puhelimen pitäisi olla iskun, pölyn ja veden kestävä. Olen kuullut samanlaisia tarinoita aiemminkin useammilta kuluttajilta. Itse ostin joskus aikoinaan Nokia N8 puhelimeen uuden lasin ja hintaa taisi olla 150e huoltoineen. Hinta toki saattaa olla merkkikohtainen. Itsellä taas on huonoja kokemuksia Verkkokauppa.com:sta, he eivät edes laita tilauksen mukaan palautuskuponkia, vaan se pitää itse netistä ladata ja tulostaa, entä ne ihmiset kenellä ei ole tulostinta, eikä edes tulostinta käytettävissä edes kirjastoissa.

 

Parhaat kokemukset on Hobby Hall:sta.

 

Tässä oli myös juttua Sonyn puhelimen lasin halkeamisesta:

 

http://klaani.sonera.fi/t5/iPhone-iPad-Android-Windows/Sony-Z1-Compact-quot-shatter-proof-glass-quot/m-p/96409#M99


Tervehdys @Kuluttaja ja kiva kun löysit tänne meidän uuteen Klaaniin!



 



Kuulostaa todella erikoiselta, että huoltoliike joutuu odottamaan jotakin osaa näin kohtuuttoman kauan. Sonera tietysti kantaa näissä huoltotilanteissa vastuun ja tarjoaa asiakkaalle vastaavantyyppisen puhelimen lainaan, kunnes oma puhelin saapuu huollosta.



 



Tässä on virheellisesti neuvottu olemaan yhteydesä laitevalmistajaan, kun ei asiakas tietenkään voi sitä kautta nopeuttaa osien toimitusta yhtään enempää. Huoltoliikkeen luulisi osaavan antaa jonkinlaista arviota tilanteesta, koska tapaus on kuitenkin heidän hoidettavana. Oletko milloin viimeksi kysynyt SCF-huollosta arviota aikataulusta?


Lainapuhelimen olisin saanut lainaan kyllä,

mutta ajattelin pärjääväni vanhalla puhelimella sen  luvatun "pari-, kolmeviikkoa."

Myöhemmin kun kävin kysymässä lainapuhelinta marraskuun lopulla niin ei enään onnistunut.

 

SCFHuoltoon soittelin 16.12.2014 ja arvio oli se että huoltavat kyllä heti kun varaosat tulevat.

Mitään päivämäärää tai aikaväliä eivät luvanneet, "ovat vain huoltoliike ja jos valmistaja ei ole toimittanut varaosia niin eivät tietenkään voi huoltaa."


Ei niitä puhelimia toki huollossa roikoteta turhan takia hyllyssä odottelemassa. Harmillista, että sinun puhelimessa on ilmeisesti sellainen osa rikki, jota on vaikea saada. Kieltämättä osien toimitus tuntuu todella pitkältä, kun aikaa on jo kulunut paljon. Eipä tuolle oikein ole tässä kohtaa mitään tehtävissä, vaan pitää odottaa huollon valmistumista. Tärkeintä kuitenkin, että työ on hoidossa ja valmistuu aikanaan. Toivottavasti pystyt kuitenkin pärjäämään vanhalla laitteellasi toistaiseksi!


Mahtaisikohan onnistua kaupan purku?


Suoriltaan en osaa antaa vastausta tuohon kaupan purkuun liittyen.



Toki voit jättää tästä reklamaation, jolloin asia käsitellään perinpohjin. Siihen tulee kirjata kaikki tieto, asioiden kulku mahdollisimman tarkasti sekä millaisia vaatimuksia sinulla on asian suhteen, esimerkiksi korvaava laite tai muuta. Noiden käsittelyaika on noin 2 viikkoa.



Kätevimmin tämä hoituu Omien Sivujen kautta palvelupyynnöllä. :)



 



 


Soneraliikkeessä taas käyty, kaupan purkamisen merkeissä mutta turhaan, myyjille näyttää olevan tärkeita vain provisiot kun ongelmatilanteet siirretää aina eteenpäin.
NikoNo:n mukaan Sonera kantaa tälläisissä tilanteissa vastuun mutta sekin lausahdus on jo kumottu.
Kuluttajavirastoon olen ottanut jo yhteyttä katsotaan mihin tilanne äityy.

OLKOOT TÄMÄ ESIMERKKI MUILLE KULUTTAJILLE
MISTÄ OSTAA JA MITÄ OSTAA...

Noniin tänään tuli sony huollosta eivätkä korjanneet muuta kun hajonneen takalasin, huolto olisi maksanut 83€ mutta onneksi asiakaspalvelija oli järjissään ja piti myös kohtuuttomana 10,5 viikon huoltoaikaa eikä veloittanut kyseistä summaa. 

 


Hyvä kuulla että loppujen lopuksi homma päättyi hyvin. Tuosta kaupan purusta, myyjät Sonera Kaupassa eivät voi siitä päättää ja tehdä jos kyseessä on ns. kytkysopimus. Jos näin on niin toki he voivat kirjata RaMarian mainitseman reklamaation ja se käsitellään meillä asiaan kuuluvalla taholla.

Hyvä, ettei tässä jouduttu siihen päätymään vaan päästiin muuhun ratkaisuun 🙂

Vastaa