Skip to main content

Eilen hankittu 100mbit. Mobiilinetin nopeus on kyllä pettymys ja suoratoistopalvelut käytännössä käyttökelvottomia. Illalla 18.00 jälkeen latausnopeudet pääasiallisesti alle 1Mbps ja pingit reilusti päälle 100! Useimmiten 300-800ms. Laitteena B593 ja laitteen mukaan melkein täysi signaalivahvuus 4G ( 3/4 tolppaa). Eihän tällä liittymällä tee hevon*****n!

 

Vaihdoin tähän liittymään koska säästöä 10€/kk verrattuna Elisan vastaavaan. Onneksi en ole vielä Elisalta tätä liittymää irtisanonut. Elisan liittymässä ei ole ikinä ollut mitään ongelmaa. Sama signaalitaso, kellon aika ja nopeus 5Mpbs - 20Mbps välillä ja ping pysyy 20-30ms välissä.

 

Onko tähän odotettavissa parannusta? Reitittimen asetukset ovat kummallakin, Telialla ja Elisalla samat, Ainoastaan SIM-kortti on vaihdettu.

 

Myöskään WLAN asetuksilla ei ole merkitystä, koska yhteys SMART televisioon toimiin piuhalla.

@jukiapinaTaajuuslukitusta voisi kokeilla, jos et ole jo sitä kokeillut. Tarinastasi ei tule esille paikkakuntaa tai muuta tarkennusta. Toivoisinkin olevasi yhteydesssä meihin esim. kirjautumalla Telia-sivustoillemme

 

Sieltä voisit ottaa meihin yhteyttä Chat-palvelumme kautta, niin voisimme katsoa osoitettasi ja lähitukiasemien toimivuutta paremmin sekä mahdollisia tulevia parannuksia.


Eilen olin jo yhteydessä. Täytyy soittaa tänään häiriöpalveluun. Eilen oli mennyt jo kiinni. Lukitsin 4G:lle, ei vaikutusta. 


Eilen vielä 4g pelas. Tänään taas ei. Pakotin reitittimen 3g tilaan niin toimiin hyvin. Ei ilmeisesti tässä osoitteessa Telia toimi vaikka mellein täydet tolpat 4g:llä. Onneksi on vielä elisan liittymä


Hyvä, kun kokeilit lukita 3G:hen.

Valitettavasti saattaa käydä juurikin noin, että todellisuudessa "hitaampi" 3G onkin nopeampi.

Teoriassahan tilanne on päinvastoin, sillä 4G:n pitäisi olla selvästi nopeampi verkko.

 

Päätelaite käyttää aina tätä teorissa nopeampaa verkkoa, kunhan se vain löytyy käyttöpaikalla. Käyttäjän on itse älyttävä kokeilla vaihtaa verkkoasetuksia, mikäli automaattisesti valittu verkko on hidas.

 

Tähän verkon eli tässä tapauksessa 4G:n hitauteen voi olla useita syitä, mutta yleensä siihen on kaksi pääsyytä.

Ensinnäkin verkko voi olla signaalin tasoltaan huono tai välttävä, jolloin se jo siltä osin ei saavuta suuria nopeuksia. Toinen seikka on verkon ruuhkautuminen. Hyväkään signaalin taso ja laatu ei tässä auta.

Lisäksi on olemassa vielä edellisten välissä oleva tilanne, jossa verkon häiriötasot ovat korkeat. Tämä tarkoittaa sitä, että ympäristön muista soluista/tukiasemista kantautuu käyttöpaikalle runsaasti signaalia, joka on häiritsevää taustakohinaa.


Itse olen havainnut siellä täällä ympäri maaseutua laajojakin alueita, joissa ei yksikään tukiasema ole vahvasti dominoiva. Kun samanaikaisesti kuuluu 5-8 800MHz solua vahvuudella -100dBm RSRP , niin laatua mittaavat arvot SINR ja RSRQ ovat noin: 0dB ja -15dB . Ratkaisuna näissä tilanteissa on helpointa ja edullisinta kokeilla jotain toista operaattoria kuin alkaa askartelemaan antennien kanssa. Operaattorin päästä vain tukiasemaverkon tihentäminen ja optimointi. 



 



Kaupungeissakin toistuu sama ilmiö, tosin 1800MHz taajuusalueella.



 



Oman lusikkansa soppaan tuo sitten päätelaitteiden/verkon parametrisointi, sillä yleensä päätelaitteet yhdistävät 1800MHz soluun (jos tarjolla) ihan väkisin, vaikka yhteys ei olisi vakaa. Tämä on jännä juttu, joka on yleistynyt maaseudun 800+1800MHz tukiasemien yleistyessä. Tosin ei häiritsevissä määrin, mutta kuitenkin on tullut huomattua.



 



Aloituspostaajalle:



 



Vaikka tuote olisi operaattoreilla pintapuolisesti sama, niin toteutus voi olla hyvin erilainen. Esimerkiksi Elisalla saattaa olla eri tavalla kapasiteettia tukiasemassa tai tukiasema suotuisammassa paikassa kuin Telialla. Telialla taas voi olla vain vähän kapasiteettia tai sitten muuten vain häiriöllisempi yhteys, kuten @kefiiri tuossa jo kirjoittikin. Mobiiliverkoissa on niin monta muuttujaa, jotka vaikuttavat toisiinsa.


Vastaa