Virallinen OnePlus-keskustelu



Näytä ensimmäinen kirjoitus

326 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

@AsiakasY@  kirjoitti:


@PiaJo@  kirjoitti:


@AsiakasY@  kirjoitti:


@PiaJo@  kirjoitti:


@AsiakasY@  kirjoitti:


@MinnaLN@  kirjoitti:


@AsiakasY@  kirjoitti:


@MinnaLN@  kirjoitti:


@AsiakasY@  kirjoitti:

Kun kyseessä on mitä ilmeisimmin ominaisuus, ei vika, niin huoltoon lähettäminen on melko turhaa. Kyllä puhelin hyvässä kentässä toimii ja kellottaa hyviä nopeuksia, mutta kun mennään signaalinvoimakkuuteen -100 dBm tai heikompi, niin ongelmat alkaa. Eräs ratkaisu on tietysti, että operaattorit lisäävät tukiasemien määrää, jotta ei ole paikallisia katveita ja heikommallakin antennilla varustetut puhelimet toimivat paremmin. Myös puhelinarvosteluissa tulisi tuoda esiin tämä puhelimien vähemmäs seksikäs ominaisuus - antennin tehokkuus  mega pixeleiden ja näytön taajuuden lisäksi. Esim OnePlus Nord arvioitiin eräässä Youtubessa olevassa arvostelussa antennin kohdalta heikoksi puhelimeksi, eli se on heti ulkona kun seuraavaa puhelinta olen hankkimassa.




No joo, jos vikaa ei havaita huollossa veloitetaan n. 30 euron tarkistusmaksu. Hyvä kuitenkin ettei tämä ongelma ole ihan joka paikassa niin kuin ensin ajattelin sen olevan.




Eipä tämä ongelma esiinny kuin kotona ja maastossa. Ongelma vaikuttaa jonkin verran puheluihinkin, ne menevät usein 3G-verkon puolella. Äänenlaatu pysyy hyvänä kuitenkin. Eipä tässä tarvitse 5G:Stä haaveilla, jos niitä meinataan 4G-tolppiin tällä alueella asentaa. Yhden tolpan lisää tämä alue vaatisi jos hyvän verkon aikoisi tehdä. Eivät tule kattamaan kunnolla, etenkin jos on huonon vastaanoton omaava puhelin. Näissä laitetestauksissa olisi hyvä huomioida megapixeleiden, kameran linssien, näytön taajuuden lisäksi signaalin vastaanottokyky. Tämä ei tietysti kaikille laitevalmistajille sovi, mutta pettymysten välttämiseksi tämä olisi olennainen tieto.




Onkohan heikosta kuuluvuudesta tehty kuuluvuuspalautetta? Sen perusteella saadaan tieto meidän verkonsuunniteluun. Homma saadaan eteenpäin esimerkiksi asiakaspalvelumme kautta. Signaalin vastaanottokyky on kyllä sellainen seikka johon harvemmin tarkemmin pureudutaan. Melkein täytyy koittaa itse tulkita speksejä.




Palaute on tehty ja vastine oli, että kuuluvuus on kunnossa. Ja toisella puhelimella, jossa on ilmeisesti herkempi antennipiiri, kuuluvuus onkin kunnossa eikä 3G verkon puolelle tippumista tapahdu. Itseasiassa toinen luuri on kiinni 1800 MHz verkossa ja OP 6t on 800 MHz verkossa. Se kertoo osaltaan vastaanottokyvystä. 


Signaalin vastaanottokyky ei taida olla spekseissä mainittu, mutta käytännön testien kautta tulee kokemusperäistä tietoa puhelimen herkkyydestä. Ja asuinpaikassani ei yhdelläkään operaattorilla ole verkko liian vahva, Elisa vain on osannut suunnata antennit paremmin ja ELisan 2600MHz kuuluu tässä, jopa OP:llä ajoittain.  




Hyvä että teit kuitenkin tuon kuuluvuuspalautteen. Puhelinlaitteissa on eroavaisuuksia aika isostikin kuuluvuusasioiden kanssa. Siihen vielä mukaanlukien panssarilasit ja suojakuoret, mitkä estävät osan toimivuudesta.


 


Aiemmin vanhemmilla puhelimilla oli helppoa toimivuuden osalta, kun antenni oli puhelimen ulkopuolella. Nyt antenni pitää laittaa jotenkin puhelinkuoren alle ja tässä tulevatkin ne erovaisuudet komponenttien osalta. Matkapuhelinta kun ei voi lukita millekään taajuudelle ja se ehkä jossain vaiheessa tulevaisuutta olisi toivottavaakin. 




Tekemäni kuuluvuuspalaute meni todennäköisesti mappi Ö:hön, joten ei siitä enempää. En usko, että palaute aiheuttaa sen suurempia temppuja vaan jää yksittäisen käyttäjän motkotukseksi. Vaikka antenni on siirtyneet puhelimen sisään, niin kyllä jotkut valmistajat onnistuvat tekemään hyvän antenni. Johtuuko se sitten osaamisesta vai valmistajan painopistealueista, sitä emme saa tietää.


En ymmärrä miksi puhelimessa pitäisi olla taajuuslukitus. Jos tukiasemassa on useampi taajuus, niin nykyiset laitteet osaavat varmaankin valita parhaimman taajuuskombinaation. 


 


Päivällä seurailin CellMApperista, niin puhelin näytti heikkona 11 eri tukiaseman eri keilojen tunnuksia, eli OP haistaa ne ja yrittää sitten vatkata näiden välillä. Kokeilin ulkona, niin puhelin oli 1800 MHz verkossa ja voimakkuus oli jotain luokka -105dBm ja nopeus 150M liittymällä noin 60...70M. Huippunopeuteen tässä pitäsi olla mahdollisuudet, mutta ilmeisesti heikko verkko ja puhelimen heikko vastaanottokyky rajoittaa nopeutta. Se on selvää, että asun noiden 11 tukiaseman (keiloja vielä enemmän) äärialueella ja paikallisessa katveessa. 


 


Youtubessa on hyvä kanava "SmartphonesRevealed", jossa arvioidaan myös kuuluvuuksia. Mielenkiintoinen väite oli, että heikko antenni ja vastaanottokyky nostaa SAR-arvoja.




Kuuluvuuspalautteet eivät mene mappi öö:hön, vaan verkonsuunnittelijat katsovat sen tilanteen miltä heidän silmään näyttää kuuluvuuden tilanne sillä alueella. Toimivat ja tekevät päätöksiä sen mukaan. Jos eivät ota huomioon sitä uusimmissa suunnitelmissa, niin se tullaan ottamaan jatkossa huomioon. 


 


Taajuuslukituksen kanssa olisi joissain tapauksissa hyötyä huomattavastikin, pystyisi pakottamaan tietylle taajuudelle ettei yhteys pompi ees taas eri taajuuksien ja tukiasemienkin väliä. Tämä näkyy hitautena, ja sillä pystyttäisiin se ehkäisemään tilanteet taajuuslukituksella  Se on tosiaan laitesuunnittelijoiden käpälissä, ei meidän. 




Teinpäs uuden kuuluvuuspalautteen, mutta meinasi jäädä yritykseksi. Asiakaspalvelun näkökanta oli, että kun 10 Mbit/s toteutuu, niin kuuluvuuspalautetta ei kirjata. En antanut periksi ja lopulta palaute kirjautui järjestelmään. Jos asenne on tämä, niin miten ihmeessä saatte palautetta verkon tasosta? Jos läheisellä katualueella nopeudet nousevat tappiin ja asuntoni edessä mennään huomattavasti hitaammalla nopeudella, niin kuuluvuusongelmasta on kyse. Ongelma vielä pahenee, kun on selvinnyt että OnePlus 6t:n antenni on kertakaikkiaan heikko.




Voi ei. Ei se näin saisi mennä! Kuuluvuudesta johtuvat ongelmat pitäisi aina saada raportoitua eteenpäin verkonsuunnitteluumme.


 


Kapasiteetti me nähdään itsekkin työkaluilla, mutta verkon todellinen kuuluvuus tiedetään vain asiakkailta saadun palautteen perusteella, ellei itse sitä käydä kartoittamassa. Tässä todennäköisesti on mennyt kyseisellä asiakaspalvelijalla kapasiteetti- ja kuuluvuuspalaute keskenään sekaisin.

Vastaa